Onko oikein että vanhemmat haukkuu lapsen opettajia?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
tunnen perheen jonka 7v fiksulla (siis älyllisesti) pojalla on käytösongelmia. riehuu koulussa, häiritsee muita, karkailee. ei kunnioita sääntöjä. esim. isovanhemmilla käydessä vanhemmat ei puutu vaikka poika rikkoo tavaroita, sotkee mummonsa asuntoa jne.. vanhemmat myös haukkuvat pojan kuullen kaikki opettajat ammattitaidottomiksi jotka ei ymmärrä heidän älykästä poikaansa.... vanhemmat myös arvostelee ja haukkuu muita ihmisiä pojan kuullen. onko normaalia?
 
Kuulostaa valitettavan tutulta .... Kaverin 11 v poika on ihan samanlainen, häiritsee koulussa ja on jatkuvasti koulun jälkeen istumassa milloin minkäkin asian takia ja äidin mielestä pojassa ei ole mitää vikaa vaan opettajassa :/

Poika on aina ollut todella vilkas eikä tunnu kotona olevan sääntöjä juuri minkäänlaisia :|
 
Saraldo
Ei ihme, ettei opettajilla ole nykyään mitään auktoriteettia, kun vanhemmat vesittää sen täysin :( . Lapsille pitäis tehdä selväksi, että opettaja on se, joka koulussa määrää, miten toimitaan. Kotona se on vanhempien tehtävä ja jos on vaikkapa hoidossa mummolassa, niin sitten toimitaan mummolan sääntöjen mukaan.

meidän 4v. on tällä hetkellä sellaisessa vaiheessa, että hän kuvittelee olevansa pomo kotona ja mummolassa. Eikä tunnu käsittävän, että aikuiset latelee säännöt ja lapset noudattavat niitä. Meillä on itketty tuhannet itkut siitä, kun tyttö ei ymmärrä, että maailma ei pyöri hänen ehdoillaan. Täytyy vaan pysyä tiukkana...
 
ope
Jokainen voi esimerkkitapauksestakin päätellä missä ongelmat muhivat. Toisaalta on hyvä, että vanhemmat ovat hereillä lastensa opettajien suhteen. Ei haukku haavaa tee! Myös opettajat keskustelevat keskenään vanhemmista ja heidän lapsistaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ei ihme, ettei opettajilla ole nykyään mitään auktoriteettia, kun vanhemmat vesittää sen täysin :( .
Nimenomaan. Opettajille on muutenkin annettu niin vähän mahdollisuuksia auktoriteettiin, ettei sitä väähää saa murentaa haukkumalla opettajia lapsen kuullen.
 
Esimerkkitapaukseen enempää puuttumatta ei tietenkään ole hyvä haukkua lapselle sen enempää opettajia kuin muitakaan ihmisiä. Mutta jos on jokin erityistilanne jossa opettaja toimii räikeästi väärin lasta kohtaan niin kyllä sen saa mielestäni lapselle sanoa. Siis että opettaja toimi tuossa väärin, ei se ollut sinun vikasi.
 
Periaatteessa lasten kuullen ei kuulu arvostella toisia ihmisiä, mutta joskus se on pakko. Silloin, kun toinen kokee todellisen vääryyden niin on hyvä tietää, että omat vanhemmat ymmärtävät/puolustavat. Muistan itse, kuinka opettaja koulussa tuomitsi mut väärin. Se, että äitini laittoi reissuvihkoon viestin asiasta ei vähentänyt yhtään opettajan auktoriteettia.

Mutta joo, lasten kuullen ei saa arvostella toisia ihmisiä (ei aikuisia eikä lapsia) muuten kuin tapauskohtaisesti ja pitkän harkinnan jälkeen.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Esimerkkitapaukseen enempää puuttumatta ei tietenkään ole hyvä haukkua lapselle sen enempää opettajia kuin muitakaan ihmisiä. Mutta jos on jokin erityistilanne jossa opettaja toimii räikeästi väärin lasta kohtaan niin kyllä sen saa mielestäni lapselle sanoa. Siis että opettaja toimi tuossa väärin, ei se ollut sinun vikasi.
Tuo on ihan totta ja opettajatkin tekee kyllä virheitä. Mutta mulla on aika hyvä esimerkki siitä, miten vanhemmat vaikuttaa lapseen... Tässä meidän talossa asuu yksi tuleva ekaluokkalainen. Yhtenä päivänä oltiin samaan aikaan pihalla ja kysyin häneltä, että no jokos odotat innolla koulun alkua. Vastaus: mä vihaan koulua. :eek: No mä sitten kysyin, että miten sä voit nyt jo vihata koulua, kun et ole koskaan siellä ollutkaan?? Vastaus: siel on ihan tylsää. Mä lähen heti vetämään sielt. Että näin... tämän muksun äiti ja isäpuoli on molemmat sieltä yksinkertaisimmasta päästä ja uskon hyvin, että tämä lapsi on saanut asenteensa kotona. Samaista lasta huudellaan täällä vielä yhdentoista jälkeen illalla kotiin ja pihalla se kehuu, miten hän saa valvoa niin pitkään kuin haluaa ja heräilee vasta iltapäivällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Esimerkkitapaukseen enempää puuttumatta ei tietenkään ole hyvä haukkua lapselle sen enempää opettajia kuin muitakaan ihmisiä. Mutta jos on jokin erityistilanne jossa opettaja toimii räikeästi väärin lasta kohtaan niin kyllä sen saa mielestäni lapselle sanoa. Siis että opettaja toimi tuossa väärin, ei se ollut sinun vikasi.
Tuo on ihan totta ja opettajatkin tekee kyllä virheitä. Mutta mulla on aika hyvä esimerkki siitä, miten vanhemmat vaikuttaa lapseen... Tässä meidän talossa asuu yksi tuleva ekaluokkalainen. Yhtenä päivänä oltiin samaan aikaan pihalla ja kysyin häneltä, että no jokos odotat innolla koulun alkua. Vastaus: mä vihaan koulua. :eek: No mä sitten kysyin, että miten sä voit nyt jo vihata koulua, kun et ole koskaan siellä ollutkaan?? Vastaus: siel on ihan tylsää. Mä lähen heti vetämään sielt. Että näin... tämän muksun äiti ja isäpuoli on molemmat sieltä yksinkertaisimmasta päästä ja uskon hyvin, että tämä lapsi on saanut asenteensa kotona. Samaista lasta huudellaan täällä vielä yhdentoista jälkeen illalla kotiin ja pihalla se kehuu, miten hän saa valvoa niin pitkään kuin haluaa ja heräilee vasta iltapäivällä.
Juu. Luulisi jokaisen vanhemman ymmärtävän että lapselle on eduksi mitä paremmin viihtyy koulussa, sitä paremmat mahdollisuudethan siinä tulee tulevaisuuden ja opiskelujen suhteen. Sen kuvitteleisi ymmärtävän jo kouluttamattomien vanhempienkin.

ja tosissaan vielä tuosta että lapselle myönnetään opettajan virhe, eli ei siinäkään tarvi hätiköidä. Siis että pelkästään lapsen kertoman perusteella todetaan opettajan toimineen väärin ja sanotaan tämä lapselle suoraan. Nuo jutut kun ymmärretään niin helposti väärin ja muuttuvat matkalla, eli toki kannattaa ensin hankkia se opettajankin versio ja ehkä vähän muidenkin ennen kuin aletaan ketään tuomita.
 
vieras
Niin, sanomattakin selvää, että vanhemmat murentaa opettajan auktoriteettia tuolla käytöksellä. Samalla näyttää, että heillä itselläkään ei ole auktoriteettia liittyen poikaansa, joten soppa on valmis. Kyllä se jostain putkahtaa se auktoriteetti tällekin lapselle, mutta monesti se on vain väärä, silloin kun se ei ole vanhemmat.
 
Saraldo
Juu ja on kiva sille pojalle sitten koulussa tajuta, että siellä pitää oikeasti käyttäytyä ja totella. Poika menikin vähän hiljaiseksi kun sanoin, että käyhän sun äitiskin koulua (on siis aikuisopetuksessa). Äiti siis on tainnut nyt ymmärtää, että koulutus olis ihan hyvä juttu, mutta tämä isäpuoli on kyllä niin... miten sen nyt sanois... yksinkertainen ja kouluttamaton pikkurikollinen, jonka elämän suola on vanhan autonraadon kunnostaminen.
 

Yhteistyössä