Onko sairaanhoitaja liian lukenut kirvesmiehelle?

  • Viestiketjun aloittaja koulutuseroja
  • Ensimmäinen viesti
"omg"
[QUOTE="vieras";28301105]Mä tiedän yhden naislääkärin joka on naimisissa koulutuksen peruskoulun varaan jättäneen kirvesmiehen kanssa.[/QUOTE]

Mäkin tiedän yhden erikoislääkärinaisen, joka on ollut naimisissa ammattikoulun käyneen miehen kanssa ainakin 15 vuotta. Kaiken lisäksi miehen ammatti on sellainen,e ttä sieltä alalta ei ole päivääkäänää töitä tehnyt, vaan on työskennellyt rekkakkuskina yms.
 
"Kukka"
Parinmuodostus tapahtuu ennemminkin suunnilleen samalla tasolla olevan älykkyyden pohjalta - ei koulutuksen mukaan. Siskoni on jättänyt lukion kesken ja käynyt sen jälkeen parivuotisen ammatillisen koulun. Miehensä on väitellyt tohtori, joka työskentelee tutkijana ja erilaisten projektien vetäjänä. Tämä pari on todella tasapainoinen ja keskenään ahkerasti keskusteleva :)
 
Suomessa ei ole pahoja luokkaeroja tasapäistävän peruskoulun ansiosta. Minusta on silti mukavampaa olla naimisissa saman alan ihmisen kanssa, vaikka aikoinani päätinkin, etten ainakaan terveydenhuoltoalalaisen kanssa ala styylata: edes toisen pitäisi nauttia kunnon palkkaa. Vaitiolovelvollisuutta ei ainakaan joudu selittelemään.
 
"vieras"
herranen aika sentään, eihän se, että valitsee ammatillisen koulutuksen tarkoita, että on jotenkin tyhmempi ihminen! Ei toisenasteen koulutus automaattisesti tarkoita, ettei olisi riittänyt älykkyys muualle opiskelemaan. Fiksuahan se on valita ala, joka tuntuu itsestä mielekkäältä.
 
"Mii"
Mää pidän naisena duunari miehistä. En sellasista jotka konttoris istuu tuolis.. Niil on pipo ja huumorintaju enemmän kireellä ku rankempaa duunia tekevällä duunarilla.
 
"Vieras"
Mä akateemisesti koulutettuna ja johtavassa olevana naisena tapailin jonkin kuukauden miestä, jolla koulutus oli jäänyt lukioon. Oli tehnyt sitten sekalaisia töitä ja hanttihommia.

Fyysisen viehätyksen loputtua koulutus/sivistystason ero ilmeni melkolailla räikeänä. Tietyt asiat jotka itselleni katsoin perussivistykseen olivat tälle kaverille ihan uusia ja ihmeellisiä asioita, jopa niin että hän kiisti ne.

Tässä suhteessa koulutuserojen suuruudella oli merkitystä. Jätin miehen.
 
"ookoo"
[QUOTE="Mii";28301226]Mää pidän naisena duunari miehistä. En sellasista jotka konttoris istuu tuolis.. Niil on pipo ja huumorintaju enemmän kireellä ku rankempaa duunia tekevällä duunarilla.[/QUOTE]

Niin, koska olet itekin duunari?
 
Sinänsä tolla koulutustaustalla ei ole väliä. Ehkä sairaanhoitaja käy enemmän koulua mutta kirvesmies tienaa hemmetin paljon enemmän.

Tätä palstaa kun lukee, ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset yleensäkin löytää puolison kun mietitään ihan ihme juttuja. Milloin koulutustaustaa, milloin ulkonäköä, bmi:tä.. Sitten kun joku vihdoin kelpuutetaan aletaan miettiä voiko sen kanssa lisääntyä kun sillä on taipumus kaljuuntumiseen tai lihomiseen.
Toisaalta säälittävää ja hiukan pelottavaakin, toisaalta hiton hyvää viihdettä
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28301254]Mä akateemisesti koulutettuna ja johtavassa olevana naisena tapailin jonkin kuukauden miestä, jolla koulutus oli jäänyt lukioon. Oli tehnyt sitten sekalaisia töitä ja hanttihommia.

Fyysisen viehätyksen loputtua koulutus/sivistystason ero ilmeni melkolailla räikeänä. Tietyt asiat jotka itselleni katsoin perussivistykseen olivat tälle kaverille ihan uusia ja ihmeellisiä asioita, jopa niin että hän kiisti ne.

Tässä suhteessa koulutuserojen suuruudella oli merkitystä. Jätin miehen.[/QUOTE]

Kerro käytännön esimerkkejä miten teidän ero perussivistyksessä ilmeni?
 
Aavistuksenvaan
[QUOTE="Mii";28301334]En ole duunari. Arvostetussa ja kovapalkkainen liksa.[/QUOTE]

Hah hah hah. "Arvostetussa ja kovapalkkainen liksa". No on se varmaan todella hyvä palkka kun on oikein "kovapalkkainen liksa". No kerrotko vielä, että mikä tämä arvostettu ja kovapalkaisen liksan sisältävä työ on. Vaikea nimittäin tekstisi perusteella uskoa, että ainakaan akateeminen olisit.

Jos puhut totta, niin oma arvaukseni on, että olet joku myynti-ihminen. Sieltä löytyy kyllä sakkia joka lähtöön.
 
"Mii"
Hah hah hah. "Arvostetussa ja kovapalkkainen liksa". No on se varmaan todella hyvä palkka kun on oikein "kovapalkkainen liksa". No kerrotko vielä, että mikä tämä arvostettu ja kovapalkaisen liksan sisältävä työ on. Vaikea nimittäin tekstisi perusteella uskoa, että ainakaan akateeminen olisit.

Jos puhut totta, niin oma arvaukseni on, että olet joku myynti-ihminen. Sieltä löytyy kyllä sakkia joka lähtöön.
Kirjotin hätäsesti puhelimella, huomasin virheen. Oon sit vaikka jossain hah hah ammatissa kun sanot :)
 
Eikös tällainen aloitus ollut joku aika sitten? itse olen FM ja mieheni on automekaanikko. Hyvin on toiminut kohta 20 vuotta. Eikä miehelläni ole ollut minkäänlaisia ongelmia tulla toimeen ja löytää puheenaiheita tekniikan tohtoriksi väitelleen isäni tai biokemiasta väikkäriä tekevän tutkijasiskoni kanssa. Itse asiassa töissäni olen kohdannut monia maisteritason ihmisiä, joita pidän tyhmenpinä kuin miestäni.
 
"Vieras"
No, joitakin esimerkkejä. Kaverilla oli tosi heikot historiantiedot, esim. ajatus siitä että Turku on ollut Suomen pääkaupunkina tai sen kaltaisena oli uutta. Kaveri siis asuu Helsingissä. Hänen maantiedontaitonsa olivat tosi heikot, esim. sijoitti Porin Itä-Suomeen, myös käsite Satakunta oli outo. Tampere oli tosi kaukana, kiisti moneen kertaan, että sinne ajaa noin kahdessa tunnissa autolla. Kaveri ei käsittänyt oikein myöskään valtiollisten ja kunnallisvaalien merkitystä tai miten kunnanvaltuusto ja kunnanhallitus ovat päättäviä elimiä kunnissa; valtio ja kunnat sekä politiikot nyt vaan olivat hänelle kansan vihollisia.

Kaikkein pahin yksittäinen mihin todella havahduin: oltiin kaupassa ostoksilla, mikä oli aina vähän hankalaa sen puolesta, että mun tuloilla ei tarvitse hintoja katsella, ja kaveri oli pääsääntoisesti ihan pa. Katseltiin siinä sitten jotakin tuotetta ja valittiin edullisinta. Kaverin mielestä edullisin oli se 5 euroa maksanut (100 g) kuin se 6 euroa maksanut (200 g) tuote. Kaveri oikein suuttui, kun väitin tuota kuuden euron hintaista halvemmaksi.....
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28301377]No, joitakin esimerkkejä. Kaverilla oli tosi heikot historiantiedot, esim. ajatus siitä että Turku on ollut Suomen pääkaupunkina tai sen kaltaisena oli uutta. Kaveri siis asuu Helsingissä. Hänen maantiedontaitonsa olivat tosi heikot, esim. sijoitti Porin Itä-Suomeen, myös käsite Satakunta oli outo. Tampere oli tosi kaukana, kiisti moneen kertaan, että sinne ajaa noin kahdessa tunnissa autolla. Kaveri ei käsittänyt oikein myöskään valtiollisten ja kunnallisvaalien merkitystä tai miten kunnanvaltuusto ja kunnanhallitus ovat päättäviä elimiä kunnissa; valtio ja kunnat sekä politiikot nyt vaan olivat hänelle kansan vihollisia.

Kaikkein pahin yksittäinen mihin todella havahduin: oltiin kaupassa ostoksilla, mikä oli aina vähän hankalaa sen puolesta, että mun tuloilla ei tarvitse hintoja katsella, ja kaveri oli pääsääntoisesti ihan pa. Katseltiin siinä sitten jotakin tuotetta ja valittiin edullisinta. Kaverin mielestä edullisin oli se 5 euroa maksanut (100 g) kuin se 6 euroa maksanut (200 g) tuote. Kaveri oikein suuttui, kun väitin tuota kuuden euron hintaista halvemmaksi.....[/QUOTE]

Aika pahoja nuo ekassa kappaleessa mainitut jutut, mutta kumpi on halvempi juttu on kakspiippuinen asia. Viisi euroa on edullisempi hinta kuin 6 euroa, mutta grammahintana laskettuna kuuden euron purkki on halvempi, eli kumpikin on tavallaan oikeassa.
 
"Vieras"
No sehän nyt on ihan selvä, että toi 6 euronen on halvempi, euron erolla saa syötävää lisää 100 grammaa! Kilohinta tai litrahinta on se juttu, mikä hinnan edullisuuden määrittelee.
 
"mie"
No ei ole. Onko sairaanhoitaja kenenkään mielestä edes kovin lukenut? En pidä edes lääkäriä liian lukeneena kirvesmiehelle. Jos tulevat juttuun ja suhde toimii, niin se on pääasia.
Sulla näemmä on hirveän paljon tietoa, mitä sairaanhoitajan tai lääkärin työ pitää sisällään? Mm. se tietotaito ja osaaminen, vastuu ihmisen hengestä yms...Ei näitä nyt ihan voi kirvesmiehehen työhön verrata, mitenkään kirvesmiehien työtä väheksymättä. Vrt. kirvesmies - sydänkirurgi.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28301432]No sehän nyt on ihan selvä, että toi 6 euronen on halvempi, euron erolla saa syötävää lisää 100 grammaa! Kilohinta tai litrahinta on se juttu, mikä hinnan edullisuuden määrittelee.[/QUOTE]

5<6
 
"vieras"
[QUOTE="mie";28301447]Sulla näemmä on hirveän paljon tietoa, mitä sairaanhoitajan tai lääkärin työ pitää sisällään? Mm. se tietotaito ja osaaminen, vastuu ihmisen hengestä yms...Ei näitä nyt ihan voi kirvesmiehehen työhön verrata, mitenkään kirvesmiehien työtä väheksymättä. Vrt. kirvesmies - sydänkirurgi.[/QUOTE]

Vastuu ihmisen hengestä ja terveydestä: hoitovirheisiin kuolee ja vammautuu joka vuosi kymmeniätuhansia suomalaisia...
 
[QUOTE="mie";28301447]Sulla näemmä on hirveän paljon tietoa, mitä sairaanhoitajan tai lääkärin työ pitää sisällään? Mm. se tietotaito ja osaaminen, vastuu ihmisen hengestä yms...Ei näitä nyt ihan voi kirvesmiehehen työhön verrata, mitenkään kirvesmiehien työtä väheksymättä. Vrt. kirvesmies - sydänkirurgi.[/QUOTE]

Vastuu ihmishengistä ei tarkoita lukeneisuutta. AMK-tason ihmiset eivät ole erityisen lukeneita, omasta mielestäni edes maisterit eivät ole. Ammattitaitoisia he toki voivat olla siinä missä kirvesmieskin. Toisaalta ihminen voi olla lukenut vaikka olisi laitossiivooja tai vastaava.

Kirvesmies - sydänkirurgi taas voivat aivan hyvin olla pari, vaikka olisivat koulutukseltaan eri tasoa. Ei koulutus tai ammatti kerro kaikkea.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
[QUOTE="Vieras";28301377]No, joitakin esimerkkejä. Kaverilla oli tosi heikot historiantiedot, esim. ajatus siitä että Turku on ollut Suomen pääkaupunkina tai sen kaltaisena oli uutta. Kaveri siis asuu Helsingissä. Hänen maantiedontaitonsa olivat tosi heikot, esim. sijoitti Porin Itä-Suomeen, myös käsite Satakunta oli outo. Tampere oli tosi kaukana, kiisti moneen kertaan, että sinne ajaa noin kahdessa tunnissa autolla. Kaveri ei käsittänyt oikein myöskään valtiollisten ja kunnallisvaalien merkitystä tai miten kunnanvaltuusto ja kunnanhallitus ovat päättäviä elimiä kunnissa; valtio ja kunnat sekä politiikot nyt vaan olivat hänelle kansan vihollisia.

Kaikkein pahin yksittäinen mihin todella havahduin: oltiin kaupassa ostoksilla, mikä oli aina vähän hankalaa sen puolesta, että mun tuloilla ei tarvitse hintoja katsella, ja kaveri oli pääsääntoisesti ihan pa. Katseltiin siinä sitten jotakin tuotetta ja valittiin edullisinta. Kaverin mielestä edullisin oli se 5 euroa maksanut (100 g) kuin se 6 euroa maksanut (200 g) tuote. Kaveri oikein suuttui, kun väitin tuota kuuden euron hintaista halvemmaksi.....[/QUOTE]

No mun amismies (tosin lukion kyllä käynyt) päihittää mut usein muun muassa Trivial Pursuitissa. Itse en tosin ajattele alkeellisten matemaattisten laskujen tai maantiedon tai kunnallisen byrokratian tuntemuksen välttämättä korreloivan koulutustason tai älykkyyden kanssa. Työssäni tarvitsen kykyä hahmottaa erilaisia kokonaisuuksia, niiden välisiä yhteyksiä ja syy- ja seuraussuhteita sekä kykyä erottaa oikeasti tärkeä asia jatkuvasti eri tahoilta syötetystä alan erityissanastoa pursuavasta muka-tärkeästä-tekstistä. Tähän tarvitaan älykkyyttä, jota toisilta maisteritason ihmisiltä löytyy, ja toisilta ei.

Itse olen kouluttautunut työtäni, en avioliittoani varten.
 

Yhteistyössä