Onko sosionomi teistä turha koulutus?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sosionomi (AMK) ja sosiaalityöntekijä (maisteri) eroaa toisistaan?
Sosiaalityöntekijät opsikelijat opsikelevat yliopistossa ja sosionomit AMK.ssa. Sosiaalityöntekijät työskentelevät sosiaalitoimistoissa, joissa nykyään usein on myös sosionomi työparina tai sitten tekee sosiaalityöntekijän töitä, sillä aina ei pelkkä teroia riitä vaan tarvitaan sen rinnalle käytännönkokemusta.
 
No ei oo turha kun musta tulee semmonen.. Ja noi jo valmistuneet opiskelukaverit on kyllä löytäny ihan kivasti palkatut työt, jotka sisältää jotain ihan muuta ku niiden pepun pesua jotka ei siihen ite kykene.... Ja myöskään työn kuva ei tod. ole pelkkää paperityötä, tai kaipa sekin riippuu että mimmoseen lafkaan sitä hakeutuu töihin..
 
sosionomi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
mun serkku on sosionomi ja työskentelee päiväkodin johtajana.

Muoks: ja tuli mieleeni että näin maallikon silmin sosionomin hommia pitäis varmaan verrata sairaanhoitajan hommiin. Tai siis kun eikös ne ole samantasoiset koulutukset (AMK) vai olenko ihan pihalla?
Muistan jostain lukeneeni ettei sosionomi ole pätevä päiväkodin johtajaksi. Lastentarhanopettajana voi työskennellä pienten ryhmässä tai eskarissa lastentarhanopettajan avustajana.

Minulla on esiopettajan pätevyys eli työskentelen ihan esiopena, en lastentarhaopen avustajana, mulla on avustajina lähihoitajia yms. Ennen v2003 valmistuneet sosionomit ovat yhtä päteviä kuin lastentarhanopet, meillä on 160ov lastentarhanopeilla 140e, tietenkin täytyy olla varhaiskavatuksen opinnot takana, silloin olemme lukeneet enemmän kasvatustieteitä kuin lastentarhanopet.

Nykyään sosionomit eivät saa esiopettajan pätevyyttä, onneksi valmistuin ajoissa.
 
DevilishDream harmaana
Juu mä valmistun ensi vuonna sosionomiksi. Olen tykännyt opiskella alaa. Itse suuntaudun lapsiin ja nuoriin, tarkoituksena lähteä tulevaisuudessa lastensuojeluun töihin tai erityislapsiin. olen ollut harjoittelussa erityislasten parissa, lastensuojelussa ja päiväkodissa. Hyvin saa töitä ja palkat vaihtelee työnkuvan mukaan. Ja itse haen lastentarhanopettajan pätevyyttä.
 
Minä kans valmistun kohta puolin sosionomiksi.Ei meidän koulutus turha ole.Se antaa todella hyvän ja laajan koulutuksen moneen eri työhön.Itse erikoistun aikuisten ja vanhusten pariin.Nyt kesällä menen sosiaalitoimistoon töihin.Tunnen monia sosionomeja ja he ovat työllistyneet hyvin. Sosionomin ja lähihoitajan tutkinnot ovat erilaisia.Monesti he tekevät samanlaista työtä mutta koko ajan työtehtävät selkeentyvät ja sosionomien työtehtäviä muutetaan sen myötä. Olen itse työskennellyt hoitajana ja voin sanoa että kyl hoitajan ja sosionomin ajatusmaailmat ovat usein hyvin erilaisia.Sosionomin koulutus on paljon laajempi ja tästä syystä se antaa valmiudet sellaisiin työtehtäviin joihin lähihoitaja ei saa valmiuksia.
 
kehitysvammaisten ryhmäkodin ohjaaja
tuli vaan mieleen ketjua lukiessa.Siinä puhuttiin vallan lapsi-, nuoriso- ja vanhustyöstä.Mutta itse olen kehitysvammaisten parissa kuntayhtymässä.Tätäkin työtä ja varsin mielenkiintoista on Suomi pullollaan.Tarjolla myös paljon kaikkia esimiestehtäviä joihin "meillä" vaaditaan sosionomin AMK tutkinto.Sousittelen.

 
:wave: Täällä kanssa sosionomi, kehitysvammaisten kanssa työskentelen. Ihan "duunari-pohjalta" :D Eli paljon perushoitotyötä, josta en tod. kieltäydy sen perusteella että olen sosionomi amk. Täällä meidän paikassa hoitajat ja ohjaajat tekee ihan samoja hommia. Paperihommiakin kyllä teen jonkun verran, mutta ihan oman kiinnostuksen pohjalta esim. päivittelen perehdytyskansiota yms. Ei o le kukaan "pakottanut". =)
 
Lähettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
jos tykkää papereita pyöritellä niin sitten, muuten ei.. itse en ikinä lukisi sosionomiksi. Varmaan hyviä siinä työssään mitä tekee, mutta hoitoalalle en niitä tervetulleiksi toivota muuten kuin tosiaan niitä papereita pyörittelemään.
Tässäpä vastaus ihmiseltä, joka ei näytä tuon taivaallista tietävän sosionomin työnkuvasta :D

No, voin kertoa, että metsään meni kirjoitus! Hei helevetti haloooooo, sosionomi on sosiaalialan koulutus, ei siis hoitoalan. Joten miksi helevetissä edes pitäisi hoitoalalle hakeutua tai päästä?????
 
Lähettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Joku mainitsi että lähihoitajan ja sosionomin palkat eivät juurikaan eroa toisistaan.
Mikä mahtaa olla lähihoitajan, sosionomin ja vaikkapa sairaanhoitajan alkupalkat??
Sosionomin palkkaus riippuu, työskenteleekö kuntasektorilla, valtiolla, yksityisellä. Onko työnkuva "rivityöläinen" vai johtavassa asemassa oleva. Tai onko hän projektityössä vai missä. Karkea arvio 1800 ? - 2300 on lähtö. Tässä vastahan taloussanomat listasi, että sosionomi tienaa 3065 ? / kk. http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/06/03/nain-koulutus-nostaa-palkkaa-kunnissa/200814362/139?&threadID=120495&offset=40
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
jos tykkää papereita pyöritellä niin sitten, muuten ei.. itse en ikinä lukisi sosionomiksi. Varmaan hyviä siinä työssään mitä tekee, mutta hoitoalalle en niitä tervetulleiksi toivota muuten kuin tosiaan niitä papereita pyörittelemään.
Huonostipa sosionomin työkuvan tunnet taidat sekoittaa sossuun.

Sosionomi ei tee hoitotyötä vaan sosiaali- ja kasvatustyötä, vanhustenhoidossa on ohjaavissa ja johto tehtävissä, lasten kanssa esiopettajana ja lastentarhanopena, toimii myös nuorison ja lastensuojelun parissa.

Hierarkkiseen sairaalamaailmaan heitä ei saisi kirveelläkään, vaikka esi. nuorisopsykiatrian puolella heitä kyllä tarvittaisiin on nimittäin katastrofi, kun sosiaalialan käytännöistä tietämättönät hoitsut yrittää parantaa ongelmanuoria.
Tiän kyllä mitä sosionomi tekee. Itse olen kohdannut sosionomeja juuri käytönnön hoitotyössä mihin he eivät kuulu, kun koulutus on suunnattu ohjaavaan työhön. Siihen ne ovat sopivia ja osaavat ja ymmärtävät sosiaalipuolen "politiikan". Eli sopivat siis juuri siihen esimiestyöhön mihin ovat koulutuksen saaneet eivät esimerkiksi lähihoitajan työhön. Tulipas sekavasti selitettyä..
=)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sosionomi (AMK) ja sosiaalityöntekijä (maisteri) eroaa toisistaan?
Sosiaalityöntekijät opsikelijat opsikelevat yliopistossa ja sosionomit AMK.ssa. Sosiaalityöntekijät työskentelevät sosiaalitoimistoissa, joissa nykyään usein on myös sosionomi työparina tai sitten tekee sosiaalityöntekijän töitä, sillä aina ei pelkkä teroia riitä vaan tarvitaan sen rinnalle käytännönkokemusta.
Eli sosionomi voi tehdä sosiaalityöntekijän hommia mutta ei toisin päin? Mitä järkeä on sitten opiskella yliopistossa 5 vuotta jos saman pätevyyden, melkein paremman, saa amk:ssa 3 vuodessa?
 
Lähettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sosiaalityöntekijät opsikelijat opsikelevat yliopistossa ja sosionomit AMK.ssa. Sosiaalityöntekijät työskentelevät sosiaalitoimistoissa
Hipheijjaa, kyllähän sosiaalityöntekijät voivat työskennellä paljon muuallakin, kuin sosiaalitoimistoissa :S

Melko suppea olisi työnkuva, jos vain sossussa työskentelisivät. Ensin monen monta vuotta koulun penkillä ja ah, sosiaalitoimistoon vain kaikki sossut. Taitaisi olla sosiaalityöntekijöitä joka oksalla valmistumisen jälkeen :D Ei meinaan riitä tämän maan sosiaalitoimistot kaikille valmistuneille ;)
 
vieras
Sosionomi ja lähihoitaja on siinä mielessä samanlaisia ammatteja että voivat työskennellä monissa eri paikoissa, mutta ero on se että sosionomilla on huomattavasti enemmän vastuuta ja vähemmän hoitohommia, mutta palkassa ei hirveesti eroa ole.

Itse en opiskelisi lähihoitajasta sosionomiksi vaan jos on jo tiedossa tarkemmin mitä haluaa esim vaikka erityislapset niin alkaisi opiskeleen jotain suoraan siihen suunnattua.
 
Lähettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en opiskelisi lähihoitajasta sosionomiksi vaan jos on jo tiedossa tarkemmin mitä haluaa esim vaikka erityislapset niin alkaisi opiskeleen jotain suoraan siihen suunnattua.
Eli mitä sinä alkaisit opiskelemaan ;)
 
nippu
Mä pohdin myös jatkaako lähihoitajasta sosionomiksi. Palkkaero on todella pieni, ehkä 200eur/kk. Minä siis siirtyisin päiväkodissa lastenhoitajasta lto:ksi. Työnkuva ei juuri omalla kohdalla tulisi muuttumaan, sillä nytkin olen työskennellyt ryhmässä jossa ei lto:ta ole ja olen käytännössä tehnyt meillä kaikki lto:n tehtävät, sillä naurettavalla lh-palkalla :mad:
Ajattelin, että taloudellinen hyöty jäisi surkeaksi, jos lähtisi päiväopiskelijaksi. Niinpä hain monimuoto-opintoihin ja olen siis samaan aikaan töissä. Lähdin vähän sillä ajatuksella, että jos opinnot alkavat tökkiä, niin sitten vain lopetan. Ihan hyvin olen kuitenkin viihtynyt.
Itseäni kiinnostaa myös mahdollisuus suorittaa ylempi AMK-tutkinto, jonka laajuus on 90ov ja myös mahdollista suorittaa työn ohella. Tämän jälkeen kun vielä suorittaisi opettajan pedagogiset opinnot (myöskin työn ohella...) olisinkin uraputkeni päätepisteessä - näkisin itseni mieluusti alan opiskelijoiden opettajana. Silloin olisi palkassakin jo jotakin järkeä.
 
"Eli sosionomi voi tehdä sosiaalityöntekijän hommia mutta ei toisin päin? Mitä järkeä on sitten opiskella yliopistossa 5 vuotta jos saman pätevyyden, melkein paremman, saa amk:ssa 3 vuodessa?"
(en osaa tehdä tuota lainausta siniseksi....)
Sosionomi EI nimenomaan ole pätevä sosiaalityöntekijä vaan heitä palkataan sosiaalityöntekijöiksi pätevien puutteessa. Katsoin viimeistä puoluejohtajien vaalitenttiä ja siinä joku johtajista (tai puoluesihteereistä) kertoi, että Suomessa tarvittaisiin tällä hetkellä n. 150 sosiaalityöntekijää tai virkaa. Jokaisella sosiaalityöntekijällä pitäisi olla vastuu n. 20 perheestä, mutta tällä hetkellä heillä on n. 80 asiakasperhettä/pää.
Itse olen suorittanut sosionomi-tutkinnon Ruotsissa, jossa se eroaa hieman suomalaisesta tutkinnosta JA antaa pätevyyden sosiaalityöntekijän titteliin. Tällä hetkellä teen Suomessa maisteriopintoja, jotta voisin myös täällä pätevöityä. Katsotaan kuinka tässä käy ja mihin sitä päätyy:)
 
mamma
ihan samaa ajattelin kertoa, että sosionomi ei ole pätevä sosiaalityöntekijä ja nyt uuden lastensuojelulain puitteissa epäpätevät eivät saisi tehdä sosiaalityöntekijöiden töitä. Tiedän kuitenkin, että täällä meidän paikkakunnalla sairaalassa hiukan sovelletaan tätä juttua, ja sosionomi toimii sosiaalityöntekijänä. Sosionomi voi olla esimerkiksi lastensuojelussa sosiaalityöntekijän työpari nimikkeellä sosiaaliohjaaja.
Itse valmistun nyt parin kuukauden päästä sosionomiksi ja olen todella tyytyväinen uravalintaani. Suosittelen lämpimästi!
 

Yhteistyössä