Onko sosionomi teistä turha koulutus?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Sosionomi on niin uus koulutus, että niitten työnkuvaa vielä etsitään. Työpaikat ei kuulemma osaa vielä hyödyntää sosionomien osaamista. Sosionomi on eri, kun sosiaalityöntekijä siinä, että sosiaalityötekijä saa kirjoittaa sen lapun, että joku lapsi otetaan vaikka huostaan. Sosionomi ei saa. Muuten saattavat tehdä samaa työtä Sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelussa.

Ja saa niitä lastentarhanopettajan paperit siitä saa myös, kunhan suorittaa riittävän määrän siihen suuntaavia opintoja. Olikohan 60 ov
 
juuust..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
mun serkku on sosionomi ja työskentelee päiväkodin johtajana.

Muoks: ja tuli mieleeni että näin maallikon silmin sosionomin hommia pitäis varmaan verrata sairaanhoitajan hommiin. Tai siis kun eikös ne ole samantasoiset koulutukset (AMK) vai olenko ihan pihalla?
Muistan jostain lukeneeni ettei sosionomi ole pätevä päiväkodin johtajaksi. Lastentarhanopettajana voi työskennellä pienten ryhmässä tai eskarissa lastentarhanopettajan avustajana.

Sosionomi on kyllä pätevä työskenteleen päiväkodin johtajana mut päiväkodissa sosionomilla ei ole pätevyyttä antaa esiopetusta. Vuoden 2003 jälkeen valmistuneet sosionomit ei voi saada tota esi- ja alkuopetus pätevyyttä, mut 2003 vuotta aikasemmin valmistuneet saa senkin suorittamalla opintopisteet esi- ja alkuopetuksesta muutamat opintopisteet..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sosionomi (AMK) ja sosiaalityöntekijä (maisteri) eroaa toisistaan?
Sosiaalityöntekijät opsikelijat opsikelevat yliopistossa ja sosionomit AMK.ssa. Sosiaalityöntekijät työskentelevät sosiaalitoimistoissa, joissa nykyään usein on myös sosionomi työparina tai sitten tekee sosiaalityöntekijän töitä, sillä aina ei pelkkä teroia riitä vaan tarvitaan sen rinnalle käytännönkokemusta.
Huom: kaikki sosiaalityöntekijät eivät työskentele sosiaalitoimistoissa, vaan heitä on myös mm. sairaaloissa, mielenterveystoimistoissa, vanhainkodeissa jne. Sosiaalityöntekijän toimenkuva voi vaihdella todella paljon työpaikasta riippuen. Esim. itse työskentelen sosiaalityöntekijänä (maisterin tutkinto) mielenterveystoimistossa ja teen lähinnä terapiatyötä (mulla on psykoterapeutin koulutus vielä lisäksi). En siis tee ollenkaan toimeentulotuki- tms. rahaan liittyvää työtä, mitä sosiaalitoimistoissa tehdään.
 
sosionomi (AMK)
Alkuperäinen kirjoittaja :
Ja saa niitä lastentarhanopettajan paperit siitä saa myös, kunhan suorittaa riittävän määrän siihen suuntaavia opintoja. Olikohan 60 ov
Sosionomi (AMK) saa pätevyyden toimia lastentarhanopen virassa, kun on suorittanut sosiaalipedan ja varhaiskasvatuksen opintoja 60 opintopistettä (op). Opintoviikot ovat vanhentunut laskutapa, suhdeluku on n. 1,5. (1 ov = 1,5 op) Joissain amk:ssa vaaditaan, että esimerkiksi opinnäytetyö tehdään alle 8-vuotiaiden kanssa, jotta saa pätevyyden. Sama harjoitteluiden kanssa, osa harjoitteluista on pakko tehdä alle 8-vuotiaiden kanssa. Perusopinnoista ja syventävistä opinnoista koostuu n. 20 opintopisteen paketti, joten toi 60 op tulee äkkiä täyteen.

Muistaakseni mulla on noita pätevyyden antavia opintoja 70-80 op.
 
miessossu
Heips vaan kaikille, jotka tästä aiheesta keskustelevat... Enpä tiedä mistä tähän keskusteluun tulin, mutta ajattelin laittaa omat tietoni jakoon tähän aiheeseen liittyen. Olen itse sosionomi amk koulutukseltani ja olen koko työurani ollut töissä kaupungin sosiaalitoimistossa. Työtehtävät ovat olleet aika laajat sillä olen tehnyt lastensuojelun sosiaalityötä ja nykyään toimin aikuissosiaalityössä sosiaaliohjaajana. Itselleni oli jo opiskeluaikana hyvin selvää, että koulutukseni tulee eroamaan hyvin paljon lähihoitajan koulutuksesta, koska en omaa minkäänlaista tietoa hoitotyöstä. Olen ollut työharjoittelussa kahdessa paikassa, jossa on ollut myös lähihoitajaharjoittelijoita. Meillä oli jo tuossa vaiheessa aivan erilaiset tavoitteet harjoittelussa ja tehtävät sen mukaisia. Esim. kriisikeskuksessa oli työparina asiakastapaamisissa ja ohjasin vapaaehtoistyöntekijöitä sekä vastasi kriisipuhelimeen ja käsittelin alaikäisten rikostentekijöiden asioita virka-ajan ulkopuolella. Lähihoitajaopiskelijat tekivät samassa työpaikassa töitä ns. kriisikodissa, jossa oli asukkaina äitejä lapsineen. Auttoivat lastenhoidossa ja tekivät kodinhoidollisia töitä.

Jossain vaiheessa kysyttiin mitä eroa on sosionomilla ja maisterikoulutetulla sosiaalityöntekijällä... tuohon voisin vastata, että eipä juuri mitään ammatillisesti. Itse työskentelen työyhteisössä, jossa minulla on työkaverina YTM:ita ja VTM:ita ja aika samanlaiset työnkuvat meillä on. Tosin sosionomi amk-opinnoissa painottuu psykososiaalinen työ ja osaaminen ja se näkyy aika selvästi siinä miten erilaisilla koulutustaustoilla työskentelevät kohtaavat asiakkaita.

Eli kyllä kannustaisin kaikkia lähihoitajia vaan kouluttautumaan, jos resursseja on ja laaja-alaisempi nimen omaan sosiaalialan osaaminen ja asiantuntijuus kiinnostaa...
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Lähettäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Sosionomin palkkaus riippuu, työskenteleekö kuntasektorilla, valtiolla, yksityisellä. Onko työnkuva "rivityöläinen" vai johtavassa asemassa oleva. Tai onko hän projektityössä vai missä. Karkea arvio 1800 ? - 2300 on lähtö. Tässä vastahan taloussanomat listasi, että sosionomi tienaa 3065 ? / kk. http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/06/03/nain-koulutus-nostaa-palkkaa-kunnissa/200814362/139?&threadID=120495&offset=40
Sosionomi ei todellakaan tienaa yli 3 000 euroa...

Taloussanomien luvut (hämäriä, monta kertaa samantyyppinen koulutus):

- Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulun jatkotutkinto 2613 ? (eli Ylempi AMK?)
- Sosiaalialan koulutus, alin korkea-aste 2 291 ?
- Muu terveys- ja sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto 2 205 ?
- Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto 2 162 ? (eli esim. Sosionomi AMK?)

Sivuilla luki kyllä, että Sosionomikoulutus ja muu yhteiskunnallinen toimihenkilökoulutus tienaisi yli 3000 euroa, mutten kyllä ole yhtään sellaista sosionomia tavannut...
 
täti
Itse olen valmistunut sosionomiksi 2009 keväällä ja alanvaihto on kristallinkirkkaana mielessä!

Jos ylipäätänsä lähtee sosiaalialalle, täytyy sen olla kutsumustyö, toisin kuin se minulle oli/on ;) Eli jos se sitä on niin suositelen ehdottomasti yliopistoon menoa ja sosiaalityöntekijän koulutusta edes vähän paremman palkan sekä työllistymisen takia. Sosiaalityöntekijöistä on pulaa ja vakkaripaikkoja haussa koko ajan. Itse sain ohjaajana vuoden jatkuvan hakemisen jälkeen vakkaripaikan. Ainoa paikka jossa tällä alalla jaksan siis jotenkuten olla töissä on sosiaaliasema. Väittäisin että nimen omaan sosiaaliasemalta ohajaajan on kaikista vaikein saada töitä, ohjaajat työllistyy parhaiten just vanhus-vammais-mielenterveys ja päihdepuolelle, koska niissä pasin työ ja paskin palkka joten paikkoja on useammin auki.

Jos ohjaajaksi haluaa, kannattaa ehdottomasti yrittää hakea yksityisen puolen esim. järjestöjen töitä, koska niissä ohajaajan palkka voi helposti olla sama kun sosiaalityöntekijän kaupungilla. Itseäni otti/ottaa niin kovasti päähän ohjaajan työssä se, että joutuu tekemään samaa työtä kuin sosiaalityöntekijä, mutta noin 500e huonomalla palkalla kun palkat on muutenkin ihan paskat! Ohjaajan palkka sosiaaliasemalla Hesassa on siis 2250e ja työntekijän joku 2600e ja johtavankin sosiaalityöntekijän vaan joku naurettava 3000e.
Sosiaalityöntekijänä voit siis edes jotenkin "yletä" urallasi edes johtavaksi toisin kuin ohjaajana. Ohjaajat voivat olla esimiehinä, mutta harvemmalla sektorilla. Ja palkka ei välttämättä ole edes 3000e mikä on johtavalle työhön nähden aivan liian pieni palkka enivei.

Sosiaalityöntekijänä/ohjaajana ainakin fattalla joudut kuuntelemaan jatkuvaa valitusta ja uhkailua. ihmiset on ain tyytymättömiä ja vikisee. Sanoisin että noin 80% on tyytymättömiä ja lopuilta voit joskus saada kiitoksen sanan.

Itse kyllästyin työssä toisaalta siihen että samat asiakkaat valittaa aina samoista asioista ja toisaalta siihen että vaikka asiakkaat välillä vaihtuukin niin niiden ongelmat ei vaihdu eli REPEATtiin saa varautua; aina sama nauha. Siihen vaan kypsyy. Ja niinhän sitä sanotaan, että sen palkan pitäisi sitten korvata työn rasittavuutta, mutta kun käteen jää 1500-1700e niin se ei paljoa korvaa!!

Tämä siis varoituksen sanana alaa harkitseville, nimittäin itse olisin halunnut kuulla suoraa puhetta millaista tämä työ oikesti on ennen kuin aloitin opiskelut.
 
herranen aika
Sosionomi ei ole missään nimessä pätevä lastentarhanopettajan työhön, mutta lastentarhanopettajien vähyyden vuoksi sosionomeja työskentelee epäpätevinä LTO:na. Sosionomeilta puuttuu pedagoginen tietämys varhaiskasvatuksesta toisinkuin lastentarhanopettajilla.
 
Tyytyväinen sosionomi (AMK)
Sosionomithan saa lastentarhanopettajan pätevyyden, jos opiskelee 60 opintopistettä sosiaalipedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta. Usein nykyään päiväkodeissa työskentelee työpareina AMK:sta valmistunut ja yliopistosta valmistunut lastentarhanopettaja. Näistä on saatu hyviä tuloksia, koska kummallakin on omat vahvuutensa ja painopisteensä työssä. Sosionomien pätevyys on lailla säädetty, joskin laista väännettiin kättä melko pitkään, koska yliopistoihmiset eivät halunneet sosionomeja heidän tontilleen.

Itse olen valmistunut sosionomiksi vuonna 2008. Nyt toimin ohjaajana lastensuojelussa. Aloittaessani opinnot en ollut lainkaan varma, haluanko opiskella alaa, mutta opintojen aikana vahvistui se tunne, että ala on minulle juuri oikea. Jonkinlaisen "kutsumuksen" tähän työhön mielestäni tarvitsee, ei tätä kukaan palkan takia pelkästään tee. Sain vakituisen paikan melko pian sen jälkeen, kun aloitin valmistumisen jälkeen työt. Palkka ei päätä huimaa, mutta jos tälle alalle opiskelee, pitäisi se tiedostaa ja opiskeluaikana. Harvassa työpaikassa sosiaali- ja terveysalalla voi palkallaan kehuskella. Töistä minulla ei ole missään vaiheessa ollut pulaa, paremminkin olen voinut valita työpaikoista mieleisen. Myös opiskeluaikana töitä oli tarjolla enemmän kuin pystyi tehdä.

Tottakai jokaisen täytyy miettiä tarkkaan, mitä haluaa "isona" tehdä, eikä sosionomi ole kaikille oikea ammatti. Mutta turha koulutus ei mielestäni ole, itse olen ainakin saanut juuri tarpeelliset tiedot ja taidot työelämään.
 
SossuSoonToBe
Sosionomi johtotehtävissä? :D ööh, tässä teille kaikille tiedoksi: sosionomi on esim. lastenkodissa OHJAAMASSA, järjestää siis toimintaa ja kuskaa vaikka harratuksiin. :D Yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiaalityöntekijä, tekee sostoimessa päätökset ja johtaa esim. kuntatasolla (perusturvajohtaja, sosiaalijohtaja yms.) Sosiaalityöntekijän työnkuva muuttuu myös koko ajan yhä "johtavammaksi"; hakekaa siis yliopistoon jos sosiaalialalle halajatte, sosionomi on täysin turha tutkinto.
 
Gfd
Sosionomi johtotehtävissä? :D ööh, tässä teille kaikille tiedoksi: sosionomi on esim. lastenkodissa OHJAAMASSA, järjestää siis toimintaa ja kuskaa vaikka harratuksiin. :D Yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiaalityöntekijä, tekee sostoimessa päätökset ja johtaa esim. kuntatasolla (perusturvajohtaja, sosiaalijohtaja yms.) Sosiaalityöntekijän työnkuva muuttuu myös koko ajan yhä "johtavammaksi"; hakekaa siis yliopistoon jos sosiaalialalle halajatte, sosionomi on täysin turha tutkinto.
Vastaanotto- ja arviointilaitoksissa sosionomin työnkuva on todella laaja. Käytännössä valmistelee kaiken sen minkä e-sos.t ja sos.t. hyväksyvät. Arvioinnin lisäksi kuskaavat toki harrastuksiin ja ruokkivat. Sinänsä siis sinun käsityksesi on ilmeisesti aika suppealla otannalla haettu. Sen lisäks on tietysti vastaavat sosiaaliohjaajat laitoksissa. Ovat aikalailla laitoshierarkiassa korkealla ja istuvat johtoryhmissä päättämässä IHAN KAIKESTA SAMASTA mistä korkeammin koulutetut.

Ja kyllä, sosionomi-lto on pätevä mikäli opinnäytetyö keskittyy varhaiskasvatukseen ja harjoittelupolku on päivähoitopainotteinen.

Ja se iso palkka, Helsingin kaupungilla ainakin matalampi kuin pitäisi. Käytännössä ne suuret palkkaluvut on ihan oikeasti suosituksia. Korkeampaa palkkaa luonnollisesti soisin työn vaativuuden mukaan. Jos nyt verrataan vaikka lastenkodin työntekijää ja vastaanottolaitoksen työntekijää. Kyllähän se työn tahti ja vaativuus on jälkimmäisessä aikalailla eriluokkaa.
 
Samis...
Vastaanotto- ja arviointilaitoksissa sosionomin työnkuva on todella laaja. Käytännössä valmistelee kaiken sen minkä e-sos.t ja sos.t. hyväksyvät. Arvioinnin lisäksi kuskaavat toki harrastuksiin ja ruokkivat. Sinänsä siis sinun käsityksesi on ilmeisesti aika suppealla otannalla haettu. Sen lisäks on tietysti vastaavat sosiaaliohjaajat laitoksissa. Ovat aikalailla laitoshierarkiassa korkealla ja istuvat johtoryhmissä päättämässä IHAN KAIKESTA SAMASTA mistä korkeammin koulutetut.

Ja kyllä, sosionomi-lto on pätevä mikäli opinnäytetyö keskittyy varhaiskasvatukseen ja harjoittelupolku on päivähoitopainotteinen.

Ja se iso palkka, Helsingin kaupungilla ainakin matalampi kuin pitäisi. Käytännössä ne suuret palkkaluvut on ihan oikeasti suosituksia. Korkeampaa palkkaa luonnollisesti soisin työn vaativuuden mukaan. Jos nyt verrataan vaikka lastenkodin työntekijää ja vastaanottolaitoksen työntekijää. Kyllähän se työn tahti ja vaativuus on jälkimmäisessä aikalailla eriluokkaa.
Ei ole suppealla otannalla otettu, on vaan todella kurjaa huomata se, miten sosionomit kuvittelee olevansa tässä hierarkiassa samalla tasolla sossujen kanssa, kun asia ei näin mitenkään päin ole. No, ehkäpä käytäntö opettaa. Huoh...
 
mkkk
Itse näen asian niin, että ei nyt tartte kuvitella olevan samalla tasolla sosiaalityöntekijöiden kanssa, mutta silti tietyissä paikoissa tehtävän kuva on lähes sama. Toki vaihtelee ja sosiaalityöntekijällä on se päätösvalta lähes aina. Toki sosionomi voi kouluttautua ja yletä -> ylempi korkeakoulututkinto ja esin toimia johtavassa tehtävässä. Mut pointti mun mielestä on et sosionomi linja on kyl ihan valittemalla valittu (ainakin itellä) en haluais edes opiskella yliopistossa sosiaalityöntekijäksi. Ei kiinnosta. Sosionomina pääsee paljon paremmin käytännön ja arjen työhön mukaan. Eli kyl ammatti on kutsumus, hullu se on joka tämän pelkästään palkan perusteella valitsee. Mut positiivista, työpaikka on kyl lähes taattu, koulutus monipuolinen ja täten useita eri mahdollisuuksia työllistyä.
Esim lastenkodissa sosiaalityöntekijät kyllä hoitavat päätökset yms, mut sosionomit (tai vastaava koulutus) ne siellä sen varsinaisen arjen työn tekevät. Siksi tällä alalla ollaan.
 
Tantta1
Sosionomi johtotehtävissä? :D ööh, tässä teille kaikille tiedoksi: sosionomi on esim. lastenkodissa OHJAAMASSA, järjestää siis toimintaa ja kuskaa vaikka harratuksiin. :D Yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiaalityöntekijä, tekee sostoimessa päätökset ja johtaa esim. kuntatasolla (perusturvajohtaja, sosiaalijohtaja yms.) Sosiaalityöntekijän työnkuva muuttuu myös koko ajan yhä "johtavammaksi"; hakekaa siis yliopistoon jos sosiaalialalle halajatte, sosionomi on täysin turha tutkinto.
Löytyipä aivan LOISTAVA kommentti! Tosin voisin lisätä, että itse en koe sosionomin tutkinnon olevan "täysin turha". Itse sosiaalityöntekijänä (VTM) koen sosiaaliohjaajien (sosionomien) hoitavan mainiosti juoksevia asioita, osallistuvan haastaville kotikäynneille "lisäturvana" jne.
 

Yhteistyössä