Onko sua koskaan ärsyttänyt hajusteyliherkät tai lievemmin allergiset ihmiset?

En siis puhu astmaatikoista tai vaikka pähkinäallergisista joilla oikeasti tulee rajuja oireita, enkä puhu qkeliaakikoista.

Mutta missä saa kohta enää käyttää vaikkapa hajuvettä, kun aina on jossain töissä tai konsertissa joku joka niiskuttaa ja ulisee mieli pahastuneena? Mulla ei ole edes kauhean raskas hajuvesi, tosi kevyt edt, mut yks työkaveri taannoin kulki nenänsä kanssa ja totesi "jollakulla on hajuvettä".
Mä olen jonkin verran homealtistunut ja saan oireita kun parin työkaverin vaatteet haisee homeelta. Mut en mä siihen keskity enkä nipota muille.

Sit ottaa aivoon joskus "mun kitalakea kutittaa kun syön tomaattia"-tyypit. Argh, jos ei ole vaarallista ja jos ei ole kokovartaloihottumasta kyse, niin siedätystä vaan.

Nonii eli kakkikuormat voi osoittaa tänne suuntaan, ropi ropi. :rolleyes:
 
vierailija
Ennen ärsytti, mutta kun aloin itse (homealtistuksien jälkeen) saada hajusteista oireita, niin jopas muuttui ääni kellossa...ärsyttää vähättely ja mitätöinti ja sairauden psykologisointi. Erityiskohtelua en ole vaatinut (edes piirun verran ymmärrystä kyllä kaipaisin), itse sitten välttelen ihmisiä/tiloja, jotka ovat voimakkaasti hajustettuja. Pyykinpesu- ja huuhteluaineet sekä jotkin siivousaineet pahimpia oireiden aiheuttajia ainakin vielä toistaiseksi. Toivottavasti sairaus ei etene. Yritän luottaa siihen, että homeettomat tilat ja pahimpien löyhkien välttäminen estää sairautta kehittymästä.
 
  • Tykkää
Reactions: RonjaG
vierailija
Yhdessä työpaikassa yksi nainen tuli käymään toimistollamme, niin hajuvesi haisi koko loppupäivän huoneessamme. Se oli jotain aivan järkyttävää. Tämä on ainoa kerta, kun minua on häirinnyt hajuvesi.
 
vierailija
Ota töihin pyykkipoikia ja tarjoa nenästään pitelijöille. Todella vahvat hajuvedet saa mun silmät vuotamaan ja kurkun kutiamaan, kiva siinä sitten pitää puhetta tai esitelmää rykien ja silmiään pyyhkien.

Voiko sitten olla että sitä omaa tuoksuaan ei haista niin vahvana kuin muut.

Muuten voi mun puolesta tuoksua mille tykkää, kunhan ei tosiaan ui siinä ennen töihin lähtöään :)
 
vierailija
Ei ole koskaan ärsyttänyt. Itsekin reagoin moniin tuoksuihin ja olo voi olla todella oksettava, jos on joku häiritsevä tuoksu. Miesten tuoksut ovat usein sellaisia, tosin osa naisten tuoksuistakin ärsyttää ja joskus rupeaa ottamaan henkeen, kun sitä on ruiskutettu rankalla kädellä. "Matalissa" tuoksuissa on paljon ärsyttäviä osasia, mutta "korkeissa" tuoksuissakin (niissä sinun kevyissä) voi olla joku tosi ällöttävä osanen. Oletko varma, ettet ole itse turtunut siihen tuoksuusi ja laitat sitä kerta toisensa jälkeen enemmän ja enemmän, että haistat sen itse? Paha sitä on olla niiskuttamatta, kun nenä vaan alkaa vuotamaan siitä löyhkästä. Etenkin johonkin konserttiin mennessä moni laittaa puoli pulloa kerralla ja se todella haisee ja kauas! Käytän itsekin jotain tuoksuja, mutta hyvin vähän kerralla, liikaa laittaessa alkaa itseäkin ärsyttää. Suurin osa käyttämistäni tuotteista on tuoksuttomia, kamalinta on, kun kerralla löyhkää yksi haiseva shampoo, toinen suihkusaippua, kolmantena huuhteluaine, neljäntenä joku ihqu vartalovoide ja sen lisäksi puoli puolloa hajuvettä, siinä on aikamoinen hajujen sinfonia. Kaiken vielä yleensä kuorttuttaa vaatteista ja hengityksestä höykyvä tupakan käry.

Se tomaatin kutitus voi olla vasta alkuoire, muut oireet voivat tulla viiveellä. Veljellä tomaatti on ristiallergoivia aineita, joskus voi syödä, mutta varsinaisen siitepölyallergian ollessa päällä ei oikein sovi.
 
Ota töihin pyykkipoikia ja tarjoa nenästään pitelijöille. Todella vahvat hajuvedet saa mun silmät vuotamaan ja kurkun kutiamaan, kiva siinä sitten pitää puhetta tai esitelmää rykien ja silmiään pyyhkien.

Voiko sitten olla että sitä omaa tuoksuaan ei haista niin vahvana kuin muut.

Muuten voi mun puolesta tuoksua mille tykkää, kunhan ei tosiaan ui siinä ennen töihin lähtöään :)
No älä kiinnitä jokaiseen kurkun kutitukseen vaan huomiota, senkus rykäset kerralla ja annat tulla rinta rottingilla paatosta sieltä esitelmäpapereiden takaa.
 
Ei ole koskaan ärsyttänyt. Itsekin reagoin moniin tuoksuihin ja olo voi olla todella oksettava, jos on joku häiritsevä tuoksu. Miesten tuoksut ovat usein sellaisia, tosin osa naisten tuoksuistakin ärsyttää ja joskus rupeaa ottamaan henkeen, kun sitä on ruiskutettu rankalla kädellä. "Matalissa" tuoksuissa on paljon ärsyttäviä osasia, mutta "korkeissa" tuoksuissakin (niissä sinun kevyissä) voi olla joku tosi ällöttävä osanen. Oletko varma, ettet ole itse turtunut siihen tuoksuusi ja laitat sitä kerta toisensa jälkeen enemmän ja enemmän, että haistat sen itse? Paha sitä on olla niiskuttamatta, kun nenä vaan alkaa vuotamaan siitä löyhkästä. Etenkin johonkin konserttiin mennessä moni laittaa puoli pulloa kerralla ja se todella haisee ja kauas! Käytän itsekin jotain tuoksuja, mutta hyvin vähän kerralla, liikaa laittaessa alkaa itseäkin ärsyttää. Suurin osa käyttämistäni tuotteista on tuoksuttomia, kamalinta on, kun kerralla löyhkää yksi haiseva shampoo, toinen suihkusaippua, kolmantena huuhteluaine, neljäntenä joku ihqu vartalovoide ja sen lisäksi puoli puolloa hajuvettä, siinä on aikamoinen hajujen sinfonia. Kaiken vielä yleensä kuorttuttaa vaatteista ja hengityksestä höykyvä tupakan käry.

Se tomaatin kutitus voi olla vasta alkuoire, muut oireet voivat tulla viiveellä. Veljellä tomaatti on ristiallergoivia aineita, joskus voi syödä, mutta varsinaisen siitepölyallergian ollessa päällä ei oikein sovi.
Opettele tykkäämään tuoksuista. Musta on hauska arvailla mikä nenään pelmahtaa kulloinkin (kunhan se ei ole ehta :poop:), miehillä on monta kertaa huvittavia parfyymeja ja jos joku mies on ollut kauan jossain pienemmässä huoneessa niin mua vaan naurattaa kun siellä on usva.

Jonkun tutun oma suosikkituoksu voi tulla mullekin rakkaaksi, se tuo sen ihmisen mieleen.
 
vierailija
Opettele tykkäämään tuoksuista. Musta on hauska arvailla mikä nenään pelmahtaa kulloinkin (kunhan se ei ole ehta :poop:), miehillä on monta kertaa huvittavia parfyymeja ja jos joku mies on ollut kauan jossain pienemmässä huoneessa niin mua vaan naurattaa kun siellä on usva.

Jonkun tutun oma suosikkituoksu voi tulla mullekin rakkaaksi, se tuo sen ihmisen mieleen.
Miten tuoksuista voi opetella pitämään, jos ne aiheuttavat pahoinvointia, päänsärkyä tai limakalvojen kirvelyä, fyysistä oireilua? Ei tää ole mikään tunnepohjainen juttu eikä edes liity välttämättä siihen, onko joku tuoksu hyvän- tai pahanhajuinen jos se tekee sairaaksi. Esim. pyykkipulveri sattaa tuoksua ihan hyvälle, mutta silti sen haistelu aiheuttaa päänsärkyä ja kuvotusta. Hajusteet ovat myös muuten voimakkaita hormonihäiritsijöitä, joten senkään takia niillä ei pitäisi turhan päiten lotrata. varsinkin vaatteissa olevat pyykinpesuaineiden hajusteet siirtyvät ihon läpi suoraan verenkiertoon. Sairasta, että juuri lapsiperheet tuntuvat läträävän voimakkaasti hajusteituilla pesupulvereilla kaikista eniten, vaikka erityisesti lapsia pitäisi suojata ylimääräiseltä kemikaalikuormalta.
 
vierailija
Echo, oletko jo kokeillut niitä intiimihajuvesiä? Vetyperoksidivalkaisuakin suosittelen, on sitten hyvänhajuisuuden lisäksi visuaalisestikin viehättävä peräaukko + toosa.
 
Miten tuoksuista voi opetella pitämään, jos ne aiheuttavat pahoinvointia, päänsärkyä tai limakalvojen kirvelyä, fyysistä oireilua? Ei tää ole mikään tunnepohjainen juttu eikä edes liity välttämättä siihen, onko joku tuoksu hyvän- tai pahanhajuinen jos se tekee sairaaksi. Esim. pyykkipulveri sattaa tuoksua ihan hyvälle, mutta silti sen haistelu aiheuttaa päänsärkyä ja kuvotusta. Hajusteet ovat myös muuten voimakkaita hormonihäiritsijöitä, joten senkään takia niillä ei pitäisi turhan päiten lotrata. varsinkin vaatteissa olevat pyykinpesuaineiden hajusteet siirtyvät ihon läpi suoraan verenkiertoon. Sairasta, että juuri lapsiperheet tuntuvat läträävän voimakkaasti hajusteituilla pesupulvereilla kaikista eniten, vaikka erityisesti lapsia pitäisi suojata ylimääräiseltä kemikaalikuormalta.
Sinuna olisin edelleen niin paljon noteeraamatta kuin mahdollista, koska hajusteet ei mun käsittääkseni niin paljon tuhoa terveyttä kuin vaikkapa home, homeelle ei voi siedättyä vaan se vie aina terveyttä.

En nyt käske sua ostamaan taloa täyteen hajukynttilöitöitä tai hommaamaan jotain Comfort-huuhteluainetta joka on todella voimakas, mut tekisin jonkinlaista siedätystä.

Ottaisin lempileffan, viereen suklaata ja sit suihkaisisin jotain tuoksua iholle. Kattosin sen leffan vaikka silmät kyynelissä.

Perustelu:ette koskaan saa maailmaa tuoksuttomaksi joten paree tottua.
 
vierailija
Opettele tykkäämään tuoksuista. Musta on hauska arvailla mikä nenään pelmahtaa kulloinkin (kunhan se ei ole ehta :poop:), miehillä on monta kertaa huvittavia parfyymeja ja jos joku mies on ollut kauan jossain pienemmässä huoneessa niin mua vaan naurattaa kun siellä on usva.

Jonkun tutun oma suosikkituoksu voi tulla mullekin rakkaaksi, se tuo sen ihmisen mieleen.
Tykkäätkö sinä sitten kaikista mauista? Yhtälailla voisin käskeä sinua tykkäämään kaikesta mahdollisesta syötävästä, mitä siitä vaikka maku olisi sinusta kamala.
 
Tykkäätkö sinä sitten kaikista mauista? Yhtälailla voisin käskeä sinua tykkäämään kaikesta mahdollisesta syötävästä, mitä siitä vaikka maku olisi sinusta kamala.
Mä olen pakottanut itseni syömään, ja olenkin lähes kaikkiruokainen. Takana on ällötykset ja oksettava olo monista kouluruuista, sinihomejuustokin on vihdoin jees. On ihana mennä eri ruokapöytiin kun on karaissut itseä.

Vuohenjuusto ja piimä maistuu vieläkin joltain varvasväliltä, mutta yritän työstää niitä makuja. :D
 
vierailija
Hajusteille reagoimattoman voi olla ilmeisesti vaikea asettua toisen asemaan. Ei läheskään aina ole niin että voisi vaan siedättyä tai että vika olisi korvien välissä. Itselleni saattaa laueta järkky migreeni joistain hajuvesistä, onneksi ei monista. Siinä ei siedätys auta...
Enemmän mua ärsyttää nykyinen muotisana "erityisherkkä" - joo, on oikea ilmiö ja moni meistä kaipaa/kaipaisi rauhaa tai hiljaisuutta yms mutta jos tuolla herkkyydellä perustellaan sitä, että tehdään itsekkäitä ratkaisuja tarvitsematta taipua kompromisseihin kanssaeläjien kanssa niin ei oikein käy aikuisten elämään...
 
  • Tykkää
Reactions: Softy
vierailija
Kyllä mä ymmärrän niitä jotka hajuista kärsivät.
En mä heitä tahallani koskaan kiusaa.

Eri asia on vaikkapa se nutturapää joka viimeksi purjehti ohitseni ja sanoi mennessään, että "tässä ei saa polttaa". Kulki ohitseni niin nopeasti, että ei kuullut vastaustani: "sano missä polttamiseni vituttaa sinua eniten niin siirryn välittömästi sinne".

Nimittäin sillä hetkellä en edes polttanut. Olin vasta kaivamassa röökiaskia taskustani. Olin varatulla ajalla lääkäriasemalla ja tulin ulos polttamaan paikkaan jossa on tuhkakuppi. En mä nyt parempaakaan paikkaa tupakointiin tiedä kuin semmoinen johon lääkäriasema on katsonut parhaaksi toimittaa tuhkakupin?

Nutturapää joka ei ollut tulossa paikalle, ei ollut siinä, ainoastaan purjehti ohi katsoi tarpeelliseksi huomauttaa tupakoinnistani joka alkoi vasta kun hän oli ehtinyt nurkan taakse?

Mä ny tupakoitsijana saatan ottaa muut huomioon, mut tommoiset nutturapäät mä otan huomioon lähinnä pieraisemalla.
 
vierailija
Ei se kurkunkutitus mene yhdellä rykäisyllä ohi, ei todellakaan!! Vähän sama kuin jos hyttynen pistää niin raapaiset sitä kerran ja oletat ettei se sen jälkeen enää muka kutiaisi!?
Minua ei ärsytä, koska saan itsekin lieviä oireita monesta, suolisto-oireita ruuista, iho-oireita joistain kontaminaatioista, aivastelua hajuista, nuhaa kirpputoreilla ja vaatekaupassa, yms atooppisia oireita. Pahimmat diagnoosit on vain lievä astma ja ärtynyt suoli. Ei kuulosta kovin pahalle, eihän, mutta jos ne on huonossa jamassa esim tupakansavun tai ohileijuvan hajuveden takia kun esim oon hengästynyt liikunnasta, tai on tullut syötyä useampaa hedelmää päivän aikana ja mahaa vääntää tuskanhiessä, niin olo on todella kurja!
Söin tänään illalla kaksi suklaakeksiä ja tumman geishan. Suupielet on sisäpuolelta nyt rikki. Siedätystä joo, mutta ei tunnu kivalta, eikä se vuosien saatossa mitään ole auttanut -tai hei olisko oireet pahemmat, jos olisin kokonaan vältellyt? Mutta kun en valita, niin kukaan muu ei kärsi.
Enemmän mua ärsyttää ihmiset jotka vähättelee toisen kokemuksia. Koska nehän on täysin subjektiivisia, niin mistä sää voit edes kuvitella tietäväsi?
 

Yhteistyössä