Onko sua koskaan ärsyttänyt hajusteyliherkät tai lievemmin allergiset ihmiset?

vierailija
Tässä oli ihan järkevää tekstiä. Mutta mun mielestä pitäisi puuttua rakennusteknisiin juttuihin eli siihen perussyyhyn. Sit kun elettäisiin terveissä rakennuksissa joissa materiaalit olisivat mahd.perinteisiä/luonnonmukaisia niin allergiat vähenisi.
Sit ei naapurin eau de fleur de l'amour-hajut haittais niinkään montaa.

Maria Nordin on vähän erikoinen välillä, mut hänen blogissaan on ollu joskus tosi hyviä ekorakentamisen vinkkejä.

T: lapsuudessaan hirsitalon asukas jossa lemmikkejä huru mykket ja oltiin näpit mullassa
Pitäisi, tietenkin pitäisi, mutta ei se auta jo sairastuneita. Ja nykytalot on pommeja energiansäästövouhotuksen takia + uusissa taloissa niitä kemikaaleja vasta onkin kun koko talo suunnilleen kasattu muoveista. Ei ketään vaan kiinnosta tarpeeksi. Sairaista rakennuksista sairastuneet alkaa oleen jo kansanterveysongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Siis juu. On ärsyttänyt ja tulee ärsyttämään vastedeskin.

Jos ostan liian voimkastuoksuista pesuainetta, on se pakko jättää käyttämättä. Ongelmaahan ei tietnkään edes ole jos ostaa aina sen saman LV- tai minkä milloinkin hajustamattoman mutta kun ois kiva saada vaihtelua ja mieto tuoksu pyykkiin.

Sekin on vittumaista, kun vahingossa -kiireessä- ruiskauttaa hajustetta liikaa silleen että se haju tunkee koko ajan nokkaan. Siitä kun aiheutuu ihan määrättömän särkevä päänsärky mikä ei lähde edes buranalla.

Ja se kurkun kutina. Mä rakastan tuoreita, mehukkaita, makeita kirsikoita, luumuja ja persikoita. Mutta aina kun sorrun moisen syömään, turpoaa koko kita niin että on vaikea hengittää. Nii ja se kutina. Tekisi mieli tunkea pulloharja kurkkuun ja vedellä eestaas.

Ois ihan helvetin kiva olla noilta osin normaali. Vituttaa kun ei saa eikä voi ja voi hevonperse!
 
No ärsyttää, jos tekee asiasta hirveän numeron. Itselläni jotkut hajut oikeasti käyvät hermoille, en saa fyysisiä oireita, mutta käyvät nenään ja tuntuu, ettei enää pysty edes hengittämään, kun haju on niin voimakas.
Eli joo, puolestani hajuvedet ja voimakastuoksuiset rasvat ja pesuaineet voisi lailla kieltää.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ärsyttää valittajat.

Saan itsekin joistakin voimakkaista hajuista migreenin. Esim jotkut huuhteluaineet tai ne autojen hajustekuuset. Silti en valita näitä käyttäville ihmisille.

Itse tykkään tietyistä tuoksuista ja haluan niitä käyttää ilman muiden valitusta.

Töissä meillä on hajustekielto ja se on ihan ok. En laita sinne mitään hajuvettä. Mutta hiukset pesen aamuisin eli kyllähän siitä jotain tuoksua jää. Se olisi hauska tietää että millä nää hajuste kammoiset pesee itsensä ja hiuksensa? Pelkällä vedellä? Erisanin shampoo ja hoitoaine on ainoat mitä olen hajusteettomana löytänyt ja ne saa mun hiukset niin huonoon kuntoon että ei voi käyttää. Samoin kaikissa dödöissä tuntuu olevan joku tuoksu. Paitsi niissä kivissä. Ilmankaan ei viitsi olla tai sitten sais varmaan kuulla valitusta hien hajusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ärsyttää valittajat.

Saan itsekin joistakin voimakkaista hajuista migreenin. Esim jotkut huuhteluaineet tai ne autojen hajustekuuset. Silti en valita näitä käyttäville ihmisille.

Itse tykkään tietyistä tuoksuista ja haluan niitä käyttää ilman muiden valitusta.

Töissä meillä on hajustekielto ja se on ihan ok. En laita sinne mitään hajuvettä. Mutta hiukset pesen aamuisin eli kyllähän siitä jotain tuoksua jää. Se olisi hauska tietää että millä nää hajuste kammoiset pesee itsensä ja hiuksensa? Pelkällä vedellä? Erisanin shampoo ja hoitoaine on ainoat mitä olen hajusteettomana löytänyt ja ne saa mun hiukset niin huonoon kuntoon että ei voi käyttää. Samoin kaikissa dödöissä tuntuu olevan joku tuoksu. Paitsi niissä kivissä. Ilmankaan ei viitsi olla tai sitten sais varmaan kuulla valitusta hien hajusta.

LV;een 3in1 shampoo! Ihmemönjä. Toimii lostosti eikä hoitoainetta edes tarvitse.

Sitä en tosin mene vannomaan etteikö kertyisi jotenkin kurjasti hiuksiin tai päänahkaan jos sitä jatkuvasti joutuu käyttämään. Itse moisen putelin ostin kun lähdettiin perheen kanssa reissuun ja halusin minimoida mukana raahatavan rojun määrää.
 
vierailija
Ärsyttää valittajat.

Saan itsekin joistakin voimakkaista hajuista migreenin. Esim jotkut huuhteluaineet tai ne autojen hajustekuuset. Silti en valita näitä käyttäville ihmisille.

Itse tykkään tietyistä tuoksuista ja haluan niitä käyttää ilman muiden valitusta.

Töissä meillä on hajustekielto ja se on ihan ok. En laita sinne mitään hajuvettä. Mutta hiukset pesen aamuisin eli kyllähän siitä jotain tuoksua jää. Se olisi hauska tietää että millä nää hajuste kammoiset pesee itsensä ja hiuksensa? Pelkällä vedellä? Erisanin shampoo ja hoitoaine on ainoat mitä olen hajusteettomana löytänyt ja ne saa mun hiukset niin huonoon kuntoon että ei voi käyttää. Samoin kaikissa dödöissä tuntuu olevan joku tuoksu. Paitsi niissä kivissä. Ilmankaan ei viitsi olla tai sitten sais varmaan kuulla valitusta hien hajusta.
Kosmetiikkatuotteiden hajurepertuaari on iso. Toiset tuotteet haisevat erittäin voimakkaasti, toiset vain miedosti. Minä en oireile miedoista hajuista. Jos haluaa täysin hajuttomia vaihtoehtoja, niitä löytyy muitakin kuin varsinaisia kaupallisia tuotteita. Esimerkiksi oliiviöljysaippua on erinomainen tuote sekä vartalon että hiusten pesuun. Myös suolasaippua on hyvä iholle. Hajusteettomista dödöistä en tiedä enempää, mutta joidenkin olen kuullut käyttävän dödön sijaan kookosöljyä. Tehosta en tiedä, mutta kehuja olen kuitenkin kuullut.
 
vierailija
Ärsyttää valittajat.

Saan itsekin joistakin voimakkaista hajuista migreenin. Esim jotkut huuhteluaineet tai ne autojen hajustekuuset. Silti en valita näitä käyttäville ihmisille.

Itse tykkään tietyistä tuoksuista ja haluan niitä käyttää ilman muiden valitusta.

Töissä meillä on hajustekielto ja se on ihan ok. En laita sinne mitään hajuvettä. Mutta hiukset pesen aamuisin eli kyllähän siitä jotain tuoksua jää. Se olisi hauska tietää että millä nää hajuste kammoiset pesee itsensä ja hiuksensa? Pelkällä vedellä? Erisanin shampoo ja hoitoaine on ainoat mitä olen hajusteettomana löytänyt ja ne saa mun hiukset niin huonoon kuntoon että ei voi käyttää. Samoin kaikissa dödöissä tuntuu olevan joku tuoksu. Paitsi niissä kivissä. Ilmankaan ei viitsi olla tai sitten sais varmaan kuulla valitusta hien hajusta.
ei mulla kaikki hajut aiheuta päänsärkyä ja hengenahdistusta, vaan jotkut tietyt. En tiedä, mikä on se yhdistävä tekijä niissä, mikä aiheuttaa oireet. Käytän hajustettuja shampoita ja huuhteluaineita, jos ei pullotolkulla käytä kerralla, nekin voi tuoksua miedosti hyvältä.

En ole tähän mennessä valittanut yhtään kellekään, mutta bussissa mieli tekisi joskus, kun tulee oikein löyhkäävä ihminen viereen. Onko liikaa pyydetty, jos joskus soisi ajatuksen kanssamatkustajillekin? Yrittäisi vähän ajatella toisten kannalta, jos oma nokka on turtunut. Eikö ketään yhtään kiinnosta, jos toinen saa päänsäryn ja kenties hengenahdistusta niistä tököteistä, jotka pahimmassa tapauksessa läpäisee koko bussin ilmatilan? Mielestäni se on todella ajattelematonta ja piittaamatonta. Samantapainen ilmiö, kun bussipysäkillä tullaan katokseen istumaan ja tupakoimaan, ja jos esim. sateessa joutuu katoksen alle menemään itsekin, saa surutta höyryt naamalle.
 
LV;een 3in1 shampoo! Ihmemönjä. Toimii lostosti eikä hoitoainetta edes tarvitse.

Sitä en tosin mene vannomaan etteikö kertyisi jotenkin kurjasti hiuksiin tai päänahkaan jos sitä jatkuvasti joutuu käyttämään. Itse moisen putelin ostin kun lähdettiin perheen kanssa reissuun ja halusin minimoida mukana raahatavan rojun määrää.
Toi vaikuttaa kätevälle. Olis ihana kun suihkussa tarviis vaan yhden purtilon. Sais minimoitua muoviroskan määrään. Vielä kun jotain tollasta myytäs vaikka 5 lirtan kanisterissa.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
Ja yks mikä mua enemmänkin naurattaa on nää ihmiset jotka ostaa jostain kirpparilta vaatteita. Sit huomaa kotona et ne on pesty hajustetulla pesuaineella. Sit sitä vaatetta pitää liottaa etikassa ja soodassa. Ja tuulettaa ja pakastaa ja saunottaa ja vaikka mitä. Sit vielä tän kaiken jälkeen siitä muka haisee se pesuaine ja lopuksi se rätti on pakko polttaa. Tai vähintää heittää roskiin koska se on muka käyttökelvoton. En jaksa uskoa, että kukaan oikeasti olisi niin pahasti herkistynyt, että vaatetta ei voi käyttää jos se on joskus pesty hajustetulla pesuaineella. Ja voisihan sen edea lahjoittaa eteenpäin.

Olen kyllä itsekin ostanut voimakkaalta tuoksuvia vaatteita, mutta kyllähän se haju ihan pesulla ja ulkona kuivattamalla hälvenee sen verran että voi käyttää. Ja lopulta kokonaan.
 
Kaupassa voi kiertää haisulit kaukaa ja ostaa nopeasti vain ne pakolliset tai tulla paremmalla ajalla uudelleen.
hajuhermosta tuolla.
Ihan asiallinen proffa, mutta ylireagoi.

"Haju on hätäsignaali". Joooo ehkä tulipalon, mädäntyneen ruuan tms. kanssa, mutta hajuja on luonto täynnä.

Luonto tuoksuu mätänevälle ja lahoavalle kasvustolle, mullan homeille, puille (pitäskö ihanalle tuoksuvat koivut kieltää?) ja kukille.
Onko väärin jos kukkien tuoksu pullotetaan? Ruusun terälehtiä murskataan?
Kovasti kehui evoluutiota jne, mut miten ihmiskunta on päässy kehittymään kun vuosituhannet on haisteltu.... savua? Päivästä toiseen on se nuotio pitänyt tehdä.

Mä en edelleenkään jaksa uskoa että vika on itse tuoksussa. Vaan ongelmana on:sisäilmaongelmat, liian kovat kemialliset yhdisteet.

Pitäisi tutustua varmaan luonnonkosmetiikkaan, en tiedä siitä mitään...
 
  • Tykkää
Reactions: pilipali
Sit tuo videon proffa sanoi että tuoksujen haistaminen/haistamattomuus korreloi pitkän iän kanssa, eli tarkkanenäiset (nenän hajuhermo ei ole vaurioitunu kuten homealtistuneilla) elää pisimpään.

Noo, Coco Chanel eli 88-vuotiaaks ja varmasti eli elämänsä homeisissa taloissa ja kemikaalien keskellä.
Pierre Jardin on syntynyt -22 ja elää vieläkin. YSL nyt kuoli "vain"-75-vuotiaana. Dior oli lyhytikäinen.
 
Sit tuo videon proffa sanoi että tuoksujen haistaminen/haistamattomuus korreloi pitkän iän kanssa, eli tarkkanenäiset (nenän hajuhermo ei ole vaurioitunu kuten homealtistuneilla) elää pisimpään.

Noo, Coco Chanel eli 88-vuotiaaks ja varmasti eli elämänsä homeisissa taloissa ja kemikaalien keskellä.
Pierre Jardin on syntynyt -22 ja elää vieläkin. YSL nyt kuoli "vain"-75-vuotiaana. Dior oli lyhytikäinen.
Jos joku tekisi tutkimuksen parturi-kampaajien eliniästä niin ottaisin ilolla vastaan.
 
Sit tuo videon proffa sanoi että tuoksujen haistaminen/haistamattomuus korreloi pitkän iän kanssa, eli tarkkanenäiset (nenän hajuhermo ei ole vaurioitunu kuten homealtistuneilla) elää pisimpään.

Noo, Coco Chanel eli 88-vuotiaaks ja varmasti eli elämänsä homeisissa taloissa ja kemikaalien keskellä.
Pierre Jardin on syntynyt -22 ja elää vieläkin. YSL nyt kuoli "vain"-75-vuotiaana. Dior oli lyhytikäinen.
No mutta nenähän on erittäin hyvä indikaattori esim. pilaantuneita ruokia kohtaan. Jos ei ole hajuaisti kunnossa, saattaa syödä vahingossa jotain kökköä. -> Ennenaikainen kuolema :cool:
 
Joskus teininä ärsytti, kun mun äiti teki suunnilleen kuolemaa, jos suihkutti vessassa HIUSLAKKAA! Se oli jotain ihan käsittämätöntä silloin..
Ymmärrän kyllä itse moniakin hajusteherkkien reaktioita. Mulle tulee pahoinvointia tietyistä hajuista ja iskee semmonen otsaa paukuttava päänkivistys. Ei se ole kivaa.
Olen nyt viime aikoina huomannut, että kaveriperhe on vaihtanut pesuainemerkkiä, koska mukavampi ja miedompi tuoksu. Aiemmin kun heillä kävi, haisi omatakin vaatteet vielä illalla sille pesuaineelle. Se tarttui niin pahasti mukaan sieltä lähtiessä, että ulkoilmakaan ei tuntunut hetkeen kovin raikkaalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Sit tuo videon proffa sanoi että tuoksujen haistaminen/haistamattomuus korreloi pitkän iän kanssa, eli tarkkanenäiset (nenän hajuhermo ei ole vaurioitunu kuten homealtistuneilla) elää pisimpään.
Ihan loogista - mutta olipa kielletty aihe suolisairaiden palstalla, kun kysyin kerran, "mihin ihminen tarvitsee makuaistia?". Joku sattaa muistaa sen, mutta vastausta ei tietenkään tullut, koska keskustelu ESTETTIIN. Mikä tämän tappoi:
ei kovin vanha olluto_O
 
No mutta nenähän on erittäin hyvä indikaattori esim. pilaantuneita ruokia kohtaan. Jos ei ole hajuaisti kunnossa, saattaa syödä vahingossa jotain kökköä. -> Ennenaikainen kuolema :cool:
Kukaan ei kuole siihen jos syö päivää-paria liian vanhaa ruokaa (maito, liha, kala). En siis itse syö, mut ei se syöminen vaarallista olisi.Sit kun se ruoka on vaarallisen vanhaa, sen näkee jo silmilläkin.
 
vierailija
Mä haluaisin tietää miksi nämä erityisen hajuherkät ovat kaikki naispuolisia?? En ole huomannut kenenkään miehen valittavan hajuista. Entäs ulkomailla, kaupungeissa? Siellä matkanneena huomannut, että metrot käryää miesten ja naisten parfyymejä sikin sokin, eikä ketää tunnu häiritsevän. Miksi siis täällä suomessa kaikki tuoksutkin jo kielletään?
 

Yhteistyössä