Onko sua koskaan ärsyttänyt hajusteyliherkät tai lievemmin allergiset ihmiset?

vierailija
Ite saan astmaatikkona hengenahdistusta voimakkaista hajusteista - siis just jostain homocoloreista, en mistään hiuslakasta tai dödöstä. En tajua miks joittenkin pyykinpesuaineittein pitää haista niin voimakkaalle. Niillä miedosti hajustetuilla saa ihan hyvin tuoksua pyykkeihin, jos sellasesta pitää. Terveydelle ja ympäristölle nekään ei tietty hyviä ole, mut säästää vähän meitä oireilevia.
 
vierailija
Sinuna olisin edelleen niin paljon noteeraamatta kuin mahdollista, koska hajusteet ei mun käsittääkseni niin paljon tuhoa terveyttä kuin vaikkapa home, homeelle ei voi siedättyä vaan se vie aina terveyttä.

En nyt käske sua ostamaan taloa täyteen hajukynttilöitöitä tai hommaamaan jotain Comfort-huuhteluainetta joka on todella voimakas, mut tekisin jonkinlaista siedätystä.

Ottaisin lempileffan, viereen suklaata ja sit suihkaisisin jotain tuoksua iholle. Kattosin sen leffan vaikka silmät kyynelissä.

Perustelu:ette koskaan saa maailmaa tuoksuttomaksi joten paree tottua.
Ja mua ärsyttää sun kaltaiset vähä-älyiset asiasta tietämättömät wannabe-tieteilijät, jotka ei oikeesti tiedä asiasta mitään. Millä koulutuksella/asiantuntijuudella jakelet neuvojasi? Se,että sulle ei tuu mitään oireita hajusteista, ei tarkoita etteikö muille vois tulla. Hajusteyliherkkiä on 10-40% kansasta. Tarkkaa määrää on vaikea selvittää, koska oireiden voimakkuudet vaihtelevat.

Tais vaan egosi loukkaantua, kun työkaveri nolas sut työpaikalla huomauttamalla, että haiset pahalta.
 
vierailija
Ja mua ärsyttää sun kaltaiset vähä-älyiset asiasta tietämättömät wannabe-tieteilijät, jotka ei oikeesti tiedä asiasta mitään. Millä koulutuksella/asiantuntijuudella jakelet neuvojasi? Se,että sulle ei tuu mitään oireita hajusteista, ei tarkoita etteikö muille vois tulla. Hajusteyliherkkiä on 10-40% kansasta. Tarkkaa määrää on vaikea selvittää, koska oireiden voimakkuudet vaihtelevat.

Tais vaan egosi loukkaantua, kun työkaveri nolas sut työpaikalla huomauttamalla, että haiset pahalta.
noh äläs nyt kyllä echo tietää paremmin kuin vaikka allergologit :rolleyes:
 
vierailija
"Sitrusöljyjä sisältävien tuoksujen kanssa on Perttulan mukaan muutenkin hyvä olla tarkkana, jos tuoksuihin ei ole lisätty suoja-aineita. Ensin hyvältä tuntuva tuoksu saattaa myöhemmin laukaista herkistymistä ja allergisen reaktion.

– Kyseessä ei ole aina pitkän aikajakson aiheuttaman allergisoituminen, vaan äkillinen muutos hajuveden kemiallisessa rakenteessa. Tällöin esimerkiksi tiukasti säädellyt sitraalipitoisuudet saattavat nousta yli EU-lainsäädännön asettamien raja-arvojen."
 
vierailija
Missä se ketju, missä lukee lemituoksut. Ymmärtää kiertää kaukaa ja vaihtaa paikkaa, kun tunnistaa tietyn hajun - niinhän joutuu tekemään kuitenkin. Mut sitä tietoa voi hyödyntää, kun aina jää se kymmenien metrien hajuvana:whistle:
 
vierailija
En siis puhu astmaatikoista tai vaikka pähkinäallergisista joilla oikeasti tulee rajuja oireita, enkä puhu qkeliaakikoista.

Mutta missä saa kohta enää käyttää vaikkapa hajuvettä, kun aina on jossain töissä tai konsertissa joku joka niiskuttaa ja ulisee mieli pahastuneena? Mulla ei ole edes kauhean raskas hajuvesi, tosi kevyt edt, mut yks työkaveri taannoin kulki nenänsä kanssa ja totesi "jollakulla on hajuvettä".
Mä olen jonkin verran homealtistunut ja saan oireita kun parin työkaverin vaatteet haisee homeelta. Mut en mä siihen keskity enkä nipota muille.

Sit ottaa aivoon joskus "mun kitalakea kutittaa kun syön tomaattia"-tyypit. Argh, jos ei ole vaarallista ja jos ei ole kokovartaloihottumasta kyse, niin siedätystä vaan.

Nonii eli kakkikuormat voi osoittaa tänne suuntaan, ropi ropi. :rolleyes:
Tomaatista lähtee nahka suusta, jos ei ole luomua. Hyvin monella ja siksi se "kutittaa". Torjunta-ainejäämiä, tiedän.
 
vierailijasg
Sinuna olisin edelleen niin paljon noteeraamatta kuin mahdollista, koska hajusteet ei mun käsittääkseni niin paljon tuhoa terveyttä kuin vaikkapa home, homeelle ei voi siedättyä vaan se vie aina terveyttä.

En nyt käske sua ostamaan taloa täyteen hajukynttilöitöitä tai hommaamaan jotain Comfort-huuhteluainetta joka on todella voimakas, mut tekisin jonkinlaista siedätystä.

Ottaisin lempileffan, viereen suklaata ja sit suihkaisisin jotain tuoksua iholle. Kattosin sen leffan vaikka silmät kyynelissä.

Perustelu:ette koskaan saa maailmaa tuoksuttomaksi joten paree tottua.
Huomaa ettei sulla ole mitään oikeaa tietoa asiasta ja vähättelet toisten oireita. Ärsyttäviä tuollaiset tyypit.
 
vierailija
No itseasiassa, kyllä mua ärsyttää sellaiset, eniten minä itse oireineni.
Eihän se nyt kivaa ole olla vaihtamatta mitään hajustettua uuteen, siis esim hajuvettä, shampoota, huuhteluainetta tms.. Mä olen hajusteille yliherkkä, joka tarkoittaa kohdallani sitä että väärästä tuoksusta saan usean päivän päänsäryn tai vaihtoehtoisesti oksennan. Mä olen myös allergia testein todistetusti hajuste-allergikko: väärä hajuste tuotteessa joka koskettaa ihoani aiheuttaa histamiinin vapautumisen ja saan siitä laajan allergisen reaktion sekä käsiin koskettaessa vaikean rakkulaisen ihottuman sormien väliin ja kämmeniin. Eipä muuten ole ainoa kosketusallergiani. Tämä sama "vähäpätöinen" ongelma ilmenee atopiani hoitoon käytetyn ns. Valohoidon parin hoitokerran jälkeen ilmaantuneen yliherkkyyden lopputulemana; Vaikeaan atopiaan löytyi toinen hoitokeino, mutta mikään ei enää vie pois ihoni herkistymistä uv-säteilylle.. Aika kivat oltavat huhtikuusta pitkälle syksyyn, ihan sama mitä lääkkeitä käytän, pysynkö varjossa ja onko aurinkovoiteet. Mä olen myös "lievästi allerginen" eläimille.. Hirveen vaikea toisten on tajuta, että mä voin olla ilman yhtäkään hengitystieoiretta koiran kanssa samassa tilassa, niin kauan kun se ei koske muhun. Iho menee rakkuloille ja paukamille nuolaisusta, näppylöille rapsutteluista. Kyllä mä uskon, että mun kanssa voi ärsyyntyä. :D
 

Yhteistyössä