Onko sulla tuhkarokko-rokotus ja minkä ikäinen olet?

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
miettivä
Kävin tässä yks päivä lekurissa ja odotushuoneeseen tuli pari henkilöä joista toisella epäiltiin kuulemma tuhkarokkoa. Ihmettelen kyllä että olivatko tyypit ihan kärryillä, koska eikö tuossa tapauksessa pitäisi potilas eristää muista?

Jäin sitten miettimään, et mä olen -79 syntynyt ja ei mun rokotuskortissa ainakaan mainita tuhkarokko-rokotusta... pitäiskö sellainen hankkia? Tai pitääkö mun nyt alkaa soittelemaan sinne päivystykseen et oliko sillä tyypillä tuhkarokko, jota ne ei tietty mulle voi kertoa, mut mitä jos mä nyt olen altistunut sille ja saan sen?
 
miettivä
THL:n sivuilta kun katsoo niin siellä lukee "Kaikilla lapsilla ja aikuisilla tulee olla joko sairastettujen tautien tai MPR-rokotuksen tuottama suoja tuhkarokkoa, vihurirokkoa ja sikotautia vastaan. Rokote on maksuton."

No onko mullekin sitten annettu rokote ja sitä ei vaan oo missään mun lapussa ylhäällä... Oon kuitenkin tuon rokotelapun kans käyny jäykkäkouristusta ym. uusimassa joskus, niin eikö se olis pitäny antaa jos sitä ei oo... höh.
 
"Vieras"
Mpr tuli vissiin v 84 markkinoille. Mä oo. Syntyny 81 ja oon saanu molemmat annokset rokotekorttini mukaan. Kun tuhkarokkoepidemiasta viimeks kouhkattiin niin sanottiin että osalla 80-luvulla syntyneistä nisista on vaan yks annos rokotetta jolloin pitäis käydä se toinen hakemassa. Miehet on saaneet sen toisen annoksen viimestään armeijassa.
en nyt sitten varmaksi muista menikö se niin että 70-luvulla syntyneistä suuri osa on sen sairastanut. Mutta jos et tiedä sairastaneesi niin kannattaahan se rokote hakea, ainakin jos ulkomaille mielii.
 
miettivä
No voi kikkelspöö, ottais silmän käteen ja kattois tuota korttia tarkemmin... En tiiä miksi siihen on erikseen kirjoitettu näin:

Tuhkarokko, Measles
Vihurirokko, Rubella
Sikotauti, Parotitis

jotka mulla on tyhjänä ja eka katoin siis tuota kohtaa...

Alla on kuitenkin MPR***) jonka perässä on merkintöjä et on annettu rokotetta...

Mutta asiasta kukkapurkkiin, mikä vois olla MO? On käsin kirjoitettu tyhjään kohtaan ja siinä on päivämäärä, et se on laitettu mulle alle 2 vuotiaana. Vai liittyykö se tuohon MPR-rokotteeseen kun on ihan siihen alapuolelle kirjoitettu?
 
Rokottaminen on aloitettu 70-luvun puolivälissä. Varsin todennäköisesti olet saanut rokotteen neuvolassa. Helpointa asia olisi tarkistaa neuvolakortista, jos sellainen olemassa lapsuutesi ajalta. Kävin ottamassa rokotteen pari vuotta sitten, kun siihen kehotettiin. Ei muistikuvaa sairastetusta taudista ja ei löytynyt varmaa tietoa rokotuksesta.
 
"sairaanhoitaja"
Minä ole sairastanut tuhkarokon ja vihurirokon ( + tuli- ja vesirokon) lapsena -70-80 luvuilla. Muistan, että yritin saada alakouluikäisenä sikotaudin sitä sairastavalta ystävältäni ja valehtelin hänen isälleen, että -juu, ole sairastanut. Vaan enpä saanut tautia ja myöhemmin opiskellessani hoitoalaa sain MPR-rokotuksen puuttuvan sikotaudin takia. Höh!
 
miettivä
Mulla on tallessa tuollainen vanha varmaan ala-asteella saatu terveyskortti, johon on merkattu rokotteita ja siinä on tuon MPR:n kohdalla pari päivämäärää, että eiköhän tuo rokote ole tullut saatua, olin vaan eka niin puusilmä että en nähny. :)
 
Seasalt
Rokottaminen on aloitettu 70-luvun puolivälissä. Varsin todennäköisesti olet saanut rokotteen neuvolassa. Helpointa asia olisi tarkistaa neuvolakortista, jos sellainen olemassa lapsuutesi ajalta. Kävin ottamassa rokotteen pari vuotta sitten, kun siihen kehotettiin. Ei muistikuvaa sairastetusta taudista ja ei löytynyt varmaa tietoa rokotuksesta.
Sama juttu mulla. Mulla oli neuvolakortissa merkintä rokotteesta alle kouluikäisenä 70-luvun puolivälissä, mutta koska suojan saamiseksi on sanottu olevan tarpeen kaksi rokotetta, kävin ottamassa tehosteen jokin aika sitten. Ja ikää mulla on 40 ja risat.
 

Yhteistyössä