Onko täällä muita kroonisesti suolisairaita?

  • Viestiketjun aloittaja CU
  • Ensimmäinen viesti
Aapee - SCD on aika rankka, en sitä itsekään noudata. Käytän myös joskus maitoa (esim. jäätelö ) vähän. Tuoreista raaka-aineista valmistettua ruokaa, ei eineksiä, ei karkkeja yms täysin turhia. Vaan luonnollisia ruokia, mahdollisimman käsittelemättömiä. Jos oireet ovat meinanneet pahentua, olen ollut nestemäisillä ja antanut suolen levätä, äsken oli parin viikon lähes anorektinen ruokavalio mutta olo oli paljon parempi kun suoli lepäsi ja sen jälkeen syöminen on taas onnistunut. Ruisleivät ja liiat viljat eivät ainakaan minulle sovi eli mieluummin otan välipalaksi jotain muuta kuin leipää. Silti syön leipääkin. Kuuntelen jatkuvasti kehoa ja sitä mikä aiheuttaa oireita, huomaa kyllä käytännössä.
 
Sitäpaitsi Jaah - minä olen ollut sairaalahoidossa suonensisäisessä lääkityksessä, sitä suuremmalla syyllä katson mitä teen tai syön. Toiset sen sijaan eivät muuta elintapojaan leikkausten myötäkään.
 
Onnittelut :-D
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Vuosi sitten olin tähystyksessä todella voimakkaiden suolistokramppien ja vetelän vatsa takia... n. 6kk ennen tähystystä alkoivat vaivat... Mitään sairautta tai tulehdusta ei löydetty ja lääkäri vain totesi että mulla on "huono vatsa".

Vähähiilihydraattinen ruokavalio lopetti oireet ja samalla laihduin 15 kg kun ylipainoakin oli :)
Mikä kaikki oli sulle pahinta? Voisit kertoa sairaiden lasten äideille ja nuorille, jotka eivät voi oikeastaan syödä mitään, kun ei jaksa kauppoja kierrellä:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1246447037/0#0

 
jaah
Emilyn:
Mä en ilkeilly sulle, vaan ihan vilpittömästi totesin, et on hyvä jos jollain ruokavalio auttaa, mut kun kaikilla se ei auta ja on musta aika rajua sanoa et on jonkun oma syy jos tulehdus on pahana.
Mun miehellä on oikein hyvät elintavat, tottakai se yrittää parhaansa mukaan pitää huolen ettei omalla toiminnallaan pahenna tautiaan. MUTTA silti se ei yksinään auta vaan tarvii oikeesti ne lääkkeet.
Mut sä et nyt jotenkin nää mun pointtia,et aika moni tekis mitä vaan et tauti helpottais ja tekeekin mut silti on vaikeeta ja tauti jyllää.
JA sä annoit ymmärtää et se on oma valinta jos tauti menee pahaks.
Ja mun on pakko sanoa, et crohn vaikeana muotona on sen verran vaikea, et en mä menis syyllistää ihmistä joka ei aina jaksa ajatella ja noudattaa parhaita mahdollisia elintapoja, se tuskin helpottaa kenenkään tautia tai elämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaah:
Emilyn:
Mä en ilkeilly sulle, vaan ihan vilpittömästi totesin, et on hyvä jos jollain ruokavalio auttaa, mut kun kaikilla se ei auta ja on musta aika rajua sanoa et on jonkun oma syy jos tulehdus on pahana.
Mun miehellä on oikein hyvät elintavat, tottakai se yrittää parhaansa mukaan pitää huolen ettei omalla toiminnallaan pahenna tautiaan. MUTTA silti se ei yksinään auta vaan tarvii oikeesti ne lääkkeet.
Mut sä et nyt jotenkin nää mun pointtia,et aika moni tekis mitä vaan et tauti helpottais ja tekeekin mut silti on vaikeeta ja tauti jyllää.
JA sä annoit ymmärtää et se on oma valinta jos tauti menee pahaks.
Ja mun on pakko sanoa, et crohn vaikeana muotona on sen verran vaikea, et en mä menis syyllistää ihmistä joka ei aina jaksa ajatella ja noudattaa parhaita mahdollisia elintapoja, se tuskin helpottaa kenenkään tautia tai elämää.
Aika moni tekisi? Ja minä sanoin, että hyvin moni ei tee. Sillon on turha napista vaivoistaan, jos ei tikkuakaan laita ristiin.
 
totta
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Potilastapauksia:
http://www.ninahaavisto.fi/potilas.html
Hyvä artikkeli. Minusta on uskomatonta, että niin paljon kuin onkin ihmisiä jotka ovat saaneet apua muualta kuin länsimäisesta lääketieteestä, silti näitä väitetään huuhaahoidoiksi ja lääkäritkin väheksyvät. Onko heille sitten parempi, että potilaita riittää jotka eivät edes halua löytää apua muusta, kuin pillereistä?
Näinhän se on. Lääkärithän saavat elantonsa sairaista. Lääkistystä vaan loppuelämäksi...
 
ei sairas, mutta terve
SCD on monelle sairaalle tuttu, mutta sillä laihtuu liikaa, jos on ennestään liian laiha. Mut vähähiilihydraattisena se vähentää tulehdusta ja runsasrasvaisena on paras. Tästä kannattais aloittaa ruokavalioon perehtyminen, mut jos on allergioita, ei tietenkään sellaista saa syödä yhtään. Lääkkeitä ei saa jättää omin päin pois, siksi se on niin hankalaa. Mut olishan siitä paljon apua, jos läheiset edes osais tehdä kunnollista ruokaa, joka ei ärsytä:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=857923#p857923
 
tiesithän?
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aapee - SCD on aika rankka, en sitä itsekään noudata. Käytän myös joskus maitoa (esim. jäätelö ) vähän.
Jäätelöiden kanssa saakin olla tarkkana, ettei ole ainakaan E407 YHTÄÄN. Sehän aiheuttaa tulehdusta. Aino:ssa ei ole eikä Mövenpickissä, mut sokeriahan niissä on ihan liikaa. Luomukermaa ei pidä käyttää myöskään, kun siinäkin on karrageenia:
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/138/3/469
Luomuviili on hyvä ja turkkilainen Lindahlin Ekojogurtti:-D

 
Alkuperäinen kirjoittaja tiesithän?:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aapee - SCD on aika rankka, en sitä itsekään noudata. Käytän myös joskus maitoa (esim. jäätelö ) vähän.
Jäätelöiden kanssa saakin olla tarkkana, ettei ole ainakaan E407 YHTÄÄN. Sehän aiheuttaa tulehdusta. Aino:ssa ei ole eikä Mövenpickissä, mut sokeriahan niissä on ihan liikaa. Luomukermaa ei pidä käyttää myöskään, kun siinäkin on karrageenia:
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/138/3/469
Luomuviili on hyvä ja turkkilainen Lindahlin Ekojogurtti:-D
Voi kun noita saisi suomeksikin joskus.. pitää joskus lueskella. Otan aina lisäaineettomat vaihtoehdot, jos vaan on, kun jotain valmista syön. Ja onneksi kerta silloin tällöin ei ole (vielä ) pahaa tehnyt.
 
tarkennusta
Alkuperäinen kirjoittaja avomeri:
Viljat ja sokerithan noita suolistosairauksia aiheuttaa.
Lisäaineet ja lääkkeissä oleva natriumlauryylisulfaatti ja onpa moni saanut taudin hepatiittirokotteen sivuvaikutuksena. Muuntogeenisten ainesten myrkkyjäämät esim malfodekstriini --ihan vaan muutamia asioita mainitakseni.

Mut tulosta tuosta, mikä aiheuttaa TULEHDUSTA:

http://www.ehponline.org/members/2001/109p983-994tobacman/EHP109p983PDF.PDF


Sokerit pitää yllä tulehdusta ja kuidut repii limakalvoja, mut onhan vilja niin huonoa ollut jo vuosikaudet, et rehuohrakin on ollut parempaa. Systeemi on niin onneton, ettei eläimille voi syöttää mykotoksiinien saatuttamaa viljaa, nehän sairastuu! Mut kuka ei vielä tiedä, että kunnnollista viljaa sekoitetaan sopivassa suhteessa siihen huonoon, niin mahtuu "rajojen" sisään? Eviran sivuilta ne asiat löytyy.

Ai joo, vihreistä perunoista kans johtuu: ei niitä saa syödä yhtään jos sitä on potussa vähääkään!
 
aftoja lääkkeistä
Tämä apuaine, natriumlauryylislfaatti, rikkoo soluja ja sitä on todellakin monissa lääkkeissä, tänään löytyy Lääkelaitoksen haulla 240:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0


Katso kohdasta 6 apuaineet, löytyy.
 
:wave: CU todettu '01.

Sen veraan omasta taudistani olen oppinut, että kokeilemalla löytää itselleen sopivan ruokavalion. Itse voin syödä rauhallisessa vaiheessa oikeastaan kaikkea, ainoastaan karkit ja ruis tekevät joskus vähän vaivoja jos niitä kovin mättää. Välillä on vain pakko saada ruisleipääkin.. ;) Aktiivivaiheessa joudun jättämään sipulit ja tumman leivän ihan kokonaan pois. Salaattia ja kasviksia ei myös vatsa kestä (paitsi joskus kypsennettynä). Oikeastaan vatsalle on silloin parasta syödä sellaisia ruokia, jotka saavat "tavalliset" vatsat tukkoon (vaaleaa leipää ja lihaa jne..). Maito ei sovi joillekin kuulemma.

Muutenkin tauti ja suolistovauriot vaihtelevat hurjasti. Jossain vaiheessa itselläni oli koko suoli tulehtunut, seuraavassa kontrollitähystyksessä ei löytynyt merkkiäkään koko taudista. :)

Itse huomaan saavani taudin aktiiviseksi stressillä ja huonosti nukutuilla yöunilla. Kannattaa kuunnella itseään ja tehdä elämä etenkin aktiivivaiheessa itselleen helpoksi ja jättää stressit muille. :)
 
vieras
Jos on suolistossa avanne, niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten siis esim. ulostaminen hoituu? Näistä puhutaan jotenkin niin vähän, oletetaan kai että "kaikkihan sen tietää".
 
pakko kertoa
Ai niin, yks syy jäi pois: tutkimukset aiheuttaa arpia ja onpa niissä tullut suuriakin reikiä suolistoon. En antaisi ikinä ottaa koepalaa, en ainakaan enää:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/lainaa.htm
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on suolistossa avanne, niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten siis esim. ulostaminen hoituu? Näistä puhutaan jotenkin niin vähän, oletetaan kai että "kaikkihan sen tietää".
Avanne on tuossa vatsan päällä, tehty aukko jossa pussi, johon uloste tulee. Ja ainakin mainitsemassani tapauksessa kun on pysyvä avanne, on peräaukko ommeltu kiinni - tosin onhan ne suoletkin sieltä päästä leikattu pois, että tosiaan se uloste tulee siitä vatsan kautta.
 
crohn
crohnia täälläki pukkaa.raskaana oon nyt viikoilla 20,edellisessä raskaudessa oli oireeton mut nyt oikeestaan oireet kaikista pahimpana mitä vaan voi olla.saa olla tarkkana mitä syö,kohta alkaa koskea kovaa selkään/mahaan ja skeida lentää ja se sattuu..
paino tippuu vaikkei sais..eivätkä mitään oikein voi tehdä,ootellaan et muksu syntyy :/
 
Colitis
CU täälläkin. Mulla todettu 3 vuotta sitten ja nyt aletaan saaha vaivaa remissio asteelle. Itellä lääkityksenä kortisoni tarvittaessa, azamun ja 8 viikon välein remicade tippa. Ois kiva kuulla mitä lääkityksiää teillä muilla on?!
Ite huomannut myös ton et kokeilemalla löytää sen oikean ruokavalion, se piru vaan kun muuttuu sairauden muuttuessa! Itellä mausteiset ruuat, salaatit, hedelmät, marjat jne... ärsyttävät suolta. Punainen liha on iahn parasta sillon ku saa juosta sen 20 kertaa päivässä vessassa...
Tää oli jännä lukee et monelle ei käy karkit, mutta, mutta... mulla sillon ku suoli herjaantuu ja pitää johonkin reissuun lähtee ni ne karkit on paras ja turvallisin energian lähde.
Onkos kuinka moni huomannut suolan lisätärvetta? Mä joka enne käytin tosi vähän suolaa saatan mättää sitä ihan hirveestikin omaan annokseeni...
 

Yhteistyössä