onko täällä ns. luomusynnyttäjiä?

Olisi hauska kuulla miten koitte lääkkeettömän synnytyksen. Saitteko itse päättää otatteko puudutetta vai ette? Ja aijotteko ensikerrallakin pidättäytyä puudutteista?

Itsellä oli toiveissa edetä mahdollisimman pitkälle ilman mitään puudutteita ja kätilö tuki päätöstäni. Loppujen lopuksi ainoa lääkitys oli ilokaasu ja vesi (amme ja suihku) ja olin hyvin tyytyväinen niihin. Seuraavalla kerralla toivon myös että puudutteita ei tarvittaisi.

Kätilöt olivat sitä mieltä että lapsi oli syntyessään hyvin pirteä ja olli hereillä pitkään. Pistivät sen piikkin ettei synnytyksessä käytetty puudutteita.

Minkälaista suhtautumista ns.luomusynnytystä kohtaan olette saaneet vastaanne?

Jostain syystä sana "luomu" melkeinpä sylkäistään suusta, aivan kuin se olisi jotain kiihkoilua tai jotain. Itse järkeilin että jos otan puudutteita niin se vaikuttaa synnytyksen etenemiseen ja pieneen syntymättömään vauvaani. Joten mieluummin huusin kivun ulos.

 
En ole itseäni pitänyt luomusynnyttäjänä jostain syystä, vaikka olenkin kolme lasta synnyttänyt ilokaasun turvin. En vain mielestäni tarvinnut muuta kivunlievitystä, vaikka olen koko elämäni omannut todella alhaisen kipukynnyksen. Ehkä tuo synnyttäminen vain on tuntunut "omalta". En kuitenkaan epäröisi ottaa esim. epiduraalia, jos siltä tuntuisi.

Esikoista maailmaan puskiessa (ponnistusvaihe 2 tuntia!) meinasi usko loppua, mutta keskimmäistä ja kuopusta ponnistaessa ilokaasukin tuntui turhalta. Naukkailin sitä lähinnä "tavan vuoksi". Kuopus syntyi syöksymällä...

Ollaanko tässä nyt sitten luomusynnyttäjä vai ei? :)
 
käytin nimitystä luomu koska sellaisesta ne sairaalassa käyttivät kun saivat kuulla etten ollut puudutteita käyttänyt. Joten kylläpä sinäkin taidat "luomu" olla :) Itselläni ei mitään sen kummempia aatteellisia juttuja tähän liity. Vaikka kyllä minä ensimmäisenä mietin vauvan/sikiön vointia kuin omaani. Tämän vuoksi olen valmis kärsimään jos tarve vaatii.

Itselleni avautumisvaiheessa auttoi vesi ja ammeeseen meinasin nukahtaakin(mieheni kyllä oli turvana ettei hukkumisen mahdollisuutta ollut =) )

 
Kiva kuulla että vesi on auttanut. Toivon että se auttaisi minullakin. Olen menossa esikoista synnyttämään n. kuukauden päästä ja sairaalaan jossa vesisynnytys on mahdollista. Minulle esim. kuukautiskipujen aikaan vedestä oli todella paljon apua joten toivon että näin käy myös synnytyksessä mutta se jää nähtäväksi.

Itse vierastan sanaa luomu. Sillä vain on niin huono kaiku. Sillä sanalla leimataan ihmisiä turhan paljon. Joten mieluummin puhun aktiivisesta synnytyksestä. Pyrin sietämään kipua, mutten kuitenkaan ole totaalisesti kipulääkkeitä vastaan. Mene tilanteen mukaan. Toivon kuitenkin etten joutuisi ainakaan noita pahimpia tai sanottaisko voimakkaimpia puudutteita, epiduraalia ja spinaalia, ottamaan. Ne vaikuttavat kuitenkin voimakkaasti myös lapseen. Sairaalan kätilön sanojen mukaan epiduraalia tai spinaalia saanut lapsi on poissaoleva ja sekava, mikä taas häiritsee äidin ja lapsen ensimmäistä kohtaamista. Ja onhan noilla lääkkeillä muitakin todella suuria, vaikkakin harvinaisia, riskejä jonka vuoksi myöskin pyrin niitä välttämään.

Synnytyksessä toivon että tapahtumien kulkuun puututtaisiin mahdollisimman vähän ja ainoastaan hätätapauksessa. Toivon siis että synnytys saisi kulkea mahdollisimman pitkälle luonnollisesti ja ilman ulkopuolista häirintää (esim. kalvojen puhkaisu synnytyksen nopeuttamiseksi ilman hyvää syytä). Ja synnytysasentona haluaisin kokeilla mahdollisimman pystyjä asentoja ensin. Onneksi otin etukäteen tietoa kahdesta eri sairaalasta joissa minulla on mahd. synnyttää ja nyt tiedän kummankin paikan periaatteet ja sen minne minun kannattaa mennä.

Siskoni synnytti OYSissa ja pyysi saada kokeilla ponnistusvaiheessa pystyasentoa, esim jakkaraa. Kätilö oli kuitenkin asiasta eri mieltä ja aloitti "saarnan" pystyasennon huonoista puolista (kiinnostais kyllä tietää mitä ne ovat). No eipä siinä vaiheessa ole juurikaan taistelutahtoa jäljellä joten hän alistui sitten siihen puoli-istuvaan asentoon jossa oli jo kolmesti aikaisemminkin synyttänyt. Ja taas hänestä oli tuntunut ponnistaessa että pitäisi päästä pystyyn... Peräruiske hänelle myös laitettiin kysymättä mitään. Pyydettiin vain kääntymään kyljelleen ja samalla kätilö oli jo laittamassa sitä. Ja ainakin hänellä peräruiske oli tuntunut todella kipeältä vaikka monet sanovatkin ettei se tunnu missään. OYSissa suhtautuminen "luomuun" on varmastikin paljon kiinni kätilöstä.

Näillä näkymin suuntaan siis Oulaskankaalle Oulaisiin ja siellä taas ei ole pelkoa miten minun kaltaisiin suhtaudutaan koska heillä koko sairaalalla on synnytyksessä periaatteena luonnonmukaisuus, Ja esim. eri asentojen kokeilemista suositellaan ja kivunlievitys, jos on tarpeen, aloitetaan miedoimmasta jne. Peräruisketta tai karvojen poistoa ei tehdä kuin pyynnöstä, lasta ei mitata heti syntymän jälkeen, istukan poistumista odotetaan eikä anneta heti rutiinilla jokaiselle synnyttäjälle oksitosiinia...

Jotain luonnonmukaisuuden hyödyistä kertoo se että Oulaskankaan sektio tilastot on maan pienimpiä.

No tulipa kirjoitettua :D Nyt saa jo riittää... :wave:
 
tyllerö
Joo esikko tuli "luomuna", koska kivut ei tuntuneet sietämättömiltä ja odotin vaan koko ajan pahempaa niin ajattelin et ei vielä mitään puudutuksia,makoilin vaan sängyllä ja oottelin
:whistle:
Ja yllätys olikin kun yhtäkkiä kätilö sanoo et ala vaan ponnistamaan...synnytys eteni siis nopsasti. Nyt toka kertaoli kipeempi ja vielä nopeempi ja ilmotinkin heti ku menin sairaalaan et tahon epiduraalin =) ja kerkesinsen onneksi saamaan
 
itse synnytin oysissa ja kätilöksi onneksi sattui sellainen joka todella kuunteli synnyttäjää. Varmasti kivunlievityskin on kätilökohtaista ja synnyttäjän tilassa ei välttämättä ole enään voimia alkaa väittelemään kätilön kanssa jolloin sitä vaan menee kätilön tahdon mukaan.

Miten Oulaskankaalle pääsee synnyttämään?Itse asun oulun lähistöllä joten onko minun ensisijaisesti mentävä ensikerrallakin oysiin vai voinko mennä oulaskankaalle? Kuulosti todella hyvältä paikalta :)
 
Ai niin tuosta peräruiskeesta tuli mielee että minulta kysyttiin ottaisinko sen ja uskonpa että otan ensikerrallakin. Mutta se että joku olisi sen vain "tuikannut" anukseeni olisi ollut todella kauheaa! Tuosta tapauksesta kaverisi olisi voinut kyllä mielestäni tehdä jo ilmoituksen eteenpäin. Minun käsittääkseni potilaalle EI SAA tehdä toimenpiteitä ilman lupaa!
 
Tenavakopla
Ite olen synnyttänyt kaksityttöäni ilman minkäänlaisia puudutteita, suihku vaan helpottamassa. Suihkussa tuntui hyvältä kun sain tuolin johon nojata kovimpien kipujen aikana, samalla suihkun laitoin hierovalle puolelle isompien kipujen ajaksi ja seinään, suihku sojotti vettä kovasti suoraan ristiselkään. Olin hyvin tyytyväinen tähän operaatioon, kaikki meni minun tunteitteni mukaan, tämä siis keskipohjanmaalla. Ite en käyttänyt edes ilokaasua, en siitä tykännyt ja minkäänlaisia sitoomuksia en ole tehnyt asian suhteen, mutta tuo kokemukseni oli minulle paras, toki oisin puudutusta pyytänyt jos olisin siihen tarvinnut!

Synnytys menee kuitenkin parhaiten jokaisen synnyttäjän omien tuntemustensa ja kipujen mukaan! Ite sen tietää parhaiten, mikä on parasta!
 
luomuna vauveli maailmaan syntyi, ei siinä kyllä ehtinyt minkäänlaisia puudutteita saamaan kun synnytys kesti n. 30min.

olin paljon pirteämpi itsekkin kun en saanut minkäänlaista kipulääkitystä..jopa tajusin että vauva putkahti maailmaan :D

Esikoisesta olin niin "PILVEN HATTARALLA" kipulääkkeistä etten tajunnut maailman menosta mitään.

Esikoisen synnytys kesti kyllä 6h että en ehkä olis jaksanut olla ilman kivunlievitystä. ei se kipu vaan se VÄSYMYS siinä pahin on.
 
taiku
Olisin synnyttänyt luomuna jos olisin jotain tajunnut. Olin sairaalassa vajaan puoli tuntia kun poika oli maailmassa, vedet meni pari tuntia aikaisemmin. Synnytys oli niin nopea ja minä muissa maailmoissa etten tajunnutkaan että kätilö antoi puudutuksen. Seuraavana päivänä vasta mieheni valaisi asiaa kun luulin synnyttäneeni luomuna. K ätilö oli kyllä kysynyt olenko allerginen puudutusaineelle ja olin siihen kuulemma vastannutkin. Nyt reilu kolme kuukautta myöhemmin asia on edelleen mysteeri. Luomuna en suunnitellut synnyttää mutta ilman sitä puudutusta olisin pärjännyt aivan loistavasti koska poika tuli parilla työnnöllä ulos. Sanoin jo odotusaikana etten suunnittele synnytystä sen kummemmin, otan mitä tarjotaan jos tarvitaan. Epiduraalin olin ajatellut ainakin ottaa ja olisin varmasti ottanutkin jos se olisi ehditty antaa.En osannut kuitenkaan odottaa niin nopeaa synnytystä, jäi ensi kertaan suihkut, jakkarat ja muut vempaimet.
 
synnytin ensimmäiseni "luomuna" TAYSissa ja kaikki meni hyvin.toisen sain Tammisaaressa ja pyysin epiduraalin ja sain synnytys oli nopea(2,5h) ja kivut tuntui pahemmalta kuin edelliskerralla,itse olin virkeämpi tämän synnytyksen jälkeen.
mutta molemmista jäi hyvä mieli.
 
Itse olen synnyttänyt neljä lasta periaatteessa luomuna (vain ilokaasua olen ottanut) en kyllä omasta vapaasta halustani, vaan vauvojen "tahdosta". Neljä synnytystä yhteensä 10 tuntia. Eli tapahtumat ovat edenneet aika vauhdikkaasti. :wave: :wave: :wave: :wave:
 
pymppy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2005 klo 12:48 äiti kirjoitti:
Jostain syystä sana "luomu" melkeinpä sylkäistään suusta, aivan kuin se olisi jotain kiihkoilua tai jotain. Itse järkeilin että jos otan puudutteita niin se vaikuttaa synnytyksen etenemiseen ja pieneen syntymättömään vauvaani. Joten mieluummin huusin kivun ulos.
ensimmäisellä oli epiduraali, toinen tuli luomuna kun ei puuduttaja kerinny saliin asti, ja mulle kätilö sanoi että oo hiljaa kun ei täälä kuule edes omia ajatuksiaan... eli mulle kaikki puudutteet seuraavalle mitä vaan on tarjolla kun ei kerran sitä kipua saa huutamalla puskee ulos ittestään!!!!!!! \|O \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2005 klo 11:42 äiti kirjoitti:
itse synnytin oysissa ja kätilöksi onneksi sattui sellainen joka todella kuunteli synnyttäjää. Varmasti kivunlievityskin on kätilökohtaista ja synnyttäjän tilassa ei välttämättä ole enään voimia alkaa väittelemään kätilön kanssa jolloin sitä vaan menee kätilön tahdon mukaan.

Miten Oulaskankaalle pääsee synnyttämään?Itse asun oulun lähistöllä joten onko minun ensisijaisesti mentävä ensikerrallakin oysiin vai voinko mennä oulaskankaalle? Kuulosti todella hyvältä paikalta :)
Oulaskangas kuuluu samaan sairaanhoitopiiriin kuin OYS. Eli kaikilla tuohon sairaanhoitopiiriin kuuluvilla on valinnan mahdollisuus meneekö OYSiin vai Oulaskankaalle. Tuostahan ei missään mainita, mutta sattumoisin sain itse asiasta selvää ja kun kysyin siitä neuvolasta niin siellä kerrottiin miten asiassa tulee toimia eteenpäin. Soitin lisäksi Oulaskankaalle ja he kertoivat tarkemmin miten toimin. Itse asiassa mitään ihmeellisempää ei tarvinut tehdä kuin pyytää neuvolaa lähettämään synnyttäjän taustatieto lomakkeen Oulaskankaalle. Sen lisäksi paperit lähetettiin lisäksi varalta OYSiin. Oulaskankaalle soitin ja varasin ajan tutustumiskäynnille.

 

Yhteistyössä