Onko tämä mielestänne väärin

  • Viestiketjun aloittaja mullikka
  • Ensimmäinen viesti
mullikka
Tuttavamme ovat hankinneet kerrostalo kolmioon kaksi kaukkarin pentua, ja ennestään heillä on iso kaukkarin ja venäläisen vahtikoiran sekoitus ja seropi.
Minun mielstä kaukkarit ja muut hevosen kokoiset koirat kuuluisi omakotitaloon ja pihan vahdeiksi.
Tämän pariskunnan mies myös hakkaa kaukkarin risteytystä nahkaselle pannalla suoraan kuonoon kovalla voimalla jos koira rupee haukkumaan.
Mä sain semmoisen kohtauksen kun näin tapahtuman, että mun oli pakko poistua paikalta ja heti.

Auttakaa mitä mun pitäis tehä, teenkö nimettömän ilmoituksen asiasta. :'(
 
eläintenhoitaja
Tee ilmoitus heti,nimettömänä! Ole sinä se viisas ja järkevä ihminen joka huolehtii tästä raasusta joka itse ei pysty puolustautumaan! t:eläintenhoitaja
 
ninnu80
Ehdottomasti teet ilmoituksen tapauksesta.
Jotkut ihmiset on sit niin typeriä.niinkuin tässäkin tapauksessa.Täytetään pieni asunto elukoilla,ja sit kun ei pinna riitä niin ruvetaan käyttämään väkivaltaa elukoita kohtaan.
 
Viima
Henkilökohtasesti mulla ei oo sitä mitään vastaan, että isojakin koiria otetaan kerrostaloon. Ei kai koiran ole tarkoituskaan riehua sisällä. Jos ulkoilutuksista hoidetaan kunnolla ja muutenkin koiraa kohdellaan normaalisti, niin mikä ettei. Tottakai sellainen koira viihtyisi paremmin maatalon pihalla, mutta mikäpä koira ei viihtyisi...?
Nuo hakkaamiset sen sijaan pitäisi saada loppumaan, vaikka hankalaahan se on. Varsinkin, jos et ole nähnyt, kuin kerran näin tapahtuvan. Toivottavasti saat kuitenkin jotain tehtyä. Jos poliisille ilmoitusta rupeat tekemään, niin varmaan nauravat sut pihalle. Eivät ota kovinkaan vakavasti näitä juttuja. Tiedätkö muuten millaiset olot koirilla on? Onko sisällä ihan paskaista, saavatko ruokaa jne...Jos löytyisi jotain muuta huomautettavaa. Läimäyksestä tuskin keneltäkään koiria pois otetaan.
 
Hanskuliini
Olen lukenut ongelmakoirien kouluttajan sivuilta että ei ole mitään estettä hankkia isoja koiria kerrostaloon jos vain niiden ulkoilutuksesta huolehditaan kunnolla. Eli koiralle kodin pitäisi muutenkin olla pesä eikä paikka, jossa se saa kuluttaa energiaansa. Sitä varten on lenkit, koirapuistot jne. Sitten on tietysti eri asia niinkuin oma eräs kaverini kaveri joka ei jaksanut ulkoiluttaa kolmea koiraansa ja antoi niiden sitten tehdä sisälle tarpeensa. Hänestä tein ilmoituksen.
 
karvakorva
Kaukkari on kuitenkin HYVIN alkukantainen rotu joka tarvitsee rodulleen ominaisia tehtäviä, kuten oman reviirin (pihan) vartiointi. En siis ottaisi tällaista koiraa kerrostaloon!! Eri asia ovat sitten jo pitkään seurakoirina toimineen rodut kuten bernhardilaiset ja leot. Ilmoituksen tekisin minäkin!
 
wonda
Kaukkari, niin kuin muutkaan laumanvartijarodut, eivät todellakaan ole kerrostalokoiria. Koiran reviiri laajenee kun ikää tulee lisää, ja siinä on kohta koko naapurustolla ikävät oltavat, etenkin jos ja kun koiraa "koulutetaan" hakkaamalla.

Toivottavasti asia etenee, ja koirat saavat asiantuntevan kodin.
 
eipä tulis mieleen kaukkaria pitää kerrostalossa.
On muutenkin sen verran vaativa rotu koulutuksen suhteen etten edes minä uskaltaisi ottaa haastetta vastaan vaikka olenkin ikäni koirien kanssa puljannut (mm.bullmastiffin ja rotikan).

En edes uskalla ajatella yhtälöä kaukkari+hakkaamalla "kouluttaminen"
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 14:44 Viima kirjoitti:
Henkilökohtasesti mulla ei oo sitä mitään vastaan, että isojakin koiria otetaan kerrostaloon. Ei kai koiran ole tarkoituskaan riehua sisällä. Jos ulkoilutuksista hoidetaan kunnolla ja muutenkin koiraa kohdellaan normaalisti, niin mikä ettei. Tottakai sellainen koira viihtyisi paremmin maatalon pihalla, mutta mikäpä koira ei viihtyisi...?
Nuo hakkaamiset sen sijaan pitäisi saada loppumaan, vaikka hankalaahan se on. Varsinkin, jos et ole nähnyt, kuin kerran näin tapahtuvan. Toivottavasti saat kuitenkin jotain tehtyä. Jos poliisille ilmoitusta rupeat tekemään, niin varmaan nauravat sut pihalle. Eivät ota kovinkaan vakavasti näitä juttuja. Tiedätkö muuten millaiset olot koirilla on? Onko sisällä ihan #&%?$!*, saavatko ruokaa jne...Jos löytyisi jotain muuta huomautettavaa. Läimäyksestä tuskin keneltäkään koiria pois otetaan.
Olen aivan samaa mieltä siinä, että ei kerrostalossa välttämättä ole yhtään huonommat oltavat koiralla kun omakotitalossakaan. Äärilaidan esimerkkejä nekin että omakotitalo tontin nurkkaan kyhätään mökki tai koppi missä koira kököttää yksikseen koko ajan, ja vastaava kaveri sitten kerrostalossa viettää koirapuistoissa ja soffalla koiran elämää =)
Eli se kerrostaloon hommamminen ei varmastikkaan ole suurin ongelma, mutta kaikenlainen hakkaaminen ja pieksäminen on toki tuomittavaa, ja sitä nyt ei tietenkään voi hyväksyä. Jos hakkaamalla hakataan :/
 
Yhdyn edelliseen, omistajastahan se koiran elämänlaatu riippuu eikä asuinpaikasta, vaikka tuo nyt menikin vähän aiheen vierestä.
Jos tuon porukan koirien pidossa on muutakin huomautettavaa niin ehdottomasti yhteys eläinsuojeluvalvojaan/poliisiin. Mutta jos koiria on "vain" lyöty, ilman että siitä on merkkejä, niin kukaan ei pysty asialle tekemään mitään. Vain jos eläintä on hakattu niin pahasti että jäljet näkyy niin se pystytään todistamaan. Esim. kyyryyn meneminen jos koiran yläpuolella nostetaan käsi (ikäänkuin lyötäisiin), ei mene minkäänlaisesta todisteesta, valitettavasti. Mutta ehdottomasti kannattaa ilmoittaa kuitenkin (eläinsuojeluvalvojalle ilmoituksen voi tehdä nimettömänä), vaikka he ei vielä voisi tehdä mitään niin osaavat pitää paikkaa vähän silmällä ja kysellä. Joskus ihan valvojan käyntikin riittää muuttamaan omistajan tapoja!
 
Höhhh
Tässä toinen tapaus.. Naapurissamme pidetään kaukkaria aina parvekkeella yksinään. Olen eläinlääkärille ilmoittanut ja eläinsuojeluvalvojalta neuvoa kysellyt kun lääkäri ei tee asialle mitään, mutta ei sekään osannut/halunnut auttaa muuta kuin ehdottamalla, että minä menisin pitämään koiralle seuraa ja, että minä yrittäisin saada omistajat itse luopumaan koirasta ja vielä ottaisin sen!! Naurettavaa! Koiran omistaja on ihan hullu isokokoinen bodari äijä joten en todellakaan mene asiaan itse puuttumaan. Mielestäni on TODELLA väärin ettei koiraa esim oteta pois, koska tilanne ei ole eläinlääkärin käyntien jälkeen mitenkään muuttunut! Mitä tässä enää voi tehdä??? Koira parka on aina yksin..Ilman ihmiskontakteja ja virikkeitä.
 
Voi että näitä ihmisiä!

Ota yhteys poliisiin tai kato vaikka netistä onko teidän alueella toista eläinsuojeluvalvojaa. Tuo on kanssa sellainen tapaus, että jos koira saa ruokaa ja juomaa (ja se ei aina ole parvekkeella) ja siinä ei ole merkkejä pahoinpitelystä niin ei sille oikein voi suomen lakien puitteissa tehdä mitään. Ja varsinkin jos eläin otetaan huostaan niin siihen pitää olla tosi painavat syyt. Siis onko se eläinlääkäri käynyt siellä? Onko koira niin paljon parvekkeella että se tekee tarpeensakkin sinne? Silloin voisi ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan ja kysyä sieltä mitä asialle voisi tehdä. Niin, ja poliisin pitäisi vakavasti suhtautua myös noihin asioihin, eli tuollainen kuuluu myös poliisille. Ja jos koiran omistaja on mielestäsi "öykkäri" niin ei minusta eläinsuojeluvalvojankaan kannata mennä ilman poliisia koputtelemaan. Tosi inhottava tilanne, mutta tosiaan pätevä syy pitää viranomaisilla olla jotta voivat toimia. Tarkkaile tilannetta!
 
wonda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 09:50 tike kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä siinä, että ei kerrostalossa välttämättä ole yhtään huonommat oltavat koiralla kun omakotitalossakaan.
Ei tietenkään, koiran pidossa ja sen elämän onnellisuudessa ratkaisevat ihan muut asiat. Mutta kun on kyse laumanvartijarodusta kuten kaukkari, kerrostalo tai yleensä tiiviisti asuttu taajama-alue ei ole oikea paikka koiralle. Rodun koolla ei niinkään ole tässä asiassa merkitystä, vaan sen luonteella ja ominaisuuksilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 22:17 wonda kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 09:50 tike kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä siinä, että ei kerrostalossa välttämättä ole yhtään huonommat oltavat koiralla kun omakotitalossakaan.
Ei tietenkään, koiran pidossa ja sen elämän onnellisuudessa ratkaisevat ihan muut asiat. Mutta kun on kyse laumanvartijarodusta kuten kaukkari, kerrostalo tai yleensä tiiviisti asuttu taajama-alue ei ole oikea paikka koiralle. Rodun koolla ei niinkään ole tässä asiassa merkitystä, vaan sen luonteella ja ominaisuuksilla.

Aivan =) Ja näissä ns. laumanvartija korissakin on vielä eroja kovasti, ystävälläni on kaksi pyreneittenmastiffia kerrostalossa ja onnellisen oloista sakkia koko porukka. Meidän pyrtsi saa olla päivisin aidatulla pihallaan omakotitalon pihassa, mutta pötköttelee "hyvin mielellään" myös omalla sohvallaan sisällä :D
 

Yhteistyössä