Onko tässä "riittävästi" tekemistä kesälomalla 7-vuotiaalle?

  • Viestiketjun aloittaja "yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"yh-äiti"
Olimme talvella kaksi viikkoa ulkomailla, joten ei nyt ole kesällä varaa tonnikaupalla laittaa lomareissuihin.

Tropiclandian vesipuistossa ja Wasalandiassa käydään varmaan pari kolme kertaa, koska ovat tunnin ajomatkan päässä. Powerparkissa käydään ainakin kerran.
Lähiseutujen leirintäaluille tehdään päiväretkiä ja Ähtärin eläinpuistossa käydään joku viikonloppu.
Keskisillä käytiin tänään.

Isommat reissut ovat päivä Tukholmassa matka elokuussa ja sitten kolmen päivän reissu vuokattiin (Katinkulta, Angry Birds puisto, kotieläinpiha yms)

Isän kanssa menee viikoksi Etelä-Suomeen sukuloimaan..
 
yh-äit
Ehtiihän. Eihän noissa reissuissa mene ajallisesti (jos laskisi kaikki putkeen) kovinkaan montaa päivää. Kesälomaa on kuitenkin 80 päivää, joten kotonahan me ollaan melkein koko ajan.
 
Mä jotenkin koen hassuna ajatuksen että koko ajan pitäisi olla tekemistä tai että kesälomalla olisi pakko reissata ja tehdä jotain. Joskus se pelkkä tylsä oleminen ja tekemättömyys ovat ihan paikallaan. Me oltiin yksi kesäloma kirjaimellisesti kokonaan kotona. Käytiin vain uimassa, korkeasaaressa, lintsillä yms sellaista mitä voitiin tehdä lähes extempore... Mutta mitään kesälomamatkaa ei tehty siis. Ja yllätys, lapsista kesäloma oli ihana eivätkä he kaivanneetkaan sitä tekemistä. Itse surkuttelin loman päättyessä ettei käyty missään.... lapset ei.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja yh-äit;28617538:
Ehtiihän. Eihän noissa reissuissa mene ajallisesti (jos laskisi kaikki putkeen) kovinkaan montaa päivää. Kesälomaa on kuitenkin 80 päivää, joten kotonahan me ollaan melkein koko ajan.
Mä luulin, että sulla olis sellanen normi neljä viikkoa. Siihen nähden tuossa olis ollut ihan liikaa tekemistä. Mutta eiköhän nuo kahteen ja puoleen kuukauteen sitten jakaannu ihan sopivasti. Kunhan lapsi ei väsy reissaamiseen ja jää aikaa myös ihan kavereiden kanssa hengailuun.
 
"northern soul"
Ollaanko Suomessakin menossa siihen suuntaan, etta lapsille pitaa olla ihan hirveasti jarjestettya ohjelmaa. Taalla Englannissa ihan pieniakin lapsia viedaan ihan alyttomasti harrastuksiin. Ei osata olla "vaan kotona". Ja koska lapset on tottuneet olemaan koko ajan menossa vauvasta asti, niin eihan ne osaa isompinakaan vaan olla ja viihdyttaa itseaan.

Mun tyonantaja ihan hakeltyi kun kerroin suomalaisten lasten pitkasta kesalomasta (taalla se on kuusi viikkoa) ja kysyi, etta kuinka vanhemmat keksii lapsille tekemista koko loman ajaksi. Shokeerasin sanomalla, etta me keksittiin itse tekemista, mutta 2000-luvun suomalaislapsista en tieda.
 
Ei riitä.

Lisää tuohon listaan lintujen kiikarointia ja ötököiden tutkimista ja tunnistamista. Nukkumista pitkään aamulla. Tanssimista lämpimässä sateessa. Mattojen pesua laiturilla. Onkireissuja. Pitkä pyörälenkki yhdessä. Jonkun kulahtaneen huonekalun maalaamista pihalla. Majan tekoa lähimetsään puista ja risuista.
Jos nuo vaan on mahdollisia. :)
 
"poikia3"
Minusta myös on liikaa tekemistä.

Vertailun vuoksi meidän perheen kesätekemiset.

Juhannus risteillen Tukholmaan. Heinäkuussa viikoksi mökkilomalle Ruotsiin, jossa huvipuistokäynti tai kaksi. Suomessa muutamaksi päiväksi vanhempieni kesämökille.

Lisäksi käydään Korkeasaaressa ja Suomenlinnassa. Säistä riippuen sitten käydään huonolla kelillä uimahallissa tai paikkakunnan museoissa tai uimarannalla. Ja asumme siis pääkaupunkiseudulla, Korkeasaareen meillä on vuosiliput, joten käydään siellä silloin kun huvittaa, ja reissu tuntuu oikealta.
 
vierass
Höh? Minkä ihmeen takia yhteensä 4 kertaa johonkin huvipuistoon?

Meillä käydään kerran kesässä huvipuistossa, joka vuosi jossain erissä ja se on lapsille sitten se kesän kohokohta. Jos siellä kokoajan ramppais niin eikös siitä menis se koko ilo? Eikö normaali rannalla käyminen enää riitä?
 
  • Tykkää
Reactions: vicy
Mun 7-vuotiaani pääsee tänä kesänä mökille, sukulaisten häihin, sukulaisvierailuille, Särkänniemeen ja Linnanmäelle sekä maatilalle hoitamaan elukoita, asumaan järvessä ja syömään muurinpohjalättyjä sekä kalastelemaan. Näillä eväillä meinataan viettää hieno kesä :)
 
Tihis
Meillä on tehty jo ennen lomaa yksi viikonloppureissu, jossa synttärijuhlien lisäksi yövyttiin hotellissa, saunottiin, lilluttiin ulkoporealtaassa ja uitiin joessa sekä tunnelmoitiin takkahuoneessa limukan ja sipsien kanssa. :)

Lisäksi lasten kesään kuuluu varmaankin lähialueilla pyöräilyä, tramppahyppelyä, lähirannoilla uintia, pikku remppahommia kotona, hoplopissa käynti (maksimissaan kerran), serkkujen luona oloa (siellä pihasaunomista ja paljua), tädin vierailu meille, kirppiskiertelyä ja jätskikopilla käyntiä. Siinäpä se. Jos innostutaan, saatetaan käydä lähimmässä huvipuistossa (Powerpark), tivolissa tai sirkuksessa. Ehkä myös matkataan Hailuotoon tai Manamansaloon.
 
Tihis
Niin ja Kalajoella käydään kaveriperheen mökillä, mutta kuten viime kesänä, tänä vuonnakaan ei todennäköisesti käydä Jukuparkissa, vaan 4-7-vuotiaille lapsille riittää ihan rannat ja Tapion tuvan neljän euron "vesipuisto" kahdella liukumäellä... :)
 
"Mie"
No ei vaan mun lapsuudessa ollu tuollaisia kesälomia, tai sitten meidän perhe oli köyhä. Mä pidin kesän kohokohtana sitä kun lähdettiin mummon ja kuin mökille korpeen, tai tädin luokse autolla 500km päähän. Ja tietysti se kun Sumen Tivoli tuli meidän paikkakunnalle.
 
Mulle kanssa vieras ajatus et lomalla pitäisi olla alvariinsa jotain ohjelmaa. Omat lapsuuden kesät meni mökkeillessä (omalla mökillä ja usein kaverienkin), lähirannalle pyöräillessä ja ihan vaan kaverien kanssa leikkiessä. Lintsillä ja Korkeasaaressa käytiin kyllä kerran kesässä, lähellä kun asuttiin. Joskus jos oikein "reissattiin" niin käytiin ehkä Tukholmassa tai Tallinnassa. Samanlaisia kesiä vietän vieläkin.

Muutenkin musta toi loman älytön ohjelmallistaminen vaan osuu lopulta omaan nilkkaan. Kesä kesän jälkeen tarvitaan taas pikkasen enemmän ja lopulta mikään ei riitä vaikka mitä tekisi. Lomalta palataan kotiin hermot riekaleina siitä jatkuvasta juoksusta. Tietty ihmisiä on erilaisia ja jotkut oikeesti tykkää olla koko ajan menossa. Ite en sellaista lomaa kaipaile.
 

Yhteistyössä