Onko vauvayrityksestä kertominen facebookissa järkevää vai olenko vanhanaikainen?

  • Viestiketjun aloittaja "cathy"
  • Ensimmäinen viesti
"cathy"
Jos jälkikasvun yrityksestä kertoillaan facebookissa useaan otteeseen vihjailemalla, minusta se on mautonta. Jopa typerää, ottaen huomioon nykyajan lapsettomuusprosentit. Onko nykyajan netti-ihmisten kerrottava kaikki julkisesti? Erään sukulaisen vaimo vihjailee kaikesta facebookissa ja on jokseenkin ärsyttävää jo ihan hänen miestään ajatellen, joka ei ihan niin avoin kaikista asioistaan yleensä ole.
 
---
No eipä kävisi mielessä vauvayrityksistä kertoa. Vaan vasta sitten vois asiasta kertoa kun on raskaana ja kriittisimmät viikot takana...
Mutta mun mielestä se vauvanyrittäminen on jokaisen henk.koht. asia jota ei kyllä missään fb:ssa tartte ilmoitella!!
 
"mama"
No en näe siinä mitään pahaakaan. Toiset eivät halua asioistaan puhua, toiset ovat avoimempia ja lapsettomuuskin on osa elämää monelle ihmiselle. Miksi sen pitäisi olla salaista? Satuttava asia se on varmasti huomata ettei pysty lapsia saamaan mutta tekeekö se sitten ihmisestä jotenkin huonomman vai miksei sitä voi suoraan sanoa, loppuu turhat kyselytkin koskas teille vauva tulee jne joka on varmasti vielä raskaampaa kuunneltavaa. Samaten keskenmeno, sekin on elämää.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
No mitä se sua haittaa jos joku toinen asioistaan puhuu avoimesti? Mun mielestä on jotenkin helpottavaa puhua avoimesti asioista, kuten olen puhunut raskauden yrityksestä ja meillä muuten niitä ongelmia ilmenikin ja siitäkin puhuin.

Raskaudesta kerroin heti alussa, toisesta myös joka menikin kesken, kerroin siitä ja nyt taas kerron että olen alkuviikoilla raskaana. En vaan näe mitään syytä salata sitä, se jotenkin kuuluu elämään. En näe mitään pahaa jos joku haluaa pitää salassa mutta miten ihmeessä se voi ketään loukata jos kerron että hei vauva olisi tervetullut.

Ainoa mitä väärää tuossa näen, jos miehesä ei halua noista asioista puhua, tuo loukkaa hänen yksityisyyttään. Jos mieheni haluaisi asiat pitää salassa, pitäisin ja pidänkin ne osat tuosta, josta mieheni on toivonut meidän olevan hiljaa.
 
[QUOTE="mama";26098774]No en näe siinä mitään pahaakaan. Toiset eivät halua asioistaan puhua, toiset ovat avoimempia ja lapsettomuuskin on osa elämää monelle ihmiselle. Miksi sen pitäisi olla salaista? Satuttava asia se on varmasti huomata ettei pysty lapsia saamaan mutta tekeekö se sitten ihmisestä jotenkin huonomman vai miksei sitä voi suoraan sanoa, loppuu turhat kyselytkin koskas teille vauva tulee jne joka on varmasti vielä raskaampaa kuunneltavaa. Samaten keskenmeno, sekin on elämää.[/QUOTE]

Mulle se oli myös osa itsesuojelua että kerroin suoraan miltei kaiken.
 
"vieras"
Sillä, joka kertoo, saattaa itsellään olla ongelmia lapsen hankkimisessa. ehkä on vaan kyllästynyt selittelemään sitä, haluavatko he lapsia ja milloin niitä tulee. että ihmiset tietävät, että he yrittävät koko ajan.

Ja jos taas joku lapseton tuollaisesta loukkaantuu, niin voi voi. Joku se on raja siinä mielensäpahoittamisessakin.
 
Kukin tyylillään tietysti.

Mutta kun aikoinaan sain runon muotoon tehdyn tekstarin siitä, että me aletaan nyt yrittämään vauvaa, niin olin hetken aikaa suht koht sanaton :|. Siitä on sitäpaitsi jo vuosia, eikä vauvaa ole heillä vieläkään :(

Ja Tiiru: onnea :heart:, pidän peukkuja sille että kaikki menee hyvin :)
 
vb
Minäkin olen sikäli vanhanaikainen, että pidän kaiken avoimesti kertomista yksityiselämän liiallisena jakamisena. Jokaisella ihmisellä on hyvä olla omat rajat, jotka pitää, eikä kertoa ihan kaikkea koko maailmalle. En ajattele tätä yhtään sen kautta miten ulkopuoliset (lapselliset tai lapsettomat) ajattelee, vaan jokaisen pitäisi osata suojata itseään. Kai tämä some-maailma tekee joillekin ihmisille sen, ettei yksityisyyden rajoja enää kunnioiteta.
 
Minäkin olen sikäli vanhanaikainen, että pidän kaiken avoimesti kertomista yksityiselämän liiallisena jakamisena. Jokaisella ihmisellä on hyvä olla omat rajat, jotka pitää, eikä kertoa ihan kaikkea koko maailmalle. En ajattele tätä yhtään sen kautta miten ulkopuoliset (lapselliset tai lapsettomat) ajattelee, vaan jokaisen pitäisi osata suojata itseään. Kai tämä some-maailma tekee joillekin ihmisille sen, ettei yksityisyyden rajoja enää kunnioiteta.
Sinäkö päätät missä oikeat yksityisyyden rajat kulkee? :D
Kyllä mulla rajani on, mutta lapsettomuus/lapsen yritys ei ole rajan ylittäviä asioita.
 
"vieras"
Kukin tyylillään tietysti.

Mutta kun aikoinaan sain runon muotoon tehdyn tekstarin siitä, että me aletaan nyt yrittämään vauvaa, niin olin hetken aikaa suht koht sanaton :|. Siitä on sitäpaitsi jo vuosia, eikä vauvaa ole heillä vieläkään :(

Ja Tiiru: onnea :heart:, pidän peukkuja sille että kaikki menee hyvin :)
Mutta et ainakaan mene vahongossakaan kyselemään näiltä ihmisiltä, että ovatko suunnitelleet perheenlisäystä? Tiedät nimittäin, että heillä on ongelma.
 
"jaa"
Jos mun mies kertoilis ilman mun lupaa meidän yrityksestä niin kyllä suuttuisin. Mutta jos kummallekin asia on ok niin ei siinä silloin mitään pahaa. Itselle voi kyllä tulla jossain vaiheessa vaikeata, jos ei onnistukkaan.
 
vb
Sinäkö päätät missä oikeat yksityisyyden rajat kulkee? :D
Kyllä mulla rajani on, mutta lapsettomuus/lapsen yritys ei ole rajan ylittäviä asioita.
No, enpä tietenkään päätä. Tarkoituksenani olikin ihmetellä sitä, että yksityisyyden rajat ovat nykyään monella laajemmalla kuin aikaisemmin. Ja esim. fb:ssa ei pääse pakoon muiden avautumisia, vaikka itse asettaa rajansa tiukemmalle - se on joskus ärsyttävää.
 
juuu
Miksi siitä yrityksestä pitäs kamalasti huudella? Ilmoitetaanko, että meillä kuksitaan ilman kortsua? En voi käsittää. Ystävälle voisin kertao, mutta jakaa netissä, huh. Mä olen todella kalkkis, huomaan:)
 
[QUOTE="vieras";26099154]Noin yleensä ottaen olen samaa mieltä. Mutta "Aloimme eilen yrittää pikkusisarusta meidän pojulle" = " Paneskelimme eilen". Ihan noin intiimejä asioita en halua toisista tietää.[/QUOTE]

Sanoiko ko nainen paneskelleensa eilen? Eikös kyse edelleenkin ollut jostain vihjailusta?
 
.....
Onhan se jokaisen oma asia kuinka paljon asioistaan kertoo, mutta sen pitäisi varmasti olla yhteinen päätös. Jos raskautuminen ei tapahdukaan kovin äkkiä, saattaapi vaikka sille vähemmän avoimelle miehelle tulla siitä paineita. Itse kyselin eräältä hyvältä ystävältäni joka kuukausi "joko, joko..?" kun tiesin heidän yrityksestään ja se jos joku aiheutti paineita. Tajusin sen vasta myöhemmin.
 
[QUOTE="vieras";26099109]Mutta et ainakaan mene vahongossakaan kyselemään näiltä ihmisiltä, että ovatko suunnitelleet perheenlisäystä? Tiedät nimittäin, että heillä on ongelma.[/QUOTE]
En ole heidän kanssaan tekemisissä muutenkaan...tosi satunnaisesti FB:n kautta, ja jos törmään heihin kaupungilla (mitä tapahtuu noin joka toinen vuosi) niin sanon tietty että moi.

En siis myöskään kyselisi heiltä, että onko perheenlisäystä tulossa.

Siksi se tekstari hätkähdyttikin niin kovasti: kun ei olla kovin hyviä tuttuja & tekemisissä toistemme kanssa, ja sitten tulee viesti siitä että me annoimme nyt vauvalle luvan tulla, on pillerit romukoppaan heitetty.
 

Yhteistyössä