Onko vesisade mielestäsi vain pukeutumiskysymys ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Äiskä-81
Sadesäällä ulkouilu on nimenomaan asenne ja varustekysymys mielestäni (y) Tottakai kannattaa pikkusen miettiä. Siirtäisin mietityn metsäretken kaatosateen sattuessa, mutta ulkoilua se ei estäisi. Lähes myrskyisä tuuli ja ukkonen olisivat semmoisia etten välttämättä lapsia ulos veisi turvallisuuden takia. Sen olen huomannut, että mitä enempi lätäköitä niin sen kivempaa lapsilla on :) Eikä se lapsi siitä kelistä valita. Kyllä se lähtee meidän aikuisten suusta "ettei sinne voi nyt mennä, kun sataa vettäkin niin pitää olla sisällä).
 
vierailija
Hahha, voi olla.. Mun mielestä se villainen on villa-tumppu. Lapanen taas ois mikä vaan lapasen mallinen, siis ohut neulelapanen/kankainen ommeltu lapanen jne.. Mun mielestä rukkanen on niinkuin kuminen kurarukkanen tai paksu talvirukkanen? :D ompelijalta tilaamme siispä kankaisia lapasia, joissa on kosteussuoja.
Mun mielestäni lapanen on neulosta, rukkanen on yleisnimitys hanskalle, joka ei ole sormikas, ja tumppu voi periaatteessa olla vaikka vauvan peukoloton hanska.
 
vierailija
Kelille ei ihminen voi mitään. Mutta oikeanlaiseen varustukseen taas voi. Kaupoissa myydään pilvin pimein sadeasuja moneen eri tilanteeseen ja tarpeeseen. Kuten tuossa ylempänä vastaaja Äiskä-81 sanoikin - asenne ja suhtautuminen lähtee yleensä aikuisen suusta. Jos kovin siunaillaan ja voivitellaan vesisadetta ja hyi, kuinka on kurjaa-oloa, niin eipä se jälkipolvikaan muuksi muutu ajattelutavoiltaan.

Sadesäällä asusteet siis kuntoon! Ei sen kummempaa. Ulkoilua se ei estä kun ei estä työskentelyäkään, kaatosade toki toimii hidasteena ja joskus esteenä. Ulkoretkeilyn kaatosateessa siirtäisin mutta normaalisade ei sitä estäisi.
 
vierailija
Nykyaikuiset on kuskattu autolla kouluun ja harrastuksiin, ei he sellaista ole koskaan oppineet käyttämään. Sateenvarjoja tukin osaavat käyttää, kun siinä kädet saattaa kastua, kun täytyy koota kasaan eikä ole kukaan opettanut, miten se onnistuisi.
Ei se ole noin yksinkertaista. Meillä on kiltti ja reipas tyttö, jota on ulkoilutettu kaikissa keleissä ja kuravaatteita on käyttänyt paljon siitä asti kun oppi ryömimään ja kouluun ja muualle on aina itse kulkenut, ei ole kuskattu kuin poikkeustapauksissa. Siltipä vaan kouluiässä se kurahousun pukeminen on tyssännyt. Eikä se ollut mitään hetkellistä kiukuttelua, vaan oikeasti lapsi kokee vaan niin nolona sen, vaikka aikuinen ei ymmärrä, miksi käytännöllinen pukeutuminen olisi noloa. Kuitenkin sadetakki ja kumisaappaat kelpaavat, joten niillä ja ns. teknisillä ulkohousuilla on sateiset koulupäivät pärjätty. Mökillä suostuu vielä laittamaan kurahousut ja kurahanskatkin. Nyt on 9v.
 
vierailija
Kyllä se lähtee meidän aikuisten suusta "ettei sinne voi nyt mennä, kun sataa vettäkin niin pitää olla sisällä).
Tällainen asenne on kyllä monella aikuisella todella sitkeässä. Se on saanut paikkansa jopa julkisessa mediassa. Kun kuuntelee tv-uutisten säätiedotusta niin hellettä enustetaan sanomalla että huomenna päästään hellelukemiin tai saadaan nauttia helteestä kun taas sadetta ennustetaan että huomenna on syytä varautua sateeseen tai että sateen riski on suuri. - Sateesta puhutaan ihan kuin jostain uhkaavasta onnettomuudesta vaikka se on osa suomalaista säätä siinä missä hellekin.
 
vierailija
Sadesäällä ulkouilu on nimenomaan asenne ja varustekysymys mielestäni (y) Tottakai kannattaa pikkusen miettiä. Siirtäisin mietityn metsäretken kaatosateen sattuessa, mutta ulkoilua se ei estäisi.
Kuinka hyvät sadevarusteet sinulla itselläsi on kaatosadetta vastaan, pysytkö täysin kuivana? Voitko suositella jotain? Millaisen varustuksen olet kokenut mukavaksi ja toimivaksi?
 
Äiskä-81
Kuinka hyvät sadevarusteet sinulla itselläsi on kaatosadetta vastaan, pysytkö täysin kuivana? Voitko suositella jotain? Millaisen varustuksen olet kokenut mukavaksi ja toimivaksi?
Mulla on sadevarusteina perinteiset Rukan keltaiset housut ja takki ja hai saapaat. Kyllä noilla pystyy ulkoilemaan vaikka vettä enempi sattuisikin satamaan :) Niin ja tarvittaessa löytyy kaapin perukoilta sydvestikin päähän :D Nämä ole kokenu toimiviksi, kun lasten kanssa touhutaan. Eikä tartte välittää vaikka lapset tulevat kuraisina halailemaan :)
 
Periaatteessa kyllä. Jos lähtee metsään, lenkille tms. niin mikäs siinä on pukea kunnon sadevaatteet. Sitä vastoin matkalla töihin, ei ole kiva pukeutua matkan ajaksi päästä varpaisiin vedenkestäviin vermeisiin. Istua välillä ruuhkabussissa ja välillä kävellä muut välimatkat. Silloin kaatosade ei mieltä ylennä (n). Harvemmin nyt onneksi ihan kaatamalla sataa :D.
 
vierailija
Sadesäällä ulkouilu on nimenomaan asenne ja varustekysymys mielestäni (y) Tottakai kannattaa pikkusen miettiä. Siirtäisin mietityn metsäretken kaatosateen sattuessa, mutta ulkoilua se ei estäisi. Lähes myrskyisä tuuli ja ukkonen olisivat semmoisia etten välttämättä lapsia ulos veisi turvallisuuden takia. Sen olen huomannut, että mitä enempi lätäköitä niin sen kivempaa lapsilla on :) Eikä se lapsi siitä kelistä valita. Kyllä se lähtee meidän aikuisten suusta "ettei sinne voi nyt mennä, kun sataa vettäkin niin pitää olla sisällä).
Just näin. Monesti olen kotimatkalla huomannu miten lapset päiväkodinpihalla nauttii, kun sataa ja saa hyppiä kuralätäköissä ja leikkiä kuraleikkejä. Eikä niitä keli haittaa ollenkaan. Samalla kyllä huomaa ketkä aikuiset ei sadesäällä välittäis olla pihalla ja ketä se taas ei haittaa pätkääkään.
 
vierailija
Ihan kaupungin keskustassakin näkyy nykyisin sadesäällä ihmisillä paljon noita erilaisia ja erivärisiä "vanhanaikaisen" mallisia muovisadetakkeja ja kumisaappaita. Eikö gore syrjäyttynätkään näitä vai joku retromuoti nyt tältä osin menossa?
 
vierailija
Ihan kaupungin keskustassakin näkyy nykyisin sadesäällä ihmisillä paljon noita erilaisia ja erivärisiä "vanhanaikaisen" mallisia muovisadetakkeja ja kumisaappaita. Eikö gore syrjäyttynätkään näitä vai joku retromuoti nyt tältä osin menossa?
Kyllähän retromuoti on ollu jo pitkään nousussa. Myöskin hinta on varmaan ratkaseva. Laadukkaat goret maksaa enemmän, kun perinteinen sedatakki. Minkä lisäksi sadetakki kestää todennäköisesti pidempää käytössä kuin gore jonka kalvo haurastuu.
 

Yhteistyössä