Ootteko saaneet jo onnitteluviestin Suomelta?

vierailija
Onko puhelimesi jo piipannut? Näin 7 miljoonan Suomi 100 -viestin lähetys toteutettiin – ”Vastaavaa ei ole tehty koskaan aiemmin”
Julkaistu: 6.12. 15:06

Ihmetteletkö, miksi onnitteluviesti ei ole vielä piipannut puhelimessasi? Siihen on selvä syy.
Suomi 100 organisaatio alkoi suunnitella jo yli kaksi vuotta sitten tekstiviestionnittelukampanjaa, jossa suomalaisten matkapuhelimiin tulee onnitteluviesti Suomen pyöreiden vuosien kunniaksi.

Seitsemän miljoonaa tekstiviestiä pitäisi olla toimitettu perille kello kuuteen mennessä illalla.

– Vastaavaa ei ole tehty koskaan aiemmin Suomessa. Meillä ei ole myöskään maailmalta tiedossa mitään vastaavaa, että olisi kaikkia onniteltu henkilökohtaisesti, kertoo viestintäpäällikkö Päivi Pirttilä Suomi 100 -organisaatiosta.

Onnitteluviesti lähtee matkaan kerran, joten jos vastaanottajan puhelin sattuu olemaan pois päältä, tekstiviesti ei mene perille. Tekstiviestejä ei lähetetä uudelleen, jotta puhelinverkko ei kuormitu.

– Aukkoja voi jäädä, mutta jos kaikki menee hyvin, niin uskoisin, että suurin osa suomalaisista tulee saamaan tämän viestin. Tarkoitus on, että puhelimet eivät enää itsenäisyyspäivän iltana piippailisi. Lähetys on ajoitettu päiväaikaan, jotta viestit ilahduttaisivat eniten ja häiritsivät vähiten, Pirttilä kertoo.

Teleoperaattorit maksavat onnitteluviestikampanjan kulut. Suomi 100 -organisaatiossa on laskettu, että seitsemän miljoonan tekstiviestin hinnaksi tulisi tavalliselle kuluttajalle 500–600 000 euroa.

Moni on jo huomannut, että onnitteluviestiin ei voi vastata, sillä viestillä ei ole mitään lähettäjänumeroa. Ihmiset ovat kuitenkin löytäneet toisenlaisen tavan reagoida onnentoivotukseen.

– Olemme saaneet tosi paljon suoraa, myönteistä palautetta. Ihmisistä tämä on tuntunut tosi kivalta ja huomaavaiselta.

Liittymätiedot kootaan manuaalisesti

Kaikki tekstiviestit eivät tule perille samaan aikaan, koska teleoperaattorit käyvät lähettäessään läpi liittymälistojaan. Esimerkiksi Telialta kerrotaan, että onnitteluviestit lähetettiin ensin kuluttaja-asiakkaille ja vasta sitten yritysasiakkaille.

– Kaikki liittymätiedot on koottu manuaalisesti ja ryhmitellään sopivan kokoisiin lähetysryhmiin, jotta saataisiin hajautettua kuormitusta ja varmistettua viestien perillemeno, selvittää Telian viestintäpäällikkö Mira Linnamaa.

Telialla onnitteluviestien lähetys on erillään normaalista viestintäympäristöstä, josta teleoperaattori lähettää asiakkailleen viestejä.

– Lähetys tehdään järjestelmällä, joka kertoo onnistumisprosentit. Teknisessä toteutuksessa on mukana sekä manuaalista työtä että automaatiota. Asiantuntijat valvovat koko prosessia; Linnamaa kuvailee.

Onnittelutoivotuksen suomalaisille toimittavat perille DNA Oyj, Elisa Oyj, Telia Finland Oyj ja Ålands Telefonandelslag.
 
vierailija
Telialla tyly virhe: 400 000 jäi ilman onnitteluviestiä –”Osa pääsee Linnan juhliin, ja itse ei saa edes yhtä tekstiviestiä”

Julkaistu: 7.12. 10:28

Osa kansasta pettyi, kun puhelin ei piipannutkaan Suomen pyöreiden vuosien kunniaksi. Telialla 20 prosenttia asiakkaista jäi ilman Suomi 100 -onnittelutekstaria.
Suomi 100 -organisaatiolla oli kunnianhimoinen tavoite lähettää seitsemään miljoonaan suomalaiseen liittymään onnitteluviesti itsenäisyyspäivänä kello kymmenen ja iltakuuden välillä. Kun itsenäisyyspäivä vaihtui arjeksi, paljastui, että vaikka osa sai viestin useaan kertaan, moni suomalainen jäi kokonaan viestiä vaille.

Telialta myönnetään, että asiakaslistojen käsittelyssä tapahtui inhimillinen virhe, jonka vuoksi 20 prosenttia asiakkaista, eli yhteensä 400 000 ihmistä jäi ilman onnittelutekstiviestiä.

– Osa asiakkaista on saattanut saada viestin useampaan otteeseen ja osa on jäänyt kokonaan ilman sitä. Olemme tosi pahoillamme tästä asiasta ja ymmärrämme, että tämä on tunteita herättävä juttu, Telian viestintäjohtaja Tatu Tuominen myöntää Ilta-Sanomille.

Osa viesteistä ei taas tullut perille siksi, että etukäteen listalta oli rajattu pois ne asiakkaat, joilla oli totaalikielto tai niin sanottu multisim-liittymä. Yrityspuolelta Telia oli rajannut pois salatut numerot ja ne yritysliittymät, joiden kanssa oli erikseen sovittu, ettei tällaisia viestejä lähetetä.

”Valitettavasti on tapauksia”

Ilta-Sanomat kysyi myös muilta teleoperaattoreilta, miksi kaikki eivät saaneet tekstiviestiä.

– Normaalisti asetusten mukaan verkko yrittää siihen asti, kun viesti tavoittaa. Mutta koska tässä oli niin poikkeuksellinen määrä viestejä, jotka lähetettiin kerralla kaikkiin liittymiin, sinne oli tehty sellainen asetus, ettei viestiä yritetä lähettää montaa kertaa, kertoo DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Wahlbeckin mukaan viesti ei välttämättä tavoittanut, jos vastaanottajan puhelin oli pois päältä tai, jos puhelin ei ole viestin lähetyshetkellä ollut verkossa.

– Liittymiä on niin valtava määrä, että valitettavasti on tapauksia, joissa viesti ei ole mennyt perille. Toki rekisterit on ajettu viime tinkaan, koska on pyritty siihen, että kaikki olisivat mukana. Mutta jos ihan viime päivinä vaihtanut liittymää, niin silloin voi olla, ettei ole päätynyt listalle, Wahlbeck selventää.

Esimerkiksi DNA:lta viestejä lähetettiin yli kaksi miljoonaa. Teleoperaattorin tietojen mukaan viestit ovat lähteneet liikkeelle.

Voiko se olla vaikuttanut, jos vastaanottajalla on salainen puhelinnumero?

– Ei. Olemme ajaneet listat läpi ja totta kai meillä on kaikki numerot. Myös salaiset numerot ovat listalla. Vain silloin on rajattu pois, jos henkilöllä on ollut totaaliviestintäkielto liittymässä tai liittymä on ollut kuolinpesän hallussa.

Tavallinen markkinointikielto liittymässä ei kuitenkaan ole vaikuttanut lähetykseen, koska onnittelutekstiviestin ei ole tulkittu olevan markkinointia.

– Olemme selvittäneet, testanneet ja nähneet, että viestit ovat tulleet perille, eikä järjestelmä ole herjannut. Lähetyksessä ei ole tapahtunut mitään suurempaa häiriötä, mutta valitettavasti yksittäisiä viestejä on voinut jäädä saamatta.

Elisalta kerrotaan Ilta-Sanomille, että vain yksittäiset viestit eivät olet menneet perille.

– Meillä viestit ovat kyllä menneet perille. Yksittäisissä tapauksissa, jos puhelin on ollut kiinni, puhelu on ollut päällä tai tekstiviestimuisti on ollut täynnä, voi olla, ettei viesti ole tullut, sanoo Elisan viestintäjohtaja Kati Vuorela.

Pettyneiden joukosta löytyy vantaalainen Arto Pyyhtiä, 58. Pyyhtiällä on Elisan puhelinliittymä.

– Kyllä minä sitä odottelin ja katselin vielä tänä aamuna, että kas kas, ei ollut tullut. Hieman se harmitti, mutta ajattelin, että yksi roska vähemmän sitten. Se minulle tuli mieleen, että haluavatko operaattorit karsia asiakkaita, Pyyhtiä pohtii.

Ilta-Sanomiin on tullut kymmeniä yhteydenottoja lukijoilta, jotka eivät ole Arton tavoin saaneet kohuttua viestiä. Kokosimme alle muutaman lukijakommentin:

– Moni, minä mukaan lukien, ei ole saanut Suomi 100 -onnittelutekstiviestiä. Katkera fiilis, kun osa väestöstä pääsee linnanjuhliin, ja itse ei saa edes yhtä tekstiviestiä, nimimerkki Juhis kirjoittaa.

– Ei viestiä. Puhelin verkossa ja päällä. Ei tältä hallitukselta onnistu edes tekstiviestin lähetys!, Pertti kommentoi.

– Ei tullut viestiä, puhelin auki, verkko Telia, eikä laskuja ole koskaan karhuttu. Se siitä juhlasta, eräs nimettömänä pysyttelevä lukija harmittelee.

– Hyvä ja kaunis ajatus valtioneuvoston kanslialta onnitella kaikkia suomalaisia, mutta homma ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, Kari pohtii.

– En valitettavasti saanut Suomi 100 -viestiä, vaikka puhelimeni oli koko päivän ladattuna Helsingin Etu-Töölössä. Kaverini Ruotsissa oli kuitenkin saanut viestin. Harmi juttu!, Vivi kirjoittaa.

– En saanut viestiä. Olen todella pettynyt. Isäni oli sotainvalidi, Merja suree.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005480911.html
 
Telialla tyly virhe: 400 000 jäi ilman onnitteluviestiä –”Osa pääsee Linnan juhliin, ja itse ei saa edes yhtä tekstiviestiä”

Julkaistu: 7.12. 10:28

Osa kansasta pettyi, kun puhelin ei piipannutkaan Suomen pyöreiden vuosien kunniaksi. Telialla 20 prosenttia asiakkaista jäi ilman Suomi 100 -onnittelutekstaria.
Suomi 100 -organisaatiolla oli kunnianhimoinen tavoite lähettää seitsemään miljoonaan suomalaiseen liittymään onnitteluviesti itsenäisyyspäivänä kello kymmenen ja iltakuuden välillä. Kun itsenäisyyspäivä vaihtui arjeksi, paljastui, että vaikka osa sai viestin useaan kertaan, moni suomalainen jäi kokonaan viestiä vaille.

Telialta myönnetään, että asiakaslistojen käsittelyssä tapahtui inhimillinen virhe, jonka vuoksi 20 prosenttia asiakkaista, eli yhteensä 400 000 ihmistä jäi ilman onnittelutekstiviestiä.

– Osa asiakkaista on saattanut saada viestin useampaan otteeseen ja osa on jäänyt kokonaan ilman sitä. Olemme tosi pahoillamme tästä asiasta ja ymmärrämme, että tämä on tunteita herättävä juttu, Telian viestintäjohtaja Tatu Tuominen myöntää Ilta-Sanomille.

Osa viesteistä ei taas tullut perille siksi, että etukäteen listalta oli rajattu pois ne asiakkaat, joilla oli totaalikielto tai niin sanottu multisim-liittymä. Yrityspuolelta Telia oli rajannut pois salatut numerot ja ne yritysliittymät, joiden kanssa oli erikseen sovittu, ettei tällaisia viestejä lähetetä.

”Valitettavasti on tapauksia”

Ilta-Sanomat kysyi myös muilta teleoperaattoreilta, miksi kaikki eivät saaneet tekstiviestiä.

– Normaalisti asetusten mukaan verkko yrittää siihen asti, kun viesti tavoittaa. Mutta koska tässä oli niin poikkeuksellinen määrä viestejä, jotka lähetettiin kerralla kaikkiin liittymiin, sinne oli tehty sellainen asetus, ettei viestiä yritetä lähettää montaa kertaa, kertoo DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Wahlbeckin mukaan viesti ei välttämättä tavoittanut, jos vastaanottajan puhelin oli pois päältä tai, jos puhelin ei ole viestin lähetyshetkellä ollut verkossa.

– Liittymiä on niin valtava määrä, että valitettavasti on tapauksia, joissa viesti ei ole mennyt perille. Toki rekisterit on ajettu viime tinkaan, koska on pyritty siihen, että kaikki olisivat mukana. Mutta jos ihan viime päivinä vaihtanut liittymää, niin silloin voi olla, ettei ole päätynyt listalle, Wahlbeck selventää.

Esimerkiksi DNA:lta viestejä lähetettiin yli kaksi miljoonaa. Teleoperaattorin tietojen mukaan viestit ovat lähteneet liikkeelle.

Voiko se olla vaikuttanut, jos vastaanottajalla on salainen puhelinnumero?

– Ei. Olemme ajaneet listat läpi ja totta kai meillä on kaikki numerot. Myös salaiset numerot ovat listalla. Vain silloin on rajattu pois, jos henkilöllä on ollut totaaliviestintäkielto liittymässä tai liittymä on ollut kuolinpesän hallussa.

Tavallinen markkinointikielto liittymässä ei kuitenkaan ole vaikuttanut lähetykseen, koska onnittelutekstiviestin ei ole tulkittu olevan markkinointia.

– Olemme selvittäneet, testanneet ja nähneet, että viestit ovat tulleet perille, eikä järjestelmä ole herjannut. Lähetyksessä ei ole tapahtunut mitään suurempaa häiriötä, mutta valitettavasti yksittäisiä viestejä on voinut jäädä saamatta.

Elisalta kerrotaan Ilta-Sanomille, että vain yksittäiset viestit eivät olet menneet perille.

– Meillä viestit ovat kyllä menneet perille. Yksittäisissä tapauksissa, jos puhelin on ollut kiinni, puhelu on ollut päällä tai tekstiviestimuisti on ollut täynnä, voi olla, ettei viesti ole tullut, sanoo Elisan viestintäjohtaja Kati Vuorela.

Pettyneiden joukosta löytyy vantaalainen Arto Pyyhtiä, 58. Pyyhtiällä on Elisan puhelinliittymä.

– Kyllä minä sitä odottelin ja katselin vielä tänä aamuna, että kas kas, ei ollut tullut. Hieman se harmitti, mutta ajattelin, että yksi roska vähemmän sitten. Se minulle tuli mieleen, että haluavatko operaattorit karsia asiakkaita, Pyyhtiä pohtii.

Ilta-Sanomiin on tullut kymmeniä yhteydenottoja lukijoilta, jotka eivät ole Arton tavoin saaneet kohuttua viestiä. Kokosimme alle muutaman lukijakommentin:

– Moni, minä mukaan lukien, ei ole saanut Suomi 100 -onnittelutekstiviestiä. Katkera fiilis, kun osa väestöstä pääsee linnanjuhliin, ja itse ei saa edes yhtä tekstiviestiä, nimimerkki Juhis kirjoittaa.

– Ei viestiä. Puhelin verkossa ja päällä. Ei tältä hallitukselta onnistu edes tekstiviestin lähetys!, Pertti kommentoi.

– Ei tullut viestiä, puhelin auki, verkko Telia, eikä laskuja ole koskaan karhuttu. Se siitä juhlasta, eräs nimettömänä pysyttelevä lukija harmittelee.

– Hyvä ja kaunis ajatus valtioneuvoston kanslialta onnitella kaikkia suomalaisia, mutta homma ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, Kari pohtii.

– En valitettavasti saanut Suomi 100 -viestiä, vaikka puhelimeni oli koko päivän ladattuna Helsingin Etu-Töölössä. Kaverini Ruotsissa oli kuitenkin saanut viestin. Harmi juttu!, Vivi kirjoittaa.

– En saanut viestiä. Olen todella pettynyt. Isäni oli sotainvalidi, Merja suree.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005480911.html
Mä sain 2x ton viestin eilen.
 
vierailija
IS: Globetel kieltäytyi
Lifestyle > Digi Julkaistu 08.12.2017 10:24


Kun Suomi täytti sata vuotta, Suomi 100 -organisaatio lähetti yhdessä operaattorien kanssa miljoonille suomalaisille Suomi 100 -onnittelutekstiviestin. Vajaa 20 prosenttia Telian asiakasta jäi kuitenkin vaille itsenäisyyspäivän onnittelutekstiviestiä.

– Telia lähetti eilen yhteensä 1,8 miljoonaa itsenäisyyspäivän onnitteluviestiä. Viestien kokonaismäärä olisi ollut tätäkin isompi, mutta osa viesteistä jäi lähettämättä lähetysprosessissa tapahtuneen virheen takia. Telia pahoittelee virhettä, yhtiö kirjoitti tiedotteessaan.

Nyt on käynyt ilmi, että Globetel, yksi Telian palveluoperaattoreista, kieltäytyi välittämästä onnitteluviestiä asiakkailleen.

– Kysyimme kaikilta verkossamme toimivilta operaattoreilta, haluavatko he lähteä tähän operaatioon mukaan, ja Globetel ilmoitti, että he jäävät tässä kohtaa pois, Telia kommentoi Ilta-Sanomille.

Telia ei halunnut kommentoida Globetelin päätöksen syitä tai sen liittymäasiakkaiden määrää. Globetel ei vastannut Ilta-Sanomien kommenttipyyntöön.

Lähde: Is.fi
 
vierailija
Minä en saanut ja olen todella vihainen. Mä olen saakeli tähän maahan synnyttänyt 3 lasta ja kasvattanut nuo todella pienillä tuilla. Koko elämän saanut saatana pihistellä että lapset saisivat edes kohtuullisen lapsuuden. Rankkaa on ollut, etenkin kun lasten isä täysi paskianen (taatusti sai onnitteluviestin!) josta onneksi lopulta päässy eroon.

Sitten linnaan kutsutaan kaiken maailman sopeutumiseläkettä vitusti saavat huijarit.

Mua vituttaa ihan suunnattomasti.
 
vierailija
IS: Globetel kieltäytyi
Lifestyle > Digi Julkaistu 08.12.2017 10:24


Kun Suomi täytti sata vuotta, Suomi 100 -organisaatio lähetti yhdessä operaattorien kanssa miljoonille suomalaisille Suomi 100 -onnittelutekstiviestin. Vajaa 20 prosenttia Telian asiakasta jäi kuitenkin vaille itsenäisyyspäivän onnittelutekstiviestiä.

– Telia lähetti eilen yhteensä 1,8 miljoonaa itsenäisyyspäivän onnitteluviestiä. Viestien kokonaismäärä olisi ollut tätäkin isompi, mutta osa viesteistä jäi lähettämättä lähetysprosessissa tapahtuneen virheen takia. Telia pahoittelee virhettä, yhtiö kirjoitti tiedotteessaan.

Nyt on käynyt ilmi, että Globetel, yksi Telian palveluoperaattoreista, kieltäytyi välittämästä onnitteluviestiä asiakkailleen.

– Kysyimme kaikilta verkossamme toimivilta operaattoreilta, haluavatko he lähteä tähän operaatioon mukaan, ja Globetel ilmoitti, että he jäävät tässä kohtaa pois, Telia kommentoi Ilta-Sanomille.

Telia ei halunnut kommentoida Globetelin päätöksen syitä tai sen liittymäasiakkaiden määrää. Globetel ei vastannut Ilta-Sanomien kommenttipyyntöön.

Lähde: Is.fi
Jostain luin, että operaattorit lähettivät viestit omalla kustannuksellaan. Ehkä tämä oli syy, miksi Globetel kieltäytyi. :whistle:
 

Yhteistyössä