Opettajan kommentit ysiluokkalaiselle

  • Viestiketjun aloittaja Ysinäiti
  • Ensimmäinen viesti
Ysinäiti
Ysiluokkalaisen tyttöni oli pitänyt meteliä, kun olivat ryhmässä käytävällä oppitunnin aikana (ei yksin, mutta ryhmässä kuitenkin mukana).Toista ryhmää opettanut opettaja tuli ojentamaan nuorisoa, johon tyttäreni oli vastannut vähän näsäviisaasti jonkun kommentin joka kuulemma oli "ihan vaan läppä". Tämän tyttö osaa ja tiedän, että se on raivostuttavaa ja erittäin epäsuotavaa käytöstä, mutta mitä tästä seurasi, on jotain, mikä ylittää mun ymmärryksen.

Tää opettaja oli mennyt avautumaan tytön poikakaverille (joka siis eri luokalla), että Maija (nimi muutettu) on ihan häiriintynyt eikä sun todellakaan kannata olla sen kanssa. Että varmaan hänellä on syynsä persoonallisuuden häiriöihin huomioiden esmes kotiolot, mutta ettei pojan kannata hukata yhtään enempää aikaa tuollaseen tyttöön. Oli vielä sanonut, että kannattaa aina muistaa, että hän on sun puolella.

Siis mitä?! Joo, tyttö käyttäyty alun perin niin että oli aihetta ojentamiseen. Kyse oli kuitenkin ryhmästä, eikä muille sanottu mitään.

Onko sen sijaan että puhuttaisiin suoraan ja henk.kohtaisesti tytölle ok alkaa häntä parjaamaan toiselle oppilaalle? Onko kielten opettajalla pätevyys diagnosoida luonnehäiriöitä? Onko opettajan asia puuttua nuorten seurusteluun, oli sitten kuinka sopimaton pari hänen mielestään? Onko opettajalla varaa ilmaista olevansa kenenkään puolella?(meinaan, että opettaja on mun mielestä puolueeton?!)

Tämä sama opettaja on jo poikiemme kohdalla (tytöllä kaksi vanhempaa veljeä) kommentoinut esim. poikien puhelimia, sitä ettei näillä ole ollut omia tietokoneita rajattomia netti/puhelinliittymiä yläasteiässä. Ollaan köyhiä (perheessä paljon vastoinkäymisiä, työttömyyttä ja sairastamista) eikä varmaan pystytä kaikkea samaa tarjoamaan, kun varakkaat perheet. Perusasiat on kuitenkin kunnossa. Enkä ymmärrä miksi tämä opettaja perhettämme nokkii nyt jo kolmannen lapsen kohdalla. Näillä puheilla on siis iso joukko nuoria todistamassa, että opettaja on tosiaan puhunut noin tytön poikakaverille. Luokanvalvojaan otin yhteyttä, hän ei kuulemma usko, että voi tuollaisia puhua, lupasi kuitenkin selvitellä. Olen hyvin hämmentynyt.
 
No ensinnäkin, ei teillä perusasiat ole ihan kunnossa, jos tyttö länkyttää opettajille vastaan.

Mutta joo, outoahan tuollainen on, ellei sitten jostain tunne sitä poikaa. Onko esim. perhetuttu tjs.
 
Ysinäiti
No ensinnäkin, ei teillä perusasiat ole ihan kunnossa, jos tyttö länkyttää opettajille vastaan.

Mutta joo, outoahan tuollainen on, ellei sitten jostain tunne sitä poikaa. Onko esim. perhetuttu tjs.
Pojan äiti on töissä samassa koulukompleksissa alakoulun puolella, ei opettajana, mutta kuitenkin ovat tavallaan työkavereita. Muuten eivät sen enempää ole tekemisissä esim. vapaa-ajalla.

Perusasioilla tarkoitin sitä että lapsilla on vaatteet ja varusteet (sukset, luistimet, sählymailat jne.) vaikka ollaankin vähävaraisia. Uusinta teknologiaa ei ole, mutta se tuskin oikeuttaa opettajaa arvostelemaan. Ja jos teini-ikäisen vastaan sanominen (mikä ei ole ok, minkä jo aloitusviestissä sanoin) on riittävä peruste luonnehäiriön määrittämiseen, niin taitaa aika paljon luonnehäiriöisiä olla yläkoulussa.

Mä en siis sano, että ei saisi puuttua tytön käytökseen. Saa ja pitää (ojennetaan kotonakin), mutta mielestäni tän opettajan tapa on väärä. Ja kun ottaa huomioon aiemman suhtautumisen poikiemme kohdalla (joilla ei ollut moitittavaa käytöstä, olivat muuten ko opettajan silmätikkuja) niin en voi välttyä ajatukselta, että jotain väärää tässä on.

Ja valitettavasti tää on ihan tositarina.
 
vierailija
Eiköhän kaikki yläkoulu ikäiset testaile auktoriteettejään, ellei ääneen niin mielessä, ilmein ja elein!
Asiatonta käytöstä aikuiselta, ottaisin suoraan yhteyttä rehtoriin, jonka pyytäisin selvittämään tapauksen sekä ilmaisisin myös että haluan esim viikon kuluttua rehtorilta viestiä, jossa kerrotaan miten tämä on aikuisen mielestä mennyt! Ei nuoria voi käyttää roskalaatikkoina, joihin purkaa omaa pahaa päivää. Olethan nuoresi puolella, näytä se siis hänelle, että yhdessä tästä selvitään!
 
Pojan äiti on töissä samassa koulukompleksissa alakoulun puolella, ei opettajana, mutta kuitenkin ovat tavallaan työkavereita. Muuten eivät sen enempää ole tekemisissä esim. vapaa-ajalla.

Perusasioilla tarkoitin sitä että lapsilla on vaatteet ja varusteet (sukset, luistimet, sählymailat jne.) vaikka ollaankin vähävaraisia. Uusinta teknologiaa ei ole, mutta se tuskin oikeuttaa opettajaa arvostelemaan. Ja jos teini-ikäisen vastaan sanominen (mikä ei ole ok, minkä jo aloitusviestissä sanoin) on riittävä peruste luonnehäiriön määrittämiseen, niin taitaa aika paljon luonnehäiriöisiä olla yläkoulussa.

Mä en siis sano, että ei saisi puuttua tytön käytökseen. Saa ja pitää (ojennetaan kotonakin), mutta mielestäni tän opettajan tapa on väärä. Ja kun ottaa huomioon aiemman suhtautumisen poikiemme kohdalla (joilla ei ollut moitittavaa käytöstä, olivat muuten ko opettajan silmätikkuja) niin en voi välttyä ajatukselta, että jotain väärää tässä on.

Ja valitettavasti tää on ihan tositarina.
No oli miten oli, itse varmaan ilmottaisin tuosta rehtorille. Eihän tuo nyt normaalia ole, että tuollaisia oppilaista toiselle oppilaalle puhuu.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Kuka kertoi tuosta avautumisesta?? Ettei sin länkyttävä tytär olisi (poikakavereineen) vähän liiottelija?? Onhan se kiva kerätä äitiltä pisteet totuutta suurentelemalla ja saattamalla opettaja huonoon valoon...
 
Ysinäiti
Kuka kertoi tuosta avautumisesta?? Ettei sin länkyttävä tytär olisi (poikakavereineen) vähän liiottelija?? Onhan se kiva kerätä äitiltä pisteet totuutta suurentelemalla ja saattamalla opettaja huonoon valoon...
No tyttöhän tuosta kertoi, enkä aluksi edes uskonut. Kuitenkin iso joukko nuoria (koko poikakaverin luokka, opettaja ei siis ollut kahden kesken pojalle puhunut vaan koko luokan kuullen) on "todistanut" näin sanotun. Tuskin ne vieraat lapset multa pisteitä kerää. Ja tytön luokanvalvojalle oli nämä luokkakaveritkin puhuneet.
Ja tää opettaja on itse mulle avautunut poikien aikana vanhempainillan jälkimainingeissa siitä miten onnetonta on ettei meidän lapsilla ole edes yläkoulussa kunnon puhelimia (että hänen ekaluokkalaisellaan on jo sitä ja tätä) tai omia tietokoneita. Eli asiatonta kommentointia olen tältä opettajalta saanut ihan suoraankin. Vai onko se ok puuttua siihen, että perhe on köyhä?
Ja ennen kun joku neropatti kommentoi, niin sillon kun lapset on syntyneet, niin oli töitä ja terveys ok. Elämä ei vaan aina mee niin ku toivois.
 
vierailija
Pojatko kertoivat siitä, miten opettaja valittaa heidän puhelimistaan, henkilökohtaisen tietokoneen ja rajattoman netin puuttumisesta. Yleensä lapset vetoavat siihen , että kavereillakin on, kun he haluavat jotain uutta. Olisikohan pojat tässä tapauksessa keksineet, että uusien tavaroiden yms saamisessa kannattaa vedota opettajaan, niin selitys uppoaa paremmin äitiin.
 
vierailija
Mitä te nyt takerrutte tuon tytön käytökseen. AP sanoi kyllä, että siinä oli tarvetta huomautukselle. Opettaja kuitenkin ylireagoi.
Veikkaan, että tuo opettajan kommentti on pientä verrattuna siihen tytön "ihan vaan läppä" juttuun. Selvästi on ollut jotain tosi törkeää, kun selitys on, että "ihan vaan läppä".

Mistähän ap:kin niin tarkkaan tietää pojan ja tuon opettajan perhetuttavuuden, opettajatuttavuuksista ollaan aika hiljaa kaveripiirissä :whistle: Ei sitä mainostella vai stalkkaako ap opettajaa ja pojan äitiä. Samaten ihmettelen, että mistä kyseinen opettaja tietää millaiset puhelimet ja liittymät ap:n pojilla on. Käytännössä tuo tarkoittaa, että pojat ovat niitä puhelimiaan käytelleet tilanteessa, missä niitä ei kuulu pitää esillä.

En voi sille mitään, että ap:sta tulee mieleen yksi naapuri, joka ei ymmärrä, miksi heistä ei niin pidetä naapurustossa. Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia. Aina on syytä kaikissa muissa, ei heissä, vaikka lapset on ongelmallisia, diagnoosejakin löytyy ja siihen on hyvä aina nojautua. Mutta kun vanhemmat itse eivät ota lainkaan muita huomioon, eivät noudata mitään sääntöjä yms. Kaikista pienistä omavaltaisuuksista paisuu vähitellen iso puro, mitä muut eivät enää jaksa. Mutta oma napa, paras napa. Voisi olla joskus peiliin katsomisen paikka.
 
vierailija
Pojatko kertoivat siitä, miten opettaja valittaa heidän puhelimistaan, henkilökohtaisen tietokoneen ja rajattoman netin puuttumisesta. Yleensä lapset vetoavat siihen , että kavereillakin on, kun he haluavat jotain uutta. Olisikohan pojat tässä tapauksessa keksineet, että uusien tavaroiden yms saamisessa kannattaa vedota opettajaan, niin selitys uppoaa paremmin äitiin.
Ok, tuossa edellä olikin, että olet itse keskustellut opettajan kanssa, joten lasten vedätyksestä ei siis ole kyse.
Ei lapsilla tarvitse olla kaikkea, ei ole rikkaiden perheidenkään lapsilla.
 
Veikkaan, että tuo opettajan kommentti on pientä verrattuna siihen tytön "ihan vaan läppä" juttuun. Selvästi on ollut jotain tosi törkeää, kun selitys on, että "ihan vaan läppä".

Mistähän ap:kin niin tarkkaan tietää pojan ja tuon opettajan perhetuttavuuden, opettajatuttavuuksista ollaan aika hiljaa kaveripiirissä :whistle: Ei sitä mainostella vai stalkkaako ap opettajaa ja pojan äitiä. Samaten ihmettelen, että mistä kyseinen opettaja tietää millaiset puhelimet ja liittymät ap:n pojilla on. Käytännössä tuo tarkoittaa, että pojat ovat niitä puhelimiaan käytelleet tilanteessa, missä niitä ei kuulu pitää esillä.

En voi sille mitään, että ap:sta tulee mieleen yksi naapuri, joka ei ymmärrä, miksi heistä ei niin pidetä naapurustossa. Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia. Aina on syytä kaikissa muissa, ei heissä, vaikka lapset on ongelmallisia, diagnoosejakin löytyy ja siihen on hyvä aina nojautua. Mutta kun vanhemmat itse eivät ota lainkaan muita huomioon, eivät noudata mitään sääntöjä yms. Kaikista pienistä omavaltaisuuksista paisuu vähitellen iso puro, mitä muut eivät enää jaksa. Mutta oma napa, paras napa. Voisi olla joskus peiliin katsomisen paikka.
Mikäli koko homma pitää paikkansa, niin lopputulema on kuitenkin se, että opettaja on opettaja ja sen pitää toimia esimerkillisesti. Nuoret on välillä totaalisia pässejä, kuten aikuisetkin. Opettaja on duuninsa valinnut, eikä se voi tulla yllätyksenä, että siellä on näsäviisastelevia teinejä. Toisille se teini- ikä on vähän rankempi kuin toisille eikä se homma ole välttämättä lainkaan kiinni kotioloista.
Se, että jauhetaan paskaa toisille oppillaille jostakin muusta oppilaasta ei mun mielestäni ole missään tilanteessa sopivaa.
 
Buumanni
Eli kaikki tämä kerrottu on tytön versio äidilleen. Kuka uskoo, no äiti tietenkin. Jotain on viturallaan perheessä, jos jo veljetkin ovat saaneet koulussa ylimääräistä huomiota.
Opettaja on se joka koulussa on sanojana, eikä näsäviisaat heitukat tai kollit.
 
Belkarom
Mikä hel*** vaivaa teitä jotka vittuilette aloittajalle päin naamaa??

Ap : älä välitä nää jotka haukkuu ja kiusaa/kritisoi sua ovat nettikiusaajia, kyvyttömiä kokemaan empatiaa

Kiusaajat: miksi potkitte päähän ns.maassa makaavaa ?

Itse aiheeseen. tee opettajasta kirjallinen valitus rehtorille, sivistysjohtajalle ,
Tee kantelu (kirjoita googleen kantelu ) .
 
Ysinäiti
Mut on näköjään jo syyllistetty, mutta vielä tän kommentin laitan.
Aikanaan pojan puhelinkuvio selvisi siinä kun opettaja käski kattoa jotain netistä puhelimella (johonkin liittyen) ja poika sanoi, että ei hänen puhelimella pääse nettiin. Opettaja sitten nauramaan, että näytä nyt mikä aatamin aikuinen luuri sulla muka on, kun ei pääse. Ja tän myönsi mulle siellä vanhempainillassa. Sanoi että altistetaan lapset kiusaamiselle kun niillä on huonommat laitteet kun toisten lapsilla.

Ja tytön poikakaverin äidin tunnen yhteisen harrastuksen kautta (joka on huom! aloitettu vuosia sitten eli ei lähiaikoina stalkkaustarkoituksessa), enkä tosiaan tiedä, ovatko tän opettajan kanssa paremmin tuttuja "salaa", eikä sillä ole mun mielestä edes väliä, ei ne opettajat saa kavereidensa lapsia suosia sen enempää.

Ja mistäs mua vielä syytettiin??
 
vierailija
Mut on näköjään jo syyllistetty, mutta vielä tän kommentin laitan.
Aikanaan pojan puhelinkuvio selvisi siinä kun opettaja käski kattoa jotain netistä puhelimella (johonkin liittyen) ja poika sanoi, että ei hänen puhelimella pääse nettiin. Opettaja sitten nauramaan, että näytä nyt mikä aatamin aikuinen luuri sulla muka on, kun ei pääse. Ja tän myönsi mulle siellä vanhempainillassa. Sanoi että altistetaan lapset kiusaamiselle kun niillä on huonommat laitteet kun toisten lapsilla.

Ja tytön poikakaverin äidin tunnen yhteisen harrastuksen kautta (joka on huom! aloitettu vuosia sitten eli ei lähiaikoina stalkkaustarkoituksessa), enkä tosiaan tiedä, ovatko tän opettajan kanssa paremmin tuttuja "salaa", eikä sillä ole mun mielestä edes väliä, ei ne opettajat saa kavereidensa lapsia suosia sen enempää.

Ja mistäs mua vielä syytettiin??
Tästä on siis jo vuosia. Sillon ei ollut joka mukulalla älypuhelimia ja 4G liittymiä, niin ku nyt on (jopa meidän lapsilla, vaikka ei varakkaita ollakaan).
Yläkoulun ja lukion aikana lapsilla on ollut n. 20 eri opettajaa, eikä kenenkään muun opettajan kanssa ole ollu sanomista kun tän yhden (ei edes tällä tytöllä, vaikka onkin selvästi "haastavin", eikä pojilla varsinkaan). Mutta kysehän ei voi olla opettajan epäammattimaisesta toiminnasta vaan automaattisesti kyse on musta ja mun ongelmista. Ja ehkä teenkin valituksen, kunhan oon ensin kuullu tän opettajan kannan asiaan. Nythän sitä on puhuttu vaan luokanvalvojan kanssa joka mielestäni vähän vähätteli koko asiaa.
 
Melko erikoinen oli kyllä tämä ns.jälkipyykkitilanne. Vesittää hurjasti opettajan ammattitaitoa käsitellä ristiriitatilanteet oikein loppuun. Asiatonta käytöstä, josta antaisin palautetta eteenpäin.

Samalla entisestään kyllä korostaisin tytölle myös hänen omaa vastuutaan käytöksestään. Ongelmia ei synny, kun ei anna niille aihettakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä