Opettajan kommentit ysiluokkalaiselle

  • Viestiketjun aloittaja Ysinäiti
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kai tuo opettaja tajusi toimineensa väärin puhelinasiassa, kun keskustelitte asiasta vanhenpainillan yhteydessä? Virheitä sattuu. Omana kouluaikana oli tilanne, jossa opettaja valitti, kun oppilaalla ei ollut tarvittavaa oppikirjaa. Ope kyllä hiljeni nopeasti, kun oppilas kertoi, ettei hän pysty sillä hankkimaan kirjaa ennekuin ... koska rahaa ei ole.
 
Ysinäiti
Kai tuo opettaja tajusi toimineensa väärin puhelinasiassa, kun keskustelitte asiasta vanhenpainillan yhteydessä? Virheitä sattuu. Omana kouluaikana oli tilanne, jossa opettaja valitti, kun oppilaalla ei ollut tarvittavaa oppikirjaa. Ope kyllä hiljeni nopeasti, kun oppilas kertoi, ettei hän pysty sillä hankkimaan kirjaa ennekuin ... koska rahaa ei ole.
Tajusiko vai ei, en tiedä. Ei ainakaan katsonut aiheelliseksi pyytää anteeksi sitä, että oli nolannut pojan kaikkien edessä. Eikä pyytänyt anteeksi multa (miks oliskaan, kun pojan oli naurun alaseksi saattanut), vaan syytti tosiaan siitä, että altistetaan lapsi kiusaamiselle, kun hänellä on niin vanha puhelin. Ja ikään kuin esimerkiksi kertoi mitä hilavitkuttimia heillä on jo ekaluokkalaisella.

Eli varmasti on jo valmiina negatiivinen asenne mulla tätä opettajaa kohtaan, mutta ei se tällä ainakaan parane.
 
vierailija
AP, nyt vähän taas valoja päälle. Häirikkötyttäresi selittää sinulle jos jonkinlaista satua opettajistaan ja sinä uskot ilman minkäänlaista filtteriä. Tyttö nauraa sinun herkkäuskoisuudellesi ja katsoo kuinka pitkälle voi sinua vedättää.
 
No tyttöhän tuosta kertoi, enkä aluksi edes uskonut. Kuitenkin iso joukko nuoria (koko poikakaverin luokka, opettaja ei siis ollut kahden kesken pojalle puhunut vaan koko luokan kuullen) on "todistanut" näin sanotun. Tuskin ne vieraat lapset multa pisteitä kerää. Ja tytön luokanvalvojalle oli nämä luokkakaveritkin puhuneet.
Ja tää opettaja on itse mulle avautunut poikien aikana vanhempainillan jälkimainingeissa siitä miten onnetonta on ettei meidän lapsilla ole edes yläkoulussa kunnon puhelimia (että hänen ekaluokkalaisellaan on jo sitä ja tätä) tai omia tietokoneita. Eli asiatonta kommentointia olen tältä opettajalta saanut ihan suoraankin. Vai onko se ok puuttua siihen, että perhe on köyhä?
Ja ennen kun joku neropatti kommentoi, niin sillon kun lapset on syntyneet, niin oli töitä ja terveys ok. Elämä ei vaan aina mee niin ku toivois.
Tee rehtorille ilmoitus. Kuulostaa sekopäältä.
 
Ysinäiti
Keskimääräisen häirikkönuoren ja keskimääräisen opettajan välillä tapahtuu jotain muuta kuin ne sadut, joita AP:lle on syötetty.
Mun tytöllä on 15 muutakin opettajaa, eikä kukaan ole valittanut tytön häiriköivän, vain tämä yksi. Ja tiedän, että tyttö on puhunut alun perin asiattomasti (tarkkoja sanoja en tiedä). Tiedän myös sen, että tyttö ei huorittele/haistattele tms. asenteessa hänellä on korjattavaa, monessakin kohtaa. Mutta entäpä tuon opettajan asenne? Voisiko olla niin mahdotonta, että joskus vikaa olisi opettajassaKIN??? Vai onko teistä jotka opettajaa puolustatte ok, että opettaja nauraa koko luokan edessä oppilaalle koska tällä on niin pa*ka kännykkä? Tää nyt ainakin on tapahtunut ko opettajan toimesta ja on sen myöntänytkin. Keskimääräisen opettajan ammattillisesti hyväksyttävää??!
 
Mun tytöllä on 15 muutakin opettajaa, eikä kukaan ole valittanut tytön häiriköivän, vain tämä yksi. Ja tiedän, että tyttö on puhunut alun perin asiattomasti (tarkkoja sanoja en tiedä). Tiedän myös sen, että tyttö ei huorittele/haistattele tms. asenteessa hänellä on korjattavaa, monessakin kohtaa. Mutta entäpä tuon opettajan asenne? Voisiko olla niin mahdotonta, että joskus vikaa olisi opettajassaKIN??? Vai onko teistä jotka opettajaa puolustatte ok, että opettaja nauraa koko luokan edessä oppilaalle koska tällä on niin pa*ka kännykkä? Tää nyt ainakin on tapahtunut ko opettajan toimesta ja on sen myöntänytkin. Keskimääräisen opettajan ammattillisesti hyväksyttävää??!
Ei. Ei ole ok käytöstä opettajalta mistään syystä eikä missään tilanteessa.
 
vierailija
Sä olet itse yks läppä. Kai sä tajuat ettei opettaja pidä ysiluokkalaisia lapsia ns. tasavertaisina aikuisina kanssaan? Hän ei siis mene puhumaan "poikaystävälle" jotain "tyttöystävän" tekemisistä. He ovat lapsia ja opettaja näkee heidän styylauksensa lähinnä söpönä tutustumisena vastakkaiseen sukupuoleen.

On siis ihan turha rakentaa mitään kuvitelmia aikuisten maailmasta. Opettaja ei mene puuttumaan "parisuhteeseen", koska sellaista ei lapsilla vielä oikeasti ole. Hän ei myöskään kysy lapsilta ovatko he jo maistaneet Napue giniä tai moneltako heidän mielestään ekaluokkalaisen lapsen tulisi mennä nukkumaan.

Sä taidat ajatella heitä muina kuin lapsina. Se kertoo sinusta ja teidän perheestänne!
 
viisi lasta
Vastaajilla näyttää olevan vallalla käsitys, että opettaja on AINA tasapuolinen ja oikeudenmukainen. EI PIDÄ PAIKKAANSA! Opettajatkin ovat ihmisiä. Vuosikausia yläkouluissa opettaneet opettajat voivat olla leipääntyneitä työhönsä, eivätkä kaikkien oppilaiden naamat vaan miellytytä. Hänen tehtävä on vain opettaa käsillä oleva asia. Mukavat oppilaat, jotka oppivat helposti, ovat kivoja, mutta vähänkin haastavat - syystä tai toisesta - leimataan häiriköksi. Ja syy on AINA oppilaan, vaikka opettajakin voisi vilkaista peiliin. Opettajaa ei kiinnosta pätkän vertaa.

Itselläni on viisi lasta ja joista kaksi on jo suorittanut oppivelvollisuutensa. Ihan fiksuja aikuisia heistä on tullut, vaikka opettajan kanssa on ollut monenmoista kahnausta. Toki hormonihöyryisissä teineissäkin on "vikaa", mutta usein asiat saataisiin ratkaistua toisenlaisella lähestymistavalla.
 
vierailija
Ysiluokkalaisen tyttöni oli pitänyt meteliä, kun olivat ryhmässä käytävällä oppitunnin aikana (ei yksin, mutta ryhmässä kuitenkin mukana).Toista ryhmää opettanut opettaja tuli ojentamaan nuorisoa, johon tyttäreni oli vastannut vähän näsäviisaasti jonkun kommentin joka kuulemma oli "ihan vaan läppä". Tämän tyttö osaa ja tiedän, että se on raivostuttavaa ja erittäin epäsuotavaa käytöstä, mutta mitä tästä seurasi, on jotain, mikä ylittää mun ymmärryksen.

Tää opettaja oli mennyt avautumaan tytön poikakaverille (joka siis eri luokalla), että Maija (nimi muutettu) on ihan häiriintynyt eikä sun todellakaan kannata olla sen kanssa. Että varmaan hänellä on syynsä persoonallisuuden häiriöihin huomioiden esmes kotiolot, mutta ettei pojan kannata hukata yhtään enempää aikaa tuollaseen tyttöön. Oli vielä sanonut, että kannattaa aina muistaa, että hän on sun puolella.

Siis mitä?! Joo, tyttö käyttäyty alun perin niin että oli aihetta ojentamiseen. Kyse oli kuitenkin ryhmästä, eikä muille sanottu mitään.

Onko sen sijaan että puhuttaisiin suoraan ja henk.kohtaisesti tytölle ok alkaa häntä parjaamaan toiselle oppilaalle? Onko kielten opettajalla pätevyys diagnosoida luonnehäiriöitä? Onko opettajan asia puuttua nuorten seurusteluun, oli sitten kuinka sopimaton pari hänen mielestään? Onko opettajalla varaa ilmaista olevansa kenenkään puolella?(meinaan, että opettaja on mun mielestä puolueeton?!)

Tämä sama opettaja on jo poikiemme kohdalla (tytöllä kaksi vanhempaa veljeä) kommentoinut esim. poikien puhelimia, sitä ettei näillä ole ollut omia tietokoneita rajattomia netti/puhelinliittymiä yläasteiässä. Ollaan köyhiä (perheessä paljon vastoinkäymisiä, työttömyyttä ja sairastamista) eikä varmaan pystytä kaikkea samaa tarjoamaan, kun varakkaat perheet. Perusasiat on kuitenkin kunnossa. Enkä ymmärrä miksi tämä opettaja perhettämme nokkii nyt jo kolmannen lapsen kohdalla. Näillä puheilla on siis iso joukko nuoria todistamassa, että opettaja on tosiaan puhunut noin tytön poikakaverille. Luokanvalvojaan otin yhteyttä, hän ei kuulemma usko, että voi tuollaisia puhua, lupasi kuitenkin selvitellä. Olen hyvin hämmentynyt.
Kaksi asiaa on varmaa. Ensinnäkin opettajilla todellakin on silmätikkuja ja usein ne juuri tulevatkin samasta perheestä. Ja toiseksi kaikkeen siihen mitä nuoret kertovat tapahtuneen pitää tehdä aina n. 50 % korjaus nuoren kannalta negatiiviseen suuntaan.
 
vierailija
Tästä on siis jo vuosia. Sillon ei ollut joka mukulalla älypuhelimia ja 4G liittymiä, niin ku nyt on (jopa meidän lapsilla, vaikka ei varakkaita ollakaan).
Yläkoulun ja lukion aikana lapsilla on ollut n. 20 eri opettajaa, eikä kenenkään muun opettajan kanssa ole ollu sanomista kun tän yhden (ei edes tällä tytöllä, vaikka onkin selvästi "haastavin", eikä pojilla varsinkaan). Mutta kysehän ei voi olla opettajan epäammattimaisesta toiminnasta vaan automaattisesti kyse on musta ja mun ongelmista. Ja ehkä teenkin valituksen, kunhan oon ensin kuullu tän opettajan kannan asiaan. Nythän sitä on puhuttu vaan luokanvalvojan kanssa joka mielestäni vähän vähätteli koko asiaa.
Miten siinä sit kävi?
 
vierailija
Ottamatta vanhaan avaukseen sen kummemmin kantaa tai ketjua lukematta totean ainoastaan sen faktan, että sellaista koululaista ei olekaan, joka ottaisi vastuun teoistaan ja kertoisi itseään puolustelematta ja muita syyttelemättä totuuden vanhemmilleen. Tein sillain tyhmästi, että ihan vaan ilkeyttäni kiusasin mikkoa ja ruiskutin vettä sen niskaan. Ei tule tapahtumaan. Aina nuori on hirveän väärinymmärretty ja oikeastaan itse se uhri kun tulee joku konflikti, josta kotiväki saa kuulla.

Ja sitten toinen juttu on ns. rikkinäinen puhelin eli juuri nämä kaverin kertomat tarinat siitä mitä on tapahtunut ja sanottu. Nuorilta yleensä puuttuu täysin pyrkimys totuuteen ja kun jokainen ketjussa liioittelee ja vääristelee, niin se sanoma muuttuu huomattavasti nopeammin kuin aikuisilla.
 

Yhteistyössä