Opiskelijat synnytyksissä

  • Viestiketjun aloittaja Griffmadar
  • Ensimmäinen viesti
hohhoijaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 17:56 täh kirjoitti:
Kätilöopiskelijatkin kyllä lienevät sen verran fiksuja, että kun kerran opiskelevat jotain näin "intiimiä" alaa, osaavat varmaan valmistautua siihen, että torjumisia tulee ja eiköhän se ole jo jonkilainen "vähimmäisvaatimus" tuolla alalla, että osaa asettaa itsensä potilaan sijaan, ja ymmärtää, ettei kaikki ole samanlaisia.
Itse sairaanhoitajaksi opiskellessa katselin järkyttyneenä luennoilla kikatelleita tulevia kätilöitä. Eli kätilöksi haluaminen ei kyllä osoita vielä mitään fiksuutta, muistan ajatelleeni kauhulla yhdestäkin tyttöporukasta, että herranjumala neljän vuoden päästä nuo tytöt (!!!) on vastuussa toisten synnytyksistä ja vannoin etten mene synnyttämään jos joku niistä on kätilönä. Sinänsä outoa mutta mitäs ne, 19-vuotiaita olivat silloin... Ei sitä itsekään silloin vielä ollut kovin fiksu ja kypsä. Tietysti jo opiskeluaikana moni fiksuuntuu ja luennotkin muuttuvat, ei enää voi kikatella viikonlopun baarireissuista kaverin kanssa kun asiat pitäs takoa päähän että osaa ne harjottelussa....

Oma worst-case-scenarioni on että exä tulis harjottelijaksi :ashamed: Tietysti kieltäisin sen ja varmasti kaikki sen ymmärtäisivät mutta jotenkin aina pelkään sitä... Enkä ketään muutakaan tuttavaa haluaisi (kun noita sattuneesta syystä sattuu tienoilla olemaan..) mutta joku tuntematon voisi tullakin. Tosin asia voi olla eri sitten synnytystilanteessa. Mistä sitä tietää vaikka silloin ei missään nimessä haluaisikaan.
 
Valtsu06
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 12:41 WithLove kirjoitti:
Mitenkäs luulette, että kätilö oppii kätilöksi, jos ei saa harjoitusta synnytysten hoidosta? Ihan jokainen meistä kätilöistä on ollut joskus ensimmäistä kertaa seuraamassa synnytystä.
No näinpä juuri. Mulla oli tässä synnytys juuri viime viikon perjantaina (29.9.06) ja siellä oli kätilöopiskelija (valmistuu tulevana keväänä) mukana. Oli koko ajan vierellä kannustamassa ja muutenkin loistavana tukena miehen lisäksi. (vaikkakin mies oli itse tärkein tuki paikalla) Kätilöopiskelijalta sai paljon tietoa toimenpiteisiin aina sen mukaan mitä minulle tehtiin.

Tästä opiskelijasta, joka synnytyksessä oli mukana niin ei ole muuta kuin pelkkää positiivista sanottavaa. Katsotaan miten ensi kerralla sitten toimitaan. Uskallan ottaa uudestaankin opiskelijan tämän ensimmäisen kokemuksen perusteella. :heart: :heart:
 
mitäh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 12:19 suikki kirjoitti:
"täh"
Närästää niin pirusti, kun viikkoja on 34. En ole opiskelija terveydenhuollon alalla, mutta pystyn kuitenkin kokemaan opiskelijan ahdingon silloin jos tämä ei saa olla toimenpiteissä mukana ja harjoitella. Kuten edellä oleva kirjoitti on parempi harjoitella jonkun kanssa, kuin mennä kokeilemaan ekaa kertaa yksin. Kyllä minua oikeestikin närästää tää aihe: Miksi levitellään haaruksia kaiken maailman miehille ja kumppaneita on ollut ja mennyt. sitten ollaan tutkimuspöydällä klamydioiden ja kondyloomien kanssa niin häveliäitä, että opiskelijakaan ei saa tulla katsomaan.
Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään sukup.tauteja enkä "ole haarojani miehille levitelly". Puhu vaan omasta puolestasi. Minä ottaisin kyllä opiskelijan, mutta vähän jännittää ne mahd. ompelut sun muut. Mikään koekaniini en haluais olla, kun synnytys jännittää muutenkin..
 
Munkin mielestä voisivat tosillaan harjoitella ensin ihan vaan alapään katselua ja ronkkimista, jotta siitä tulee luonnollista ja rentoa ja voivat toisilleen kertoa, jos ovat liian kovakouraisia tms. Ettei sitten kenenkään oikean potilaan tarvitse olla se ensimmäinen live-alapää, jonka opiskelija näkee elämässään ja tuijottaa sitten liian kiinnostuneesti. Myös sitä mahdollista karvojen ajelua ja katetrointia yms olisi hyvä harjoitella keskenään ensin, jotta sitten oikean potilaan kohdatessaan opiskelija osaa jo jotain, eikä aiheuta turhaa kipua ja traumoja potilaalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 16:56 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 01:09 huu kirjoitti:
Harjoitelkoot omilla ja opiskelukavereiden pyllyillä!!
entäs jos kukaan opiskelija ei ole raskaana? on kuitenkin eri asia tunnustella raskaana olevan kohtua kuin ei synnyttämättömän!!
ja pyllyhän on eri asia, en ne lapset sitä kautta synny :)
Mutta eihän siinä harjoittelussa vielä tarvitse olla raskaana. Kunhan oppii tekemään sisätutkimuksia yleensäkin ennenkun menee katsomaan ja koskemaan oikeaa potilasta. Ja pyllyn kautta voi kokeilla häntäluun joustavuutta.
 
Ensinnäkin ei raskaana olevan kohdunsuu on täysin erilainen kuin raskaana olevan, joten sitä ei voi harjoitella etukäteen opiskelukavereilla. On olemassa nukkeja joilla oikeita otteita voi harjoitella ja niitä käytetään sitten harjoituksissa.

Katerointia, pistosten antamista yms. harjoitellaan kyllä lukuisia kertoja eläville ihmisille ennen synnytyssaliin menoa joten tuskin olet ensimmäinen jolle opiskelija sen tekee. Peräsuolen kautta harvemmin kätilön täytyy muutenkaan tutkia esim häntäluun joustavuutta joten sitä ei mitenkään harjoitella. Ja ei varmasti ole ensimmäinen alapää jonka opiskelija synnytyssalissa näkee, opiskelijalle on varmasti siinä vaiheessa täysin luonnollista nähdä joku ilman housuja.

Jokaisella on oikeus kieltäytyä opiskelijan läsnäolosta, joillekin se sopii ja siitä on apua joillekin ei ja synnyttäjän toiveita tulisi kunnioittaa.
Sitä on turha miettiä että synnytykseen tulisi kätilö joka ei ikinä ole hoitanut yhtään synnytystä. Kätilöksi valmistuneen on täytynyt ennen valmistumistaan hoitaa vähintään 40 synnytystä ja paljon muuta. Ja synnytykseen tulevat kätilöopiskelijat ovat loppuvaiheen opiskelijoita joten paljon tietoa ja taitoa on varmasti jo siinä vaiheessa hallussa.

Ja tiesittekö muuten sen että lääkärit hoitavat kandiaikoinaan ehkä noin 6-10 synnytystä ja siinä se sitten on. Tosipaikan tullen valitsisitteko synnytykseenne valmiin lääkärin ( en nyt tarkoita erikoislääkäreitä)vai kätilöopiskelijan, jolla on usein takanaan jo huomattavasti enemmän synnytyksiä?
 
Opisk
Olen itse kätilöopiskelija ja tässä jotain omia ajatuksiani aiheeseen liittyen.

Meillä oli yli kaksi vuotta sairaanhoitajaopintoja ennen kätilötyön harjoittelujaksoja. Pistämiset, katetroinnit, karvojen ajelut (mikä muuten tehdään harvoin) yms. ovat siis tulleet tutuiksi jo aikaisemmin.

Kohdunsuun tunnustelua harjoittelimme koulussa tekovaginalla. Täytyy kuitenkin sanoa, että on ihan eri asia kokeilla ihan oikeata kohdunsuuta. Sitä ei opi kuin tekemällä, valitettava tosiasia. Ja juuri kun luulee oppineensa, niin tulee eteen synnyttäjä, jonka kohdunsuun tilanteesta kokeneenkin kätilön on vaikea saada selkoa.

Voin vakuuttaa, että synnyttäjien alapäät kiinnostavat kätilöitä ja opiskelijoita vain ammatillisessa mielessä. Jos niitä tuijotetaan, niin siihen on kyllä syy. Monia tuntuu nolottavan esim. ulosteen tuleminen ponnistusvaiheessa, mutta niin käy melkein jokaiselle.

Kätilön työtä ei opi kirjasta lukemalla. Koulussa saa teorian perusteet, mutta kädentaidot, tuntuma ja tiedon syveneminen tulevat harjoitteluissa. Kätilötyön oppii vain tekemällä, eikä valmistuminenkaan ole vasta kuin ajokortti. Eräs yli 30 vuotta alalla ollut sanoi, että aina tulee yllätyksiä. Tähän mennessä kukaan ei ole kieltäytynyt kätilöopiskelijasta synnytyksessä, kandit näyttävät saavan pakit useammin. Kiitos näille kaikille äideille (ja isille) hienoista kokemuksista ja arvokkaasta opista! :)
 
Kuukausi sitten synnytin esikon ja mukana olivat miehen lisäksi sekä kätilöopiskelija että miespuolinen lääketieteen kandi. Lisäksi mukana pyöri kätilö sekä "piipahtelijoina"miespuolinen gynekologi ja anestesialääkäri. Mitään negatiivista sanottavaa ei opiskelijoista jäänyt, päinvastoin, kätilöopiskelija hoisi hienosti homman, myös ompelut. Kätilö oli opastamassa lähinnä ompeluvaiheessa. Kandipoika katseli synnytyksen sivusta, olisi kyllä halunnut olla avuksi, mutta ei tarvinnut. Synnytyksen aikana en tosiaankaan ajatellut keitä kaikkia alapäähän on kattomassa, ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Heti kun vauva oli ulkona, olin niin onnellinen että oli vain mukavaa kun ympärillä oli paljon ihmisiä jakamassa tuon hetken ja fiilikset!
Kätilöillä on yleensä useampi synnyttäjä yhtä aikaa eikä välttämättä ole siis mahdollista olla synnyttäjän luona koko aikaa.Itse olen kiitollinen että opiskelija sparrasi ja kannusti ja hoisi tilannetta jatkuvasti.Missään vaiheessa en kyseenalaistanut opiskelijan kykyjä.Ilman muuta opiskelijat ovat tervetulleita myös tuleviin synnytyksiini!
 
misu75
Mulla oli synnytyksessä mukava (oli paikalla koko ajan ja jutteli) opiskelija mukana, mutta... Multa ei kyllä kysytty saako tulla! Opiskelija ompeli mut (ei kysytty multa lupaa siihenkään) ja kuulin kuinka kätilö tarkisti ompeleita ja sano että nyt meni uusiksi kun noi ois pitäny kiristää :\| Kerroin vielä etukäteen, että tikkejä pelkään enemmän kuin itse synnytystä. jouduin sitten muutenkin leikkaussaliin ja siellä kuulin kun ihmettelivät miksi on jätetty aukkoja :( Ei siis varsinaisesti opiskelijan syy, kätilöhän siitä kai on vastuussa, mutta enää en ikinä anna opiskelijan koskea muhun tai lapseeni!!
 
terveydenhoitaja
En jaksanut lukea koko ketjua.. (sori vaan)
Mutta kätilöopiskelijat tekevät hyvää työtä. Ja työn oppii vaan tekemällä!

Toiseksi opiskelijaa ei ole pakko ottaa mukaan synnytykseen. Jos opiskelija ilmaantuu huoneeseen, voit pyytää häntä poistumaan. Se on oikeutesi.

Mutta! Jotta voi valmistua kätilöksi tulee seurata tietty määrä synnytyksiä. (olisiko ollut 100 kpl)

Onnea on ihmisiä jotka antavat opiskelijoiden auttaa ja tulla seuraamaan! Kiitos heille!

Vaikka olenkin terkkari niin pääsin itsekin seuraamaan synnytystä. Ja rehellisesti olen todella kiitollinen tälle äidille! kokemus oli mahtava! Ja hän kiitteli minua toiminnastani (toimin kuulemma juuri niin kuin hän toivoi)

Ei kaikki opiskelijat ole "kovakouraisia" ja ilkeiltä! Jokaiseen junaan riittää!
 
Esikoista ku olin synnyttämässä niin siellä kävi joku lääkärikiertue (vai miksi sitä kutsutaan) kyllä oli kivaa. Ilokaasu höyryissä en sit tiedä kuinka monta niitä oli =)

Kuopus ku syntyi niin siinä oli aluksi opiskelija ja kätilö. He laittoivat minut niihin vehkeisiin ja kätilö lähti. Ja sit alkoikin synnytys 10min siitä ku synnytyssaliin tulin ja opiskelija oli ihan paniikissa. No kohta niitä olikin jo kaksi opiskelijaa ja kaksi kätilöä (toinen oli sama ku oli esikoisen synnytyksessä =) ) ja meni 3min ku poika maailmassa =)

Et eipä nyt meikäläistä ole häirinnyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 21:51 ädä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 18:23 Lilli kirjoitti:
Mun kaverille tehtiin sektio ilman puudutusta, kun tuli tosi kiire (istukka irtosi). Ei myöskään ehditty puhdistaa aluetta, vaan vauhdilla maha auki. Hirveät vauriot ja monta korjausleikkausta siitä tuli.
tosi kiireessäkin nukutetaan.
NÄIN ON!!! Luuleeko tosiaan joku että maha vedetään auki ilan mitään,kyllä varmaan joo....
 
opisk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 16:22 misu75 kirjoitti:
Mulla oli synnytyksessä mukava (oli paikalla koko ajan ja jutteli) opiskelija mukana, mutta... Multa ei kyllä kysytty saako tulla! Opiskelija ompeli mut (ei kysytty multa lupaa siihenkään) ja kuulin kuinka kätilö tarkisti ompeleita ja sano että nyt meni uusiksi kun noi ois pitäny kiristää :\| Kerroin vielä etukäteen, että tikkejä pelkään enemmän kuin itse synnytystä. jouduin sitten muutenkin leikkaussaliin ja siellä kuulin kun ihmettelivät miksi on jätetty aukkoja :( Ei siis varsinaisesti opiskelijan syy, kätilöhän siitä kai on vastuussa, mutta enää en ikinä anna opiskelijan koskea muhun tai lapseeni!!
Meille on painotettu, että synnytykseen ei mennä mukaan ilman lupaa. Typerä opiskelija, joka on pilannut nyt kaikkien maineen. Itse kysyn luvan aina alussa ja lisäksi joka kerta tehdessäni jotain, esim. sisätutkimuksen tai ompelun.
 
misu75
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 20:37 opisk kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 16:22 misu75 kirjoitti:
Mulla oli synnytyksessä mukava (oli paikalla koko ajan ja jutteli) opiskelija mukana, mutta... Multa ei kyllä kysytty saako tulla! Opiskelija ompeli mut (ei kysytty multa lupaa siihenkään) ja kuulin kuinka kätilö tarkisti ompeleita ja sano että nyt meni uusiksi kun noi ois pitäny kiristää :\| Kerroin vielä etukäteen, että tikkejä pelkään enemmän kuin itse synnytystä. jouduin sitten muutenkin leikkaussaliin ja siellä kuulin kun ihmettelivät miksi on jätetty aukkoja :( Ei siis varsinaisesti opiskelijan syy, kätilöhän siitä kai on vastuussa, mutta enää en ikinä anna opiskelijan koskea muhun tai lapseeni!!
Meille on painotettu, että synnytykseen ei mennä mukaan ilman lupaa. Typerä opiskelija, joka on pilannut nyt kaikkien maineen. Itse kysyn luvan aina alussa ja lisäksi joka kerta tehdessäni jotain, esim. sisätutkimuksen tai ompelun.
Lisään vielä.. En ois kieltänyt opiskelijan tuloa synnytykseen, vaikka ois kysytty, mutta se ompelu oli vähän ikävä juttu. Itse en oikeen siinä tilanteessa tajunnu mitään, vasta jälkeenpäin. Opiskelija oli tosi mukava, enkä halunnu sitten jälkeenpäinkään tehdä asiasta numeroa. Ehkä ois pitäny, mutta kun en halunnu kellekään mitään harmeja :ashamed:
 
Huomioin tällaisen: jotenkin hassua, että vaikka kätilöt ja alan opiskelijat kertovat faktoja ja omia näkemyksiään ja kokemuksiaan tässä(kin) keskustelussa, heitä ei milloinkaan kommentoida, eikä osallistuminen muutenkaan näy keskustelun jatkossa.

Kumma juttu.
 
viewras myös
[valmistumistaan hoitaa vähintään 40 synnytystä ja paljon muuta. Ja synnytykseen tulevat kätilöopiskelijat ovat loppuvaiheen opiskelijoita joten paljon tietoa ja taitoa on varmasti jo siinä vaiheessa hallussa.

Ja tiesittekö muuten sen että lääkärit hoitavat kandiaikoinaan ehkä noin 6-10 synnytystä ja siinä se sitten on. Tosipaikan tullen valitsisitteko synnytykseenne valmiin lääkärin ( en nyt tarkoita erikoislääkäreitä)vai kätilöopiskelijan, jolla on usein takanaan jo huomattavasti enemmän synnytyksiä?
[/quote]

Miksi sinne tulisi mukaaan joku "vain" yleislääkäri tai muun erikoisalan lääkäri (paitsi siis gyne tai mahd. anestesialääkäri puuduttamaan tai lastenlääkäri jos tarvitaan?). Ei tavallinen lääkäri ole synnytyksessä mukana, paitsi korkeintaan perähi8kiällä, jos lapsi syntyy odottamatta? Kätilö tai "tavallinen" lääkäri ilman enempiä kokemuksia eivät ole vaihtoehtoisia synnytykseen.
 
niinpä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 23:29 swerfiel kirjoitti:
Huomioin tällaisen: jotenkin hassua, että vaikka kätilöt ja alan opiskelijat kertovat faktoja ja omia näkemyksiään ja kokemuksiaan tässä(kin) keskustelussa, heitä ei milloinkaan kommentoida, eikä osallistuminen muutenkaan näy keskustelun jatkossa.

Kumma juttu.
Niinpä, itse olen jättänyt kommentoimatta, koska he omasta puolestaan vain ovat vahvistaneet sen, mitä itse olen ollut mieltä, eli jokaisella potilaalla on oikeus joko ottaa opiskelija tai evätä pääsy mukaan, tai pistää kesken kaiken pihalle jos tarve niin vaatii. Ja jokainen opiskelija varmaan sen ymmärtää (kuten on tässäkin keskustelussa käynyt ilmi).
Ja faktaa on myös se, ettei jonkun/joidenkin/monienkaan yksittäinen kieltäytyminen kenenkään valmistumista estä tai saa aikaiseksi osaamatonta kätilöä. Kuitenkin jokatapauksessa aina löytyy niitä avoimia, ihania, kultaisia, (ja täydellisiä :whistle: ;) ) potilaita, jotka sallivat opiskelijat mukaan ja näinollen pääsevät räkyttämään meille ahdasmielisille "pihtaajille" :D
 
mulla oli opiskelija mukana synnytyksessä, mut kaikkeen mitä opiskelija teki tai edes katseli kysyttiin lupa ja kätilö oli koko ajan mukana jos opiskelija teki otin, mitään ei tehnyt ilman valvontaa....
ja minut ainaki lääkäri ompeli eikä mikään kätilö, tosin oli kylläkin yllätys perätila ja jouduttiin leikkaan repämis riskin takia....
mulle jäi ainakin tosi kiva olo opiskelija läsnä olosta minkä olis kyl saanut kieltää jos olis halunnu, mut eihän nekään voi oppia jos eivät saa olla mukana!!! :)

T:mamma ja 6viikkoinen terve poika
 
tuleva terkka
Olen sitä mieltä, että jokainen saa itse valita ottaako opiskelijan mukaan synnytykseensä. Synnytys on kuitenkin niin henkilökohtainen asia. Vaikka meille opiskelijoille onkin erittäin tärkeää päästä seuraamaan synnytyksiä, olemmehan huomisen työntekijöitä, en silti haluaisi olla riippakivenä synnytyksessä, johon minua ei ole toivottu. Ja ymmärrän täysin jos ei toivota, eihän sitä vielä osaakkaan olla parhaana mahdollisena tukena, hätäilisin varmaan vaan huoneen nurkassa... Olen tyytyväinen, että pääsin ystäväni sektioon mukaan, mutta mielestäni on hullua, että minusta voisi tulla terveydenhoitaja äitiysneuvolaan, vaikka en olisi nähnyt yhtään alatiesynnytystä tai sektiota! Siinäpä sitten selität tuleville äideille synnytyksestä!
 
Hiutale
Tyttömme syntyi tasan 6 viikkoa sitten.

Menimme sairaalaan aamuyöstä ja kun työvuoro vaihtui noin klo 7.00, tuli kätilön mukana paikalle kätilöopiskelija. He kysyivät, että voiko opiskelija olla mukana. Olin naukkailemassa ilokaasua ja naureskelin, että "voi, kyllä" Nythän minulta voi kysyä ihan mitä vaan, niin vastaan myöntävästi!!".

Kätilöopiskelijasta ei todellakaan ollut haittaa ja välillä kun kätilö oli poissa huoneesta, rupattelimme opiskelijan ja mieheni kanssa niitä näitä.

Hän myös tunnusteli kohdunsuun tilanteen paljon hellemmin kuin varsinainen kätilö. Ja oli tosi kannustava ponnistusvaiheessa.

Lääkärin mukana huoneessa kävi pariin otteeseen 2 lääkäriopiskelijapoikaa. Lääkäri ei edes kysynyt, saavatko he olla mukana. Siinä vaiheessa keskityin niin kovasti ponnistamiseen, ettei kyllä heistäkään haittaa ollut. Saivatpahan sitten katsoa imukupin käyttöäkin... Parhaimmillaan huoneessa oli minun ja mieheni lisäksi 6 muuta henkilöä.

Ei haitannut minua! Jostainhan se oppi on heidänkin saatava!
 

Yhteistyössä