oppisopimuksella hammashoitajaksi

Hei!

Minä olen opiskellut oppisopimuksella hammashoitajaksi. Tykkään työstä, paljon mukavampi työ kun aiemmin tekemäni perushoitajan hommat. Päivätyö on plussaa pienten lasten äidille.

Opiskelin vuodessa ja oli kyllä rankkaa. Iltaisin oli paljon kirjallisia tehtäviä ja kouluviikot (5 vkoa) olivat naapuripaikkakunnalla. Mulla suurin "ongelma" taisi olla kuitenkin yllätysraskaus joka söi voimat. Mulla oli kyllä semmonen juttu että jouduin suorittamaan näytöt myös niistä kolmesta muusta osa-alueesta suu- ja hammashoidon lisäksi. Se oli ikävä yllätys.

Mutta suosittelen kyllä vaikka rankkaa olikin. Tsemppiä!
 
Palkkaa sain norm. hammashoitajan palkan -8%. Oppisopimuspaikka oli yksityisellä hammaslääkärillä. Kouluviikoilta maksoi oppisopimuststo jotain tukea (en enää muista mitä), näytöt ja näyttöihin tutustumiset olivat palkallisia.

Näytöt suoritin kasvun tukemisessa ja ohjauksessa (päiväkoti), hoidossa ja huolenpidossa (tk:n vuodeosasto), kuntoutumisen tukemisessa (vanhainkoti) sekä suu- ja hammashoidossa omalla työpaikalla. Eli tavallaan suoritin koko lähihoitajatutkinnon uudestaan näyttötutkintona. Ja nuo näytöt olivat kyllä hirveä urakka, huh huh.

Mutta jokaisellehan laaditaan oma henk.koht. opetussuunnitelma oppisopimustston kanssa aikaisemman työkokemuksen ja opintojen pohjalta. Pidän peukkuja että saat paikan!

 
Kiinnostunut
Minä myös olen kiinnostunut ja haaveillut tuosta hammashoitajan työstä oppisopimuksella. Valmistun juuri ammattikorkeakoulusta, mutta nyt jo olen epävarma sopiiko kyseinen ammatti minulle. Olen sosiaalinen ja tuleva työni on aika yksinäistä hommaa. Kuinka helposti sait oppisopimuspaikan? Minua kiinnostaa juuri tuollainen työssä oppiminen, koska tuolla koulun penkillä on tullut istuttua ihan tarpeeksi. Tietysti tuossakin on teoriaosuutensa.. Saitko työpaikan sieltä missä kävit koulutuksen?
 
Minä löysin oppisopimuspaikkani ihan työkkärin kautta. Kakkosen äitiysloma oli lopuillaan ja käväisin huvikseni katselemassa työkkärin ilmoitustaulua. No siellä oli ilmoitus, soitin sinne ja sain paikan. Minulla oli kyllä sellainen etu että olin ko. hammaslääkärin äitiä hoitanut vanhainkodilla ollessani joten olin jo puolituttu.

Olisin saanut jatkaa työpaikassa valmistumisen jälkeenkin mutta silloin jäin melkein heti äitiyslomalle, sen jälkeen hoitovapaalle ja nyt olen taas äitiyslomalla. Hammashoitajilla on kyllä kysyntää, minua on jo houkuteltu kunnan hammashoitolaankin.

Ja nykyisinhän hammashoitajat valmistuvat lähihoitajaopintojen kautta. Eräs tuttuni (merkonomi aikaisemmin) valmistui oppisopimuksella kolmessa vuodessa lähihoitajaksi suuntautuen suu- ja hammashoitoon. Hän sai vakituisen paikan oppisopimuspaikastaan valmistumisen jälkeen.

Oppisopimus oli hyvä tapa suorittaa opintoja. Tekemällä oppii ja kunnon palkka on ehdoton plussa.
 
Kiva kuulla noin positiivisia kokemuksia. Täytyy ottaa tämän meidän alueen tilanteesta selvää. Mäkin olen ymmärtänyt että kaikille hoitajille on kysyntää tällä hetkellä eli myös hammashoitajille. Ja tuo oppisopimus just sen takia että saisi palkkaa ja oppia työn käytännön kautta. Meillä kyllä tuo esikoinen olisi miehen kanssa toiveissa, joten saa nyt nähdä millon pääsen tuumasta toimeen, mutta ainakin otan tilanteesta selvää nyt.
 
Minä (tämän ketjun alottaja) olen kovasti kysellyt ja yhessä haastattelussa olen ollut mutta vielä ei paikkaa ainakaan ole löytynyt,tosin todella positiivista kiinnostusta olen saanut ja muutamat miettivät ehdotustani.Itse aion aloittaa elokuussa niin saa nuo lasten hoidotkin kunnolla mietittyä:)!Jos en paikkaa saa niin koulun penkki kutsuu ja pienet tuet...keikkatyötäkin olen hommannut jos näin käy...älytöntä että hoitomaksut sitten katsotaan miehen tulojen mukaan ja meillä ne olisi minun opiskellessa aivan samat kuin työssä ollessa!Epistä!Mutta tämän asian olen nyt päättänyt ja vanhaan työhön en aio palata hoitovapaan jälkeen,kurkkua myöten täynnä sitä:)!
 

Yhteistyössä