Osake lahjaksi?

Minkä ikäiselle saa antaa lahjaksi osakkeen? Tarkoitus olisi mun yhdelle lapselle sen antaa. En tiedä onko joku ikäraja kenelle saa antaa ja kenelle ei. Kiitos jos joku vitsi kertoa enemmän, netistä en saa infoa sen enempää.
 
Nokia
Pörssiosakkeen voi antaa vaikka vastasyntyneelle mutta vanhempien pitää antaa suostumus arvo-osuustilin avaamiseen. Listaamattoman yrityksen osakkeen antamisessa ei ole tuotakaan rajoitetta.
 
vierass
Maistraatille pitää tehdä ilmoitus mikäli alaikäisen omaisuus on yli 20.000€.

Miten käytännössä ajattelit lomaosakkeen lapselle antaa? Kuka vastaa siitä syntyvistä kuluista kun lapsellasi tuskin on tuloja?
 
Maistraatille pitää tehdä ilmoitus mikäli alaikäisen omaisuus on yli 20.000€.

Miten käytännössä ajattelit lomaosakkeen lapselle antaa? Kuka vastaa siitä syntyvistä kuluista kun lapsellasi tuskin on tuloja?
Tässä just mietin että miten vastan kuluista, varma voin itse ne hoida ennen kun lapselle tulee ikää?

Vieras, lahjaverot kyllä tiedän, se ikäräja kiinnosta ja tietysti muut asiat, kun ei hajuakaan miten saa lahjoittaa tälläistä lapselle, jos saa.
 
Lomaosake? Yksi älyttömimmistä keksinnöistä ikinä. Miksi kiusata lasta sellaisella? Miksi ylipäätään kukaan moiseen rahas hukkaisi?
Minulla yks osake aika hyvässä paikassa, niin sijoitus mielessä ajattelin annan synttäri lahjaksi, tiedän ko paikasta saa ainakin hyvin takaisin jos lapsi joskus halua päästä eroon koko paikasta, voi olla väärässä olen, kun maailma muutu rajusti jatkuvasti.
 
vierass
Älä anna lomaosaketta lahjaksi. Se on alaikäiselle järjetön lahja, hirveesti kuluja eikä kuitenkaan voi siitä itekseen vielä vuosikausiin nauttia (muistelen että sun lapset aika pieniä vielä).

Osta mieluummin vaikka osakkeita joiden uskoisit säilyttävän arvonsa vielä kymmenen vuoden kuluttua. Ne lapsi voi sitten myydä halutessaan kun on ostamassa asuntoa tm. Lomaosake on turhan työläs ja kallis lahja.
 
Ttppii
Minulla yks osake aika hyvässä paikassa, niin sijoitus mielessä ajattelin annan synttäri lahjaksi, tiedän ko paikasta saa ainakin hyvin takaisin jos lapsi joskus halua päästä eroon koko paikasta, voi olla väärässä olen, kun maailma muutu rajusti jatkuvasti.
Lomaosake ja sijoitus samassa lauseessa? Rotfwl. Taitaa olla todella poikkeuksellinen lomaosake, jos edes puolet saa maksamastaan myydessä.
 
Älä anna lomaosaketta lahjaksi. Se on alaikäiselle järjetön lahja, hirveesti kuluja eikä kuitenkaan voi siitä itekseen vielä vuosikausiin nauttia (muistelen että sun lapset aika pieniä vielä).

Osta mieluummin vaikka osakkeita joiden uskoisit säilyttävän arvonsa vielä kymmenen vuoden kuluttua. Ne lapsi voi sitten myydä halutessaan kun on ostamassa asuntoa tm. Lomaosake on turhan työläs ja kallis lahja.
Varma totta puhut ettei ole mitään järkeä. Nyt kun lapsi koht 10 vuotias ja kyllä tiedän että pieni vielä on, ajattelin etten ostaa mitään leluja vaan haluan jotain sijoitusta sille saada, mutta en tiedä mitä olisi noin pienelle hyvää. Kahdella vaihella myös käyn että onko järkevä antaa osake lahjaksi vai myydä sen pois, kun itse en tee mitään sillä ja tietysti tarkoitus olisi että maksan kaikki kulut, toisalta on se pitkä aika maksa kuluja kun lapsi täyttä 18v.
 
vierass
Osta lapselle mieluummin jotain konkreettista. Vaikka uusi polkupyörä tai lähde vaikka viikonloppumatkalle hänen kanssaan haluamaansa kohteeseen. Noin pienelle lomaosake on tosi outo lahja.
 
sfsf
Fiksu varakas vanhempi toki säästää lapselleen: osakkeita, rahasto-osuuksia tmv. Lahjat erikseen, ei se lapsi jostain osakkeesta tai lomaosakkeesta (jossa ei ehkä koskaan käydä) mitään lahjana ymmärrä vielä, täysin abstraktia asiaa.
 
[QUOTE="Rikas";30763199]En ikinä antais enkä vastaanottais lahjaksi lomaosaketta. Siitähän on varsinkin lapselle vain kuluja! Huhhuh nyt taas.[/QUOTE]

Se on järkevä osake, mutta ymmärrän ettei ole mitään järkeä anna sen lapselle vaikka vanhempi kustantaa sen.
 
njuin
Minulla yks osake aika hyvässä paikassa, niin sijoitus mielessä ajattelin annan synttäri lahjaksi, tiedän ko paikasta saa ainakin hyvin takaisin jos lapsi joskus halua päästä eroon koko paikasta, voi olla väärässä olen, kun maailma muutu rajusti jatkuvasti.
Ottaisin loma-osakkeen jos siitä maksettaisiin minulle suuri summa. Vain pöljät hankivat lomaosakkeita. Ei kai kukaan halua antaa omalle lapselleen suurta taloudellista taakkaa?
 

Yhteistyössä