Osallistuminen isyysvapaalla


Miten teillä isät ovat osallistuneet kotitöihin ja lastenhoitoon isyysvapaan aikana?
Meillä oli aluksi kauheet riidat siitä, kun mielestäni mieheni ei tarpeeksi auttanut minua lastenhoidossa ja kotitöissä. Ikään kuin se olisi ollut hänelle joku henkilökohtainen loma...
Kyllä sitten sain kuitenkin hänet ymmärtämään asian laidan, mutta kyllä aluksi meinas mennä totaalisesti hermot kun mies vaan korjailee autoaan tallissa...

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?
 
Meillä esikoisen kanssa oli vähän samantapaisia ongelmia. Silloin tosinasuttiin kerrostalossa. Vieraillekin hän kehuskeli, että yks viikko on hirvenmetsästyksen aikaaan, silloin nauratti, muttei enää. päätin, että jos nyt laittaa yhden viikon sinne, saapi mennä yksinään. En nimittäin kestä olla viikkoa samankaton alla anopin kanssa, vaikka muuten onkin ihna mukava anoppi, mutta kun siellä ei voilla kuten kotona (esim. levätä).
Nyt mies sanoi ensin ottavansa kaikki 3 viikkoa synnytyksen jälkeen (la 18.4), johon tuppauduin, että eikö 2 ja otat yhden vähän myöhemmin.
Nyt asutaan ok-talossa ja vähän pelkään, että ne rästiin jääneet työt vievät miestä pannuhuoneen ja autotallin väliä.
Kyllähän sitä sai ja saa edelleenkin opastaa pyykinpesussa, ettei värillisiä sotke valkoisten kanssa,jne...
Ruuanlaitto onkin sitten opettamista, hän kun osaa tehdä lasangea vain. Muun ruuan teko onkin sitten ihmettelyä.
Joten tässä vihellellään.... :whistle: :whistle: Miten isyysloma alkaa ja loppuu.... :whistle: :whistle:
 
jokala harmaana
Meil mies osallistu ihan ok laitto ruoat joka päivä ja edelleen kylvettää pojan joka kerta =) Mutta kakkavaippaa ei ole vaihtanut vieläkään poika reilu 2 kk :whistle: Imurrointi ja muut kotityöt on mun kontolla... Se ärsyttää kun mies ei voi laittaa likasia astioita suoraan tiskikoneeseen vaan jättääne tohon tiskipöydälle \|O \|O \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2005 klo 09:54 Maikki kirjoitti:
Miten teillä isät ovat osallistuneet kotitöihin ja lastenhoitoon isyysvapaan aikana?
Meillä oli aluksi kauheet riidat siitä, kun mielestäni mieheni ei tarpeeksi auttanut minua lastenhoidossa ja kotitöissä. Ikään kuin se olisi ollut hänelle joku henkilökohtainen loma...
Kyllä sitten sain kuitenkin hänet ymmärtämään asian laidan, mutta kyllä aluksi meinas mennä totaalisesti hermot kun mies vaan korjailee autoaan tallissa...

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?
meillä kaikkien kolmen kans just näi ja mies vielä kehtas nyt viimesimmältä kommentoida, et mitähän tekis ku hällä on vapaa!!!! \|O :eek: \|O :eek: suomensin sille sit et mitä on isyysvapaa. :ashamed: ´mut vieläki meiinaa "unohtua" rakkalta ukolta se et tän pitäs olla yhteisyritys!
 
miku35
pitää varmaan pitää tässä miesten puolia
olen ainakii itte hoitanu kummankin lapseni vaipat, kylvetykset silloin kun olen kotona. isyyslomalla tein totta kai enemmän vaipanvaihtoa ja pesuja. töiden takia vain iltaisin.
pitäsköhän teijän keskustella miestenne kanssa tosta..... :wave:
 
B) Meidän iskä on kertakaikkiaan IIhana! Leikkauksesta 2 vrk:n jälkeen lähdin kotiin, kun mies alko vihjaileen, että "voisit olla kotonakin". Harkitsin sitä, koska en päässyt "edes" kylkeä kääntämään sängysssä ilman apua, kävelykin oli vaikeaa ja varsinkin vauvan hoito. Sanoin, että jos tulen kotiin, niin hommien ja apujen on paras toimia, en halua joutua sanomaan, että kaduttaa kotiin tulo. "Juu ei tarvitse katua", vastasi mies. Eikä ole tarvinnut. Unohdin, että meidän sänky on liian pehmeä kääntymiselle ja tikkien takia en voinut antaa,kun yhden rinnan samalla puolella(olis yöllä auttanut, kun olis voinu molemmat rinnat antaa samalta kyleltä)Mies oli luvannut jo raskaus aikana pestä kaikki pyykit + vauvan vaatteet isyyslomalla, kun pölyallergian,(astman) takia lääkäri kielsi minulta pyykkiin koskemisen.Hän pesi nekin joutuisammin, kun minä yleensä ja olen pessyt niitä kohta 5 vuotta.Laittoi kaikki ruoat, siivos, tiskas ja hoiti vauvan: vaipanvaihto(+kakan pesu) ennen tissiä,röyhtäytys sen jälkeen ja heijaus ym. Ja vaihtoi sängyssä nukkumapaikkaa aina, kun piti vaihtaa rintaa, nosti ja auttoi minut sänkyyn, joka kerta, kun tarvitsin.yötä päivää. Toi vettä aina, kun pyysin ja särkylääkettä. Raskasta aikaa se oli minullekkin. Sektio aiheutti lukemattomia tuskia, joiden kanssa sain kulkea "hampaat irvessä",eikä neljää muuta lasta kukaan ollut koskaan hoitanut synnytyksen jälkeen muut kuin minä. Pikku hiljaa aloin toipua ja saatoin alkaa enemmän hoitamaan vauvaa ja päästä sängystä ilman apuja ja tikkien pois oton jälkeen isän ei tarvinnut herätä enää sängynpuolen vaihtoon imetyksen vuoksi. En ole koskaan tuntenut itseäni niin rakastetuksi, kuin niinä päivinä joina tarvitsin kipeimmin hänen apuaan, arvostukseni ja rakkauteni häntä kohtaan on kasvanut. Tiesin, että hän on mahtava puoliso, mutta kokemus lisäsi minun""Fiiliksiä"häntä kohtaan huimasti. Ja hänelle varmasti oli hienoa saada rauhassa tutustua tyttäreensä sehän alkoi jo laitoksella, kun äitiä leikattiin, niin isä oli avain asemassa, ettei vauvan tarvinnut tulla maailmaan vallan outojen/vieraiden ihmisten pariin. Vauva on vasta 2viik. ja jo seuraa tiiviisti isäänsä ja nukahtaa tämän syliin. Vaikkei mieheni olekaan kaikkein puheliain tyyppi, että lemmen lurituksia livertelis koko ajan, niin mikä on paras tapa osoittaa rakkautensa ja välittämisensä, kuin tämä? :heart:
 

Yhteistyössä