Osittainen hoitovapaa

  • Viestiketjun aloittaja hölmö hihhuli
  • Ensimmäinen viesti
Mitäs jos nimimerkki hölmö hihhuli kävisi vielä vaikka verotoimiston sivuilla laskemassa miten tulojen lasku vaikuttaisi verotukseesi?

Ja oliko kouluikäinen lapsesi eka- tai tokaluokkalainen? Osittaista kotihoidontukea saa alle 3-vuotiaan kotihoitoon + eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmat ovat ko. rahaan oikeutettuja.

Minulle merkitsee ainakin aiva valtavasti perjantaipäivä, jonka saan viettää lasten kanssa, plussaa on sekin että ehdin silloin tekemään paljon kotitöitäkin ja perheen yhteinen viikonloppu, siis lauantai ja sunnuntai tuntuvat silloin paljon pidemmiltä.

Kun pienemmät pojat aloittavat koulun, teen varmasti silloin tuota lyhennettyä päivää.

Tulot minulla laskevat monta sataa, kun on kyseessä isommat tulot. Mutta silti olen tosi tyytyväinen.
 
Mä haluaisin myös lyhennettyä työviikkoa, nyt työpäivät on 8-16.30, eli 8 ja puoli tuntisia, mä en hirveästi ehdi nähdä mun 4 lasta, varsinkin 2v takia haluaisin olla enemmän kotona ja tässä on vielä sekin et, mä en saa nukkua kunnolla öitä, kun neiti huutaa öisin, et on vähän väsynyt ja ilmeisesti työstressin takia oon melkeen kokoajan kipeä, ei kai tulot hirveästi putois ja onneksi mies tienaa hyvin ja meidän neidin tarhamaksut on vaan 84e kuussa, ja sit se putois vielä vähän.
 
hölmö hihhuli
Asia on edennyt nyt siihen pisteeseen, että olen kysynyt mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen esimieheltäni tänään,mutta vastausta hän ei ole ehtinyt antamaan.
Itse asiassa lähetin hänelle mailin, kun sain mieheni siunauksen työajan lyhentämiseeni. Jännittää, että jos mun pyyntö vaikka evätään. Millä perusteillahan he voisivat sen tehdä?
 
Vieras yhä edelleen
Olen nyt tehnyt 1,5 kk tuota lyhennettyä työpäivää osittaisena hoitovapaana ja olen ollut erittäin tyytyväinen ratkaisuuni. Viime viikolla tuli Kelaltakin päätös osittaisen hoitorahan saamisesta.

Muistaakseni viime vuotisessa Kelan Lapsiperheelle-opasvihkosessa mainittiin, että työnantaja voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta, jos siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa. Kuka lie sitten määrittelee sen, mikä on kohtuutonta... Pidän peukkuja, että saat myöntävän vastauksen!!! :)
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 22:14 Vieras yhä edelleen kirjoitti:
Muistaakseni viime vuotisessa Kelan Lapsiperheelle-opasvihkosessa mainittiin, että työnantaja voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta, jos siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa. Kuka lie sitten määrittelee sen, mikä on kohtuutonta... Pidän peukkuja, että saat myöntävän vastauksen!!! :)
Kaveri on lastentarhanopettaja ja heillä lyhennetyn työpäivän tekeminen on mahdotonta. Pomo oli yrittänyt ja yrittänyt järjestellä työvuoroja, mutta teki miten päin vaan, niin ei onnistunut. Lapset olisivat joinakin päivinä jääneet illasta tai aamusta kokonaan ilman hoitajaa.

En kysynyt, miten olisi nelipäiväinen viikko onnistunut.
 
Gerbeera
Moi vaan,

itse olen tuon lyhennetyn työajan kannalla. Olin töihin yhteydessä ja sanoin että töihin olisin tulossa ja tekisin 4 päivää viikossa. Vastaus oli vähän siihen tyyliin; No kunhan katsotaan...

Onko työnantajalla evätä oikeus lyhennettyyn työaikaan? Minun mielestä se on lain mukainen vai olenko väärässä?
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 13:15 Gerbeera kirjoitti:
Onko työnantajalla evätä oikeus lyhennettyyn työaikaan? Minun mielestä se on lain mukainen vai olenko väärässä?
Jos se aiheuttaa kohtuuttomia vaikeuksia, niin sitten on, mutta se täytyy perustella työntekijälle. Ja syyksihä ei mikään "kiire" kelpaa.
 
hölmö hihhuli
Ensi kuussa aloitan sitten 6 tunnin työpäivät. Tosin lokakuu menee vielä 8 tuntia tehden, koska teen takaisin tunteja joita otin lainaan kun poika talvella sairasteli niin paljon.

Odotan innolla marraskuuta jolloin todella pystyn olemaan töissä vain tuon 6 tuntia.

Yksi ns. normaali tili tulee vielä ja sitten jo pienempi. Vähän jänskättää miten pärjäilen pienemmän rahan kanssa, mutta eiköhän se siitä suju. Turhat ostot vaan pois jne.
 
hölmö hihhuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2006 klo 15:30 Vieras yhä edelleen kirjoitti:
Kiva kuulla, että onnistui! Kyllä siihen pienempään palkkaan äkkiä tottuu, kun ensimmäisen kuukauden elelee pihisti...
Toivon niin. =) Ja jopa uskonkin. Kuulin tänään uuden palkkani.. hurjan pieneltä se kuullosti.. menetys kuukaudessa bruttona on n.500e, mutta aikaa saan enemmän 10 t viikossa ja 40 t kuukaudessa. Käteen tulevassa ei menetys onneksi ole ihan noin hurja.

Kaikkea ei todellakaan voi mitata rahassa!
 

Yhteistyössä