Oulunseudun odottajat 2012

Lily Kiitos tiedosta! Tuntuu onneksi tuo nenän valskaaminen hieman rauhoittuneen, mutta pakko edelleen noita suihkeita käyttää. Apteekista sanoi mulle et kannattaa olla vähän varovainen tuon naso-ratiopharmin kanssa, kun se supistaa verisuonia. Mutta pakko on sitä aina yöksi pieni suihkaus laittaa että pystyn yöllä olemaan. Jospa siitä ei mitään vakavaa vahinkoa tulisi. Harmittaa kyllä sitä käyttää, mutta yritän rajoittaa, että laittaisin vain yöksi ja pienellä annoksella. Nyt kun alkaa olla jo parempi, yritän parhaani mukaan vierottaa itseni tuosta kokonaan. Jospa pärjäilisi tuolla turvallisella allergiasuihkeella. Vasta vihoviimeisenä yritän tukeutua tabletteihin, mulla on joskus ollut tuota zyrteciä ja muistan että meinasin nukahtaa koulunpenkille kun se väsytti ihan sikana.

Onkos teillä tullut muuten nyt raskausaikana harrasteltua petipuuhailuja? Täällä hieman hiljaiseloa ollut koko alkuaika sen suhteen, ei oo ollut ihan ensimmäisenä kyllä mielessä. Oviksen aikaan tuli pupusteltua niin ahkerasti että eiköhän siinä ollut nyt sitten seuraavaksi puoleksi vuodeksi toimintaa varastoon... ;) Yhtenä iltana jaksoin innostua ja mies oli oikein mielissään, se kun oli kuvitellut että tässä on nyt 9kk tauko kaikesta toiminnasta. :D Eipä sitä kyllä tunne olevansa kovin hehkeä, totesin miehelle että olo on välillä ku raadolla. Tämä vaan tokaisi että juu, siltähän sä vähän näytätkin. :LOL:

Tänään poksutellaan! :)

Nöhveli & pikkumöykky 6+0
 
Np-ultra takana ja kaikki oli kunnossa. Ultraus tehtiin vatsan päältä. En muista, että olisinko ollut ennen ekaa ultraa niin hermona kuin tänä aamuna, mutta tänään tuntui, ettei oikein ruokakaan maistunut. Koko vastasi 12+3, lasketunajan mukaan olisi 12+4, joten koon puolestakin ok. Niskassa oli vähän turvotusta, mutta kuitenkin alle raja-arvon, joten enköhän uskalla luottaa, että kaikki on kunnossa. Siellä se heilutteli kättä, vaikkakin oli muuten aika laiskanpuoleinen liikkumaan, piti kokeilla kaikenlaista, että se liikahti edes sen verran, että saatiin tuo niskan tulos. No, taitaa olla tulla minuun. :)

Meillä ei noita petipuuhia ollut ekoilla viikoilla paljoakaan. Itse oli iltaisin niin poikki, että ei tullut edes mieleenkään. Muutenkin sitä oli niin varovainen tämän raskauden kanssa. Onneksi mieheni ymmärsi. :)

Peppi1981 + sykerö 12+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mami2010
Nyt on valmistujaiseni ohi =) ..En pidä mitään juhlia. Käytiin syömässä miehen ja prinsessan kanssa. Nyt vetäisin lököasun päälle ja aion vaan löhöillä ja nauttia. On ihan mieletön olo. Nyt mulla on 2 ammattia ja kohta 2 lasta (onneksi vain 1 mies, heh). Sellainen olo, että elämä on aikasta ihanaa.

Meillä oli emmaljungan scooterit rattaina ja kovasti aattelin, että ostetaan city crossit sitten vaunuiksi. Mentiin kauppaan ja kerrottiin tarpeemme ja mukaan lähti emmaljungan edge duo combit. Mekin käydään juoksemassa vaunuilla ja kuulema noilla se onnistuis aika hyvin. Saa nähdä millaiset sitten ovat käytössä, ainakin ne on ihan mielettömän hyvännäköiset =) Ostettiin samalla baby björnin balance sitteri. Oon siitä haaveillu ja kuullu paljon kehuja. Turvakaukaloksi ostettiin Gracon peruskaukalo, se käy meidän matkarattaisiin sitten kiinni. Pinnasänky ja syöttötuoli on prinsessan vanhoja-ne mä aion hiota ja maalata uudestaan.

Petipuuhat ovat olleet osittain hiljaista. Aluksi voin pahoin ja sitten tuli hirmu väsymys. Nyt ois kiinnostusta, mutta supistelee ni ei saa hirveesti rehkiä =) ..Välillä..Mies on erittäin ymmärtäväinen, joskus ehkä liiankin =) ...ei älyä ees kysellä, kun aattelee että se ei ois kauhean hyvä juttu mun voinnin vuoksi...Tänään taidan repäistä ja juhlan kunniaksi hieman pelehtiä =)

Mua on turvottanut jo reilun kuukauden ja nyt vaan pahenee. Sormet ja varpaat mulla myös hikoaa niin,että niistä tippuu hiki pisaroita. Prinsessaa odottaessa oli samallalailla.

Tuutia & Papunen (29+4)
 
Vaunut Meillä on esikoiselle hankitut emmaljunga edge duo combit ja ollaan tykätty niistä kovasti! Nyt ajattelin yrittää pärjätä samoilla vaunuilla ja sumplia esikoisen liikkumisen pyörällä/pulkalla. Saa nähdä joudunko perumaan sanani.:LOL: Esikoinen on siis kesällä jo 2½v. eikä käytä enää rattaita. Kovin pitkiä matkoja ei voi kyllä kulkea, mutta meille riittää jos päästään puistoon /lähikauppaan/bussipysäkille, josta neuvolaan ym.

Allergiat Mulla on ihan reseptillä oleva kortisoni nenäsuihke, johon sain lääkärin siunauksen. Se on pitänyt pahimmat oireet kaukana. Lisäksi astmalääkkeet. Heinixiä tms. saisi ottaa, mutta ne väsyttävät niin armottomasti ja olen muutenkin ollut ihan veto pois koko raskauden ajan.

Petipuuhat Meillä on ollut aktiivinen seksielämä raskauden aikana ja ollaan heiluteltu peittoja varastoon, koska vauva-aikana tilanne kääntyy erittäin passiiviseksi...

Onnea Tuutia valmistumisesta! Ja ihania uutisia Peppi1981:heart:
 
Hienoja uutisia Peppi1981! :heart:

Petipuuhat: Niin jaa mitkä? Tasan 2 kertaa tämän raskauden aikana semmosia harrasteltu. Onneksi mies ymmärtää, etten jaksa ku on koko ajan pahaolo. Välillä asiasta on jouduttu vähän keskustelemaan, mutta ku oon asian selittäny niin on menny jakeluun..

Onnea Tuutia valmistumisen johdosta! :flower:

Mä kävin tänään neuvolassa. Mulle saarnattiin taas painonnoususta.. Mä en käsitä miten mulle voi tulla kiloja, vaikka en syö herkkuja ja oksennankin välillä. :O Sf-mitta oli 26,5 (keskikäyrällä) ja vauvan syke 155. Toinen riehkas niin paljon, että terkka kuunteli pitkään sykkeitä. Ei kuulema tarvi kuitenkaan huolestua ku välillä se syke rauhottu. :D Saapa nähä kuinka villi tapaus sieltä tulee...

Mesikämmen ja masukki 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Peppi1981 Olipas hyviä uutisia! :heart:

Tuutia Onnittelut valmistumisesta! :flower:

Tänään kävin ekassa neuvolassa. :) Oikein mukava oli neuvolatäti ja pussitolkulla lähti lappusia mukaan. Toivottavasti muistan olla nyt suurinpiirtein oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun niin monta uutta aikaa tuli että ihan hirvittää. :D

Viikonloppuna alkoi ah, autuas pahoinvointi. :x Oikein kauniisti laatta lensi molempina päivinä (erityisesti iltapäivästä).Tulipahan todistettua, että ainakaan suklaajäätelöä EI ole ollenkaan kiva oksentaa... :x Neuvolasta suositteli kokeilemaan pahoinvointirannekkeita ja ostin sitte paluumatkalla kokeeksi. Josko ne veis pahimman terän tältä ällötykseltä, let's see. Ainakin jos vähän paremmin jaksaisi töissä istua.

Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Nöhveli & pikkumöykky 6+3
 
Nöhveli: Niistä rannekkeista juttua. Niin se saattaa olla melko hakusessa se piste, mihin ne pallot pitää saada. Eli älä heti luovuta jos ei toimi vaan vaihtele paikkaa. :) Ja ranteet menee kipeäksi, ainakin minulla mutta kun vaan sinnikkäästi oon pitäny nii sekin on helpottamaan päin. Joillakin ne vaan auttaa ja joillaki taas ei mitenkään. Toivottavasti sullakin auttaisi. :)

Mulla on huomenna se lääkärineuvola ja en ees jaksais mennä sinne kerta siellä vaan keskustellaan siitä, kuinkahan pikällä sitä on. Itse olen varma, et 6+6 mut neuvolassa ne hanaa vastaan joten siinäpähän olkoot. Torstaina on varhaisultra ja pääsee kurkkaamaan onko siellä murusta meille tulossa. <3
 
Rannekkeista Mulla ei ollut niitä rannekkeita, mutta mies löysi ne pisteet ja niiden hierominen voimakkaasti parin minuutin ajan auttoi esikoisen odotuksessa. Tässä toisessa taas ei.

Oikean pisteen kun löysi, tuli kauhean oksettava olo hetkeksi ja sitten alkoi heti helpottaa.
 
Eka synnyttäjiä vissiin harvemmin päästetään kotiin hetki synnytyksen jälkeen.. :) Itsekkin toivoin mahd pikaista kotiutumista mutta 5pv siellä siltikin meni kun neiti oli pikkanen ja paino laski.
Nyt sitä toivon taas, tosin ei varmaan sitä että heti parin tunnin päästä pääsee pois.. Vaikka ei täältä puttaalta oyssiin niin pitkä matka ole niin en tiedä jaksaisko sitä heti pakata kaikkia autoon kun oyssiin pitää kuitenkin ajella tarkistuksiin ym.. Sama siis pysyä yö/pari siellä jos niin suosittelevat..
Inhoan sairaaloita ylikaiken ja neitistäkin olin siellä omat kamppeet päällä, ei mikään ole niin ahdistavaa kun yli isot verkkoalkkarit ja älytön kaapu päällä :D
Sängyt on pelottavia, ahdistaa pelkkä ajatuskin muista samassa huoneessa enkä osaa siellä nukkua :D Viimeksi sain sieltä flunssan ilmastoinnin takia joka puhalsi kokoajan ja kahdesta peitosta (pyyhkeestä) huolimatta paleli kokoajan..

Joten jos vauvalla kaikki ok niin pian kotia, ehdottomasti mutta jos on taas pikkanen tai muuta niin kyllähän sinne jäädään..
 
Varhaisultrassa käyty perjantaina ja siellä näkyi mato ja syke <3!
Eli kaikki ok, kovin oli vähäpuheinen tohtori.
Jouduinpa ultrasta suoraan kotiinkin. Kävin siellä siis aamusta ja olin niiiiin väsynyt etten meinannu jaksaa vastailla lääkärin kysymyksiin vaikka pohjalla oli 12h yöunet. Lääkäri sano sitte, et nyt ressi pois ja kottiin nukkumaan täksi päiväksi. Ja kyllä minä sitte nukuinki, nukuin koko viikonlopunki siihen putkeen. Ja silti alkaa nyt jo tämän päivän voimat olla käytetty.
Onko muilla ollu näin totaalista tuo alkuraskauden väsymys?
 
Mesikämmen: Paljon sulle on tullut painoa? Mä olen myös "ongelmainen" painon nousun kanssa. En syö mitenkään paljon herkkuja tai roskaruokaa. Syön säännöllisesti ja melko terveellisesti. SILTI mulla vaan nousee paino. Prinsessasta tuli 22kg =( Mä selkeästi kerään nestettä, joten se on varmaan yksi syy. Luin jonkun jutun, että painon nousu voi myös olla geeneissä.( Mun yksi kaveri söi herkkuja överisti koko ajan ja sillä nousi 9kg).
Mulla seurataan sokereitakin koko ajan sukurasitteen vuoksi. Prinsessastakin ne koko ajan epäili, että olisi sokerivauva, mutta ei ollu. Ei nytkään mulla sokerit nouse,ne laskee. Hyvä on ollut seurata niitä, niin oon osannut syödä oikein.
 
Tirpsis Hui, mua henkilökohtaisesti pelottaa enempi se sairaalaympäristö ja siellä oleminen kuin itse synnytys. :D (Tietysti tässä vaiheessa hyvä sanoa, kun siihen vielä niin pitkä aika, hehe.)

Tulipa tuosta mieleen, että tiiättekö muuten onko oysissa perhehuoneita ja pitääkö olla suurinpiirtein pää irti että pääsee sellaiseen?

Jiira Hienoja uutisia ultrasta! :) Kovasti sulle tsemppiä väsymykseen, eipä siihen varmaan paljon muu auta kuin levähteleminen. : /
 
Oysissa on perhehuoneita. Tyttö synty lokakuussa 2011 ja sillon oli remppa päällä joten ei ollu mahollisuutta sellaseen. Muutenki niitä kai on vaan muutama ja on vaan tuurista kiinni onko vapaana, kun olet synnyttänyt. Kannattaa sanoa siitä heti, ku menee synnyttämään kätilölle. :)
 
Kiitos tiedosta Tine. Pitääpä sitten parkua pää punaisena lattialla, että mä TAHDON perhehuoneen. Mun tuurilla ovat kyllä just silloin täynnä tai muuten vaan kiinni. :D Tuosta synnytyksestä muuten sen verran, että mä oon päättänyt jo vuosia sitten että mulle sitten kaikki mömmöt mitä irti lähtee. ;) Mulla on niin matala kipukynnys, että se vois olla koko sairaalaa ajatellen ihan hyvä ratkaisu... Onko muilla mitä toiveita?
 
Synnytystä en oo ees aatellu vielä mut enköhä samalla ajatuksella mene mitä esikoiselta; menen omien tuntemusten mukaan. :) Esikoisen synnytys meni hyvin ja toivon vaan, et seuraavakin menisi niin hyvin.
 
Jiira: Mulla oli aivan kamalaa se alkuraskauden väsymys! Se alkoi jo viikolla 5 ja alkoi hellittää muistaakseni viikolla 14 tai 15... Saatoin nukkua kahdentoista tunnin yöunia ja silti töissä olin kuolemanväsynyt (oli hienoa aikaa.... olen päiväkodissa töissä ja voin kertoo et oli pitkiä päiviä!). Töiden jälkeen tirsat, sit ruokailu ja niin yöunille :LOL: mutta tärkeintä on että ihan oikeasti lepää!

Nöhveli: En ole vielä uskaltanut synnytystä ajatella, mutta uskoisin että tarpeen vaatiessa tahdon lääkettä ja paljon :p mutta sen näkee sit kun synnytyksen aika on.

Rakenneultra loppuviikosta. Apuaaaa...
 
Toivotaan että tämä väsymys jossain vaiheessa helpottas, on vaan niin tympiää ku oon aina päivisin töissä, eli puolen päivän aikaan alkaa ja illasta pääsee kotiin, niin ei pysty nukkumaan ollenkaan päiväunia, koskaan!
Päiväunet ois nyt kyllä parasta mitä voisin kuvitella.
 
Jiira: Onnea hienoista uutisista. :) Itselläni alkoi väsymys jo ennen plussaa eli saatoin nukahtaa sohvalle tv:tä katsellessa, sitä oli joka päivä sillä viikolla. Ihmettelin kyllä sitä, mutta aattelin, että olen vain väsynyt. En edes kuvitellut olevani mahdollisesti raskaana. Mutta sitten plussan jälkeen en nukahdellutkaan niin helposti, vaikkakin välillä sainkin nukuttua päikkärit. Itselläni väsymystä aiheutti plussan jälkeen nuo vessassa käynnit öisin, onneksi ne ovat tällä hetkellä takana päin, vaikkakin aamulla sen sitten huomaa. Iltaisin kyllä tulee juotua enemmän vettä kuin päivällä, vaikka joka päivä yritän muuttaa tuota juomistapaa.

Nöhveli: Mie olin heti neuvolan jälkeen ihan pökerryksissä niistä lapuista, ajoista ja ohjeista mitä annettiin siellä. Varsinkin tuntui, että miten mie muista mitä pitää tehdä sitten, kun seuraavan kerran menen neuvolaan. Onneksi nyt, kun olen tarpeeksi monta kertaa niitä miettinyt, niin alkaa olemaan jo muistissa. Vielä olisi reilu viikko siihen. :)

Mie en ole edes uskaltanut tarkemmin miettiä synnytystä tai mitään siihen liittyvää. Olen mie katsellut noita synnytyksistä kertovia sarjoja esim. pieniä ihmeitä ja miettinyt silloin vähän noita kivunlievityksiä. Pahinta oli katsoa, kun jotkut suunnilleen huusivat kivusta, eikä se nukutuslääkäri, joka ne kivunlievitykset antaa, jouda antamaan. Yksi joutui monta tuntia odottamaan, kun aina tuli kiireinen leikkausta tai muu este. Itselläni ehkä sellainen tilanne eniten pelottaa synnytystä ajatellen eli ei saa helpotusta silloin kun eniten tarvitsisi.

Peppi1981 + sykerö 13+0
 
Mä olin ja olen edelleen tosi väsynyt. Prinsessasta se väsymys hävisi alun jälkeen, mutta nyt olen aina vaan väsynyt. Ehkä hieman pidempään kuin 21 jaksan valvoo, alussa olin jo 20 unten mailla =)

Mä täytin sen esitietolomakkeen ja siellä kyseltiin jo perhehuonetoiveita. Siellä siis ainakin voi kertoa toiveensa ja ne näkyy sitten siellä synnärillä, mutta aina kannattaa muistuttaa ja toivoa =)

Ite olen jo varautunut siihen, että sairaalassa joutuu olemaan 4-5 päivää. Viimeksi minut leikattiin ja luultavasti nytki. Itkin kyllä viimeiset päivät, kun olisin halunnut vain kotiin. Nyt on myös ne bilirubiini-arvojen taso laskenut, että vauvat joutuu herkemmin sinne valokoppiin. Sekin sitten tuo lisäpäivän jos toisen.

Itellä ei pelota synnytys yhtään, vaikka prinsessan kanssa se ei mennyt ihan nappiin. Jotenkin sen olen saanut selvitettyä itseni kanssa ja odotankin synnytystä(sitä miten se sitten tapahtuukaan). Mua ahistaa ja pelottaa imettäminen. Se oli mulle yhtä tuskaa ja nyt sitten ahistaa, että onko se taas samanlaista.
 
Tervehdys taas kaikille! Tännehän on tekstiä tullu taas niin et meni koko ilta tässä koneella lukiessa :) mulla oli tänään taas varhaisultra kun viimeksi ei vielä päästy mittailemaan. No nyt näkyi pikkuinen jo paremmin ja saatiin mitaksi 1,17 cm eli vastais viikkoja 7+3 vasta. Kiekon mukaan itse laskeskellu kyllä et olis jo 8+6 mutta kaipa se tuo ultrassa mitattu on enemmän oikeessa, vaikka menkat mulla onki tosi säännölliset olleet. Mut syke näkyi edelleen onneksi :)
Aika monella teistä ollut pahoinvointeja ja muita oireita mut mä en oo ku kerran oksentanu ja muutenki ollu ihan hyvä olo koko ajan, pelolla oottelen et koskahan se sitte mulleki iskee kunnolla? :/ millon teillä muilla alkanu pahoinvointi ja kauan kesti? Mitkään hajutkaan ei yhtään ällötä, päinvastoin tänäänki kaupassa oli pakko ostaa suolakurkkuja ku tuoksuivat muka niin hyvältä :p
 
Hienoja uutisia Jiira! Mä nukuin alkuraskauden aikaan monesti jonku 18 h putkeen. Valveillaoloajan sitten vaan oksensin. Olin kyllä todella väsynyt!

Tuutia: No ei mulle oo tullu tähän mennessä ku 10 kg.. Ei se minun mielestä paljoa ole.. Tosin onhan tässä vielä n. 10 viikkoa aikaa lihoa. :D Mulla ei seurata sokereita ku ei oo sukurasitteita. Vauvan kasvuki menee keskikäyrällä, joten ei sieltä mikään kauheen iso yksilö olis tulossa? Vai? Ehkä munkin kroppa kerää sitten nestettä.. En tiiä. Mies kyllä sano, että ei musta huomaa, että olisin lihonut mitenkään muuten ku tuo maha tietty on kasvanu. En oo mitenkään edes turvoksissa niin mihin lie mennyt ne kilot.. :confused:

Nöhveli: Mä en tiiä miks, mutta mulla on semmonen olo, etten haluais mitään kivunlievitystä. Voi se toki olla, että mieli muuttuu siinä synnytyksen hetkellä.. :D Ehkä tähän vaikuttaa se, että niistä puudutteista voi tulla monenlaista haittavaikutustakin.. Tosin oli väärin sanoa, etten haluis mtn. Haluan toki ei-lääketieteellisiä eli suihku yms. :) Mutta sen näkee tosiaan sitten, että miten mieli muuttuu. Voihan se olla, että olen niin kipeä, että rukoilen kätilöltä jtn puudutetta.

ellujokinen: Hienoja uutisia sielläkin! Mulla alko pahoinvointi muistaakseni rv 5+6. Eikä siis ole vieläkään helpottanut kokonaan..
 
ellujokinen Hyvähyvä! :heart: Mulla alkoi pahoinvointi kunnolla 7.viikon alusta, sitä ennen oli kyllä jo oikeastaan plussasta asti ruokahaluttomuutta ja ällötystä, joka lisääntyi vaan päivä päivältä. Välillä yököttikin, mutta harvakseltaan. Nyt yököttää päivittäin. Onneksi se melko usein on jäänyt siihen pelkkään yökkäilyyn, että sentään ainakin pieni osa syömisistä on pysynyt mahan puolella. Hyvä niin.

Jiira Väsymyksestä vielä... Mä oon aina ollut sellainen, että illasta ja aamusta väsyttäis, enkä siinä suhteessa ainakaan oo muuttunut ollenkaan. :D Hieman aiemmin illalla tulee kyllä nyt jo kömmittyä sänkyyn, yleensä 21 maissa olen jo unten mailla. Aamulla ei huvittaisi herätä, yöt kun ovat siitä niin mukavia ettei tarvi miettiä sitä pahaa oloa. ;) Ei oo ollut mitään kovin tappoväsymystä, että pitäisi päästä heti nukkumaan, vaan enemmänkin vain sellaista yleistä velttoutta ettei jaksais tehdä yhtään mitään ja haluaisi vaan pötkötellä sohvalla.

Hohhoijaa, on tää työssäkäynti kyllä niin syvältä, ei huvita yhtään!! Miksei voi vaan jäädä kotiin nukkumaan?! |O Eilen oli ihan hyvä päivä, ehkä nuo rannekkeet sitten vähän auttoi. Sain jopa syötyä ihan kohtalaisesti kaikenlaista. Yökätä piti bussimatkan jälkeen, samoin kauppareissun jälkeen, mutta kun pysyy paikallaan, niin olo oli ihan siedettävä. Kaupassa mansikat haisi jopa hyviltä ja illalla söin ihan himona vadelmia, namskisnamskis. :p Tää tuntui aika kovalta saavutukselta! Katsotaan mitä tämä päivä tuo tullessaan. Ainakin ihan luottavainen olen noiden rannekkeiden suhteen, niin että jos vaikutus olisi sitten ainakin psyykkinen jos ei muuta. ;)

Viime yönä näin muuten unta, jossa mulle jotenkin oikein kunnolla valkeni, että ihan tosi, mustahan tulee pian ÄITI. Kattelin siinä unessa itseäni peilistä ja mietin, että kyllä musta tulee sitten varmaan ihan hyvä äiti. Parhaani teen ja se riittää. :)
 
Unista: Mä oon nähnyt jo usean kerran unta, että olen menossa tai jo bilettämässä ja juomassa. Sitten tajuan,että ai niin mähän olen raskaana. Tosi ihmeellistä,koska en ennen raskautta käyny hirveesti missään ja en täällä kaipaa sitä elämää. Outoja noi unet.

Sain eilen käytyä 15min kävelee, jee =) Sitten alkoi supistelee kipeesti ja päätin mennä kotiin. Ennen raskautta mä kävin juoksee ja lenkillä 3-4 x viikossa. Vierotusoireet ovat suuret. Kyllä mä pari kuukautta kestä hyvän asian puolesta, vaikka mielelläni olisin liikkunu raskaudenkin aikana.

Prinsessalle tuli vesirokko, joten täällä me sisällä yritetään keksiä tekemistä.
 

Yhteistyössä