Päivähoito vanhemman loman aikana

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Suoraan omalla nimellä en halua kysellä, kun näihin päivähoitoasioihin liittyy niin paljon voimakkaita mielipiteitä - niin kysynpä teiltä. Olen itse ollut useita vuosia kotona lasten kanssa ja nyt saamassa töitä työttömyyden jälkeen. Töitä on koko kesä. Miehellä puolestaan on useampi viikko isyyslomaa jonka aikoo pitää + uskoakseni 6-7 vko kesälomaa. Lapsilla on päivähoitopaikka, johon olemme tyytyväisiä. Isyysloman ajan ovat tietenkin isin kanssa kotona, mutta ymmärtääkseni mieheni aikoo pitää lapset kokopäivähoidossa oman lomansa ajan. Itseäni asia hiukan kiusaa. Eli mitäs järkiperusteita tässä on puoleen ja toiseen? Onko ihan sallittua lomailla ja pitää lapsia hoidossa? Lomien jälkeen hoitopaikka olisi todella hyvä säilyttää. Voiko kotihoidontukea saada kesäloman aikana ja voiko sitä saada ilman että menettää päivähoitopaikan?
 
vierailija
Jos on tosi väsynyt niin ymmärrän hyvin jos lapset menee osaksi lomaa hoitoon, etenkin kun sitä lomaa on heille jo selkeästi tulossa paljon. Eli lapset saa joka tapauksessa myös lomaa päiväkodista. Liikaa puhutaan siitä kuinka vanhemmat ei saisi sitä ja tätä mutta aivan liian vähän siitä, mikä jo ennaltaehkäisee väsymistä. Apua saa vasta sitten hakea kun romahtaa, ei sillon kun tuntee itsensä ja oman tarpeensa vapaa-ajalle. Eli mä kannustaisin kyllä pitämään tuossa tilanteessa vähän omaa lomaa,mutta ehkä koko kesäloma on jo hiukan liioiteltua. Voisitteko sopia vaikka, että miehesi vie lapset viikoksi oman loman päälle hoitoon ja muun ajan lapset lomailee?
 
vierailija
Olet ollut vuosia kotona lasten kanssa, mutta heillä on päivähoitopaikka? Kuinka kauan noita isyysvapaita voi jemmata ennen kuin pitää? Eihän nää kysymykset liity sun kysymyksiin, mutta jäin vain miettimään
Meilläpäin päivähoitopaikkaa pitää anoa 4 kk ennen hoidon aloittamista. Töitä harvemmin saa sovittua alkamaan niin pitkän ajan päähän, etenkin kun työttömänä etsii. Työttömien lapset ovat oikeutettuja 20 h päivähoitoon ja sitten työllistyessä 2 vko varoajalla kokopäiväiseen hoitoon.

Ja jos se nyt yhtään järkytystäsi helpottaa, niin tein äskettäin lyhyen määräaikaisuuden, joka mielestäni oli epäolennainen asia kokonaisuuden kannalta.
 
vierailija
Meilläpäin taitaa olla sallittua pitää lapset hoidossa loman ajan mutta ei tietenkään vuorohoidossa. Ja päiväkoti toivoo että lapset olisivat lomalla.

Kannattaa kuitenkin selvittää onko päiväkoti kesällä auki vai joutuvatko lapset sitten johonkin varahoitoon.

Haluaisivatko lapset olla kotona vai hoidossa?
 
vierailija
Meilläpäin päivähoitopaikkaa pitää anoa 4 kk ennen hoidon aloittamista. Töitä harvemmin saa sovittua alkamaan niin pitkän ajan päähän, etenkin kun työttömänä etsii. Työttömien lapset ovat oikeutettuja 20 h päivähoitoon ja sitten työllistyessä 2 vko varoajalla kokopäiväiseen hoitoon.

Ja jos se nyt yhtään järkytystäsi helpottaa, niin tein äskettäin lyhyen määräaikaisuuden, joka mielestäni oli epäolennainen asia kokonaisuuden kannalta.
Normaalia päivähoitopaikkaa pitää hakea 4 kk ennen alkua. Mutta jos työtön työllistyy niin sitten kunnalla on velvollisuus järjestää kokopäiväinen hoitopaikka 2 viikon varoitusajalla riippumatta siitä onko ollut osapäivähoidossa aiemmin. Sama 2 viikon raja on muuten voimassa jos vaikka muuttaa uudelle paikkakunnalle.
 
vierailija
Normaalia päivähoitopaikkaa pitää hakea 4 kk ennen alkua. Mutta jos työtön työllistyy niin sitten kunnalla on velvollisuus järjestää kokopäiväinen hoitopaikka 2 viikon varoitusajalla riippumatta siitä onko ollut osapäivähoidossa aiemmin. Sama 2 viikon raja on muuten voimassa jos vaikka muuttaa uudelle paikkakunnalle.
Missä lapset ovat sen aikaa kun työtön vanhempi on työhaastattelussa? Hakemuksiahan on ihan helppo kirjoittaa kun useampi pikkuinen roikkuu lahkeessa. Nythän on tulossa joku lakiuudistuskin joka velvoittaa työttömät osallistumaan ties mihin koulutuksiin jne. Ilmeisesti kotiäidit rajataan sen ulkopuolelle? Hassua, että joku puolue markkinoi kuinka suomessa podetaan kotiäitivihaa. Miksi ei puhuta lainkaan tästä keskustelupalstojen ilmapiiristä, jolla pyritään estämään äitien paluu työelämään? Ei meillä kaikilla ole luotettavaa lähipiiriä naapurustossa, eikä edes MLL järjestä lapsenhoitopalveluita kaikilla paikkakunnilla.

Ensin saa tehdä koko hedelmällisen iän pelkkää silppuhommaa, ettei kukaan varmasti joudu maksamaan sitä mammaloman 3kk palkkaa ja sitten vielä maan hallitus & kaksplussan keskustelupalsta pyrkii tekemään parhaansa, ettei työttömäksi jäänyt äiti pystyisi edes etsimään työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Mun mielestä taas on typerää valittaa uupumista/väsymistä lapseen/lapsiin. Jakakoot mielipiteitä, mutta jos kersan tekee niin kersan kestää. Kumpikin.

Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, miten kehdataan itse olla tyttömänä missäliemenossa ja oman lapset on hoidossa - äly hoi!

Toki sekin varmasti vaikuttaa millaisessa ympäristössä on oman elämänsä kasvanut, että mitä väsymys ja uupumus on, mut jos lapsen tekee niin lapsen kanssa ollaan myös työttömänä.
 
vierailija
Mun mielestä taas on typerää valittaa uupumista/väsymistä lapseen/lapsiin. Jakakoot mielipiteitä, mutta jos kersan tekee niin kersan kestää. Kumpikin.

Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, miten kehdataan itse olla tyttömänä missäliemenossa ja oman lapset on hoidossa - äly hoi!

Toki sekin varmasti vaikuttaa millaisessa ympäristössä on oman elämänsä kasvanut, että mitä väsymys ja uupumus on, mut jos lapsen tekee niin lapsen kanssa ollaan myös työttömänä.

Eli työtä ei saa hakea jos on lapsia saanut? Ootko ihan varma, ettei joku ajattelisi tätä pelkkänä tukien hyödyntämisenä? Vai missä ne lapset on työhaastattelun ajan? Mukana siinä tilaisuudessa? Taidat olla eri alalla kuin minä.

Omat lapseni eivät ole olleet päivääkään turhaan päivähoidossa. Sen sijaan en ole saanut osallistua Te-toimiston palveluihin joista minut on vasten tahtoani vapautettu lastenhoito-ongelmien vuoksi (te-toimiston ongelma, ei minun). Lapsia ei siis saa ottaa sinne mukaan, itse olisin halunnut osallistua kursseille.
 
Mun mielestä nyt vaan tärkeintä on antaa aikansa ja rakkautensa lapselleen /lapsilleen jos niitä on saanut. Monet kun eivät niitä voi saada!

Lapsi on lapsi vaan hetken. Sitten lapsi menee kouluun ja alkaa kasvaa - ja lapsuus onkin enää muisto.

Lapsi ansaitsee sen mikä on parasta, vanhempien aikaa, heiltä saatua huomiota ja rakkautta, eikä vaan tyyppejä joiden kanssa ollaan päivästä tunti-kaks ennen nukkumaanmenoa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Isä pitää isyysvapaansa ja jatkaa useamman viikon lomallaan - eikä voi lomailla omien lastensa kanssa?

En ymmärrä.
Lapsi on pieni vain hetken. Yhteiset loma-/vapaapäivät ovat todella tärkeitä ja kallisarvoisia. Kiireettömyys ja vanhemman kanssa oleminen.

Miksi lapsia on tehty jos heidät pitää loma-ajalla laittaa toisten hoidettavaksi, ns säilytykseen?
 
Eli työtä ei saa hakea jos on lapsia saanut? Ootko ihan varma, ettei joku ajattelisi tätä pelkkänä tukien hyödyntämisenä? Vai missä ne lapset on työhaastattelun ajan? Mukana siinä tilaisuudessa? Taidat olla eri alalla kuin minä.

Omat lapseni eivät ole olleet päivääkään turhaan päivähoidossa. Sen sijaan en ole saanut osallistua Te-toimiston palveluihin joista minut on vasten tahtoani vapautettu lastenhoito-ongelmien vuoksi (te-toimiston ongelma, ei minun). Lapsia ei siis saa ottaa sinne mukaan, itse olisin halunnut osallistua kursseille.
Mielestäni kukaan ei ole sanonut etteikö töitä saisi hakea, jos on lapsia. On sanottu, että tuntuu typerälle, että jengi pitää lapsiaan hoidossa, kun ovat itse työttöminä. Eri asia kaiketi?

Ehkä minuakin ihmetyttää ne, jotka pitävät lapsiaan hoidossa, jotta saavat itse lomailla ja lepäillä. Miksi niitä lapsia sitten edes tehtiin, jos niistä tarvii heti lomaa? Tai siis... kai niillä lapsillakin olisi kivempi olla kotona isän kanssa kuin hoidossa.

Kukin tekee omat ratkaisunsa.
 
vierailija
Mielestäni kukaan ei ole sanonut etteikö töitä saisi hakea, jos on lapsia. On sanottu, että tuntuu typerälle, että jengi pitää lapsiaan hoidossa, kun ovat itse työttöminä. Eri asia kaiketi?
Siis miten niin eri asia. Tuntuu typerältä että työtön hakee työtä vaikka on äiti? Vai se, että työtön ihan oikeasti aktiivisesti yrittää takaisin työhön? Siis voisko joku nyt sanoa missä ne lapset on haastattelun aikana jos hoitoon ei saa laittaa?

Ootko muuten koskaan laskenut millainen aikaikkuna tuossa 4 h hoitoajassa on ehtiä haastatteluun? Tarhan pihasta kaupungille kestää julksilla 58 min - jos bussi sattuu tulemaan sopivasti. Lapsia ei saa viedä ennen klo kahdeksaa ja pitää hakea ennen klo 12. Siitä pois matkat. Bussi kulkee 1-2 kertaa tunnissa. Sama Te-toimiston velvoittaviin tilaisuuksiin osallistuessa, jonne ei saa viedä lapsia. Onpa mulle terveyskeskuksessakin sanottu, että lapsia ei saa ottaa mukaan.

Eikä kyse ole edes mistään pitkästä ajanjaksosta vaan ihan muutamista viikoista. Luojan kiitos sentään tuolla päiväkodissa ovat ymmärtäneet tilanteen. Siis tämän työnhakuun liittyvän - tuosta toisesta en uskalla edes kysyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Fantzu
vierailija
Onko niitä työhaaatatteluja tosissaan niin usein että lapsi pitää pitää päivähoidossa? Luulisi että tulisi halvemmaksi pariksi tunniksi ostaa palvelu joltain.
Todennäköisesti eivät maksa täyttä päivähoitomaksua...

Kyllä itse hoitaisin lomallakin lapset. Ehkä joku 1 pv omaa aikaa olis ihan jees, mutta kyllä ne pienet lapsetkin tarvitsee lomaa.

Itse olen ottanut lapsen mukaan työhaastatteluun kun tuli kutsu niin lyhyellä varoitusajalla, enkä saanut mistään hoitajaa ja sain vielä paikan, vaikka silloin 2v ei malttanut nätisti olla. Sovittua saatiin työn aloitus päivähoitopaikan mukaan.
 
vierailija
Ootko muuten koskaan laskenut millainen aikaikkuna tuossa 4 h hoitoajassa on ehtiä haastatteluun? Tarhan pihasta kaupungille kestää julksilla 58 min - jos bussi sattuu tulemaan sopivasti. Lapsia ei saa viedä ennen klo kahdeksaa ja pitää hakea ennen klo 12. Siitä pois matkat. Bussi kulkee 1-2 kertaa tunnissa. Sama Te-toimiston velvoittaviin tilaisuuksiin osallistuessa, jonne ei saa viedä lapsia. Onpa mulle terveyskeskuksessakin sanottu, että lapsia ei saa ottaa mukaan.
Valittavana on 5×4h tai 3×6h40min..
 
vierailija
Ai miksi haluan lapsia vaikka tarvitsen lomaa niistä ja vien heitä päivähoitoon neljästi viikossa vaikka olen vauvan kanssa kotona. Joka päivää en käytä firman asioiden hoitamiseen ja joskus vaan olen ja lepäilen. Lapset haen aikaisin ja lomat on pitkiä.

Näin jaksan olla hyvä äiti lapsilleni ja olen tuhat kertaa pirteämpi mitä olisin muuten. Päiväkoti tuo hyvää rutiinia päiviin ja kyllä yli kolmevuotiaalle tekee jo hyvää opetella kevyitä päiviä, kavereita riittää ja perhe jaksaa. Rakastan lapsia ja siksi en niitä jättänyt tekemättä. Olen kuitenkin sellainen, että ollakseni parhaimillani, tämä toimii näin.

En jaksa syyllistyä enää asiasta vaikka Suomessa äiti joka kehtaa tarvita helpotuksia, onkin alinta kastia. Suurituloisen perheemme verorahat kyllä kelpaavat, mutta panokseni uusien veronmaksajien luomisessa ei nähtävästi ole riittävä perus palstamamman mielestä koska en sitkuttele yhtään vaan teen elämästämme kompromisseilla kevyempää.

Koemme maksaneemme veroja sen verran mittavan summan, ettei tullut mieleenkään myöskään palkata hoitajaa. Kiva jos saa vähän takaisin yhteiskunnalta siinä elämäntilanteessa, kun niitä tarvitsee. Sossun rahoja tuskin tulemme näillä kertyneillä omaisuuksilla tarvitsemaan tuskin koskaan elämässä ja lapsista tulee hyvin todennäköisesti normaaleja veroja maksavia kansalaisia.

En arvostelisi muidenkaan päivähoitotarpeita kun ottaa huomioon, että työttömien lapset varsinkin jos taustalla on ongelmia ja syrjäytymistä, hyötyvät kaikkein eniten päivähoidosta etenkin yli kolmevuotiaana.
 
  • Tykkää
Reactions: Fantzu
vierailija
Ihmettelen tätä arvostelua kun kotona oleva vie lapsen hoitoon. Mitä se muille kuuluu? Verovaroista se kustannetaan, eli todennäköisesti myös sen juuri sillä hetkellä työttömänä olevan rahoista. Päivähoito on OIKEUS ja siihen on syynsä, miksi tätä oikeutta ei ole viety pois kotonakaan olevilta. Mitä siis valitatte jos joku käyttää oikeuksiaan? Ei kellään ole mitään nokan koputtamista asiaan. Hyvä jos työttömän lapsi pääsee päivähoitoon, he siitä eniten hyötyvätkin. Pysyvät tässä yhteiskunnasa kuten muutkin ja syrjäytymisen riski vähenee, vanhempi pystyy hakemaan töitä aktiivisesti ja työllistyy mahdollisesti takaisin makselemaan tätä pöivähoitoaan. :) Ihan liian negatiivisesti puhutaan suomalaisista vanhemmista, etenkin pienten lasten äideistä. Se on erittäin surullista ja kummastelen tätä aina. Asiat niin hyvin ja kauhea valitus ja äitiyden arvostus nollaa.
 
vierailija
Ihmettelen tätä arvostelua kun kotona oleva vie lapsen hoitoon. Mitä se muille kuuluu? Verovaroista se kustannetaan, eli todennäköisesti myös sen juuri sillä hetkellä työttömänä olevan rahoista. Päivähoito on OIKEUS ja siihen on syynsä, miksi tätä oikeutta ei ole viety pois kotonakaan olevilta. Mitä siis valitatte jos joku käyttää oikeuksiaan? Ei kellään ole mitään nokan koputtamista asiaan. Hyvä jos työttömän lapsi pääsee päivähoitoon, he siitä eniten hyötyvätkin. Pysyvät tässä yhteiskunnasa kuten muutkin ja syrjäytymisen riski vähenee, vanhempi pystyy hakemaan töitä aktiivisesti ja työllistyy mahdollisesti takaisin makselemaan tätä pöivähoitoaan. :) Ihan liian negatiivisesti puhutaan suomalaisista vanhemmista, etenkin pienten lasten äideistä. Se on erittäin surullista ja kummastelen tätä aina. Asiat niin hyvin ja kauhea valitus ja äitiyden arvostus nollaa.
Heti jos vanhempi jääkin kotiin, lapsi alkaa sillä sekunnilla kärsiä kauheasti hoidosta, mutta jos vanhempi käy töissä niin hoito on hyvää vaikka kestäisi kahdeksasta viiteen asti ja kotona olevan päivät yhdeksästä kahteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Fantzu
vierailija
Paskanmarjat tässä äitiyttä olla syyllistämässä vaan lähinnä moni on ihmetellyt sitä että - kun mies on pitkään lomalla niin eikö hän millään, oikeesti, voi lomailla lastensa kanssa? Kuinka vaikeaa se voi mukamas olla?
 
Meillä tuo ei olisi ok, ehkä muutamia päiviä joo,mutta nekin lyhyitä.

Joo,välillä olisi ihanaa olla vaan,mutta ei se arki siellä päiväkodissa ole mitään lepolomaa lapsellekkaan, se on ihan töihin verrattavaa.
 
Siis miten niin eri asia. Tuntuu typerältä että työtön hakee työtä vaikka on äiti? Vai se, että työtön ihan oikeasti aktiivisesti yrittää takaisin työhön? Siis voisko joku nyt sanoa missä ne lapset on haastattelun aikana jos hoitoon ei saa laittaa?

Ootko muuten koskaan laskenut millainen aikaikkuna tuossa 4 h hoitoajassa on ehtiä haastatteluun? Tarhan pihasta kaupungille kestää julksilla 58 min - jos bussi sattuu tulemaan sopivasti. Lapsia ei saa viedä ennen klo kahdeksaa ja pitää hakea ennen klo 12. Siitä pois matkat. Bussi kulkee 1-2 kertaa tunnissa. Sama Te-toimiston velvoittaviin tilaisuuksiin osallistuessa, jonne ei saa viedä lapsia. Onpa mulle terveyskeskuksessakin sanottu, että lapsia ei saa ottaa mukaan.

Eikä kyse ole edes mistään pitkästä ajanjaksosta vaan ihan muutamista viikoista. Luojan kiitos sentään tuolla päiväkodissa ovat ymmärtäneet tilanteen. Siis tämän työnhakuun liittyvän - tuosta toisesta en uskalla edes kysyä.
Esim. MLL:tä saa lastenhoitoa suhteellisen edukkaasti.
Ja kyllä, minusta on ihan fine, jos lapset on 4 tuntia päivässä hoidossa, kun vanhempi hakee aktiivisesti töitä.
Kukaan ei kuitenkaan missään vaiheessa sanonut, etteikö äiti saisi hakea töitä.
Keskustelu on aika hyödytön, jos ei oikeasti ole kiinnostunut edes kuulemaan mitä toinen osapuoli sanoo vaan kiinnostus on lähinnä väännellä toisen sanoja ja ymmärtää tahallaan väärin.
 

Yhteistyössä