Päiväkodit ovat kamalia paikkoja.

  • Viestiketjun aloittaja "tarhantäti"
  • Ensimmäinen viesti
"tarhantäti"
Itse olen työskennellyt monessa päiväkodissa ja siellä kyllä huomaa että moni työntekijä on siellä vain siksi että on pakko tehdä jotain työtä. Lapsia kohdellaa ihan miten sattuu ja vanhemmille esitetään ihanaa aurinkoista tarhantätiä. Ja kun olen keskustellut joidenkin lasten vanhempien kanssa mitä ovat mieltä henkilökunnasta ja hoidosta yleensä, niin kehuvat. Vanhemmat eivät todellakaan voi tietää mitä sielä päivän aikana tapahtuu ja kuinka heidän lastaan kohdellaan!! Isompi lapsi onneksi osaa kertoa, mutta ei pieni osaa. Minä en ainakaan laita lastani hoitoon ennen kuin osaa minulle kertoa miten häntä sielä kohdellaan, enkä suosittele sitä muillekkaan vanhemmille.
 
"vieras"
[QUOTE="tarhantäti";24854050]Itse olen työskennellyt monessa päiväkodissa ja siellä kyllä huomaa että moni työntekijä on siellä vain siksi että on pakko tehdä jotain työtä. Lapsia kohdellaa ihan miten sattuu ja vanhemmille esitetään ihanaa aurinkoista tarhantätiä. Ja kun olen keskustellut joidenkin lasten vanhempien kanssa mitä ovat mieltä henkilökunnasta ja hoidosta yleensä, niin kehuvat. Vanhemmat eivät todellakaan voi tietää mitä sielä päivän aikana tapahtuu ja kuinka heidän lastaan kohdellaan!! Isompi lapsi onneksi osaa kertoa, mutta ei pieni osaa. Minä en ainakaan laita lastani hoitoon ennen kuin osaa minulle kertoa miten häntä sielä kohdellaan, enkä suosittele sitä muillekkaan vanhemmille.[/QUOTE]

No miten sä varmistat, että se isompikaan kertoo? Kun kysyn 4-veeltä tarhapäivästä, on vastaus usein "en muista. oli kivaa". Tädit saattavat kuitenkin kertoa, että lapsi on riidellyt kaverinsa kanssa, joutunut jäähypenkille jne.
 
kjklfj
Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Kuvottavaa tuollainen kaksinaamaisuus!!!!! Haukutaan myös vanhempia selän takana ja kauhistellaan lasten rumia vaatteita yms kaikkea paskaa!!!!Luojalle kiitos ettei tartte lastani laittaa päiväkotiin...
 
dfdf
Ikävää, jos sinä koet noin. Minun 6 vuotias tyttöni rakastaa päiväkodissa käymistä, koska siellä saa leikkiä kavereiden kanssa. Lomat ja sairastelut ovat tytölle yhtä tuskaa, kun ei pääse päiväkotiin.

Viimeksi mummon ja ukin vierailun aikana tyttö sai itse valita, jääkö päiväksi heidän hoiviinsa vai lähteekö päiväkotiin. Tyttö halusi päiväkotiin.

Ei se päiväkoti kaikille ihan niin kamala paikka ole kuin yrität väittää.
 
  • Tykkää
Reactions: lauantaipussi
Ootpas ollu kurjassa päiväkodissa töissä, jos koet asiat noin :(

Itse olen ollut myös päiväkodissa töissä ja jos jotain pahempaa sattui, ei sitä vanhemmilta pimitetty. Ei myöskään seläntakana paskaa jauhettu.
Ei lapsia myöskään huonosti kohdeltu.
 
"aapee"
Niin ei välttämättä kerrokkaan isompikaan lapsi. Enkä voi yleistää koska en ole työskennellyt suomen jokaisessa päiväkodissa. Mutta monessa olen. Ja oikesti se miten sielä lapsia kohdellaan on pöyristyttävää, mä kyllä sanoin siitä myös esimiehelleni, mutta sellaseen on niin vaikea puuttua jos ei itse näe tapahtumia. Eräässä paikassa kun aloitin ja lastentarhanopettaja vessatti lapsia, alkoi karjua pojalle joka ei seisonut rivissä ja riuhtaisi kädestä sivuun hänet, sitten kun tajusi että minä olen siinä kuulemassa sanoi heti että muista että sinulla on sitten vaitiolovelvollisuus! Ja minusta lapsia koskevaa työtä pitää tehdä siksi että haluaa oikesti hoitaa lapsia hyvin, lapset viettävät kuitenkin paljon aikaa päiväkodeissa ja se vaan on taivaan tosi että kivoja paikkoja ne eivät ole.
 
"mamma"
Kyllä sen lapsesta huomaa melko pian jos ei ole mukava mennä päiväkotiin. Alkaa senpäiväinen huuto heti ovella, ja yltyy kun vanhempi yrittää lähtä.
Meidän poika on viihtynyt eka päivästä lähtien hyvin. Viikonloppuisin oikein kysyy että mennäänkö dagikseen?
Mutta ehkä ruotsinkielisellä puolella on asiat paremmin ;) Onhan suomenruotsalaiset tutkimusten mukaan ksekimääräistä onnellisempia suomalaisia =)
 
no juu
Itse en laittaisi alle 4-vuotiasta päiväkotiin, ellei ole pakko. Aiankin meilläpäin ovat niin hiton täynnä, ettei niillä hoitajilla ole aikaa katsoa lasten perään edes. Eivät usein tiedä, miten on nukkunut tai syönyt, ja lapsi lähinnä saa yksikseen pyöriä siellä isompien jaloissa. Meidän 2-vuotias on pph:lla, ja kun kesällä oli päiväkodissa, niin se oli järkytys sekä minulle että lapselle.

Toisaalta, vakituisessa varahoitopaikassaan ryhmiksessä tykkää olla päivän silloin tällöin, vaikka meno onkin kova. Siellä ryhmässä on kuitenkin max 10 lasta, eikä esim. viittätoista, kuten tuolla päiväkodissa oli. Mutta näitähän on moneen junaan, ja lapsetkin on erilaisia.
 
niin samaa mieltä
tarhantätit tuntuvat käyttävän sen energiansa ja tarmonsa lähinnä vanhempien kiusaamiseen jos jonkinlaisilla määräyksillä, keskusteluilla ja tenttamisella. hoitaisivat niitä lapsia samalla intensiteetillä niin kyllä tulis hyvä!
 
Päiväkoteja kiertäneenä voin kertoa, että ainakin Helsingin seudulla on pääasiassa hyvinkin asiansa osaavia ihmisiä, joita kiusataan yhteiskunnan toimesta liian suurilla ryhmäkoo'illa, liian tiukkaan mitoitetuilla paikallaolo-laskelmilla ja sen seurauksena syntyneellä sijaistenotto-kiellolla....
Erityislapsia on paljon ja heidän saamisensa kahden paikalle on vaikeaa saatikka sitten erityisavustajien saaminen. Yhdessäkin ryhmässä oli sokeritautia sairastava pikkumies jonka sokerien tsekkaamiseen meni ryhmän lastentarhanopelta ihan valtavasti aikaa..ja se oli tietty muilta lapsilta pois.
Hoitajat väsyvät helposti, mutta yrittävät kyllä parhaansa...
 
nellien
Ootpas ollu kurjassa päiväkodissa töissä, jos koet asiat noin :(

Itse olen ollut myös päiväkodissa töissä ja jos jotain pahempaa sattui, ei sitä vanhemmilta pimitetty. Ei myöskään seläntakana paskaa jauhettu.
Ei lapsia myöskään huonosti kohdeltu.
no mä uskon että joissakin päiväkodeissa elämä on just sellasta mitä ap sanoo, nimittäin isompaa lastani kertoi eräs hoitaja lyöneensä, mutta päiväkodinjohtaja väitti että kyseessä oli informaatiovirhe, ja paino päälle vaan.

sen lisäksi down tyttö suljettiin avustajan toimesta hetkeksi pimeään vessaan ja uhkasi tehä uudelleen. tätä päiväkodin johtaja myös puolusteli, ei oo muka ollut ovi kii(no mies kyllä näki että oli ovi kiinni) ja että voi voi kun lapsi on ollut hankala koko päivän.johon minä sitte että lapsella on kehitysvamma eikä voida olettaa että hän käyttäytyisi aina ikätasoisesti. johtaja joo mut pitäähän sitä vaatia ja vaatia, pitäähän sen oppia. no mutta mitä se oppii pimeään vessaan sulkemisesta? enpä saanut vastausta.

niin että tuohon päiväkotiin ei asti jalallaan ykskään meidän lapsista kun johtajakin on mätä ja henkilökunan puolella vaikka mitä olisi
 
nellien
[QUOTE="aapee";24854153]Niin ei välttämättä kerrokkaan isompikaan lapsi. Enkä voi yleistää koska en ole työskennellyt suomen jokaisessa päiväkodissa. Mutta monessa olen. Ja oikesti se miten sielä lapsia kohdellaan on pöyristyttävää, mä kyllä sanoin siitä myös esimiehelleni, mutta sellaseen on niin vaikea puuttua jos ei itse näe tapahtumia. Eräässä paikassa kun aloitin ja lastentarhanopettaja vessatti lapsia, alkoi karjua pojalle joka ei seisonut rivissä ja riuhtaisi kädestä sivuun hänet, sitten kun tajusi että minä olen siinä kuulemassa sanoi heti että muista että sinulla on sitten vaitiolovelvollisuus! Ja minusta lapsia koskevaa työtä pitää tehdä siksi että haluaa oikesti hoitaa lapsia hyvin, lapset viettävät kuitenkin paljon aikaa päiväkodeissa ja se vaan on taivaan tosi että kivoja paikkoja ne eivät ole.[/QUOTE]

hetkonen ei se vaitiolo velvollisuus voi koskea sitä mitä muut hoitajat tekee! vaan sitä ettei perheiden asioita levitellä. miks sä et ole puuttunut noihin? varhaiskasvatuspäälikköön yhteys,kantelu,jos on sellasta mistä voi tehdä rikosilmoituksen niin rikosilmoitus! kai oot tehnyt?
 
Suzyanne
Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Kuvottavaa tuollainen kaksinaamaisuus!!!!! Haukutaan myös vanhempia selän takana ja kauhistellaan lasten rumia vaatteita yms kaikkea paskaa!!!!Luojalle kiitos ettei tartte lastani laittaa päiväkotiin...
Niin kauan kuin minulla ei ole mitään merkkejä siitä että lapsia kohdeltaisiin huonosti, niin kauan oletan parasta.

Sitäpaitsi olin pojan pk:ssa muutamana päivänä hänen kanssaan alussa. Silloin kohtelivat lapsia hyvin, en suostu ajattelemaan ettei se olisi normaalitila.

Ja ap:lle, tuo on aikamoista yleistämistä. Uskoisin että isompi prosentti on niitä päiväkoteja missä lapsia kohdellaan hyvin, kuin niitä joissa heitä kohdellaan huonosti.
 
Monessa päiväkodissa olleena peesaan ja en peesaa aloittajaa. Nykynen työpaikka on hyvä ja kaikki viihtyvät, mutta seassa on kyllä niitä missä en viihtyny enkä lastani antas. Oman lapseni päiväkodissa olen myös työskennellyt ja saanut kuvaa sitä kautta+siitä että lapsi viihtyy siellä ja haluaa mennä sinne. Ihmisiä on jokalähtöön ja kaikki eivät tosiaan sovellu tuolle alalle, kaikki esimiehet eivät ole paikallaan jne...Mutta noin yleistystä en laittas että päiväkodit ovat sitä ja tätä.
 
puolustelen päiväkotia
Sörkkäisenpä lusikkani minäkin tähän keskusteluun....Minulla on kaksi lasta, 4- ja 5-vuotiaat. He rakastavat olla päiväkodissa! Minulla ei ole pahaa sanottavaa kummankaan lapsen hoidosta! Esikoinen on ollut 2,5v samojen , tuttujen aikuisten hoidettavana ja kyllä on helppoa ja mutkatonta kommunikointia, puolin ja toisin!
Kuopus on tukilapsena integroidussa erityisryhmässä ja olen ERITTÄIN iloinen ryhmän osaavista ja asiantuntevista aikuisista!!!!!!

Eli ei todellakaan voida yleistää näitä kaikkia kertomuksia koskemaan kaikkia päiväkoteja kautta maan!
 
"vieras"
Ei ihan väärinkään.
Mutta jos työntekijät moittivat vanhempia selän takana, se johtuu paljoltikin 'aiheesta' eli ei noudateta lasten hoitoaikoja, ei tuoda varavaatteita vaikka pyydetään ja lapsi on kylmissään, tuodaan kipeä lapsi hoitoon tms.
Hoitoaikojen mukaan järjestellään työvuorot ja palkataan kiertäviä hoitojia paikkaamaan tai lisäavuksi.
No- sitä ja sitä lasta ei tuodakaan aamulla jo kello kuusi, kuten on imoitettu (päikky aukeaa normaalisti 6.30)- hoitaja tulee turhaan koska asiasta ei ilmoiteteta. Se puoli tuntia on pois iltapäivästä jolloin apua tarvitaan enemmän, mutta sitä ei tehdä kaupungille lahjaksi, ei kukaan muukaan tee palkallista työtään ilmatteeksi!
Tai lapsen hakuajaksi on merkitty 15.15- lapsi haetaan 16.45 mitään ilmoittamatta.
Tuloajaksi on ilmoitettu 11.00 ja lapsi tuodaan 7.00- tulos on, että ei ole aamupalaa varattuna, koska erityisruokavalioisen tilaus olisi pitänyt tehdä edellisenä päivänä, se on toki tehty, mutta vasta lounaalle, ruoka kun tulee keskuskeittiöltä, ei valitettavasti omasta keittiöstä. Vanhemmat ovat tästä hoitajille äkäisiä......

Ohje sanoo, että vanhemmille hymyillään ja kaikki toivotetaan tervetulleiksi. Totta on, että lasten kuullen ei saisi mitään tälläisiä puhella, mutta valitettavasti sitä kyllä tapahtuu.
Mutta ei se sentään koko työvuoroa täytä eikä tätä tapahdu joka päivä.

Kaupungilla liikkuessaan kuulee toisten suusta juoruja, kuinka päiväkodin toimintaa moititaan ja lytätään kaikki hoitajat, jotka edelleenkään eivät tee muuta kuin työtään ja hekin sairastuvat, heillekin sattuu tulkintaerehdyksiä siitä mitä vanhempi nyt onkaan sanonut lapsensa pukemisesta tai äristään päiväkausia siitä kuinka hoitaja on rohjennut pyytää lapselle isompia vaippoja, koska edelliset ovat todella pieniä lapselle pukea........ koska eihän hoitaja joka lasta hoitaa päivittäin, nyt voi mitään tietääkään.

Joka suunnalta ajetaan ahtaalle- myös vanhempia omilla työpaikoillaan.
 
  • Tykkää
Reactions: lauantaipussi
"tiiu"
Kyllä mä nyt vaan sanon että lapsesta näkee jos sillä on paha olla. Toki on vanhempia jotka ei välitä - mutta moni kuitenkin välittää. Ei lapset ole maailman taitavimpia näyttelijöitä ja jos nyt hereillä sattuisivat tunteet ja puheet pitämään kurissa (mitä epäilen) niin uniin pahat jutut tulee.

Varmasti on epäpäteviä hoitajia mutta esim. karjaisuun ei kai yksikään lapsi kuole? Aikuiset siitä ottaa nokkiin mutta jos lapselle kerran joku hoitaja korottaa ääntään niin tuski se vielä traumatisoi. Monessa perheessä se "ihana kotiäitikin " karjuu jo paljon enemmän lapsilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: lauantaipussi
"vieras"
On kokemusta kahdesta päiväkodista vanhemman näkökulmasta. Toinen oli heikkotasoinen ja siellä oli ap:n mainitsemia juttuja. Mutta asian havaitseminen onnistui vasta kun lapsi oli ollut jo vähän pidempään päiväkodissa ja esim. siinä kohtaa, kun tulin hakemaan lasta 'kesken päivän'. Päiväkodista puhutaan ihan yleisesti hyvänä paikkkana, mitä suuresti ihmettelen. Sieltä löytyy kaikki mahdolliset epäkohdat.

Toinen on taas ihan toista maata, työntekijöiden vaihtuvuskin on vähäistä ja näkee, että valtaosa tekee parhaansa ja vähän ylikin. Ei ole ollut mitään sellaista, että pienet jäävät isojen jalkoihin kuten joku kuvaili. Vaan oikeastaan päinvastoin, pienten ryhmässä on jopa rauhallista kun toimita on viisaasti suunniteltu ja lapsia on jaettu tekemään eri asioita. Myös avustajamitoitus yms. on kohdillaan.

Lapsia kotona hoitaessa pisti pikemminkin silmään pph:jien välinpitämätön asenne lapsia kohtaan. Tuli vahvasti tunne, etten ikinä uskaltaisi luottaa lapsia yhden ihmisen kodin seinien sisäpuolelle, jos en tunne kunnolla. Myös pph:n motiivi työhön voi olla esim, se että saa omat lapset hoidettua kotona ei niinkään se, että tuntisi valtaisaa kutsumusta alalle.

Eiköhän ihmisillä kaikkiaan ole itsekkäät syyt töiden tekemisen taustalla, joko he saavat itselleen siitä jotain tai yksinkertaisesti tarvitsevat rahaa. Ei se katso sitä, oletko putkimies vai lastenhoitaja.
 
"äiti"
Todellakaan yleistää ei voi, mutta on totta että meitä aikuisia on hyvinkin erilaisia päiväkodissa. Osa tekee työtä siksi kun on pakko, ei siksi, että työ lasten parissa olisi se unelma tai edes työ josta pitää ja se voi sitten näkyä hyvinkin ikävällä tavalla asiakkaan eli lapsen kannalta.

Sitten olemme me jotka olemme haluanneet alalle, surkeasta palkasta huolimatta, vaikka työ on henkisesti välistä raskasta. Jaksamme iloita lapsen iloista, halailemme ja lohdutamme, jos maanmurhe mielen yllättää kesken leikin. Teemme työtä rakkaudella, rajoja lapselle asettaen, kunnioitamme pientä lasta ja torumme, jos siihen on aihetta. Päivään mahtuu paljon mahtavia hetkiä, välistä kiire yritti sanella toimintaa, mutta teimme nyt syksyllä päätöksen, että se heitetään roskakoriin, siinä on yksi asia mitä ei todellakaan tarvita päiväkodissa.

Oman lapseni kokemuksesta tiedän, että meidän hoitajien joukossa on myös ns. petoja! Ja miksi noin kauhea nimitys hoitajalle, no siksi, kun tämä kysyeinen ihminen oli lapselle julma, ilkeä ja ties mitä muuta kun luuli olevansa yksin lapsen kanssa. Näihin tilanteisiin oli muidenkin lapset kyseisen pedon kanssa joutuneet ja niistä en jaksa enään kertoa (olen kertonut n.3-2 vuotta sitten täällä ja siinä on riittävästi asiaa puitu). Sanon vain vanhemmat, jos lapsi jatkuvasti kotonakin huutaa ettei halua mennä päiväkotiin, saa yöllä kauhukohtauksia, tietyn aikuisen läsnäollessa takertuu enemmän kuin jos joku toinen olisi vastaanottamassa lasta päiväkodissa, niin kannattaa miettiä onko siellä kaikki ihan ok.
Asia on vaikea, koska muut hoitajat eivät todennäköisesti ole huomanneet mitään erikoista. Mutta itse oli kerran tilanteessa läsnä, jossa tämä hoitaja ei ollut huomannut minua ja samoin kävi myös yhden toisen perheen kohdalla. Eli näimme ja kuulimme mitä tapahtui, mutta kaikesta huolimatta asian eteenpäin vienti johtajalle ei tuottanut tilanteeseen mitään muutosta. Onneksi olimme siirtojonossa toiseen päiväkotiin ja sinne pääsimme lopulta. Lapseni kauhu päiväkotia kohtaan haihtui, yöt rauhoittuivat ja nauttii päiväkodissa olemisesta, mutta haluaa kyllä pitää vapaapäiviä, jos niitä on tarjolla.

Eli olkaa herkkiä kuuntelemaan lastanne, pelkästään joku jälki jossakin ei kerro yhtään mitään, koska lapsille sattuu ja tapahtuu päivän aikana muksahduksia, toiselle enemmän ja toiselle vähemmän. Mutta jos on selkeä muutos lapsen käytöksessä, niin silloin kannaattaa miettiä voisiko päiväkodin arjessa olla jotakin joka sen voisi aiheuttaa.

Oikeasti koin silloin oman lapseni kohdalla todella pahan järkytyksen, kun tajusin olleeni todella sinisilmäine! Olin todella järkyttynyt, miten joku voi olla 1-3 vuotiaille niin julma! Nyt jos joku kertoo minulle lapsena itkuisuudesta hoidossa niin ensin kysyn onko vasta aloittanut (koska itkuisuus voi olla myöskin sitä) Kerron myös kokemani ja sitä on monen lähes mahdotonta uskoa todeksi. Niin ja sekin kannattaa ymmärtää, että alalle sopimattomia henkilöitä on myös perhepäivähoitajina, ei todellakaan vain päiväkodissa!

Mutta muistakaa, että päiväkodit voivat olla parhaimmillaan loistavia päivähoitopaikkoja ja monesti se miten lapsi aamulla jää hoitoon on aika luotettava mittari kertomaan onko lapsella turavallinen olo jäädä sinne. Toki voi olla huono aamu/kausi ja mutta noin yleensä miten jää.

Itse rakastan työtäni ja lapsiani ryhmässä, itku tulee silmään, kun lapsi muuttaa muualle tai vaihtaa kavaessaan ryhmää tai lähtee kouluntielle.
 
"kuume"
[QUOTE="äiti";24871375]Eli olkaa herkkiä kuuntelemaan lastanne, pelkästään joku jälki jossakin ei kerro yhtään mitään, koska lapsille sattuu ja tapahtuu päivän aikana muksahduksia, toiselle enemmän ja toiselle vähemmän. Mutta jos on selkeä muutos lapsen käytöksessä, niin silloin kannaattaa miettiä voisiko päiväkodin arjessa olla jotakin joka sen voisi aiheuttaa.

.[/QUOTE]

Näimpä, vanhempien velvollisuus on tämä - eikä vaan sulkea silmiä. Petoja on äitienkin joukossa ja se on vielä kamalampaa. Ei kotonakaan olo kaikille lapsille onnea takaa.

Mädät omenat löytyy kaikista ammateista. Päiväkotilasten vanhemmistakin. Ei yhteistyö kaikilta vanhemmiltakaan suju kun kuivitellaan että se oma nico-marjaana on maailman napa päiväkodissa...hoitajia haukutaan lasten kuullen jnejnejne
 
Tämä on totta että kokoajan ajetaan hoitohlöt ahtaammalle, ryhmät suurenevat ja hoitajat yrittävät sinkua mahdollisimman moneen!

meilläkin kunta päätti ratkaista hoitajapulan niin että tekee ryhmäperhepäiväkodeista pväkodit, jotta yhtä hoitajaa kohden saadaan sijoittaa enemmän lapsia! Tilat tosin ovat mitoitetut ryhmiksen kokoon, mutta nyt pitää tunkea enemmän lapsia noihin tiloihin!
Eli ainut asia mikä muuttuu on että lapsikoot kasvavat, mutta yhtään enempää hoitajia ei tule!
Kyllä pistää miettimään että päättäjillä ei ole mitään käsitystä siitä miten tiukilla hoitajat ovat työssään monissa pväkodeissa!

Ja jatkuva pula on pätevistä työntekijöistä; sanotaanko että niin kauan kun palkka on näinkin hanurista niin ei niitä päteviä ole mistä ottaa! Ja olosuhteet muutenkin huononevat jatkuvasti.

Tästä pitäis mun mielestä vanhempien ja hoitajien nousta barrikaadeille eikä vain keskenään kauhistella asiaa!! Ihan oikeasti.

Tuli vähän sekava teksti mutta ymmärretyksi varmaan tulin kuitenkin
 
Tämä on totta että kokoajan ajetaan hoitohlöt ahtaammalle, ryhmät suurenevat ja hoitajat yrittävät sinkua mahdollisimman moneen!

meilläkin kunta päätti ratkaista hoitajapulan niin että tekee ryhmäperhepäiväkodeista pväkodit, jotta yhtä hoitajaa kohden saadaan sijoittaa enemmän lapsia! Tilat tosin ovat mitoitetut ryhmiksen kokoon, mutta nyt pitää tunkea enemmän lapsia noihin tiloihin!
Eli ainut asia mikä muuttuu on että lapsikoot kasvavat, mutta yhtään enempää hoitajia ei tule!
Kyllä pistää miettimään että päättäjillä ei ole mitään käsitystä siitä miten tiukilla hoitajat ovat työssään monissa pväkodeissa!

Ja jatkuva pula on pätevistä työntekijöistä; sanotaanko että niin kauan kun palkka on näinkin hanurista niin ei niitä päteviä ole mistä ottaa! Ja olosuhteet muutenkin huononevat jatkuvasti.

Tästä pitäis mun mielestä vanhempien ja hoitajien nousta barrikaadeille eikä vain keskenään kauhistella asiaa!! Ihan oikeasti.

Tuli vähän sekava teksti mutta ymmärretyksi varmaan tulin kuitenkin
Sekin on nähty että pomo kieltää työntekijöitä mitenkään ilmaisemasta työntekijätilanteesta ja lapsimäärästä/työntekijä. Viimeiseen asti piti salata perheiltä oikea tilanne ja esittää että kaikki ok ja lapset ovat turvassa(varmaan joo kun 1-3v on 10-12kpl ja hoitajia yksi...). Ei palkannut lisää porukkaa, väärensi tehotilastoja jne...typerää. Mutta se on taivahan tosi että ilman asianosaisten rähinää ei mitään tapahdu asiassa. Lisää vaan lykätään lapsia ja revitään hoitajista kaikki voimat.
 
vierailija
Päiväkoteja kiertäneenä voin kertoa, että ainakin Helsingin seudulla on pääasiassa hyvinkin asiansa osaavia ihmisiä, joita kiusataan yhteiskunnan toimesta liian suurilla ryhmäkoo'illa, liian tiukkaan mitoitetuilla paikallaolo-laskelmilla ja sen seurauksena syntyneellä sijaistenotto-kiellolla....
Erityislapsia on paljon ja heidän saamisensa kahden paikalle on vaikeaa saatikka sitten erityisavustajien saaminen. Yhdessäkin ryhmässä oli sokeritautia sairastava pikkumies jonka sokerien tsekkaamiseen meni ryhmän lastentarhanopelta ihan valtavasti aikaa..ja se oli tietty muilta lapsilta pois.
Hoitajat väsyvät helposti, mutta yrittävät kyllä parhaansa...
:eek:
 

Yhteistyössä