Päiväkoti vai perhepäivähoito ?

pph:sta ei kokemusta, mutta päväkodissa ei ainakaan meidän lapsilla ole ollut mitään ongelmaa. Mun mietteitä kuitenkin on että jos pph sairastuu pitää lapset viedä johonki varahoitopaikkaa. Päiväkodissa enempi henkilökuntaa eli hoitopaikka pysyy tuttuna. Toiseksikkin en haluisi jättää lapsiani yksin oudon aikuisen (+ tietty muiden hoidettavien )kanssa kun kuitenkaan en voisi tietää mitä päivän aika touhutaan.
Mutta nämä siis minun mielipiteitä.
 
Meillä on niin hyvä kokemus perhepäivähoidosta, että en arvaisi päiväkotiin enää viedä. Päiväkodissa ei olot ole välttämättä yhtään sen paremmat eikä syliä ehkä sitäkään vertaa kuin perhepäivähoidossa. Enemmän negatiivista on päiväkodeista kirjoteltu.

Ehkä meillä on vaan käynyt tosi hyvä tuuri, kun ollaan saatu lapselle ehkä se maailman paras perhepäivähoitaja.

Varahoitopaikka on kunnallinen päiväkoti, mutta ei ole tarvinnut viedä sinne vielä kertaakaan vuoden aikana. Lomatkin yritetään järjestellä niin, että ei tarvitsisi viedä varakotiin.
 
Ja kannattaa miettiä millainen tyttö on luonteeltaan. Jos on hurjan arka ja sopeutuu hitaasti muutoksiiin, perhepäivähoito on paras vaihtoehto. Yhden kaveriperheen 3-vuotiasta suositellaan nyt vuoden päiväkotihoidon jälkeen pph:lle, koska sopeutuu muutoksiin hitaasti ja nyt ryhmä vaihtuis vuodenvaihteessa suurempaan.
 
Meidän tyttö meni hoitoon päiväkotiin (alle 3-vuotiaiden ryhmään) 1,5-vuotiaana. Hain paikkaa pph:lle, mutta päästiin päiväkotiin. Nimenomaan päästiin. Paljon oli pelkoja mutta kaikki osottautui turhaksi. Neljä hoitajaa, joista kaikki on toinen toistaan ihanampia. Yhden oma lapseni on ottanut luottotädiksi jonka syliin menee kun tulee paha hetki.

Meidän tyttö näytti ennen hoitoon menoa aralta ja sen takia hainkin pph:lle, mutta on sopeutunut älyttömän hyvin päiväkotiin ja reipastunut silmissä! Eli joskus voi mennä näinkin päin.. tämä on kuitenkin sellaista arpapeliä, millainen pph sattuu tai millainen päiväkotiryhmä. Luultavasti lapsesi sopeutuu oli päätös kumpi vain. Kaikki ystävieni lapset ovat sopeutuneet kukin omille hoitajilleen olivat sitten missä hoidossa tahansa. Tsemppiä päätökseen!
 
Itse olen päiväkodissa pienten ryhmässä töissä ja ikäjakauma on 11kk-3v. Meillä on aivan ihana ryhmä. Paljon puhutaan tuosta sylistä ja siitä, että ei riitä aikaa, mutta ei pidä paikkaansa. Harvoin kaikki 12 syliin haluaa ja on myös lapsia, jotka eivät halua ikinä. Kyllä päiväkodinkin lapset saavat huomiota ja sitä varten oleillaan paljon pienryhmissä. Omani halusin päiväkotiin koska epäilin löytäväni sopivaa hoitajaa. Lapseni eivät kumminkaan päässeet kesken kautta päiväkotiin ja minulle tarjottiin pph:aa. Olin pettynyt, mutta pakkohan se paikka oli ottaa. Pettymykseni osoittautui turhaksi koska saimme aivan mahtavan hoitajan, jolla alan ammatti ja 6 omaa lasta(koulutiellä 4). Kaksivuotiaalle en sanoisi, että on väliä kumpaan menee. Varmasti molempiin sopeutuu hyvin. Kysele itse alueesi pph-tilannetta ja soittele heille, kysele tietoja ja mitä nyt ikinä haluat heistä tietää. Tsemppiä!
 
Ehdottomasti perhepäivähoito,meidän toinen lapsi sydänlapsi ja infektio altis.
Plussaa
-pieni ryhmä
- yksi hoitaja
-vähemmän sairastamista

Miinusta
-varahoitaja ei ole aina sama
-voi olla että ei ole sopivaa leikkikaveria

Lapset meillä 4v ja 1,5v :heart:
 
Siis onhan pph:llakin varahoitopaikat.... Niin kunnallisella kuin yksityiselläkin puolella...

Mutta siis asiaan: Ite ollut aina päiväkodin puolella ja kun omien lasten päivähoito tuli kyseeseen hainkin päiväkotiin paikkoja. Niitä ei kuitenkaan ollut, joten lapset meni pph:lle. JA SEN IHANAMPAA JA PAREMPAA PPH:aa EI VOISI MAA PÄÄLLÄÄN KANTAA! Olen erittäin tyytyväinen.
Tosiaan kaikki riippuu niin lapsesta ja niin hoitajasta.... ei voi yleistää mitään asiaa...
 
DG
Meillä pari vuotias aloitti ensin päiväkodissa, mutta kiusattiin. Koska siellä oli ikäjakauma 9kk-10v. Tosin ryhmiä oli kolme ja kuului pienokaisiin. Mutta isommat kiusasi kun poika oli heistä liian pieni. Jonka jälkeen hoitajat myös alkoivat sanomaan, että tiedän poika ei oikein sovellu tänne. Joten ei jäänyt kyllä oikein hyvä maku tuosta.

Nyt pph:lla, ja poika soveltuu hyvin. Kotiutunut sinne hyvin. Vaikka itse pelkäsin tuonne pph:lle menoa, mutta pelko oli aiheeton.
 
Kiitoksia teidän kommenteista. Ajattelin nyt laittaa ekaksi toiveeksi perhepäivähoitajan ja jään katsomaan kuinka käy. Taitaa olla niin, että molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Tuntuu hurjalta jättää tuikituntemattomalle perhepäivähoitajalla lapsi 8 tunniksi hoitoon, mutta onhan siellä vähäemmän lapsia ja kodinomaisempi ympäristö. Tämä on tätä äitinä oloa, sydäntä särkee jättää lapsi hoitoon ja aloittaa tämä työn ja arjen oravanpyörä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Siis onhan pph:llakin varahoitopaikat.... Niin kunnallisella kuin yksityiselläkin puolella...

Mutta siis asiaan: Ite ollut aina päiväkodin puolella ja kun omien lasten päivähoito tuli kyseeseen hainkin päiväkotiin paikkoja. Niitä ei kuitenkaan ollut, joten lapset meni pph:lle. JA SEN IHANAMPAA JA PAREMPAA PPH:aa EI VOISI MAA PÄÄLLÄÄN KANTAA! Olen erittäin tyytyväinen.
Tosiaan kaikki riippuu niin lapsesta ja niin hoitajasta.... ei voi yleistää mitään asiaa...

Meillä on poika yksityisellä pph:lla ja varahoitopaikkaa ei ole.
 
Meillä tyttö aloitti hoidon 10kk ikäisenä perhepäivähoitajalla. Hyvin viihtyi! Nyt vuoden ollut pienessä päiväkodissa. Hyvin sielläkin viihtyy mutta paljon paremmin minun mielestäni perhepäivähoitaja pystyy huomioimaan yksilöitä! Vähemmän neiti oli myös kipeänä kun oli vähemmän lapsia!
 
Varmasti on molemmissa plussaa ja molemmissa myös miinusta. Meillä 1-vuotias on lähdössä ensi viikolla perhepäivähoitajalle. Kävimme 3 kertaa tutustumassa hoitajaan, hänen kotiinsa ja toisiin hoitolapsiin ja minulla on hyvä ja luottavainen olo hoitopaikan suhteen. Hoitaja vaikutti erittäin lapsirakkaalta, empaattiselta ja osaavalta. Hän laittaa ruuankin aina edellisenä iltana valmiiksi, jotta pystyy katsomaan lasten perään koko aamupäivän. Meillä on varahoitopaikka tiedossa, mutta se on silti mielestäni miinus, koska en veisi mielelläni näin pientä lasta vieraaseen paikkaan päiväksikään. Varmsti päiväkotikin voi olla hyvä vaihtoehto, mutta näin pienelle kuin meillä tuo pph on varmasti paras. Toivottavsti myös sairastamista on pienen ryhmän myötä vähemmän tiedossa. Minusta on myös ihanaa, että lastani hoitaa koko ajan sama ihminen. Päiväkodissa se ei aina ole sama, vaikka olisikin ns. omahoitaja. Myös meteliä on päiväkodeissa yleensä enemmän kuin pph:lla.
 
Ihan semmoisen asian haluaisin sanoa, että olkaa siitä onnellisia, että on mahdollisuus valita. Olisin mielummin laittanut poikani perhepäivhoitoon, mutta kun kunnalla ei ole mahdollista tarjota ruotsinkielista pph:ta. Joten päiväkotiin mennään ylihuomenna. Ihan luotettavin mielin vien poikani sinne. Ryhmä on pieni ja hoitajat mukavia ja ammattitaitoisia.

Olen seurannut sivusta tuttavani lapsen perhepäivähoitoa. Voi sanoa, että siinä tapauksesa on käynyt huono tuuri. Oma hoitaja on paljon sairas, samoin varahoitaja. Joskis tuttavani ei edes tiedä minne vie poikansa seuraavana aamuna, kun kukaan ei voi ottaa. Minusta se ei ole lapsen edun mukaista.
 
Meillä aloitettiin yksityinen perhepäivähoito.
Kokemusta kokonaista 2 päivää.
Tosin onneksi ehdittiin tutustua 1,5 kuukauden ajan - 3-4 käyntikertaa kaksin - sitten lyhyemmät pätkät jolloin tyttö oli hoidossa (mun palaverin ajan) 5 t , sitten 2,5 t ja sitten 3,5 t...

Vielä ei ole tullut itkuja laisinkaan - kaikki on sujunut hyvin.
Aika toki näyttää miten jatkossa sujuu.

Mun 1v 3 kk tyttö on hyvin avoin ja sosiaalinen - MUTTA huomasin joululomailun aikaan että isossa ja hälinäpaikassa kyllä reipaskin lapsi (näin pieni) tulee levottomaksi.
Joten tuolla valinnalla ujollle pph ja reippaalle päiväkoti olisin pienten kohdalla hieman eri mieltä.
Ainakin suurempien päiväkotien ja ryhmien kohdalla - jossa vaikkapa ruokailu tms hetket on meluisia ja levottomia.

Ja tuo valinta on isommissa kauoungeissa - kuten meilläkin - ahkä mahdollisuus, ehkä sattumaa. Mulla kävi tuuri kun soittelin oikeaan aikaan yksityisen pph:n vetäjälle.

Varahoitopaikaksi ainakin meillä määritetään päiväkoti, tosin en vielä oo saanut varmistusta onko haluamani. Jolloin tuollaista kierrettä kai ei pitäisi tulla - että aina vaihtuu hoitopaikka...

Hassu seikkahan on ainakin täällä nyt - että yksityinen pph on 13 e halvempi kuin kunnallinen - siis näillä max maksuilla mitä minäkin makselen - kunnallinen 233 , yksityisetsä tukien jälkeen maksettavaa 220.

Mutta jokaisella on varmaan itsekenenkin valinta oikea , ja se mihin lapsi tottuu on hänelle turvallista ja mukavaa.

 
tyttö 1v3kk.lokakuun alusta on ollut pph.lla hoidossa.todella ihana ja ammattitaitoinen hoitaja on.on ollut varmaan jo parikymmentä vuotta hoitajana.
hyvin synkkaa jutut äidillä ja hoitajalla,ja lapsella ja hoitajalla.

varahoitojärjästelyt vaan joskus mietittää,varahoitaja yleensä aina lasten hiihto,syys ym lomat itse lomalla,ja jos vakihoitaja haluisi silloin myös lomaa,ja meillä itsellään ei lomaa,niin tyttö kiikutettava varahoitajan varahoitajalle..josta ei mitään haisua...
 
Meillä onneksi pystytään todennököisesti ainakin suurimmaksi osaksi järjesteleen niin, että lapsen ei tavi mennä perhepäivähoidosta varapaikaan (päiväkotiin). Omat vanhemmat asuu lähellä ja ovat eläkkeellä. Minun ja mieheni työt on sen verran joustavia, että ainakin voisi olla mahdollisuus pidellä tarvittaessa ylityötunteja pois. Kiva kuulla näitä kokemuksia. Toivottavasti saataisiin hyvä hoitopaikka ja ennenkaikkea lapsi viihtyisi siellä.
 
Me olemme tyytyväisiä päiväkotilapsen vanhempia. Ennalta vähän arvelimmekin, että tyttö sopetuu hyvin kun on sosiaalinen ja ottaa helposti kontaktia kaikkiin. Hänelle sopii myös säännöllisyys (-lienee tullut isäänsä!) Meille on ainakin osunut erittäin hyvä pk ja hoitajat, jotka ottavat kyllä lapsen huomioon yksilönä.
Kun aamulla jää mielellään leikkimään ja päivä on mennyt hyvin (syönyt ja nukkunut normaalisti) on itselläkin rauhallinen mieli odottaa seuraavaa päivää.
Olemme olleet yllättyneitä siitä, miten paljon tyttö on oppinut uusia asioita ihan muutamassa kuukaudessa. Varmasti näin olisi muutenkin, mutta on ottanut ryhmän isot tytöt esimerkikseen. Enää on turha antaa tuttuipullosta mitään edes hätä tilanteessa - vain nokkamuki kelpaa!
 

Yhteistyössä