Päiväkotien ruokaloruja!

  • Viestiketjun aloittaja Höntsiäinen
  • Ensimmäinen viesti
Ei ei ja vielä kerran ei
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
Kirkon lattia (kädet levälleen kämmenet ylöspäin) kirkon seinät (kädet levälleen sormet ylöspäin) kirkon katto (sormenpäät yhteen ja ylöspäin) kirkon risti (kädet ristiin) siunaa Jeesus ruokamme, Aamen (käsillä siis näytetään mitä sanotaan!)
Yökyökyök.....ei mitään tuollaista meidän lasten päiväkotiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
marika (yksityisen pienpäivähoidon nuori perustaja
maanantaina makkarat tehtiin.tiistaina tikut vuoltiin.keskiviikkona keitto keitettiin.torstaina tupaan kannettiin.perjantaina perheelle annettiin.lauantaina liemi latkittiin.sunnuntaina suut pyyhittiin hyvää ruoka halua
 
mie
Kukkuu, kukkuu, pikkulanttu nukkuu
kellarin pimeässä nurkassa.
Hiiri se tuli ja puraisi.
Pikkulanttu naurista potkaisi.

Nauris se parkas ja nurkkahan karkas,
porkkana paineli perässä.
Sipuli se itkeä pillitti,
peruna se tilliä lohdutti.

Kaalikin suuttui ja punaiseksi muuttui,
punajuuri punotti vieressä.
Retiisi ja kukkakaali kikatti,
salaatti vain yksinänsä mökötti.

Suut meni tukkoon, kun avain kävi lukkoon,
tarhuri seisoi ovella.
"Ollaan me ihan kiltisti",
kasvikset yhdessä vakuutti!
 
täs ois yks lisää..
On tullut ruoka-aika
aika tehdä hiljaisuuden taika
taian teen mä näin
ensin käännyn oikein päin
jalat alle pöydän laitan
kädet syliini löydän
rauhassa odotan
kaiken kiireen unohdan
on ruoka-aika!
 
ihmetyttää
oon lto koulutukseltani ja lapsena saanut uskonnollistakin kasvatusta niin kotona kuin koulussa / silloisessa lastentarhassa. ehkäpä sitten aika kultaa muistot, mutta ei mulle kyllä ole mitään traumoja tuosta "tuputtamisesta" jäänyt. päin vastoin, lapsena oli aikas turvallinen olo, kun kysymyksiini vastattiin eikä uskontokaan ollut mikään tabu. nykyajan lapsia käy sääliksi, kun he eivät saa itse muodostaa maailmankatsomustaan, vaan heille myöskin tuputetaan vanhempien ateistista (ja aika jyrkkää/mustavalkoista) ajattelutapaa. uskokaa nyt hyvät ihmiset, että lapset miettivät näitä asioita muutenkin! heille kysymykset, mistä me tulemme ja minne tämän elämän jälkeen menemme (esim. mihin mummu meni kun hän kuoli?") ovat tärkeitä, hyvin tärkeitä. älkää estäkö lapsia tutustumasta myös tähän puoleen elämästä. nimimerkillä neljän lapsen äiti vm -69
 
Tarhan täti
Meillä käytössä seuraavat:

"Kukko puuron keitti,
kana maidon lämmitti,
pikkulinnut lusikat toi,
tulkaapa lapset syömään!"

"Nyt ruokaa kaipaa massut, nam nam, nam nam,
ja voimia tarvii tassut, pam pam, pam pam,
nyt pöytään koko sakki,
että täyttyis takki, nam nam, pam pam, nam nam."

"Kipposet kapposet pullollaan,
tulkaapa syömään sukkelaa,
vatsat täyteen ruokaa saamme,
siispä siitä kiittäkäämme."

Jokaiseen loruun liittyy myös leikki.
 
lh/lto-opisk.
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;24020891:
oon lto koulutukseltani ja lapsena saanut uskonnollistakin kasvatusta niin kotona kuin koulussa / silloisessa lastentarhassa. ehkäpä sitten aika kultaa muistot, mutta ei mulle kyllä ole mitään traumoja tuosta "tuputtamisesta" jäänyt. päin vastoin, lapsena oli aikas turvallinen olo, kun kysymyksiini vastattiin eikä uskontokaan ollut mikään tabu. nykyajan lapsia käy sääliksi, kun he eivät saa itse muodostaa maailmankatsomustaan, vaan heille myöskin tuputetaan vanhempien ateistista (ja aika jyrkkää/mustavalkoista) ajattelutapaa. uskokaa nyt hyvät ihmiset, että lapset miettivät näitä asioita muutenkin! heille kysymykset, mistä me tulemme ja minne tämän elämän jälkeen menemme (esim. mihin mummu meni kun hän kuoli?") ovat tärkeitä, hyvin tärkeitä. älkää estäkö lapsia tutustumasta myös tähän puoleen elämästä. nimimerkillä neljän lapsen äiti vm -69
Hei lto,
Ihan ensimmäiseksi, kirjoituksesi on jokseenkin melko naiivi ollaksesi ammattilainen.
Uskontoa on kautta aikojen käytetty myös pelotteena lapsille. Yksin ateismi ei riitä lasten pelotteeksi, vaan se ristiriitaisuus. Mikä on totta ja mikä ei.

Olemme usein päiväkodissa miettineet erilaisuutta ja sen tuomaa erilaista uskontokantaa.
Meille Kristinusko on se ainoa oikea uskonto. Toisaalta nykyaikana on S2-lapset tuoneet oman lisänsä ryhmiin ja heidän uskontonsa on jäänyt oikeastaan aika pimentoon.
Ateismi on eräänlainen kanta asioihin ja myös tätä pitää kunnioittaa. Vanhemmilla on omat mielipiteensä uskonasioista. Jokaisella on vapaus valita, päiväkodin tehtävä on tukea lasta sekä hänen perhettään näissä asioissa, ei siis kritisoida vanhempien näkemystä.

Asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, mutta ei ole päiväkodin asia päättää lasten puolesta hengellisistä asioista.

Ja sitten loruihin:
Meidän ryhmässä keksittiin ihan oma ruokaloru lasten kanssa. Eihän se tietty onnistu ihan pienempien kanssa.
 
"mama"
Osaako joku miten viitotaan toi kukko puuron keitti? Olis kiva leikkiä sitä kotonakin yhdessä. Lapsi ainakin on näyttänyt, että sormella hämmennetään kämmenen pohjaa samalla kun sanotaan kukko puuron keitti, mutta mites loput siitä leikistä? osaisko joku auttaa :)
 

Yhteistyössä