Paljonko talon rakentaminen maksaa oikeasti?

  • Viestiketjun aloittaja töttöröttö
  • Ensimmäinen viesti
töttöröttö
Olemme suunnittelemassa talonrakennusta Turun alueella. On todella vaikeaa vertailla hintoja. Emmekä voi aloittaa projektia ennen kuin olemme varmistaneet että budjettimme riittää? Te jotka olette rakentaneet, voisitteko kertoa paljonko taloprojektinne on todellisuudessa tullut maksamaan? Ja minkälainen talo teillä on, neliöt, 1 krs, 2 krs? Mitä olette itse tehneet ja missä hommissa on käytetty ammattimiehiä? Riittääkö 180 000 euroa koko projektin läpi viemiseen? Olemme suunnitelleet 1 krs, n.150 neliötä 4 makuuhuonetta, olohuone, keittiö, kodinhoitohuone, sauna ja pesutilat, puutalo. Jääkö talomme keskeneräiseksi tällä budjetilla??
 
kahden äiti
Näin hieman alaa tuntevana sanoisin että paljon riippuu aluksi siitä minne rakennatte. Eli jos on kaupunki niin varmaan maksaa tontit ym. enemmän kuin esim. viereisessä maaseutukunnassa.

Eikös nyrkkisääntönä ole että kun esim. talopaketin kertoo vähintään kolmella niin alkaa liikkua oikeissa summissa.

Perustukset ja pohjatyöt kannattaa teettää ammattilaisella, muuraukset myös ja tietenkin lvi - asiat ellei itse omaa jotain ammattitutkintoa ja pysty tekemään itse. Talotoimittajilla on olemassa pystytyspalveluja, joista kannattaa pyytää tarjouksia. Ja elementtipuolellahan talo toimitetaan työmaalle kaikkine sisustustöineenkin.

www.talopeli.fi ohjelma auttaa asiassa.
 
kahden äiti
Talopelin mukaan meidän talo maksaisi nyt rakennettuna 185000 ? +/- 5%. Meillä on oh+k+3mh+työh.+2xwc+pukuh.+ph+s+vaateh+eteisiä 2+työvaateh+lämmitysh+varasto eli neliöitä 208. Mutta asumme maalaiskunnassa ja matkaa lähimpään kaupunkiin n. 60 km. Ostimme talon, mutta pitäisi remontoida....

Toivottavasti ohjelma auttaa eteenpäin.
 
me tällä hetkellä rakennamme, 1½krs noin 184m2 (asuinpinta-ala 125m2) ja meillä budjetti on 185000? ja tällä hetkellä näyttää että budjetti pitää paikkansa, siihen sitten tontti (raisio) 21000?.
suurimman osan mies tekee itse talkoo väen kanssa.
 
Ruuli
Me rakennutamme taloa juuri nyt. Loppuhinta on sovittu, neliöitä on 120, sen lisäksi talossa on yläkertavaraus. Talo maksaa 170 000. Pihatyöt teemme itse, samoin autokatoksen.
 
triinu
meillä kans rakenteillä 1 1/2 kerroksinen talo Itä-Uudellamaalla. Talossa neliöitä 153/188 ja budjetti 130 000-140 000 euroa (isompaan menoon varaututtu). Nyt aloitettu juuri sisätyöt ja tuntuu, että budjetti pitää. Meillä kumminkin melkein kaikki työt tehty itse ja talkoilla (paljon ammattilaisia suvussa :), tähän mennessä ulkopuolisena maksettu ainoastaan luvat ja rakennekuvat, sekä traktorikuskin palkka eli noin 7000 euroa (raha tähän mennessä käytetty 75 000 euroa).
 
tiedän monia omakotitalon rakentaneita, jotka ovat sukulaisten ja useimmiten varsinkin vanhempiensa avulla rakentaneet reilusti alle 100 000 eurolla ison talon, toista sataa neliötä. jos kaikesta työstä taas joutuu maksamaan ulkopuoliselle, puhutaan 200 000 euron talosta.

(tontin hinnan jätän pois, koska ei ole järkevää sisällyttää hintaan, koska helsingissä tontit maksaa aivan mielettömiä summia, jossain maaseudulla sinulle maksetaan jopa tuhansia euroja, jos otat sieltä tontin).
 
Maroon
Mitä enemmän käyttää ulkopuolista apua, sen kalliimmaksi tulee. Ja riippuu tietenkin materiaaleista. Kaveri rakennutti tutulla puusepällä pitkästä ja talo tuli tontteineen maksamaan 105.000,-!!
Itse olemme suunnittelemassa myös rakentamista, ja olemme budjetoineet n. 1.000,-/m2.
 
Darian
Me rakennettiin 5000neliön peltotontille Kastelli Hoviherra omakotitalo.
112 neliöö asuinalaa ja 138neliöö käyttöalaa +88neliön 2 auton talli isolla varastolla.
Talossa 3mh+keittiö.olohuone.kkh.ph ja sauna.

Kastellifirma rakensi säältä suojaan ja me tehtiin loput.AInoastaan sähkömies kävi ja vei markoissa 44 000mk. koko talo tontteineen ja autotalleineen 590 000markkaa ja vuosi oli 2000.Me myytiin se 170 000...e vuonna 2003 ja ostettiin rivari.
 
talo03
Meillä talo valmistui kesällä -03. Tontti on vuokralla.
4h+k+khh+ph+s+vh+2*wc ja lisäksi talon päädyssä autotalli ja varasto. Huoneistoala 113 m2 ja kokonaisala 159 m2
Itse tehtiin suurin osa. Talopaketti firma pystytti ulkoseinät ja nosti kattotuolit. Lisäksi meillä oli sähkömies, itse kuitenkin putkitettiin ja vedettiin osa piuhoista eli lähinnä kytki. Putkimies teki vesiliitännät, suurin osa putkista laitettiin paikoilleen itse. Tuttu kaveri muurasi takan. Vastaava mestari ja pääsuunnittelija ja muut suunnittelijat oli ulkopuolisia. Itse siis tehtiin lähes kaikki.
Budjetti oli 123000 ? ja aika lailla siihen se menee. Puuttuvia vielä on pensasaidat ja käyttöullakko ja rahaa on vielä jonkun verran jäljellä. Meillä suht edulliseen hintaan vaikuttaa iso oman työn osuus, yksinkertainen pohjapiirros (ei erkkereitä, eikä ylimääräisiä kulmia) materiaalien tarkka valinta. Ei kuitenkaan huonoa/"rumaa", meillä esim. Ala carten kirsikkakeittiö, pergon laminaattilattia, laatoitus pesuhuoneessa & vessoissa, Boschin kodinkoneet, panelikatto, tervaleppäsauna. Valinnat yritetty tehdä "järkevästi" ja lisäksi vertailu hintoja, mutta yritetty silti panostaa laatuun.
 
Talo 03..muistatko paljonko upposi laattoihin koko taloon?? mInä just juossut tarjouksia hakemassa ja näyttää menevän siinä 1700? (ei sisällä saunan, pesuhuoneen ja khh:n lattioita,tulee epoksilattia niihin), ovat Pukkilan kaakeleita kaikki. Mies inttää että on kallista, minusta kohtuullista, laattaneliöitä n. 80 siinä. Olen samaa mieltä, että aina ei kannata laittaa kaikista halvinta, järkihintaan laadukkaampaa kestää käytössä paremmin.

Kun viitsii vähän tinkiä kauppiaiden kanssa, pääsee kohtuullisen hyville tuntipalkoille, meillä esim parketin neliöhinta tippui 10?/neliö kun kilpailutettiin 2 kauppiasta.
 
talo03
kokonaishintaa en millään pysty sanomaan, mutta suurin osa laatoista oli n 15-20 ?/m2. Toisen vessan laatat olivat todella halpoja, seinälaatat taisi olla 6,90 (tarjouserä, jossa oli juuri sopiva määrä, eli todella hyvä säkä) ja lattialaatat 11,90 (nämä olivat kyllä yksittäisiä 10x10 laattoja eivätkä verkossa, eli todella hidas laittaa, onneksi vessa on pieni :) )
Me ostettiin laatat useassa erässä eikä ikinä tullut laskettua kokonaishintaa, kun loistava kirjanpitommekin vähän unohtui rakennusaikana ;) Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Mutta toi talon kokonaishinta on laskettu lainanmäärä+omat rahat
 

Yhteistyössä