Paljonko teillä jäljellä asuntolainaa alkuperäisestä?

  • Viestiketjun aloittaja "hupsista"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Säästöön ei tarvitsekaan kertyä mitään. Inflaatio laukkaa nopeasti ja säästökorot ovat liian pieniä.
Haha, tää on kyllä surkein peruste mitä tiedän. Talletuskorot ovat kyllä matalia, mutta onhan niitä muitakin tapoja säästää kuin pitää rahoja pankkitilillään.
Säästäminen kannattaa mun mielestä aina.

Asuntolainaa ei ole jäljellä yhtään, kaksi alle 4v lasta ja itsellä ikää 35v.
 
"vieras"
Olen 43 v. asuntolainaa on jäljellä 80 000 €, olen sitä maksellut vasta pari vuotta kun sain näin vanhana vasta vakituisen työpaikan ja asuntolainan. Ei kovin kiva tilanne, mutta halusin kuitenkin omistusasunnon. Eläkeikäisenä pitäisi olla sitten asunto maksettuna.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";26330391]Olen 43 v. asuntolainaa on jäljellä 80 000 €, olen sitä maksellut vasta pari vuotta kun sain näin vanhana vasta vakituisen työpaikan ja asuntolainan. Ei kovin kiva tilanne, mutta halusin kuitenkin omistusasunnon. Eläkeikäisenä pitäisi olla sitten asunto maksettuna.[/QUOTE]

Apua, eihän me olla vanhoja vielä!!! (samaa ikäluokkaa täällä)
 
[QUOTE="vieras";26330283]Haha, tää on kyllä surkein peruste mitä tiedän. Talletuskorot ovat kyllä matalia, mutta onhan niitä muitakin tapoja säästää kuin pitää rahoja pankkitilillään.
Säästäminen kannattaa mun mielestä aina.

Asuntolainaa ei ole jäljellä yhtään, kaksi alle 4v lasta ja itsellä ikää 35v.[/QUOTE]

Vaan jos lainaa on yhä, niin paras säästökeino on maksaa sitä pois. Tulevaisuudessa korot voivat nimittäin nousta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330391]Olen 43 v. asuntolainaa on jäljellä 80 000 €, olen sitä maksellut vasta pari vuotta kun sain näin vanhana vasta vakituisen työpaikan ja asuntolainan. Ei kovin kiva tilanne, mutta halusin kuitenkin omistusasunnon. Eläkeikäisenä pitäisi olla sitten asunto maksettuna.[/QUOTE]
Ihan maltillinen laina. Nyt kannattaa maksella oikein paljon aluksi, kun on matalat korot.
 
"vieras"
Jos on paljon säästöjä, niin asuntojen ostaminen yleensä on varmin sijoituskohde (putkiremontoidut keskikokoisen kaupungin yksiöt ja kaksiot, joissa muutkin isommat remontit tehty). Inflaatio syö säästöt, mutta asuntojen hinta ei varmasti tule laskemaan.
 
"vieras"
Vaan jos lainaa on yhä, niin paras säästökeino on maksaa sitä pois. Tulevaisuudessa korot voivat nimittäin nousta.
Tämäkin on vähän makuasia, mutta tavallaan olet oikeassa. Asuntolainansta menee miinusmerkkinen korko, toisaalta joistakin sijoituskeinoista voi saada näin matalien korkojen aikaan paremmin rahaa. Esimerkiksi jos lainassa on hyvin matala marginaali, Nordax maksaa talletustilille korkoa 3,25%. Jos asuntolaina on otettu muutama vuosi sitten marginaalin kanssa se voi jäädä alle parhaiden talletustarjousten.

Silloin mun mielestä voi harkita sitä että sijoittaa osan rahoista johonkin muualle kuin siihen omaa asuntoon. Asuntolainan koroista kun saa tehdä sen korkovähennyksenkin vielä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330464]Jos on paljon säästöjä, niin asuntojen ostaminen yleensä on varmin sijoituskohde (putkiremontoidut keskikokoisen kaupungin yksiöt ja kaksiot, joissa muutkin isommat remontit tehty). Inflaatio syö säästöt, mutta asuntojen hinta ei varmasti tule laskemaan.[/QUOTE]

Oletko seurannut mitä muualla Euroopassa tapahtuu? Irlanti, Espanja, Viro? Asuntojen hinnoista pudonnut 50% pois.

Ei ole mitenkään itsestäänselvää että asuntojen hintojen nousu jatkuisi "aina".

Lisäksi näissä putkirempatuissa taloissa on sellaiset yhtiövastikkeet ettei se välttämättä aina ole hyvä sijoitus.

Mun mielestä järkevämpi tapa sijoittaa rahaa on sijoittaa esim. indeksirahastoihin. Nyt on erittäin hyvä aika ostaa kun indeksit ovat alhaalla.
 
23v eikä yhtään jäljellä! :) Kun ton yhtiövastikkeen vielä sais pois niin ilmaseksi asuisin. Se ei kyllä vissiin taida olla mahollist...? :/
Meillä vastikkeeseen kuuluu lämmitys,jätehuolto,pihan auraaminen talvella ja nurmenhoito kesällä jne. Meneehän sitä rahaa omakotitalossakin lämmitykseen jne. vaikka lainaa ei ois, joten ei harmita vastiketta maksaa:)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330488]Oletko seurannut mitä muualla Euroopassa tapahtuu? Irlanti, Espanja, Viro? Asuntojen hinnoista pudonnut 50% pois.

Ei ole mitenkään itsestäänselvää että asuntojen hintojen nousu jatkuisi "aina".

Lisäksi näissä putkirempatuissa taloissa on sellaiset yhtiövastikkeet ettei se välttämättä aina ole hyvä sijoitus.

Mun mielestä järkevämpi tapa sijoittaa rahaa on sijoittaa esim. indeksirahastoihin. Nyt on erittäin hyvä aika ostaa kun indeksit ovat alhaalla.[/QUOTE]
En puhunut nyt muusta Euroopasta, enkä herrajumala ainakaan mistään entisen Neuvostoliiton maista, joihin Virokin kuuluu. Ja 50% on aivan taatusti liioittelua. Isojen kaupunkien keskustojen asuntojen hinta on voinut tulla alaspäin, mutta nämä asunnot, mistä minä puhuin, eivät ole sielläkään varmasti hirveästi laskeneet. Ja kuten sanoin, nyt kyse Suomesta.

Et ole perehtynyt asuntoihin sitten ilmeisesti, jos kuvittelet putkiremontin nostavan vastiketta. Sitä voidaan nostaa edeltävästi joskus vähän, että kerättäisiin remontteihin rahaa, mutta putkiremontti menee rahoitusvastikkeesta. Jokainen maksaa oman remonttinsa ja päättää tekeekö sen säästöillä, omalla lainalla vai vastikkeessa. Kun ostaa valmiiksi putkiremontoidun, niin säästää aina, koska edellinen asukas ei saa koskaan täyttä hintaa remontista. Sen voi päätellä jo ihan ilmoituksia lukaisemalla siitä, että remontoimattoman ja remontoidun hinnanerotus ei ole koskaan täyttä remontin hintaa.

Huvittavaa kuvitella, että indeksisijoittaminen olisi riskittömämpää kuin reaaliomaisuuden omistaminen. Toki siihen vaaditaan asunnoissa enemmän pääomaa, mutta varmempaa se on.
 

Yhteistyössä