Paljonko teillä menee rahaa ja paljon saatte?

tsiisus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.

entäs lahja vero?? #&%?$!* kannattaisko miettii tota itsenäistymistä jos pentukin on..hei haloo jos ei oo varaa itse maksaa vuokraa/elättää itseään ni miten muksun kanssa..luulen että vanhempanne antavat siksi sitä rahaa koska menettäisitte hyvin äkkiä pennun sos.viranomaisille kun teillä ei ole massia..kyl jokaisen AIKUISEN..HUOM AIKUISEN (sinähän olet itsekkin täys kakara)on kyettävä huolehtimaan laskuista..antaisivat ennemin sen rahan lapselle suoraan vaikka säästötilille ja laittais tollasen lelli pennun koulunpenkille niin tulevaisuudessa on ammatti ja varaa hankkia edes ne vuokrarahat...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 10:33 tsiisus kirjoitti:
entäs lahja vero?? #&%?$!* kannattaisko miettii tota itsenäistymistä jos pentukin on..hei haloo jos ei oo varaa itse maksaa vuokraa/elättää itseään ni miten muksun kanssa..luulen että vanhempanne antavat siksi sitä rahaa koska menettäisitte hyvin äkkiä pennun sos.viranomaisille kun teillä ei ole massia..kyl jokaisen AIKUISEN..HUOM AIKUISEN (sinähän olet itsekkin täys kakara)on kyettävä huolehtimaan laskuista..antaisivat ennemin sen rahan lapselle suoraan vaikka säästötilille ja laittais tollasen lelli pennun koulunpenkille niin tulevaisuudessa on ammatti ja varaa hankkia edes ne vuokrarahat...
Oletko "hieman" kateellinen? :D
Meidän perhe ei saa avustuksia keneltäkään, mutta mitä sitten jos joku saa? Mitä kauheaa siinä on, jos vanhemmat HALUAVAT VAPAAEHTOISESTI avustaa, varsinkin jos heillä sitä massia on ja paljon. :whistle:
Parempihan on nyt avustaa kun lapset rahaa tarvitsevat kuin vasta perinnön muodossa. Ja mistä lähtien on muuten ollut tuloraja lasten teolle? Kun mainitsist, että sossu veisi lapsen pois, koska niin pienet tulot? :headwall:
Voi kauhistus, meillä on ollut välissä nettotulot n. 700 euroa ja silti ollaan vielä hengissä. :eek:
 
HelppoEloPrinsessall
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.
<br><br>
 
Lolled
Vanhoilla akoilla käy kateeksi, kun eivät itse ole aikanaan saaneet apua, vaan selviytyivät vyötä kiristämällä. Kellään ei katsokaas saisi olla helpompaa! Minä maksan jokaikisen laskuni itse paitsi netin- se on halvin mahdollinen ja isäni "antoi" sen joululahjaksi. Pitäisikö nyt mennä valittamaan, että eiku mä maksan ITSE, koska mä olen ITSENÄINEN ihminen? :LOL: Just joo..!

Kaikilla vähätuloisilla on oikeus yhteiskunnan tukiin, piditte siitä tai ette. Se, että omat vanhemmat jeesaavat, on tosi hieno juttu! Suomessa vanhemmat yleensä välittävät "rahan kautta", eli kiintymys osoitetaan halausten sijasta usein tukulla rahaa. Mitä pahaa tässä on, kukaan vanhempi tuskin on joutunut vastoin tahtoaan sitä rahaa tyrkyttämään?? Jos sattuu omistamaan rikkaat vanhemmat, jotka ostavat välillä kalliita juttuja lahjaksi ilman että pyydän, onko minun tunnettava siitä syyllisyyttä? Ei vaan minusta. Jos vanhempani elivät rahanpuutteen takia kurjan nuoruuden ja tekemällä rankasti töitä halusivat varmistaa tulevien lastensa pärjäämisen, annan heidän ostaa välillä jotain mukavaa meille.

Suomessa kisataan jatkuvasti siitä, kenellä on kurjinta ja muistellaan kaiholla pula-aikaa. Aivan sairasta touhua...
 
En jaksanut lukea ketjua loppuun.

Itselläni ei ole lasta, mutta toiveissa kovasti on. Olen asunut omillani 16-vuotiaasta lähtien. Vanhemmat maksoivat vuokran, kunnes täytin 18-v. Nyt maksetaan yhdessä miehen kanssa, ja rahaa ei ole paljon. Vanhemmat antavat joskus rahaa, mutta vain pari kertaa vuodessa. Rahaa saadaan noin 700-800?/kk, josta vuokraan menee 500?. Säästöillä olen ostanut auton, kodin tarvikkeet (sängyt, sohvat yms). Tosin nyt mies saamassa töitä.

Mutta eiköhän kaikki saa elää omalla tavallaan? Jos vanhemmat auttavat, niin mitä siitä? Hyvä juttuhan se on, että on joku joka tukee. Toki jotkut nuoret äidit pääsevät helpolla, mutta miksi te yleistätte? Kyllähän on myös vanhempia äitejä, jotka elävät vanhempiensa siivillä.

Ja tuosta Kelan "huijauksesta", hohoijaa.. Miten jotkut jaksaa valittaa, jos toiset saavat kelalta rahaa ja vielä perusteellisesti? Eläkää omaa elämäänne. Tuntuu vaan että omassa elämässänne mättää jokin, niin toisille pitää päätä aukoa. Ja sinä "vieras" olet aika lapsellinen, kun et edes rekistöröityneenä kirjoita, taitaa jokin asia harmittaa sinua omassa elämässäsi?
 
Mia 19 v
Minä saan opintotukea 192 e ja lapslisän 100 e ja keväällä valmistun ja menen töihin ja miehen palkka on kk 2500 e käteen ja mummolta saan joka kk 200 e, antaa ihan omasta tahdostaan, en pyydä. Meillä on uusi rivitaloasunto, uusi auto ja ei meiän laskuja kukaan maksele muuta kun me ja ihan kivasti pärjätään ja plussaa viä kun rupeen itse saamaan kesällä yli 1000e käteen kk kun työt alkaa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 11:24 nuudeli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet.
maksaispa joku meidänkin vuokran :/
miten sitten saatte asumistukea jos sun vanhemmat maksaa vuokran ja muut asumiskulut ?? huijaatte kelaa .. nojoo, ei mun ongelma, mut ottaa vaan päähän kun ite saa laskella senttejä joka kuukaus :ashamed:
hyvin pedattu vanhemmilta.... jos ne ei maksais asumiskuluja, tää pari eläis jatkuvasti yli varojensa ja kaikki varmaan tietää mitä tarkottaa henkilökohtainen konkurssi.

mä en muutenkaan käsitä sitä, miksi perustetaan perhettä jos ei pysty sitä elättämään. vaikka minäkään en oo ollu kovin vanha ekan lapsen syntyessä ni mulle ei jostain syystä oo kukaan maksanu oikeestaan mitään. mutta mun vanhempien periaate onkin, että jokainen on oman onnensa seppä. ja jos mun lapset on joskus samassa tilanteessa ku mä aikanaan, ni vastaanotto on varmaan sama: lapset on ihania, saahan niitä tehdä..... mutta jos päättää saada lapsen ja leikkiä aikuista ni sit kans ollaan aikuisia ja kannetaan itse vastuu omasta elämästä joka ikisellä osa-alueella.
 
sirene
todella hienoa, että jonkun vanhemmat auttaa rahallisesti!omat vanhempani eivät ole niin koskaan tehnyt.vaikka ehkä joskus olisi ollut tarvetta.olen tyytyväinen tilanteeseemme.ennen jouduimme käymään sossun luukulla ja leipäjonoissa, nyt on onneksi mies päässyt töihin.voisin sanoa että köyhyys opettaa ja tekee kekseliääksi :))
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 13:47 sirene kirjoitti:
todella hienoa, että jonkun vanhemmat auttaa rahallisesti!omat vanhempani eivät ole niin koskaan tehnyt.vaikka ehkä joskus olisi ollut tarvetta.olen tyytyväinen tilanteeseemme.ennen jouduimme käymään sossun luukulla ja leipäjonoissa, nyt on onneksi mies päässyt töihin.voisin sanoa että köyhyys opettaa ja tekee kekseliääksi :))
mitä ne vanhemmat lapsilleen opettaa rahastamalla muksujensa elämää?
 
aikamoista meininkiä
Tota, en voi kyllä oiekein käsittää, että eletään aikuisenakin vanhempien rahoilla. Millon se itsenäistyminen oikein tapahtuu jos ei silloin kun muuttaa pois vanhempien luota ja on vanhemmistaan taloudellisesti riippumaton. On itse oman elämänsä seppä. Sitten sitä rahaa törsätään ihan joutavuuksiin kun iskä ja äiskä maksaa viulut. Milaisen vastuuntunnon lapset oppivat jos vanhemmat elävät isovanhempien rahoilla. Ihmettelen vain. Minusta aikuisen ihmisen vaan pitää edes yrittää elättää itse itsensä, eikä mennä aina sieltä mistä se aita on kaikkein matalin, se kun ei kuitenkaan aina ole se paras kohta mennä ali.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2007 klo 20:43 äippä87 kirjoitti:
Meillä menee lainan lyhennyksiin reilu 1000e/kk, ruokaan ym kotitaloustarvikkeisiin ja vauvan tarpeisiin 500e/kk, kahteen autoon 300e-500e/kk (sis. vakuutusmaksutkin), sähkö-,netti-, vesi- ja puhelinlaskuihin n. 250e/kk ja muut kulut n. 100 e/kk.

Tulot kuussa: mies tienaa 2000-2500e kk, itse saan kotihoidontukea reilu 200e kk+ lapsilisä 100e kk.

Talolainaa jälellä kolmisen vuotta, sitten ihan oma talo:)

Niin ja minä oon 19, mies 22 ja poika10kk
Kuinkas sitä noin nopeasti on talo saatu maksettua..? Maximissaan 4v voinut lainaa olla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 16:42 aikamoista meininkiä kirjoitti:
Tota, en voi kyllä oiekein käsittää, että eletään aikuisenakin vanhempien rahoilla. Millon se itsenäistyminen oikein tapahtuu jos ei silloin kun muuttaa pois vanhempien luota ja on vanhemmistaan taloudellisesti riippumaton. On itse oman elämänsä seppä. Sitten sitä rahaa törsätään ihan joutavuuksiin kun iskä ja äiskä maksaa viulut. Milaisen vastuuntunnon lapset oppivat jos vanhemmat elävät isovanhempien rahoilla. Ihmettelen vain. Minusta aikuisen ihmisen vaan pitää edes yrittää elättää itse itsensä, eikä mennä aina sieltä mistä se aita on kaikkein matalin, se kun ei kuitenkaan aina ole se paras kohta mennä ali.
samaa mieltä!! mä ymmärrän että esim kotona asuvat opiskelijat on asia erikseen, jos ei tuloja todellakaan ole. mut siinä vaiheessa elämää kun katsoo olevansa tarpeeksi kypsä ja aikuinen ottamaan vastuun lapsesta, pitäis olla myös kykenevä ottamaan vastuu jokaisesta muustakin elämän alueesta, mukaan luettuna talous. ajoittaiset rahalliset avut, vauvan tavaroiden lahjoittamisen sun muun tajuan mutten sitä en, että jonkun vanhemmat elättää aikuista, jo oman perheen perustanutta lastaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 21:37 Halle kirjoitti:
Minä olen 19v ja mies vähän vanhempi,mutta asuu töiden ja koulupaikan vuoksi eri paikkakunnalla. Opintotukea hän saa aika vähän,koska palkka on 1800e/kk suurinpiirtein.
Kannattaa muuten sitten varautua maksamaan ne vähäisetkin opintotuet takaisin. Opintuessa kun tuloraja on pyöreesti 500?/ opintotukikuukausi. Ja koko vuoden tulot lasketaan yhteen ja jaetaan 12. Eli takaisinperintää on luvassa ja roimasti.
 
ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.
Mä en tajuu kuin joku kehtaa antaa toisen maksaa oman vuokransa ym menoja. Mun periaate on et jos omille täytyy päästä(omaan asuntoon,lapsia jne) niin täytyy sit ite pärjätä...karsisin turhat pois jne.

Ja miten mahdollista et näillä bensan hinnoilla menee kuussa kahden auton bensoihin VAAN 50e :eek: Johan tankillinen maksaa enemmän yhteen autoon...outoa...
 
Mulle aikoinaan omat vanhempani usein yrittivät tarjota rahaa, joskus LAINASINKIN mutta joka ikisen pennin maksanut olen takaisin. Mun luonne ei antanut ottaa lahjuksia vastaan kun olin jo asumassa poissa kotoa...

Joku tuolla kirjoitti että halauksien ja muiden hellyyden osoitusten sijaan vanhemmat antavat tukun rahaa :LOL: Kunhan ei ois vanhemmilla vaan huono omatunto jostain :whistle: Ei mun mielestä raha ole yhtään sama kuin hellyyden osoitukset :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 17:14 äiti 87 kirjoitti:
minä 19 vuotta, mies 28 vuotta. lapset 6kk, 5v ja 7v.

tulot:
-Mieheni kolulutustuki 990 e/kk
-Vanhempainpäiväraha 336e/kk
-lapsilisät 334e/kk
-elatusmaksut 350e/kk
-asumistuki 280e/kk

menot:
-vuokra 545(asumistuen jälkeem joitain 266e/kk)
-puhelinlaskut 100e/kk
-kauppaan 500e/kk
-koiraan 70e/kk
-käärmeet,tarantellat 15e/kk
-tv-lupa kolmen kuukauden välein 55e/kk
-bensoihin noin 100e/kk
-kotivakuutus kerran vuodessa 100e

Näin meillä ja hyvin ollaan pärjätty ilman vanhempien tukea.
Ihan 12vuotiaana oot ekan lapses saanu? Hä? Vai onko miehen lapsi?
 
andii
Meilläkin suunnilleen laskeskellaan senttejä. Rahaa tulee tonnin paikkeilla, ja kaikki meneekin. Vuokra+sähkö n. 470, netti ja puhelimet ~120, osamaksulla tilattuihin kalusteisiin (atk-pöytä, tuoli ja digiboksi) joku varmaan 60, kauppaan ~300 ja loput meneekin sitten johonkin ihan huomaamatta. Tuloja on siis lapsilisä 136, vanhempainraha 304, asumistuki 334 ja elatusmaksut 129. Toimeentulotukea tulee sitten loput, yleensä satasen paikkeilla. Onneks tilanne muuttuu nyt kun onnistuin saamaan töitä, ei oo edes tytöltä se aika pois kun on jo sellaseen aikaan nukkumassa :) eli palkka on sit ens kuusta alkaen ~400e.

Ja minä siis 18, tyttö puolen vuoden.
 
Minä 18, isä 21 ja pikku prinsessa 1v4kk

Minä saan kk n. 550e - verot
Mies saa 1500 - verot


Vuokraan menee vähän päälle 400e
vaatteisiin n.50e
puhelinlaskuihin menee n.50-70e
autoon menee n100e
pankkilainaan menee 325e

+ muut pienet osamaksut :D
 
Minun kokemukseni
Ajatelkaapa tilannetta nuorten vanhempien vanhempien näkökulmasta: useimmiten oma taloudellinen tilanne on jo vakaa, monet ovat voineet myös jo periä omat vanhempansa. On paljon sellaisia keski-ikäisiä ihmisiä, joilla ei ole tarvetta esim. sille perinnölle.

Pitäisikö sitten mielestänne vanhempien vain tallettaa ylimääräiset rahansa, kunnes voivat sitten aikoinaan muutaman vuosikymmenen kuluttua jättää ne perinnöksi näille silloin jo tukevasti keski-ikäistyneille , tällä hetkellä nuorille vanhemmille.

Joskushan tuo vanhempien antaminen on ehdollista, eli odotetaan sitten perheen elävän vanhempien toivomalla tavalla tms.

Minä itse olen saanut ennakkoperintöä sekä omilta vanhemmiltani, että isovanhemmiltani. Tulisin joka tapauksessa saadaan nuo em rahat, olisiko sitten parempi, että saisin ne mahdollisesti sitten kun itse olen eläkeiässä?

Ennakkoperinnön ansiosta meillä on velaton talo ja toimiva oma yritys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 23:06 Minun kokemukseni kirjoitti:
Ajatelkaapa tilannetta nuorten vanhempien vanhempien näkökulmasta: useimmiten oma taloudellinen tilanne on jo vakaa, monet ovat voineet myös jo periä omat vanhempansa. On paljon sellaisia keski-ikäisiä ihmisiä, joilla ei ole tarvetta esim. sille perinnölle.

Pitäisikö sitten mielestänne vanhempien vain tallettaa ylimääräiset rahansa, kunnes voivat sitten aikoinaan muutaman vuosikymmenen kuluttua jättää ne perinnöksi näille silloin jo tukevasti keski-ikäistyneille , tällä hetkellä nuorille vanhemmille.

Joskushan tuo vanhempien antaminen on ehdollista, eli odotetaan sitten perheen elävän vanhempien toivomalla tavalla tms.

Minä itse olen saanut ennakkoperintöä sekä omilta vanhemmiltani, että isovanhemmiltani. Tulisin joka tapauksessa saadaan nuo em rahat, olisiko sitten parempi, että saisin ne mahdollisesti sitten kun itse olen eläkeiässä?

Ennakkoperinnön ansiosta meillä on velaton talo ja toimiva oma yritys.
pakko olla samoilla linjoilla.. mitä niillä perintörahoilla sitten enää tekee, kun oma talous on hyvällä mallilla? jos mun vanhemmat olis hyvätuloisia, niin mielummin ottaisen heiltä vastaan rahaa nyt, kun elämä on ns. kituuttamista, kuin sitten 40 vuoden päästä. Sit joutuisin maksamaan vielä perintöverotkin (tietääkseni).
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.
onpa tosi itsenäistä elämää, kun vanhemmat maksaa vuokran. :headwall:
 
Meillä ei lapsia ole.
Ukon kanssa asutaan saman katon alla. Joskus ku käyn kotona saattaa isä tai äiti antaa vitosen tai kympin. Mut omilla rahoilla eletään.
Kesät sitten töissä.

Omilleen olen muuttanu 17vuotiaana ja omilla rahoilla eläny. Muistelisin että joskus 7-8luokalla ostin ite jo kaikki vaatteet...
Meillä kans on niin että mummi ja pappa saattaa sillon tällön antaa rahaa, ku ei opiskelijalla tulot mitään huimia ole. Mummi aina sanoo että tämä on sitä perintöö etti tartte sitten rahoista tapella ku ollaan kuoltu.

Onhan se kiva jos vanhemmat antaa rahaa tai maksaa kaiken mut eikö sitä joskus pitäis jo itsenäistyä...
 
mie
kiintoisa ketju..
hyviä vastauksia ja ollaanpa me kateellisia toisille..
siis mahtavaa jos vanhemmat auttavat, muistakaa myös kiittää heitä!!
ja voi sen elämän onnen tehdä pienistäkin asioista, ei se raha kaikkea merkkaa!!
mutta kyllä se arkea helpottaa jos sitä on tai saa..
t.rahaton muttei onneton
 

Yhteistyössä