Parhaat kotikonstit masennuksen tai ahdistuksen itsehoitoon, kiitos!

Viestiketju alueella 'Äitien terveys' , aloittaja metsämökin emäntä, 09.02.2010.

  1. metsämökin emäntä

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    :| Luulen olevani niillä rajamailla, hakeudunko pyytämään lääkäriltä masennuslääkkeitä ja/tai psykoterapiaa, koska olen ollut taas tänä talvena aika "down". Mutta kai tätä ankeutta on muillakin ollut, joten oletteko havainneet hyväksi jonkin oman konstin tai harrastuksen? :eek:
     
    #1
  2. KangasP-Akka

    KangasP-Akka Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2009
    Viestejä:
    5 383
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yrittää pitää itsensä toimeliaana, nähdä paljon kavereita (jos on...) käydä vaikka kaupoilla pyöriin että näkee ihmisiä... Itsellä on ompelu harrastuksena ja päätä selvempänä pitämässä...
     
    #2
  3. sunflower20

    sunflower20 Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2010
    Viestejä:
    2 483
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mä koin heti joulun jälkeen että mä olin burn out tai down, ihan miten kukin sitä haluaa nimittää. mä en jaksanut yhtään mitään. mä vaan nukuin, nukuin ja kun itseni sängystä sain ylös, en jaksanut tehdä mitään. pyykit pesemättä jne tiskikone oli ainoa mikä pyöri päivittäin.
    mä sitten aloitin jumpan. kaks kertaa viikossa, se on mun omaa aikaa ja niistä mä pidän huolta että käyn. tänäänkin vaikka ei huvittais.
    tällä kotikonstilla olen päässyt hieman burnoutistani eroon. ja suunta on vaan ylöspäin.
     
    #3
  4. sannulii

    sannulii Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    5 666
    Saadut tykkäykset:
    0
    käy muutama iltana jossain omalal menolla 2-4 tuntia
    tee itselelsi mieluisia asioita myös lasten kanssa kotona
    itseäni jopa helpottaa kotitöihin tarttuminen
     
    #4
  5. Anna-79

    Anna-79 Jäsen

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    329
    Saadut tykkäykset:
    0
    liikunta
    kirkasvalolamppu talvisin
    oma aika
    terveellinen ja säännöllinen syöminen
    vitamiinien saanti kunnossa

    mutta suosittelen myös lämpimästi lääkkeitä, ei niissä ole mitään pahaa tai hävettävää! ja pienikin annos voi olla sulle avuksi
    toinen asia on tietenkin jos harkitset raskautta / olet raskaana / imetätä, silloin ei ihan kaikki lääkkeet sovi
     
    #5
  6. liliaan

    liliaan Uusi jäsen

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2007
    Viestejä:
    15
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sellaiseen lievään masennukseen olen kokenut parhaana keinona pitää päivärytmi tarkkana: aamulla reippaasti aamutoimet vaikka tuntuis kuinka pahalta (masennushan on yleensä aamulla pahimmillaan). Ja sen jälkeen pienelle lenkille ulos. Sitten lounaat ja muut kotihommat. jne. Sosiaalisuus auttaa minua kun masentaa. Eli tapaan ystäviä, tuttavia. Liikunta on hyväksi ja terveellinen syöminen, vaikka en kylläkään huomaa niiden ihan suoraan vaikuttavan masennukseeni. Mutta uskon että pidemmän päälle terveelliset elämäntavat auttavat. Tai kyllä esim jumpassa mieleni piristyy kummasti.
     
    #6
  7. sisero

    sisero Jäsen

    Rekisteröitynyt:
    05.07.2008
    Viestejä:
    115
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä syön kalanmaksaöljy-kapseleita. Oon kuullu että D-vitamiini on yks hyvä, joka auttaa torjumaan masennusta. Tää pimee ja harvinaisen kylmä talvi varmaan masentaa monia. Mutta onneksi aletaan jo saada auringonsäteitäkin :) Se ainakin piristää minua. Ja joka päivä ulkoilua ihan vähäsenki vaikka. Ja mielellään sillon ulkona kun on valoisaa. Ja joku mieluisa harastus tms tekeminen. Jospa näistä ois apua :)
     
    #7
  8. Mehmi

    Mehmi Uusi jäsen

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuten jo aikaisemmin on mainittu D-Vitamiini (/auringovalo) auttaa paljon. Omega 3:llakin on jonkin verran vaikutusta.

    Tässä artikkelissa kerrotaan seuraavista vinkeistä: Masennuksen itsehoito | Omakeho.org

    - Meditaatio
    - Liikkuminen
    - Ravitseva ruoka

    Tietenkin ammattiapu on se varmin valinta.
     
    #8
  9. klounn

    klounn Uusi jäsen

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Banaani vaikuttaa suoraan keskushermostoon ja se sisältää paljon A-, C- ja E-vitamiineja, sekä B-vitamiineja (B1, B2 ja B12). Lisäksi banaanissa on kaliumia, kalsiumia ja fosforia. Kaikki nämä yhdessä vaikuttavat aivojen ja keskushermoston toimintaan auttamalla lieventämään masennuksen oireita.
     
    #9
Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti