Paritalon rakennuttaminen

Google ohjasi tänne johonkin talokeskusteluun ja täältä oli jopa tullut vastauksia kysyttyihin kysymyksiin niin piti oikeen tehdä tunnukset ja pistää omaa kyselyä kehiin.

Homma on ihan alkutekijöissä vasta, viikon verran olen suunnitellut, pohtinut ja nysvännyt homman kanssa. Eli vasta selvittelen kustannuksia ja onko ylipäätänsä varaa tällaiseen.

Paritalo olisi tarkoitus rakentaa Järvenpäähän. Näillänäkymin mieluiten vuokratontille ja jos vuokratonttia ei millään saa niin sittenhän se pitäisi ostaa. Tontin kooksi olen kaavaillu noin 500m²-1000m², tietenkin tuo tontin koko riippuu saatavuudesta. Max. ostonhinnaksi tontille olen kaavaillut 100 000? Rakennusoikeutta pitäisi olla 160-200m².
Olen yrittänyt katsoa itseni kipeäksi noita tontteja järvenpäästä, mutta ei ole oikein löytynyt. Onko niitä todella vähän tarjolla vai enkö vain osaa etsiä?
Tuohon vuokratontti juttuun voisin tässä laittaa vielä omia perusteluita, siinä toivossa että joku kommentoisi:
Vuokratonteissa sopimukseen tulee lunastushinta ja tontin voi lunastaa tähän hintaan milloin haluaa. Tonttia omaksi lunastettaessa hintaan hyvitetään yleisesti kolmen viimeisen vuoden vuokra. Tarkoitus olisikin lunastaa tontti kolmen vuoden/sen ajan minkä vuokra hyvitetään kuluttua. Tuossa ajassa saisi taloon otettavaa lainaa lyhennettyä jo kohtalaisesti jolloin korkomenot olisivat pienemmät. Kommentteja?

Tarkennettuna asuntojen koon olen miettinyt näin: Toinen asunto noin 100m² tai alle. Toinen sitten noin 60m². Tätä asuntojen erikokoisuutta hankaloittaa se, että harvoilla talovalmistajilla on mallistossaan erikseen paritaloja. Paritalot toteuttavat liittämällä kaksi identtistä OKT:a yhteen. Pikaisesti katsottuna kaikki OKT:t ovat kooltaan yli 100m², joka taas on liikaa. Jos kaksi OKT:a yhdistää niin neliöitä pitäisi yhdessä olla noin 80m². Pistin tässä tänään sähköpostia noin kymmenelle talotoimittajalle, että miten on paritaloja saatavilla. Katsoo nyt jos kävisivät maanantaina vastailemaan sähköposteihin.

Heti alkuun on herännyt tietenkin hirveesti kysymyksiä, pistetään tähän alle listaa ja toivotaan että niihin vastaillaan.

Näitä kustannuksia "pikku juttuihin" olen miettinyt, onko kommenttia/lisäystä/tms antaa alla olevaan listaan? Hinnat ja jutut ovat katsottu kaupungin nettisivuilta.
- Tontille pitää tehdä maaperätutkimus, hintaan n. 700??
- Rakennuslupaan tarvii tilata jotain karttoja, hintaan n. 100??
- Maanrakennuslupa jonkun 1100??
- Vesihuollon liittymismaksu n. 3000?? Tähän lisäksi tonttijohdon rakentaminen 2200??
- Sähköverkkoon liittyminen 2000-4000??
- Mitenkäs puhelinliittymä, paljon kustantaa?
- Jos kaukolämpöä meinaa, mitä se tulee kustantamaan?
- Entä maalämpö, paljon tulee kustantamaan?
- Mitä muuta?

Talo tulisi siis avaimet käteen periaatteella. Ennen kuin talofirma tulee valamaan pohjat, pitää hoitaa itse maantäytöt, eristykset, viemäröinti ja sadevesijärjestelmät? Vielä jotain muuta? Paljon tuo tulee suunnilteen maksamaan, 25 000??

Kommentteja, vinkkejä tai jotain ihan muuta?
Lisäilen tänne juttua jos ja kun tulee jotain mieleen.

Kuitenkin joku kysyy miksi paritalo? - Isäukko muuttaa toiseen kuolemaan jonka jälkeen perin sen asunnon ja vuokraan sitä sitten.
 
Onkos nuo rakennusoikeudet kuinka tiukkoja? Esimerkkinä talo 162 ja rakennusoikeus 160?
Jos tuon rakennusoikeuden käyttää täysin taloon, onko mahdollista saada myöhemmin lupaa esim. autotallin/autokatoksen rakentamiseen?
Suurin osa tonteista mitä myydää on mainostettu "OKT tontti..." jne. Pitääkö tuo tontti olla jotenkin suunnattu erityisesti paritaloille, omakotitaloille jne? Vai kelpaako OKT tontti paritalolle myös?
 
Alkuperäinen kirjoittaja papuwokki:
Onkos nuo rakennusoikeudet kuinka tiukkoja? Esimerkkinä talo 162 ja rakennusoikeus 160?
Jos tuon rakennusoikeuden käyttää täysin taloon, onko mahdollista saada myöhemmin lupaa esim. autotallin/autokatoksen rakentamiseen?
Suurin osa tonteista mitä myydää on mainostettu "OKT tontti..." jne. Pitääkö tuo tontti olla jotenkin suunnattu erityisesti paritaloille, omakotitaloille jne? Vai kelpaako OKT tontti paritalolle myös?
Eli selvisi, että OKT tontille ei voi rakentaa paritaloa. Yksi vaihtoehto on rakentaa paritalo yhtenä talona, mutta omassa tapauksessa tämä ei käy koska toinen asunto olisi tarkoitus jossain vaiheessa vuokrata/myydä.
Toinen vaihtoehto on hakea jostain, mistä? poikkeuslupaa että saisi rakentaa paritalon OKT tontille.

 

Yhteistyössä