Parketti vai laminaatti lapseperheeseen?

Oltiin ajateltu ruokatilaan, olohuoneeseen ja lastenhuoneeseen parkettia. Keittiö,takkahuone,kosteat tilat ja eteinen laatalle. Mutta nyt alkoikin mietityttää tehdäänkö virhe jos valitaan parketti. Eläimiä ei ole ja ei varmaankaan tule.

Lattialäämitys on vesikiertonen. Nyt kun poikamme on 1v8kk niin ajelee sisällä sellasella autolla mistä jää kamlat jäljet lattiaan kun kurvailee, mietin että uskaltaako parkettia laittaa vai pitäiskö tyytyä vaan laminaattiin?
 
Itse voin kokemuksella sanoa että kova puulajinen parketti on tyylikkäämpi ja arvokkaamman oloinen kuin laminaatti.Kestää hyvin kulutusta,parketin voi hioa jos tarve tulee,laminaatti on kerrasta vaihdettava.Meillä oli edellisessä talossa vaahtera ja kirsikka-parkettia,koira ja 1 lapsi.3-v.asumisen jälkeen ei mitään jälkiä ja meillä myös poika ajeli polkuautolla ympäriinsä.Nyt tässä uudessa talossa on jarrah-parkettia ja on mahtavaa..
Meillä on laattaa lasten huoneissa tässä talossa,samoin oli edellisessäkin.Suosittelen että laitatte paljon laatta lattioihin,se varaa lämpöä hyvin kun on lattialämmitys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Itse voin kokemuksella sanoa että kova puulajinen parketti on tyylikkäämpi ja arvokkaamman oloinen kuin laminaatti.Kestää hyvin kulutusta,parketin voi hioa jos tarve tulee,laminaatti on kerrasta vaihdettava.Meillä oli edellisessä talossa vaahtera ja kirsikka-parkettia,koira ja 1 lapsi.3-v.asumisen jälkeen ei mitään jälkiä ja meillä myös poika ajeli polkuautolla ympäriinsä.Nyt tässä uudessa talossa on jarrah-parkettia ja on mahtavaa..
Meillä on laattaa lasten huoneissa tässä talossa,samoin oli edellisessäkin.Suosittelen että laitatte paljon laatta lattioihin,se varaa lämpöä hyvin kun on lattialämmitys.

Oliko sulla kokemusta ladukkaasta laminaatista?

Jälleen kerran nämä ovat makuasioita, mutta täytyy kyllä korjata, koska mulla on kokemusta sekä lakatuista parketeista että vahatuista parketeista ja laadukkaista laminaatista ja laatoista =)

Itsekin ennen luulin, että parketti olisi jotenkin arvokaamman näköinen, mutta en enää niin ajattele. Lakattu parketti alkaa jo olla hieman aikansa elänyt, jäänne omasta lapsuudestani 70-ja 80-luvuilta ;) Meillä ei kyllä laivankansiteak laminaatti hapeä yhtään olohuoneen vahatulle antiikkitammiselle parketille, joka on kyllä kaunis, nimenomaa vahattu, päinvastoin laminaattiaon paljon kehuttu ja luultu ihan oikeaksi puulattiaksi. Kestävyydeltään se on parkettia parempi.

Lastenhuoneisiin en itse laattaa laittaisi, kun on liaankin kova materiaali, kun siihen jokin helposti särkyvä tippuu, menee varmasti rikki. Muuten laatta keittiössä ja eteistiloissa on ylivoimainen.
 
laminaatti ehdottomasti.parkettiperheissä lapset ei saa leikkiä lattioilla muuta kuin maton päällä,ja mielellään matollakin pehmoleluilla ettei lattiaan tuu jälkiä |O näin mun tuntemis parkettiperheissä :/ meillä laminaatti,koira ja lapset tykkää kun ei tarvii varoa ettei tuu jälkiä =)
laattalattiassa saa varautuu pitää lämpöjä kovalla,tuntuu muuten todella kylmältä ja lasit ym menee tosi iloisesti rikki kun putoaa lattialle...kokemusta on :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
laminaatti ehdottomasti.parkettiperheissä lapset ei saa leikkiä lattioilla muuta kuin maton päällä,ja mielellään matollakin pehmoleluilla ettei lattiaan tuu jälkiä |O näin mun tuntemis parkettiperheissä :/ meillä laminaatti,koira ja lapset tykkää kun ei tarvii varoa ettei tuu jälkiä =)
laattalattiassa saa varautuu pitää lämpöjä kovalla,tuntuu muuten todella kylmältä ja lasit ym menee tosi iloisesti rikki kun putoaa lattialle...kokemusta on :/
Meillä kyllä lapset saa leikkiä ihan parketeilla,kestävät kolhuja kun ottaa kovan puulajin.Ei meillä ainakaan ole lämpöjä tarvinut pitää mitenkään korkealla vaikka on paljon laattaa,varaa sitä lämpöä niin hyvin.Mulla tippu joku päivä pilttipurkki keittiön laatalla eikä mennyt rikki..että eipä kaikki rikki menen vaikka siihen tippuukin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
laminaatti ehdottomasti.parkettiperheissä lapset ei saa leikkiä lattioilla muuta kuin maton päällä,ja mielellään matollakin pehmoleluilla ettei lattiaan tuu jälkiä |O näin mun tuntemis parkettiperheissä :/ meillä laminaatti,koira ja lapset tykkää kun ei tarvii varoa ettei tuu jälkiä =)
laattalattiassa saa varautuu pitää lämpöjä kovalla,tuntuu muuten todella kylmältä ja lasit ym menee tosi iloisesti rikki kun putoaa lattialle...kokemusta on :/
Meillä kyllä lapset saa leikkiä ihan parketeilla,kestävät kolhuja kun ottaa kovan puulajin.Ei meillä ainakaan ole lämpöjä tarvinut pitää mitenkään korkealla vaikka on paljon laattaa,varaa sitä lämpöä niin hyvin.Mulla tippu joku päivä pilttipurkki keittiön laatalla eikä mennyt rikki..että eipä kaikki rikki menen vaikka siihen tippuukin.
me asuttiin reilu kuukausi poissa kotoota remontin takia mökissä missä oli laattalattiat.kaikki mikä putosi tai lamppu kaatui ym niin KAIKKI hajosi |O muksut kun kaatui siellä ja löi päänsä niin jumalaton kuhmu joka kerta mitä tapahtuu normaalisti todella harvoin ja kuului jumalaton kolaus.mut sillo me päätettiin et jos joskus rakennetaan niin tommosta lattiaa meille ei tuu |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
laminaatti ehdottomasti.parkettiperheissä lapset ei saa leikkiä lattioilla muuta kuin maton päällä,ja mielellään matollakin pehmoleluilla ettei lattiaan tuu jälkiä |O näin mun tuntemis parkettiperheissä :/ meillä laminaatti,koira ja lapset tykkää kun ei tarvii varoa ettei tuu jälkiä =)
laattalattiassa saa varautuu pitää lämpöjä kovalla,tuntuu muuten todella kylmältä ja lasit ym menee tosi iloisesti rikki kun putoaa lattialle...kokemusta on :/
Nooh, itse ajattelen parketin kannattajana, että koska parketti on puuta, sen luonteeseen kuuluu elämisen jäljet, eli meillä ei oteta paineita, vaan saa elää ihan normaalisti; niin lapset kuin aikuisetkin ;) ! Jos ei pikku jälkiä kestä, niin silloin täytynee valita laminaatti. Ehkä se onkin juuri se, mikä tekee laminaatista (minun mielestäni) juuri niin keinotekoisen kuin onkin, että se on liian... miten sen nyt sanois... silee ja kovan näköinen tms. Tai sitten jos siihen tulee joku naarmu, paljastuu sieltä eri värinen sisus.
 
Meillä oli vanhassa loimusaarni tai oisko ollut jalava parketti... se oli semmonen mosaiikkiparketti. Kyllähän siinä näkyi elämisen jäljet, vaikka oli varsin kovaa puulaatua, kumpi sit olikin... mutta sen plussaa oli tietty se, että sen sai hiottua ja lakattua ja mosaiikkina, useita kertoja, ne sauvat oli aika paksuja.
Sen jälkeen ollaan asuttu talossa, jossa on laminaatti, mutta ei lattialämmitystä. Laminaatti ei ole ollut kovin kallis, en ainakaan usko, kun tunnen tän asunnon rakentamiseen liittyvät asiat. Hyvän näköinen on, tässäkin on isoja lapsiperheitä asunut vuodesta 2000 ja on alkuperäinen lattia. Ei oo mainittavan kylmä, eikä kopise, näkee, että se on käytössä. Saumat on kyllä edelleen todella hyvät, vaikka pohja jolle tää on tehty on hyvin epätasainen ja paikoin tää lattia notkuu.
Sukulaisilla on laminaatti ja lattialämmitys, se on ns. kallista laminaattia, lattia on oikein mukavan lämmin, eikä kopise, liukas se kyllä on, mutta mikä musta kamalinta, he on nyt asuneet siinä talossaan jotain 3-4 vuotta ja se laminaatti on aivan hirveän kulunut, heil on pieni koira ja pari lasta. Saumat on kyllä siistit.
Tälläsiä kokemuksia mulla, että en osaa kallistua puoleen, enkä toiseen. Itse en ainakaan tässä vaiheessa laita meidän uuteen kotiin parkettia, vaan nyt tulee laattaa ja laminaattia. Jos sit joskus kun tulee lattian vaihdon aika, laitetaan parketti... en tie. Laminaatit on niin kehittyneitä nyt, on kosteudenestoja ja ties mitä, ja hintatasoltaan löytyy useaa sorttia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
laminaatti ehdottomasti.parkettiperheissä lapset ei saa leikkiä lattioilla muuta kuin maton päällä,ja mielellään matollakin pehmoleluilla ettei lattiaan tuu jälkiä |O näin mun tuntemis parkettiperheissä :/ meillä laminaatti,koira ja lapset tykkää kun ei tarvii varoa ettei tuu jälkiä =)
laattalattiassa saa varautuu pitää lämpöjä kovalla,tuntuu muuten todella kylmältä ja lasit ym menee tosi iloisesti rikki kun putoaa lattialle...kokemusta on :/
Meillä saa lapset leikkiä, ja kun pieniä ovat leikkivätkin, olohuoneen parkettilattialla, vaikka se arkaa vahattua parkettia onkin. Puulaji on tammea, jonka pitäs olla kestävää, mutta... Lakatuista parketeista en tykkää ulkonäon vuoksi ja ne ovat tosi liukkaita. Aikansa kutakin, vaihdetaan tuo parketti sitten, kun ovat isompia tai sitten kun tarvii =)

Mullakin on pilttipurkki tippunut keittiön klinkkerilattialle, eikä ole mennyt rikki.
 
JenPen
Meillä asunnossa parketti, ja oli varmaan kuukauden sisään jo aivan naarmuilla koira kynsistä. Koira rauhallinen ja vanha, ei riehu sisällä ja kynnet pidetään lyhyinä, mutta parketti ottaa osumaa todella helposti. Myös palasia irronnut eli tullut oikein koloja parkettiin, kun koiralta on luu tippunut suusta tms.

Laminaatti kestävämpi, ei tule naarmuja lainkaan. Koloja saattaa tulla jos jotain tarpeeksi kovaa siihe putoaa. Ero on lähinnä siinä, että parketissa kosollakin näkyy samaa puun sävyä kuin pinnassa, joten kolot siksi ehkä huomaamattomampia. Laminaatissa taas pelkkä pinta on puunväristä, ja kun siitä lähtee pala niin alta näkyy kurja lastulevy tai jokin sellainen.
Laminaatti on parkettia liukkaampi.
 
JenPen: mitä parkettia teillä on? Kuulostaa oudolta. Minun lapsuudenkotini parketti ei kärsinyt rauhallisen koiran kynsistä ainakaan yhtään enempää kuin lasten leikeistä. Parketti kesti 20 vuotta, jonka aikana sille ei tehty hiomista kertaakaan. Entä minkähintaista laminaattia teillä on ja mistä ostettu? Kamala ajatus, että laminaatin koloista paistaa se erivärinen sisus.. Voikohan sitä paikata jollain aineella. Parkettia ainakin olen kuullut voivan korjata paikallisesti.
 
Vahattua parkettia voi korjata paikallisesti, ei lakattua, se täytyy aina hioa eli koko lattia menee uusiksi.

Tuosta laminaatista sen verran, että laminaatteja on eri laatuisia ja kannattaa ottaa sitä kovuusaste 32. Täytyy kyllä oli tosi painava esine, järkäle, joka kolon laminaattiin saa, niin että sieltä jokin valkoinen paistaa, toki tämä saattaa olla niissä halvemmissa alle 20e laminaateissa mahdollista. Laminaattiin kannattaa satsata lähes parketin hinta. Eli JenPenin manitseman asian takia ei kyllä kannata laminaattia pelätä ;) Niin ja tuosta liukkaudesta sen verran, että lakatun parketin ja laminaatin liukkauden välillä ei ole kyllä eroa, voisin sanoa, että meidän viistoleikattu laminaatti ei ole läheskään niin liukas, kun meidän edellisen asunnon lakattu parketti. Vahattua parkettia liukkaampi hieman.

Polka: Kannattaa mennä alan liikkeisiin ja siellä mallikappaleita katsastaa =)
 
Parketti on tietysti tyylikkäämpi. Varmaan myös terveyden parempi. Muovi kun päästää kaikkia kemikaaleja. Eli sama juttu kuin vinyylitapeteissa.

Itse ottaisin laminaatin vain, jos omistaisin tanskandoggeja.
 

Yhteistyössä