parvorokko ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja juul
  • Ensimmäinen viesti
juul
Mietin olenko ylihysteerinen parvorokon suhteen näin raskausaikana. Ystäväni lapsi päiväkodissa jossa liikkeellä paljon parvorokkoa(ystävän lapsella ei ole ainakaan vielä todettu) ja nyt peruin meidän tapaamisen, koska en halua ottaa turhia riskejä parvorokon tarttumisesta. Olen raskaana toisella kolmanneksella.
Tiedän kyllä rokon tarttumistavat ja prosentit, mutta en halua ottaa pienintäkään riskiä. Onko tämä mielestäsi siis ylihysteeristä?
 
Ei ole ylihysteriaa.
Parempi katsoa kuin katua. Ihan tosi:)
Itselleni tuli vesirokko niin yöllä puol kymmenen piti apteekista Hki keskusta hakea lääkekuuri sisällä kasvavaa vauvaa varten lähinnä. Näillä asioilla ei kannata leikkiä. On liian typerää ja lamauttavaa katua lopun ikäänsä jos jotakin kuitenkin sattuu ja jos on mahdollista välttää sikiölle vakava tauti raskaana.
Nyt minulla rv 26 ja toivon ettei vesirokko vaikuttanut ja että lääke siis tehosi heti :) Parvorokkoon ei ehkä ole lääkettä?
Telkustahan tuli se yhden naisen tarina joku 2-1kk sitten missä sen vauva oli kuollut parvorokkoon sikiönä toisella kolmanneksella. Eli et ole ylihysteerinen.

Vesirokosta vielä: Olin sen sairastanut vauvan mutta se tuli uudelleen kun omalle lapselleni tuli se lievänä. Minulle tuli 2 rakkoa kasvoihin. Yksi lääkäri sanoi että on harvinaista mutta mahdollista että vesirokko tulee uudelleen. Ehkä raskaus herkisti sille laskien puolustuskykyä.
 
Viimeksi muokattu:
"a p"
Parvorokkoon ei tosiaan käsittääkseni ole lääkettä. Ja olen samaa mieltä että parempi katsoa kuin katua, mutta ystävän kanssa puhuessa tuli hiukan hölmö olo, kun hänen mielestään olisimme hyvin voineet tavata.
Dragonfly77 toivotaan että selvisit säikähdyksellä vesirokosta ja hyvää loppuraskautta :)
 
"Vieras"
Parvorokko tartuttaa noin 1-2viikkoq ennen kuin ihottuma tulee, silloin lapsella on flunssan oireita. Sitten kun ihottuma puhkeaa niin tauti ei enää oo tartuttava. Siinä mielessä et oo liian varovainen, että lapsi saattaa hyvin tartuttaa vaikkei oireita oo.
 
"hipsu"
Mä sairastin parvorokon rv 34, onneksi ns. hyvillä viikoilla mut edelleen käyn viikottain ultrassa, nyt rv 39. Liian varovainen ton taudin kans ei voi olla, tarttuu mun kokemuksen mukaan todella helposti, meidän kaikki kolme lasta sai sen. Ja on niin salakavala kun tarttuu oireettomana.
Mun kohdalla vauvalla kaikki hyvin eikä merkkejä infektiosta. Synnytystä ootellessa :)
 
"vieras"
Täällä yksi parvorokosta huolestunut... Juttelin neuvolassa asiasta ja pääsin verikokeeseen jolla katsottiin olenko sen sairastanut, sehän voi olla hyvin vähäoireinen. No en ollu sitä sairastanut, että sinänsä tuo verikoe ei huolta poistanut, mutta tiedän olla nyt tosi tarkkana. Itse olisin toiminut samoin ja perunut tapaamisen.

Tosi kivoja nämä tälläiset rokot, kun olin viimeksi raskaana kuusi vuotta sitten, en ollut edes kuullut koko parvorokosta. Nyt kun on sitten isompi lapsi koulussa niin on aika vaikea vältellä mitään tauteja. Onneksi olen jo loppusuoralla että ei nyt enää ehdi varmaan mitään tulla.
 
"nyyti"
mene testiin,saattaa olla että olet sairastanut sen joskus!Itse olen töissä lastenhoitoalalla ja kun olin raskaana työpaikalla muutama lapsi sairastui parvorokkoon.Soitin neuvolaan ja sain lähetteen labraan verikokeeseen.Testin mukaan olin sairastanut joskus sen rokon,vaikka en itse eikä äitini muistanut sitä.Saattanut olla melko oireeton.Toiste sitä et voi saada.
 
Mulla ottivat tossa raskauden ekan labrakäynnin yhteydessä ne parvorokon vasta-aineet kun en minä enkä äitini muistanut olenko sen sairastanut. Vasta-aineita oli eli tauti sairastettu ja nou hätä. Ei sama kaikissa kunnissa?
 

Yhteistyössä