Parvorokko

Onko muita, joiden lapsella ollut raskausaikana parvorokko? Meillä se ilmeisesti on, neuvola ei pitänyt tarpeellisena nähdä lasta, vaan piti kuvaukseni perusteella parvorokkona ja menin heti tänään vasta-ainetestiin. Inhottavaa odottaa viikko tuloksia. Tietääkö joku, kuinka yleistä, ettei sitä ole sairastanut?
 
Mei muksuje koulus ja eskaris ol parvorokkoo joten itte käin vasta-aine kokeis.
Jouduin oottamaan 2vkkoo tuloksii jotka nyt tänää toivottavast saan.
Tää odotus ja tressi kyl käy hermoon ei voi mitää.

Tuost yleisyydest en kyl yhtää tiiä...ajattelin vaa ilmotella ettet oo iha yksin tän asian kaa.

AadaOlavi 22+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Mei muksuje koulus ja eskaris ol parvorokkoo joten itte käin vasta-aine kokeis.
Jouduin oottamaan 2vkkoo tuloksii jotka nyt tänää toivottavast saan.
Tää odotus ja tressi kyl käy hermoon ei voi mitää.

Tuost yleisyydest en kyl yhtää tiiä...ajattelin vaa ilmotella ettet oo iha yksin tän asian kaa.

AadaOlavi 22+5
Mulle lupas tulokset sentään viikossa, toivottavasti pitää paikkansa. Selvis jo, että noin puolet aikuisväestöstä sairastanut taudin ja perheissä tartuttavuus n. 50%. Eipä stressi näillä tiedoilla juuri vähentynyt. Tarpeeksi stressiä oli jo lapsivesipunktion tuloksen odottelussa ja nyt taitaa ainakin tilastollinen riski olla suurempi. Ehtikin olla pari liian helppoa viikkoa, kun pahoinvointikin vihdoin väheni...

 
Just kuulin jotta miul ei oo ollu ikuna parvorokkoo joten nyt kakkos kokeisiin :kieh:
Kauankoha niitte tuloksis sit oikee menee?!!!
No ei auta....itteää ihmise näköseks ja suuntana terveyskeskus ja labra.

AadaOlavi 22+5
 
Sain juuri tietää, että minulla tuore parvorokkotartunta, rv 22. Äitiyspolin lääkäri ei ollut lähetettä vielä lukenut ja kätilö ei suostunut sanomaan muuta kuin, että odota kutsua ultraan eikä voinut sanoa edes arviota siitä tuleeko se ensi viikolla vai myöhemmin. Mitään muutakaan tiedonjyvää ei siitä irti saanut. Joku tieto asiasta olisi näin viikonlopun alla vähän rauhoittanut mieltä.

Seurannassa käyneet, oliko muuta kuin säännöllinen ultraus?



 
meillä oli kans iso huoli parvorokosta, kun sitä oli hoitopaikassa liikkeellä. Sitten lapsi sairastuikin, ja kävin kokeissa... niissä taas selvis, että vasta-aineita on eli voivat olla tuoreita tai vanhoja |O
Kaikenlisäks lapselta ei tutkittu mitenkään, että onko parvorokko, joku allergiareaktio vai influenssa, että ihan yhtä tyhjän kanssa ja ahisti kyllä kovasti!!

No onneks tarttu vaan 30%:lla sikiöön, eikä aiheuta yleensä vaaraa 23.-24. raskausviikkojen jälkeen. Mut kyllähän se pelottaa tietysti..
 
Miksi eivät osanneet sanoa, oliko vasta-aineet tuoreita? Pitäisi olla numeerisista arvoista pääteltävissä. Minulla pystyivät sanomaan, että oli nimenomaan tuore tartunta. Selvittäisin vielä asiaa, jos siellä ollut joku törppö, joka ei osannut analysoida oikein labratuloksia. Jottet turhaan stressaisi tai toisaalta pääsisit seurantaan, jos tuore tartunta.
 
Joku oliki lukenu mun ajatukset ja kaivanu tän ketjun esiin. :)

Mä oon töissä ala-asteella ja n kuukaus takaperin rupes olemaan oppilaita huomattavissa määrin kipeenä. Kolmisen viikkoa sitte yks meijän luokkalainen tyttö tuli kipeeks ja asiaa selviteltyäni kyseessä oli 99% varmasti parvorokko. Mulla oli ihan niinä päivinä neuvola ja yritin asiaa selvitellä, et jos pääsis vaikka niihin vasta-ainekokeisiin. Oih-niin-"pätevä"-ja-"ihana" neuvolatäti totees vaan, että se oli vaan flunssaa, ei sulla mitään hätää oo. :eek: Yritin vielä sanoa, että kun sitä on liikkeellä ja on yli 500n oppilaan koulu, ni siellä kaikki pöpöt oikeen kuhisee, mut ei.

No, tänään en enää kestäny, ku oon kaikkia kauhujuttuja kuullu ja soitin sinne neuvolaan. Joku siainen vastas puhelimeen, eikä ollu kyllä pätkääkään pätevämpi ku oma terkka. Ihmetteli että "aj mikä rokko" ja pläräs sitte TIETOSANAKIRJASTA mistä mä puhuin. Oli ihan hoo-moilasena, et mitä mä nyt vaahtoon, jos mulla ei oo mitään oireitakaan ollu (patsi nyt et olin just 2vk sen sairastaneen tytön jälkeen kipeenä ). Sen mielestä ei ollu mitään hätää, koska "parvorokko ois vaarallinen vaan silloin ensimmäisellä kolmaneksella". Anteeks mistä lähtien!? Väitti myös mulle, et ei voi ottaa vasta-ainekokeita raskausaikana, "koska ne otetaan selkäydinnesteestä". TÄH!? No, hirveen tappelun jälkeen se lupas jättää soittopyynnön lääkärille "joka soittaa joskus loppuviikosta". :kieh:

Tässä vaiheessa mulla kiehu jo aika lailla, ku luulin et saan taas odottaa jotain yhtä tyhjän kanssa soitto seuraavat sata vuotta, MUTTA mun järkytykseks se lekuri soittiki jo 30min päästä. Nyt oli jo eri ääni kellossa. Lääkäri oli sit mieltä, et multa olis pitäny HETI ottaa ne testit, ku alettiin edes epäilemään, et siellä koulussa sitä parvoa on. On kuulemma silloin ja vieläki oikeen riskiviikot (silloin 18 ja nyt 22 ja risat). Sano myös, et sairasloma on tollasessa laitoksessa ehdoton,jos ei oo sairastanu ja jos on tarttunu ni polikliniikka seurantaan saman tien. Lähetteen se oli jo pistäny menemään ja terveyskeskuksessaki otetiin heti vastaan, vaik vastaanottoaika oli menny kiinni jo.

Nyt vaan kiehuttaa vieläki toi neuvolan toiminta, et nauretaan toisen huolelle vaan päin naamaa, vaik mä olin vielä oikeessa! Katotaan nyt miten etenee... Pahimmassa tapauksessa se mun flunssa ei ollukkaa flunssaa... :/

Anteeks pitkä vuodatus... :ashamed:

rypäle 22+1
 
Neuvolassa oli joku sijainen tulkitsemassa minunkin tuloksia, voihan se olla että olis pitäny vaatia tarkempia tietoja joltain osaavammalta henkilöltä.
Sitä lähinnä ihmettelin, että vaikka hoitopaikassa oli parvorokkoa, niin lapselta eivät suostuneet ottamaan kokeita että oliko kyseessä rokko vai joku muu kuume-ihottuma-yhdistelmä.
Mutta lapsi parani ja minultakin meni flunssa pois, joten kaikki hyvin (toivottavasti).

Kurja muuten lukea noita, ettei kaikissa paikoissa ole otettu tartunnan riskejä tosissaan.
 
Täysin tyrmistyttävää, millaista kohtelua rypäle olet saanut, onneksi olit tiukkana etkä tyytynyt kohtaloosi. Ja oireettomuudestahan ei voi päätellä mitään, sehän on välillä oireeton, kuten oli minullakin ja silti löytyi tuore tartunta. Kerro, kun saat vasta-ainetulokset. Toivottavasti ei löydy, seurantakin kun paikkakunnasta riippuen varsin vaihtelevaa. Ja, jos tulos nega, muista vaatia vielä uusi testi, itämisaikahan voi pisimmillään olla 3 viikkoa, joten ettei kävisi niin, ettei vasta-aineita näy vielä. Niiden muodostuminen kun kestänee pari viikkoa. Mulla löytyi ekalla testikerralla, mutta en olisi saanut toista testiä, jollei itselläni oireita. En tosin olisi tyytynyt siihen, kun yksit. lääkärini oli sanonut puhelimessa, että uusintatesti tarvitaan, jos nega ekalla kerralla.

Ziggy, ehkä sinun kannattaisi vielä pyytää jotain varmuudella ammattitaitoista tulkitsemaan testitulokset. En halua stressiä luoda, mutta kun kaiken maailman törppöjä tuntuu riittävän.
 
Tervehdys parvorokon kansa painivat.

Meillä tytöllä alkoi kova päänsärky ja kuume.
Posket helotti ja muutaman päivän päästä olikin sitten jo näppylöitä joka puolella.
Yksityislääkäri arveli sen olevan parvorokkoa, jota tarhassa on liikkeellä.Verikokeet otettiin ja tulokset saadaa parin viikon päästä.

Itse olen raskaana viikolla 14 ja pelko on aikamoinen.
Tuo lääkäri sanoi, ettei huolta pelkoon, kun olen jo niin pitkällä...
Neuvolantätkini lohdutti, että hänellä paljon odotuspuolen asiakkaina porvorokkoisten lasten äitejä.
Heistä ei kukaan ole sairastunut ja epäili todella vahvasti minulle moisen taudin tuloa.
Itse en olisi niinkään varma, sillä minähän tuon tytön kanssa olen ollut koko ajan..
Sain kuitenkin lähetteet verikokeisiin, mutta niihin kannattaa mennä vasta parin viikon päästä, kun itämisaika on niin pitkä.
Täällä nyt sitten kärvistelen ja kuulostelen itseäni oikein olan takaa.
Flunssan ja kuumeen sairastin pari viikkoa sitten ja nyt tuntuu, että limaa tulee taas enemmän...
Kamalaa tää epätietoisuus!
Sitten vielä tuolta googlen kautta löytyy kaikkea tosi kamalaa ja että juuri näillä viikoilla parvo olisi pahasta!

Onko muilla vastaavaa tilannetta?
 
Heipparallaa!Täällä yksi jonka lasten päiväkodissa parvoa liikkeellä...viimeviikko oltiin onneks lomalla ja nyt olen itse ollut kovassa flunssassa ja pidän neidit kotona alkuviikon vaikka olen ihan kuitti!Päiväkodissa ei tultu yhtään vastaan siinä asiassa että olisin halunnut siirtoa johonkin muualle edes muutamaksi viikoksi...ymmärrän kyllä että tällainen on ylitse menevä pyyntö mutta kuitenkin...pelko on kauhea!Koko ajan hysteerisenä seuraan molempien poskia ja tutkailen näkyykö jotain...yöuniinkin tuo tauti on tullut.Viime yönä näin unta paisekasvoisita lapsista,heh,heh!Onko yhtään stressi?Onko muilla tietoa kuinka kauan tällainen epidemia voi jyllätä?Onneksi ei sentään se herkimmin tarttuva ole...terkkakin lohdutti että hän ei nyt tiedä yhtään äitiä ketä olisi tartunnan saanut...mutta kyllä ihmiset näköjään saavat tartuntoja!Mamitus,lääkäri siis sanoi sinulle että viikolla 14 ei ole enää vaaraa?Miksi?me ollaan muuten molemmat tuolta syyskuisista,mulla LA 1.9.Onneks täältä palstalta sentään saa vähän vertaistukea...mitenkähän uskallan lapset viedä loppuviikolla tarhaan?Terkka sano et pitäs vaan uskaltaa,mutta... :/
 
Piizu tunnistinkin sinut tuolta syyskuisista!
Mulla LA 7.9.

Juu, se yksityislääkäri sanoi, että ei kuulemma enää näin isoilla viikoilla ole pelkoa vauvan puolesta, mutta nettiä lukiessani taas nimenomaan raskauden toinen kolmannes on se pahin aika saada tuo tartunta..

Täällä tutkailen tosiaan itseäni kuin hysteerikko, sillä tytöllä oli aika paha tuo rokko.
Kova kuume ja nyt paljon niitä näppylöitä.
Ei niinkään poskissa, mutta muualla.
Tässä vaiheessahan se ei häneltä enää tartu, vaan se on jo tarttunut jos on tarttuakseen.
Ja minähän tuon tytön kanssa olen tosiaan saunonut yms. koska isänsä on ollut töissä kaikki illat.

Tää on aika hirvittävää aikaa kyllä, täytyy sanoa.
Masua silittelen ja juttelen vauvalle, vielä kun voi...
Pahinta pelkää koko ajan.
 
weiss
Täällä kanssa yksi jonka esikoisella todettiin parvorokko. Mie kävin kanssa vasta-aine kokeissa ja tulokset sain jo 3 pvän päästä. Vasta-aineita löytyi ja nyt sitten ootellaan viikko, jotta voin mennä uudestaan kokeisiin. Tahtovat nähdä onko kyseessä vanha vai uusi tartunta. Jos on uusi, niin mie ainakin joudun seurantaan äitipolille, näin sano neuvolalääkäri, viikon välein ultrataan ja mahollisesti seurataan osastolla. Mutta täytyy toivoa parasta. Miulla kuitenkin raskaus jo pitkällä, tänään rv30+5, jolloin vauvan riski saaha tartunta on kai enää 1%. Mene ja tiedä, mutta eipä se huolta poista ja voihan sitä kuulua juur tuohon yhteen prosenttiin! Toivottavasti päästään säikähyksellä kaikki! :heart:
 
No jos lääkäri sanonut et ei enää suurta vaaraa ni kai täytyy luottaa siihen...ite meen huomenna työterveyslääkärille flunssan takia niin täytyypi kysyä siltä samaa...terkkakin sano et ei se helposti tartu!Ja oman tartunnan ja sikiön tartunnan välillä voi olla monta viikkoa...näillä minäkin yritän lohduttautua.Meillä onneks vielä sellanen tilanne et tautia ei ole,mut voin vaan kuvitella sinun tunteesi kun lapsi jo sairaana.Toivotaan että säästyt,meetkö verikokeisiin muutaman viikon päästä?No ei auta kun antaa ajan kulua ja pakko kai ne lapsetkin on tarhaan uskaltaa viedä...Tsemppiä kaikille tämän asian kanssa painiskeleville :heart: !
 
Aion kyllä mennä verikokeisiin itse parin viikon päästä, ennemmin niitä ei kuulemma kannata ottaa.
Jos menisin heti niin joutuisi ottamaan kahdet kokeet, kun ei tiedä onko uusi vai vanha tartunta.
Meillä kestää tulosten saaminen kaksi viikkoa ihan yksityiselläkin..
Piinaavaa...

Juu, voimia vaan kaikille piinassa eläville!
On se hyvä kun voi täällä purkaa tuntojaan!
 
Tuota noin... itse painin saman asian kanssa jokin aika sitten, ja soitin sitten teratologiseen tietopalveluun, jossa asiantuntijat osaavat noista asioista kertoa. Ja kyllä siellä sanottiin että parvorokosta voi koitua sikiölle haittaa, ja vaarallisimmat viikot olisivat juuri viikot 18-24 (18 en ole ihan varma, mutta 24 oli takaraja). Siinä aikana sikiön punasolut ovat sellaisessa kehitysvaiheessa, että parvotartunnasta voi seurata anemia ja turvotusta (en nyt muista kaikkia termejä, mutta joka tapauksessa). Myöhemmillä viikoilla punasolut ovat jo toisenlaisia, eivätkä niin alttiita vaurioille. Kuulemma edes päikkärissä työskenteleviä ei tarvitse välttämättä siirtää pois ryhmästä jossa on parvorokkoa, jos 24 viikkoa on tullut täyteen. Alkuraskaudessa taas saattoi seurata keskenmeno.
Kysyin asiaa vielä naikkarin lääkäriltä toisen käynnin yhteydessä, ja hänkin sanoi tuon 24 viikon takarajan. Eli sinänsä ihmettelen aiemmin mainitun yksityislääkärin kommenttia mamitus2:lle. En muista miten tarttuvaa parvorokko on, mutta oireitahan siitä ei välttämättä tule. Itse soittaisin varmaan sinne teratologiseen tietopalveluun, kun sieltä saa asiallista opastusta ja tietoa - ei sitten ole vain yhden lääkärin tiedon varassa... Mutta toivotaan kuitenkin parasta!
 
Sain Merlen kommenteista pontta ja soitin sinne Teratologiseen tietopalveluun ja siellä kätilö oli sitä mieltä, että heti vaan verikokeisiin ja sitten parin viikon päästä toisiin.
Turhaa on kuulemma itseään hermostuttaa sen enmpää asian tiimoilta ja kun tauti voi olla meillä aikuisilla täysin oireeton, joten on hyvä selvittää onko sairastunut, jotta masuasukkikin saa hoidon...

Sikiöllä riskiviikot ovat 12-24!

Oli mukava kätilö siellä langanpäässä ja osasi kyllä rauhoitella.
Vauvaa pystytään hoitamaan, jos sairastuu ja ennusteet ovat hyvät.
Kuolemia tai vammautumisia ei yleensä tapahdu, kunhan seurataan tilannetta hyvin.

Kiitokset siis vinkistä!
Huomenna kokeisiin siis!

Mamitus2 + Nappula 14+4
 
Ihana kuulla mamitus vähän tollasia helpottavia uutisia,et kunhan seurataan niin kaikki voi mennä hyvin!Täytyy varmaan itekkin mennä tästä kohta testeihin ihan varmuuden vuoksi!Tytöt ollu päiväkodista pois kohta 2 viikkoo,kerranki hyötyä omasta sairastamisesta!Soittelin tänään pk:hon ja sanoivat ettei viikon aikana ole tullut uusia tapauksia...hiukan helpottaa!Mut maanantaina täytys uskaltaa sit viedä tytöt päikkäriin...onkohan jo turvallista?itellä ainakin helpotti tuo tieto et ei oo ilmenny uusia tartuntoja,tiedän kyl et itämisaika voi olla pitkäkin...terkka sano et yleisimmin kuitenkin se on se 7 päivää.Huoli ei silti katoa...no ens viikolla on neuvola ja pyydän myös lähetteen kokeisiin ihan varmuudeks!
Piizu + masukki 15+2
 
Hei, etsin parvosta tietoa ja eksyin tänne ja oli heti rekisteröidyttävä jotta saan kirjoitettua. Mula on nyt kuudes raskaus menossa ja viikkoja on nyt 22+1 ja tänään tuli soitto neuvolasta että parvonäyte oli positiivinen ja tuore infektio. Nyt on ihan kauhea olo. Lähiaikoina kuulemma saan kutsun TYKS:iin mutta huoli on hirveä. Tiedän äidin joka menetti lapsensa vko 24 parvorokon seurauksena ja tällä lapselle ei tullut turvotusta joten miten sen sitten muuten näkee vauvasta vaikka ultrattaiskiin?? Osa teistä on saannut saman tartunnan....kertokaa ihmeessä missä mennään. Tietääkö joku jonkun prosentin omasta sairaalasta että kuinka moni vauva todella on sairastut tai kuinka monelle on tehty verensiirto. Mä ite meinaan soittaa huomenna Tyksiin ja koittaa onkia tietoa lisää. Toivottavasti sanovat että on todella harvinaista että vauva sairastuu.
 
weiss
hetikial: :hug: ! Mie oon perjantaina menossa uusinta kokeeseen, joten tietoa vielä saa jännittää, että onko uus infektio vai ei. Mie oon jo menossa rv31+, mutta tottakai huoli on kova täälläkin! Miulle annettiin ohjeeksi näin alkuun aloitella liikelaskenta ja että muuta ei tässä vaiheessa voida tehdä.. Suosittelen soittamista juur äitiyspolille tai tuonne teratologiseen tietopalveluun, johon Mamituskin on soittannu. Miulla itellä on huomenna äitipolikontrolli supistusten takia, mikä hieman helpottaa oloa. Toivotaan, että kaikilla menisi kaikki hyvin ja saataisiin ihanat vauvelit syliimme!

weiss ja pikkuinen 31+1 :heart:
 

Yhteistyössä