Passin uusiminen?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok, kiitos :) tekevät sen vanhan siis ns. käyttökelvottomaksi :)

Mäkään en mitenkään haluaisi tuosta luopua :)
Meillä oli ongelmana lähinnä se, että uusi oli haettava ennen kuin vanha umpeutui, koska lähdimme pitkälle matkalle, jonka aikana vanha passi olisi mennyt vanhaksi. Piti virkailijan ihan esimieheltä kysyä, että saako vanhan antaa mitätöitynä, mutta vielä päivämäärän puolesta voimassaolevana.
 
Ji
Mä en saanut pitää vanhaa passia, mutta se oli tämä uuden mallinen (mikä lie biopassi) ja sanoivat että sitä ei saa pitää. Nimenvaihdon myötä vaihdoin myös lähes uuden passin. Edellisen sain pitää.
 
"hanski"
ja pitäisi saada uusi? Millä tunnistaa henkilöllisyys, kun poliisin sivuilla lukee, että mukaan passi tai henkilökortti. Ajokortti ei käy, ja muita kun ei tässä tilanteessa ole.
 
[QUOTE="hanski";22200718]ja pitäisi saada uusi? Millä tunnistaa henkilöllisyys, kun poliisin sivuilla lukee, että mukaan passi tai henkilökortti. Ajokortti ei käy, ja muita kun ei tässä tilanteessa ole.[/QUOTE]

Ajokortti kuitenkin mukaan ja siellä kysellään muutamia kysymyksiä, joitten vastaukset näkevät järjestelmistään. Niillä kysymyksillä varmistetaan, että olet se henkilö, joka sanot olevasi. Asuinpaikkoja, sukulaisten nimitietoja tms.
 
[QUOTE="Mamma italiana";22200724]en saanut pitàà vanhaa passia (joka ei ollut mennyt vielà vanhaksi)[/QUOTE]

On tosiaan tiukentunut tuo asia. Onneksi me ehdimme vielä saada lasten pikkulapsiaikaiset passit muistoksi, niissä oli paljon leimoja ja viisumeita. Nykyään ei juuri mistään saa enää passiin merkintöjä.
 
Nyt ihan vastako? Asioidaan samassa paikassa.=) Keväällä tosiaan ei saanut kuin ilman kansia, ilmeisesti virkailijasta kiinni sitten.
Juu ihan tässä parisen kuukautta sitten.
Ja siis mie olin tosi yllättyny kun olin kuullu että vanha passi pitää sinne jättää... En mie siis ees pyytäny sitä vaan se virkailija (itseasiassa harjottelija hoiti miun asiaa, oikea virkailija oli kyllä vieressä) anto sen mulle sen jälkeen kun oli reijittäny... Miulle ois kelvannu siitä pelkkä kuvakin :)
 
Viimeksi muokattu:
minä,
[QUOTE="jylppy";25990766]lähtö thaimaaseen 5 toukokuuta. passi mennee vanhaks 21 toukokuuta .. varattu aika 10.4 passihakemukselle.. ehdinkö saada uuden ennen lähtöä????[/QUOTE]
Hinnat ja toimitusajat
Matkalle lähtijän kannattaa hyvissä ajoin ennen matkaa tarkistaa passin voimassaolo. Passin toimitusaika on noin viikko.
 
minä,
Passi menossa kohta vanhaksi ja pitäis uusi käydä tilaamassa. Mutta pitääkö se vanha passi palauttaa vai saako sen pitää?
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Voinko pitää vanhan passin muistona?
Et. Väärinkäytösten estämiseksi on tärkeää, että passit palautuvat poliisille mitätöitäväksi ja hävitettäväksi. Laki mahdollistaa passin palauttamisen mitätöimisen jälkeen passin haltijalle vain siinä tapauksessa, jos passissa on hakijalle välttämättömiä ulkomaan viranomaisen merkintöjä (esimerkiksi viisumi). Viranomaisen merkinnän tärkeys arvioidaan tapauskohtaisesti. Tärkeinä viranomaisen merkintöinä ei kuitenkaan pidetä esimerkiksi jonkin valtion maahantulo- tai maastapoistumisleimoja tms.
 
Minä uusin passin vuonna 2008 ja en saanut pitää vanhaa passia. :( Sukulaiseni sen sijaan sai pitää, oli hakenut eri poliisiasemalta uuden passin. Seuraavalla kerralla teen niin, että sanon, että passi on hävinnyt, kun menen hakemaan uutta.
 

Yhteistyössä