PCO ja sekundaarinen lapsettomuus, clomifemit käyttöön? kaksosraskausriski?

  • Viestiketjun aloittaja "rellu"
  • Ensimmäinen viesti
"rellu"
Eli meillä on 5v tyttö joka sai alkunsa Terolutteja syömällä 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen.

Nyt toista yritetty vuoden verran. Terolutit käytössä, muuten menkat tulee ja menee miten sattuu. Ovulaatiota ei selvästikään tule joka kierrossa, mutta en muista että olisin sitä edellistäkään raskautta odotellessa niin tuntenut...

Nyt olisi mahdollisuus kokeilla Clomifemeja niin että ultraä tehtäisiin sitten ennen ekaa toivottua ovulaatiota.

Miestä lähinnä arveluttaa (ja toki itseänikin) tuo riski kaksos- tai jopa kolmosraskauteen... kuinka suuri riski PCO:ta sairastavalla ja clomeja käyttävällä tähän on?

Minkälaiset kokemukset teillä muuten tuosta clomifemistä on? onko auttanut ja onko tullut kauheita sivuoireita?
 
2xclomilapsen äiti
Meillä on molemmat lapset saaneet alkunsa clomeilla avustettuna. Annostus katsotaan sopivaksi ultralla, näin pienennetään kaksoisraskauteen. Minulla PCO on aika paha. Ensimmäistä yritettiin vuoden verran ennenkuin otettiin clomit käyttöön, toisesta ne otettiin käyttöön aikalailla heti yrityksen alkaessa.
Jonkin verran clomeista tuli sivuoireita, hikoilua ym, mutta ei mitenkään sietämättömiä.
Nyt meillä on kolmas toiveissa ja puhelin jo lääkärin kanssa että tulen muutaman kuukauden päästä hakemaan clomit apuun.
Hyvin on meillä toimineet.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27293390]Mulla PCO, ja clomeja syönyt puoli vuotta, ilman mitään vaikutusta. Sivuvaikutuksia tuli jonkun verran ja pysynkin nykyisin kaukana tuosta lääkkeestä.[/QUOTE]

Mitä sivuvaikutuksia sinulle tuli?
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja 2xclomilapsen äiti;27293366:
Meillä on molemmat lapset saaneet alkunsa clomeilla avustettuna. Annostus katsotaan sopivaksi ultralla, näin pienennetään kaksoisraskauteen. Minulla PCO on aika paha. Ensimmäistä yritettiin vuoden verran ennenkuin otettiin clomit käyttöön, toisesta ne otettiin käyttöön aikalailla heti yrityksen alkaessa.
Jonkin verran clomeista tuli sivuoireita, hikoilua ym, mutta ei mitenkään sietämättömiä.
Nyt meillä on kolmas toiveissa ja puhelin jo lääkärin kanssa että tulen muutaman kuukauden päästä hakemaan clomit apuun.
Hyvin on meillä toimineet.
Kiitos vastauksestasi :)

Selvennätkö vielä, että mitenkä seurantaultralla pienennetään riskiä kaksosraskautta ajatellen?

Jos munasoluja on kypsynyt vaikka 2 kpl, niin silloinhan on riski kaksosraskauteen.
 
pcolainen
Kaksoisraskausriski on pieni varsinkin jos seurantaultrat tehdään.

Meillä yritettiin pikkukakkosta pari vuotta.Söin 6 kiertoa clomifeniä tuloksetta (taukokiertoja välissä). Vaihdoin sitten Femariin ja tokasta kierrosta tärppäsi :) Suosittelen tuota femaria, mulla se tuotti yhden ison hyvän munasolun kun clomit 1-2 pienempää. Myös sivuvaikutukset olivat lievemmät eikä femar kerry elimistöön samalla tavalla kuin clomifen (eli on myös turvallisempi koska se ehtii poistua elimistöstä täysin ennen raskautta). Ulkomailla femeria käytetään paljon enemmän, Suomessa vaan clomeja annetaan vanhan tavan mukaan..

Mutta pyydä lääkäriltä halvempi versio femarista, se on nimeltää Letrozol. Ihan sama aine eri nimellä ja murto-osa hinnasta.
 
pcolainen
[QUOTE="aloittaja";27293472]Kiitos vastauksestasi :)

Selvennätkö vielä, että mitenkä seurantaultralla pienennetään riskiä kaksosraskautta ajatellen?

Jos munasoluja on kypsynyt vaikka 2 kpl, niin silloinhan on riski kaksosraskauteen.[/QUOTE]

Jos munasoluja on yli 2 tulee yleensä seksikielto. Ja itsehän voi valita haluaako ottaa riskin jos munasoluja onkin 2. Mulla kuitenkin 1 selvästi isompi kun niitä oli välillä 2, joten tuskin molemmat edes irtosi.
 
"aloittaja"
Kaksoisraskausriski on pieni varsinkin jos seurantaultrat tehdään.

Meillä yritettiin pikkukakkosta pari vuotta.Söin 6 kiertoa clomifeniä tuloksetta (taukokiertoja välissä). Vaihdoin sitten Femariin ja tokasta kierrosta tärppäsi :) Suosittelen tuota femaria, mulla se tuotti yhden ison hyvän munasolun kun clomit 1-2 pienempää. Myös sivuvaikutukset olivat lievemmät eikä femar kerry elimistöön samalla tavalla kuin clomifen (eli on myös turvallisempi koska se ehtii poistua elimistöstä täysin ennen raskautta). Ulkomailla femeria käytetään paljon enemmän, Suomessa vaan clomeja annetaan vanhan tavan mukaan..

Mutta pyydä lääkäriltä halvempi versio femarista, se on nimeltää Letrozol. Ihan sama aine eri nimellä ja murto-osa hinnasta.

Kiitos sinulle paljon tiedoistasi! Minulla on tuo clomifen-resepti olemassa, täytyy pohtia josko varaisin soittoajan tälle yksityiselle gynelle ja pyytäisin reseptiä tuosta femarista ts. Letrozolista. Onko siinä seurantaultrat samalla tavalla?

Miksiköhän gynekologi kirjoitti heti automaattisesti tuon clomifemin, ei edes miettinyt muuta. Paljon on hoitanut lapsettomuuspotilaitakin.
 
pcolainen
[QUOTE="aloittaja";27293864]

Miksiköhän gynekologi kirjoitti heti automaattisesti tuon clomifemin, ei edes miettinyt muuta. Paljon on hoitanut lapsettomuuspotilaitakin.[/QUOTE]

Clomifeniä on käytetty lapsettomuuden hoitoon jo 40 vuotta ja Femaria vasta n. 10 v eli siksi varmaan. Ja Suomi yleensäkin jäljessä näissä asioissa, muualla maailmaa Femarin käyttö on yleisempää.

Oikeastihan Femar on rintasyöpälääke, mutta sen munasarjoja stimuloiva vaikutus huomattiin vasta myöhemmin.
 
Söin yhden clomi-kuurin, kun meillekin yritettiin toista lasta. Aikaa tästä tosin on, kun kyseinen neitonen täyttää pian 14v =) Ultralla seurattiin munasolujen kypsymistä ja lääkärin ohjeilla mentiin, ja onnistuneesti raskaus sitten alkoikin. Mulle ei tullut sivuvaikutuksia ja kuuri siis vaikutti kuten pitikin =) Kaksois/kolmoisraskauden todennäköisyydestä en osaa sanoa mitään, enkä muista oliko siitä puhetta lääkärin kanssa tuolloin.
 

Yhteistyössä