Pelargonian talvehtiminen

Tulee taas tätä martta-asiaa... :D

Onko kellään antaa vinkkejä pelargonian talvehtimiseen? Siirsin eilen kaikki pelargoniat sisälle kuistille, jossa vähän viileämpää kuin sisätiloissa. Miten noita hoidetaan, jotta ne säilyis elossa ja kukkis taas ensi kesänä? Ekan kerran kokeilen tätä, ettei tarvis keväällä taas ostaa uusia :flower:
 
Miuta kanssa kiinnostaa tämä talvehtiminen!!! Siis mie en ymmärrä mitään koko pelakuista, mutta eräs tyttökaverini sanoi miulle, että ovat hyviä kasvamaan ja kukkimaan....joo, ehkä täytyy ensi kesänä kokeilla, sillä nyt olen onnistunut tappamaan niin Petuniat, lobeliat kuin orvokitkin.
Miten siis noita pelakuita hoidetaan?. Onko niissä joku jippo, vai tulevatko vähällä toimeen?? (Kysyy hän, joka on tosiaan aivan tumpelo kukka-asioissa, eikä ilkeä anopilta apua kysyä!!)
Tää meni siis ihan otsikon ohi, mutta jos joku auttais miutakin, kun kerran kukka-asioista jutellaan! =)
 
Mummoni aikoinaan laittoi pelargoniat kellariin talveksi.Leikkasi varret n.10cm pitkiksi ja siellä ne oli pimeässä koko talven ja komeasti kukkivat taas seuraavan kesän.Taisi pari kertaa antaa pienen lorauksen vettä.Mutta siis pimeässä ja viileässä pitäisi talvettaa ja varret leikata.
Onnea yritykseen :flower:
 
kukkerikuu
Mulla ne on olleet sisällä huoneessa, jossa viileämpää ja harvemmin käyttöä. Niukkaa kastelua ja olen ottanut kuolleet lehdet pois. Sit keväällä olen ottanut niistä pistokkaita ja juurruttanut vesilasissa ja saanut lisää. Jos sulla ei se paikka, missä ne nyt on, ole talvella pakkasen puolella tuo sisälämpötila vaan et siellä on jotain 5 - 10 astetta esim. niin musta niitä vois pitää siellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:28 pitkä kiekko kirjoitti:
Miuta kanssa kiinnostaa tämä talvehtiminen!!! Siis mie en ymmärrä mitään koko pelakuista, mutta eräs tyttökaverini sanoi miulle, että ovat hyviä kasvamaan ja kukkimaan....joo, ehkä täytyy ensi kesänä kokeilla, sillä nyt olen onnistunut tappamaan niin Petuniat, lobeliat kuin orvokitkin.
Miten siis noita pelakuita hoidetaan?. Onko niissä joku jippo, vai tulevatko vähällä toimeen?? (Kysyy hän, joka on tosiaan aivan tumpelo kukka-asioissa, eikä ilkeä anopilta apua kysyä!!)
Tää meni siis ihan otsikon ohi, mutta jos joku auttais miutakin, kun kerran kukka-asioista jutellaan! =)
Mun mielestä ne on aika helppohoitoisia. Itse kastelin joka toinen päivä näillä tämän kesän helteillä. Ja sit kuolevat kukinnot täytyy katkaista pois. Eikä vettä saa antaa mennä kukintoihin, kukat ei vedestä tykkää. Näillä konstein mun pelargoniat kukoisti ulkoikkunalaudalla koko kesän. Mut tämä talvehtiminen tosiaan nyt ekan kerran kokeilussa... Meilläkin kun oli taas tänä kesänä 15 pelargoniaa (plus muut laatikko/ruukkukukat) ja yksittäishinta 6-6,50e niin olis ihan kiva säästö ens keväälle, kun ei tarviis taas ostaa uusia :flower: Nuo on sellaisia kauniita vanhanajan vaaleanpunaisia, niitä ei edes ihan joka paikasta saa täällä pohjoisessa tai ainakin ne on heti loppuunmyyty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2006 klo 07:57 kukkerikuu kirjoitti:
Mulla ne on olleet sisällä huoneessa, jossa viileämpää ja harvemmin käyttöä. Niukkaa kastelua ja olen ottanut kuolleet lehdet pois. Sit keväällä olen ottanut niistä pistokkaita ja juurruttanut vesilasissa ja saanut lisää. Jos sulla ei se paikka, missä ne nyt on, ole talvella pakkasen puolella tuo sisälämpötila vaan et siellä on jotain 5 - 10 astetta esim. niin musta niitä vois pitää siellä.
Eteiskuistilla on varmaankin jotain 15-18 talvella. Onkohan se liian lämmin? Siinä niitä ainakin tulis tarkkailtua ja joskus jos pitäis niin kasteluakin. Meillä on kyllä kellarimonttukin, mut sinne on käynti olohuoneesta telkkarin alta (luukku), joten jos ne sinne laittais, niin tuskin tulis ennen ens kevättä niitä paljon hoideltua. Telkkarin ja johtojen ym siirtely liian vaivalloista. Pitäisköhän noita lannoittaa tai antaa jotain piristeitä, että ne kestäis kevääseen? :flower:
 
kukkerikuu
Eteiskuistilla on varmaankin jotain 15-18 talvella. Onkohan se liian lämmin? Siinä niitä ainakin tulis tarkkailtua ja joskus jos pitäis niin kasteluakin. Meillä on kyllä kellarimonttukin, mut sinne on käynti olohuoneesta telkkarin alta (luukku), joten jos ne sinne laittais, niin tuskin tulis ennen ens kevättä niitä paljon hoideltua. Telkkarin ja johtojen ym siirtely liian vaivalloista. Pitäisköhän noita lannoittaa tai antaa jotain piristeitä, että ne kestäis kevääseen? :flower:
[/quote]

Kasvukauden ulkopuolella ei tartte lannoittaa. Luulen että ne pärjää hyvin tuossa eteiskuistilla. Anna mullan välillä kuivahtaa. Mun anoppi pitää kans pelargonioita tuollaisella kuistilla ja hyvin näyttävät kesäisin kukkivan.

Tässä ohjetta yhdeltä nettisivulta:

Talvehtiminen

Kasvukauden lopulla ole tarkkana, älä anna pakkasen vioittaa kasveja. Talvehtimispaikan tulee olla valoisa, ilmava ja kuiva, eikä lämpö tietenkään saa pudota pakkasen puolelle. Sopiva lämpötila on 5-8 ºC. Talviaikana kastelu on hyvin tarkkaa. Jos talvetuspaikka on hyvin lämmin (asuinhuone), lisävalon anto on välttämätöntä, jotta kasvi pystyy valmistamaan itselleen energiaa.

P.S. Kirjavalehtiset ovat arempia talvella kuin vihreälehtiset.
<br><br>
 
Mulla noi pelargoniat on ulkona kesät ja talvet (espanjassa kun asun) meillä vissiin minimissään eli kylmimmillään on ollut -4 astetta, päivisin talvella lämpötila siinä 10 asteen hujakoilla ja kesäsin 40 astetta.
Mutta täällä nuo mokomat kukkivat ympäri vuoden. Pohjois-espanjassa altantin rannikollakin talvisin ihmiset jättävät pelargoniansa ulos myös talveksi. Tällästä vaan tuli mieleen tässä luettuani tätä ketjua.
 
mai
Tuttu puutarhuri kertoi, että sellaisia puutarhalta/kaupasta yms. ostettuja pelargoneja, joissa juuren ympärillä on sellainen säkki, ei saa talvehtimaan millään. Itse en ole kyllä saanut ikinä selviämään talven yli...
 
ei niin viherpeukalo
Me kokeiltiin viime syksynä ja vietiin pelargonia laatikko sellaisenaan kylmäkellariin ja annettiin olla siellä koko talven. Mitään ei tehty niille talvella ja haettiin ne esiin ehkä hiukan myöhään.

Keväällä vasta leikattiin ja taidettiin leikata liian lyhyiksikin. Ensin niistä tuli viherkasveja aina heinäkuun alkuun saakka (syytin miestä, että oli kastellut liikaa niitä) ja sitten ne alkoivat kukkia upeasti ja kukkivat vieläkin. Olen laittanut tuohon laatikkoon kukkiville kukille tarkoitettuja ravinnepuikkoja ja se näkyy riittäneen.

Suosittelen siis kokeilemaan. Meillä ainakin kokeilu kannatti, vaikka kai teimme osan ihan väärin. ;)
 
Mä taidan tulla mukaan tähän yritykseen ja laittaa myös pelargoniat "talvehtimaan". Eihän tuo kokeilu mitään maksa.

toissavuonna mulla ensimmäisen kerroksen parvekkeella pelargoniat kukkivat aivan täysiä vielä marraskuun puolessa välissä. Sitten kun ne kuoli niin jätin ne näytiksi naapureille, että ei ne olleet muovikukkia, vaikka ehkä niin luulitte!

Katsotaan tosiaan ensi keväänä/kesänä sitten, miten kävi kukkien kanssa ja arvuutellaan, miksi toisilla onnistui ja toisilla ei.

Jännitystä elämään vaikka väkisin! =) <br><br>
 

Yhteistyössä