Peliriippuvuus

Kuinka kauan peliriippuvuudesta eroon pääseminen voi kestää? Vai kulkeeko se aina mukana?
Peliriippuvuus on salakavala tauti.
Olen itse ollut peliriippuvainen monta vuotta, teiniajoilta lähtien.
Parhaimman avun olen saanut vertaistuki ryhmästä, mutta vielä en ole kuivilla.

tässä suora osoite heidän sivuilleen

http://pelirajaton.fi/vertaistuki/ryhmat/#pelaajat

ja lisäksi suosittelen lukemaan Jenna Mäkelän kirjan "Kun pelihimo ottaa vallan", tuon kirjan voi lainata kirjastosta. Kyseinen henkilö on myös pelirajat ryhmän vetäjänä turussa muistaakseni. Kirja on oikea informaatio keidas peli riippuvuudesta.

Sitten tuohon sun kysymykseen.
Vastaus on se että peliriippuvuus pysyy läpi elämän, mutta sen ei tarvitse hallita elämää.
He jotka ovat päihittäneet peliriippuvuutensa eivät voi koskaan pelata uudestaan sillä peliriippuvuus tulee takaisin jopa vuosien jälkeen jos sallii pelaamisen itselle.
Eli kun pelaamisen lopettaa niin se tarkoittaa ajallisesti koko loppu elämää.

kysytkö itsesi puolesta vai kaverin/läheisen?
 
Peliriippuvuus on salakavala tauti.
Olen itse ollut peliriippuvainen monta vuotta, teiniajoilta lähtien.
Parhaimman avun olen saanut vertaistuki ryhmästä, mutta vielä en ole kuivilla.

tässä suora osoite heidän sivuilleen

http://pelirajaton.fi/vertaistuki/ryhmat/#pelaajat

ja lisäksi suosittelen lukemaan Jenna Mäkelän kirjan "Kun pelihimo ottaa vallan", tuon kirjan voi lainata kirjastosta. Kyseinen henkilö on myös pelirajat ryhmän vetäjänä turussa muistaakseni. Kirja on oikea informaatio keidas peli riippuvuudesta.

Sitten tuohon sun kysymykseen.
Vastaus on se että peliriippuvuus pysyy läpi elämän, mutta sen ei tarvitse hallita elämää.
He jotka ovat päihittäneet peliriippuvuutensa eivät voi koskaan pelata uudestaan sillä peliriippuvuus tulee takaisin jopa vuosien jälkeen jos sallii pelaamisen itselle.
Eli kun pelaamisen lopettaa niin se tarkoittaa ajallisesti koko loppu elämää.

kysytkö itsesi puolesta vai kaverin/läheisen?
Läheisen puolesta kysyn. Ongelma alkaa olla jo valtava... taloudellinen tilanne todella huono, kun kaikki tulot mennyt jo pitkän aikaa pelkästään pelaamiseen. Valehtelua pienistäkin asioista ja aloitekyky hoitaa asioita on olematon.
 
Läheisen puolesta kysyn. Ongelma alkaa olla jo valtava... taloudellinen tilanne todella huono, kun kaikki tulot mennyt jo pitkän aikaa pelkästään pelaamiseen. Valehtelua pienistäkin asioista ja aloitekyky hoitaa asioita on olematon.
Komppaan edellistä vastaajaa.Peliriippuvuus ei katoa mihinkään.Riippuvuus blokkaa myös empatiakeskuksen aivoista ja siksi läheisten kärsimys ei ole riippuvaisen prioriteeteissa korkeimpana.

Kehotan tässä samalla kaikkia peliriippuvaisen kanssa yhdessäolevia miettimään vakavasti että mahdollistatteko vain puolison pelaamista maksamalla laskuja yksin tai antamalla rahaa.Sanomattakin on selvää että siinä vaiheessa tuhoatte myös oman elämänne.
 
Itse uskon että ainoastaan totaalistoppi auttaa, eli ei edes pienintä lottoa, kenoa. Ongelma on monta kertaa myös se että on liian tylsää ja tottunut näin käyttämään vapaa aikansa "jännemmin". Eli yksi osa palanen voisi olla jokin uusi harrastus, esim lenkkeily.

Huono ajatus ei ole myöskään se että peliriippuvainen ei itse hallitse täysin omia rahojaan vaan saa esim palkan yhteiselle tilille mistä näkee rahankäytön ja voi mahd estää kortin käyttöä ottamalla sen jäähylle, toki tämä pitäisi lähteä itse peliriippuvaisen aloitteesta tai hyväksynnästä, pakkokeinoja ei oikein ole, sitä voi aina käteisellä pelata kioskeilla ja netissä kanavia on valtavasti.

Missään nimessä peliriippuvuus ei ole sellainen etteikö siitä voisi toipua, moni todella nalkissa ollut on päässyt kokonaan kuiville. Yksi ensiaskel on juurikin tuon talouden selkeyttäminen, pelataanko vain jotta velkoja saisi pienemmäksi? Taloudellinne ongelma on hyvin usein linkittynyt ja taloudellisen tilan hyväksyttyä pelaaminen voikin alkaa tuntua turhalta.

Päivä kerrallaan.
 

Yhteistyössä