Pelkosektiosta...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2007 klo 00:18 vieres kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 23:47 Vieras kirjoitti:
^Ennenvanhaan synnytettiinkin saunassa, riisitauti kukoisti samoin kuin tuberkuloosi. Lapsikuolleisuus oli korkea, samoin äitien kuolleisuus synnytyksiin... Jne jne. Eli ei aina kaikki, mitä "ennenvanhaan" tapahtui, ollut mitenkään ihannoitavaa ja hienoa, ehkä sitten "luonnollista" jos niin haluaa ajatella. (Mutta sitten ei kai pitäisi käyttää antibioottejakaan, koska luonnollistahan se niihin kuoleminenkin olisi.)

Siis argh noita "ennenvanhaan kaikki oli paremmin, toisin kuin nykyään"-kommentteja :headwall:

Pahoittelen, nyt meni hieman ohi aiheen.

Joo nyt taisi hieman mennä aiheen vierestä. En minäkään ymmärrä noita "ennenvanhaan" kommentteja aina, mutta sen voin sanoa, että nykyään onkin nykyään ja synnytetään sairaalassa monien valvovien silmien alla. Ja ammattitaitoisien.. Ja kuolleisuus on yhtä korkea sektioissa kuin alatiesynnytyksissäkin. Ja se vielä on todettava, että kyllä se lapselle parempi on luonnollinen syntymä. Joutuu aikas koville sektiossa. Niin kyllä myös alateitse tultaessa, mutta siihen se on luotu ja niin sen on tarkoitus syntyä. Saada hyvä vastustuskyky ja olla paljon vahvempi! Tietoa jonkin verran löytyy.. Valmistun kätilöksi 3kk päästä! Mutta jokainen taaplaa tyylillään..
Väärälle alalle olet valmistumassa.. sääli joka sinun kanssasi joutuu toimimaan sektion jälkeen.
Itselleni tehtiin sektio ja tyttö lapsi rääkäisi heti tomerasti.. minun tapauksessa sekä vauva että minä päästiin helpommalla (luulisin että minäkin) vaikka haavaan iski tulehdus ja jouduin olemaan viikon sairaalassa.. repeämisistä en olisikaan toipunut niin hyvin.
 
hassua
Onpa hassua, että aina joku jaksaa vääntää sektioiden vaarallisuudesta vauvalle - vaikka tosiasia on että sekä äiti että vauva ovat vaarassa kun alatiesynnytys ei onnistukaan ja silloin ainoa keino yrittää pelastaa tilanne on hätäsektio! Ei mikään ihme, jos hätäsektion jälkeen ollaan huonossa kunnossa, hyvä että ollaan edes hengissä kun taas jatkamalla alatiesynnytystä olisi pahimmillaan vain kaksi raatoa.

Suunnitellut sektiot ovat varsin turvallisia ja varsinkin vauvalle! Jos hyväkuntoinen äiti (ja myös vauva) leikataan suunnitellusti, toipuminen on ihan eri luokkaa kuin epäonnistuneen alatiesynnytyksen jälkeen.

Alatiesynnytyksestä ei välttämättä toivu koskaan, ainahan se jättää jälkensä ja kaikki varsinkin ensisynnyttäjät repeävät enemmän tai vähemmän. Erään tutkimuksen mukaan jopa 20 % ensisynnyttäjistä saa pysyviä vaurioita peräsuolen puolelle, ja varmasti vielä suurempi osa virtsarakon ja virtsaputken puolelle. Onneksi useimmilla vaivat tulevat pahana kuitenkin vasta vaihdevuosien aikaan. Joten turha kuvitella että oikeastaan kovinkaan moni säästyisi alatiesynnytyksen ihanuuksilta.

Mutta jokainen taaplaa ja jokaisen pitäisi saada taaplata tavallaan. Kaikki kunnia alatiesynnyttäneille ja sitä haluaville - ja samoin myös sektiomammoille! Oleellisinta on, että jokaisen pitäisi saada tehdä oma päätös asiasta kaikkien faktojen pohjalta, eikä vain niiden valikoitujen joilla säästetään yhteiskunnan varoja.
 
pelkosektion saanut
Tälle ei ymmärrä-tyypille:

Hyvä että tajuat ettei YMMÄRRYKSESI toimi ihan normaalisti. SynnytysPELOLLA ei ole mitään tekemistä helpolla pääsemisen kanssa. Et taatusti YMMÄRRÄ mitä pelko voi ihmiselle tehdä. Toisekseen mikä jumala sinä luulet olevasi kun tulet kertomaan minulle että luulen pääseväni helpolla sektiossa. Sitä en todellakaan luullut ja paljastat oman tyhmyytesi sillä, että luulet tietäsäväsi mitä minä ajattelen js mitkä ovat syyni pelkosektioon vaikka et tiedä minusta kuin yhden yksittäisen asian. Sinulla on vielä paljon opittavaa, ennenkuin sinulla on asiaa tulla tänne kommentoimaan pelkosektiosta, josta et selvästikään tiedä yhtikäs mitään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 23:47 Vieras kirjoitti:
nykyään onkin nykyään ja synnytetään sairaalassa monien valvovien silmien alla. Ja ammattitaitoisien..
Miksi sitten sattuu niin monia aivovaurio-tapauksia hapen puutteen yms. vuoksi? Miksi sitä synnytystä pitkitetään joissain tapauksissa liian pitkälle? Ja monessa tapauksessa näitä ammattitaitoisia valvovia silmiä ei ole ollut paikalla ja on tapahtunut mitä on tapahtunut..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 13:23 hassua kirjoitti:
Onpa hassua, että aina joku jaksaa vääntää sektioiden vaarallisuudesta vauvalle - vaikka tosiasia on että sekä äiti että vauva ovat vaarassa kun alatiesynnytys ei onnistukaan ja silloin ainoa keino yrittää pelastaa tilanne on hätäsektio! Ei mikään ihme, jos hätäsektion jälkeen ollaan huonossa kunnossa, hyvä että ollaan edes hengissä kun taas jatkamalla alatiesynnytystä olisi pahimmillaan vain kaksi raatoa.

Suunnitellut sektiot ovat varsin turvallisia ja varsinkin vauvalle! Jos hyväkuntoinen äiti (ja myös vauva) leikataan suunnitellusti, toipuminen on ihan eri luokkaa kuin epäonnistuneen alatiesynnytyksen jälkeen.

Alatiesynnytyksestä ei välttämättä toivu koskaan, ainahan se jättää jälkensä ja kaikki varsinkin ensisynnyttäjät repeävät enemmän tai vähemmän. Erään tutkimuksen mukaan jopa 20 % ensisynnyttäjistä saa pysyviä vaurioita peräsuolen puolelle, ja varmasti vielä suurempi osa virtsarakon ja virtsaputken puolelle. Onneksi useimmilla vaivat tulevat pahana kuitenkin vasta vaihdevuosien aikaan. Joten turha kuvitella että oikeastaan kovinkaan moni säästyisi alatiesynnytyksen ihanuuksilta.

Mutta jokainen taaplaa ja jokaisen pitäisi saada taaplata tavallaan. Kaikki kunnia alatiesynnyttäneille ja sitä haluaville - ja samoin myös sektiomammoille! Oleellisinta on, että jokaisen pitäisi saada tehdä oma päätös asiasta kaikkien faktojen pohjalta, eikä vain niiden valikoitujen joilla säästetään yhteiskunnan varoja.
Hei! Nyt varmaan sitten pitäisi ruveta suunnittelmaan, että mennäänkin kaikki sektioon, jos kerta 20% jää pysyvät jäljet alatiesynnytyksestä!!! huh,huh.. Eikös sektiosta jää mitään? Minkäköhän takia sitä ei ole sitten aikaisemmin keksitty? ja luoja päättänyt, että lapset aina leikataan, ettei äitille jäisi traumoja/arpia/jälkiä... Tietää ainakin, että jotain on elämässään saavuttanut, kun on pieni arpi muistona synnytyksestä.. Minulle tuli 3 asteen repeymä, väliliha leikattiin niin paljon kuin pystyi jne.. Vähän se jälkiä jätti, mutta ei se minua haittaa.. sain aika paljon vasta lahjaksi!! Olisin pettynyt jos olisin valinnut leikkauksen.. Kyllä se synnyttäminen on ikimuistoinen kokemus.. sektiohan kestää vain muutaman minuutin.. Ja siinä kyllä pääsee helpolla. Toinen lapseni otettiin leikkauksella sovittuna aikana, koska oli 5 kiloinen.. Ei se tuntunut siltä, että olisi käynyt synnyttämässä. Suoraan pöydälle makaan ja se oli sit siinä.. Tottakai oli hieno saada lapsi sit vierelle, kun sitä vähän aikaa siinä elvytettiin, kun oli aikas huonossa jamassa.. Mutta olisin halunnut hänetkin synnyttää.. Kyllä siinä paljon helpommalla pääsee. arpi vaan jää.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 14:04 Vierailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 23:47 Vieras kirjoitti:
nykyään onkin nykyään ja synnytetään sairaalassa monien valvovien silmien alla. Ja ammattitaitoisien..
Miksi sitten sattuu niin monia aivovaurio-tapauksia hapen puutteen yms. vuoksi? Miksi sitä synnytystä pitkitetään joissain tapauksissa liian pitkälle? Ja monessa tapauksessa näitä ammattitaitoisia valvovia silmiä ei ole ollut paikalla ja on tapahtunut mitä on tapahtunut..
Joo.. Minun sukulaisillani, ystävilläni,tutuillani ja tutuntutuilla ei ole kyllä kenenkään lapselle tullut aivovaurioita!! Mutta kai se sitten onki ylestä?? vaikka en ole kyllä ikinä kuullut!! Ihan muutamasta tapauksesta olen kuullut, mutta aivovaurio olisi tullut myös leikkauksessa, koska johtui siitä, että ei ollut lapsi vettä yhtään ja huomattiin liian myöhään.. siis vasta sitten kuin syntyivät.. Et silleen.. paljon enemmän tunnen tapauksia, joissa vauva loukkaantunut tai saanut pysyviä vaurioita on sektiolla syntyneet. yhdellä kaverin lapsella on silmä pilalla, koska veitsi osui siihen.. Yksi oli liian kauan ns. ilman happea koska ei alkanut vaan hengittämään tarpeeksi ajoissa, koska ei ollut valmistautunut omaan syntymäänsä jne...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 10:35 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 07:27 vieras kirjoitti:
Mitä kauemmin kotona, sen parempi? Huh, millaisen mallin annat lapsillesi, kotona muiden elätettävänä?
Juu juu, kotona oleva se onkin se elätettävä. Äiti lasten kanssa kotona saa vajaa 300e kuussa. Mistä luulet parille lapselle tohon hintaan päivähoitopaikan järjestyvän? :LOL:
300 eurolla tuskin YKSINOMAA pärjäät...mies tai joku muu maksaa myös osan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 14:27 äippä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 14:04 Vierailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 23:47 Vieras kirjoitti:
nykyään onkin nykyään ja synnytetään sairaalassa monien valvovien silmien alla. Ja ammattitaitoisien..
Miksi sitten sattuu niin monia aivovaurio-tapauksia hapen puutteen yms. vuoksi? Miksi sitä synnytystä pitkitetään joissain tapauksissa liian pitkälle? Ja monessa tapauksessa näitä ammattitaitoisia valvovia silmiä ei ole ollut paikalla ja on tapahtunut mitä on tapahtunut..
Joo.. Minun sukulaisillani, ystävilläni,tutuillani ja tutuntutuilla ei ole kyllä kenenkään lapselle tullut aivovaurioita!! Mutta kai se sitten onki ylestä?? vaikka en ole kyllä ikinä kuullut!! Ihan muutamasta tapauksesta olen kuullut, mutta aivovaurio olisi tullut myös leikkauksessa, koska johtui siitä, että ei ollut lapsi vettä yhtään ja huomattiin liian myöhään.. siis vasta sitten kuin syntyivät.. Et silleen.. paljon enemmän tunnen tapauksia, joissa vauva loukkaantunut tai saanut pysyviä vaurioita on sektiolla syntyneet. yhdellä kaverin lapsella on silmä pilalla, koska veitsi osui siihen.. Yksi oli liian kauan ns. ilman happea koska ei alkanut vaan hengittämään tarpeeksi ajoissa, koska ei ollut valmistautunut omaan syntymäänsä jne...
Et taida sitten seurata tiedotusvälineitä..
 
Nimimerkille "äiti" tuossa vähän ylempänä; taisit tahallasi ymmärtää viestini väärin? Toisin kuin alatiesynnytyksen kannattajat, jotka ovat sitä mieltä että todella kaikkien pitää synnyttää vain ja ainoastaan alateitse, mielestäni jokaiselle itselleen kuuluu oikeus päättää, synnyttääkö tavalla tai toisella. Jälkensä tietysti jää molemmista, mutta minkälaiset vaikutukset joko mahaan tulleella arvella tai hallitsemattomasti repeilleellä lantionseudun sisäelimistöllä on pitemmän päälle?

Ja luuletko, että synnytystä ja repeämisiä pelkäävälle todella missään vaiheessa sanotaan tätä tutkittua faktaa repeämisten todennäköisyydestä ja niiden vaikutuksista koko loppuelämään? Tuskin sentään pelkopolilla? Ja mistä muualta sitä tietoa yleensä naiset saavat?

Jos et tiedä ihmisen evoluutiosta, niin kävelyasentoon nousu muutti aikoinaan lantion rakennetta ratkaisevasti alatiesynnytysten kannalta huonompaan suuntaan. Lantio on se mikä on, ja ihmisten synnytykset sen takia todella vaikeat muihin nisäkkäisiin nähden. Aivojen evoluutio sen sijaan jatkuu ja vaikeuttaa synnytyksiä enenevässä määrin. Tästäkin on tieteellistä, tutkittua tietoa.

Alatiesynnytys on hieno juttu silloin kun kaikki menee todella hyvin. Mutta itse kritisoin hyvin voimakkaasti sitä, ettei missään koskaan tuoda esille sitä, ettei aina kaikki menekään hyvin, ja kuten tuon yhden väitöskirjatutkimuksen perusteella (niistä repeämisistä) voi olettaa, liian usein tapahtuu niitä ikävämpiä juttuja.
 
Minkä takia olet sitten sillä kannalla, että normaali synnytys on nyt jotenki aivan kamalaa?? Pitäisikö sinun mielestä kakki lapset leikata??? Sinulla näyttää tätä oikeaa tietoa nyt löytyvän ja jaat sen meidän synnyttäneiden kanssa!! Minkä takia olet asiasta noin kiinnostunut?? Minä kun olen kuullut yhtä paljon sektioista pahaa kuin normaali synnytyksistäkin!! Miksi lääkärit eivät näe asiaa sitten sinun kannalta, kun olet kerta oikeassa.. :LOL:
 
Kuulehan "pamaus", aika kiva provo... mutta lue silti tuo yllä oleva tekstini tarkemmin! Ja sinänsä myös aika hupaisat kommentit pelkosektio-ketjussa, johon alatiesynnytysfanaatikot ovat tulleet laukomaan omia totuuksiaan - jotka eivät edes pidä paikkaansa. :LOL:

Noh, pysyypähän juttu yllä! ;)
 
tapani
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 01:25 mamma 79 kirjoitti:
No niin, nyt tuli jo kunnon asiaakin tänne.. en ymmärrä kanssa, et mikä se pelko nyt siinä sit on? Ei ainakaan tarvi pelätä, et lapselle jotain käy.. Pahemmin yleensä käy sektiossa... Ja miksi sit lapsia edes hankkii jos ei pysty synnyttämään.. Se on sit hieno sanoa aikojen päästä, että ei äiti uskaltanut sua synnyttää.. Pelkäättekö että kuolette siihen vai mikä oikein on? juuuuh... ja silleen...
Itse en pelännyt juuri kuolemaa, mutta jos sulla yhtään järkeä päässä on (mitä epäilen), olet varmaan osannut lukea, että niitä pelon syitä on monia. Ai että miksi hankkii lapsia? No en minä ainakaan hankkinut sen takia, että saisin kertoa rinta rottingilla kuinka olen puskenut penskan pyllystä ja revennyt mahd. niin ja niin paljon, vaan "hankin" lapsen ihan sen takia koska sellaisen halusin. Itselleni kun ei lapsen saamisessa ollut koko homman kohokohta se tyyli, millä se ulos tulee.
Perustelepa miksi kaikkien lasta hankkivien se pitäisi välttämättä alakautta tehdä!?
Ja kyllä minä ainakin uskallan sanoa lapselle, miksi en häntä alakautta tehnyt, jos sitä joskus kysyy. Enpä usko että lapsi siitä traumoja saa tai rakastaisi yhtään vähempää. Sinunko on hienoa sitten kertoa, että puskit lapsesi verta ja hikeä roiskuen :LOL:
Ja kyllä jo ensimmäisissä lauseissakin toit esiin sen, ettet ymmärrä mitä synnytyksessä voi pelätä, niin aika hassua sellaisen ihmisen tulla päätään aukomaan, jos ei peloista kerran mitään tiedä. Mene vain takaisin lapsesi luo kehumaan millä tyylillä hänet väänsit :D
 
Ai ai ai, kun alateitse synnyttäjät ovat kateellista porukkaa. Harmittaa niin vietävästi kun itse on kärsinyt rankan synnytyksen ja joku toinen onkin päässyt helpommalla. Kun minä kärsin on muidenkin kärsittävä!!

voi nyyh teidän kanssanne... viisas vaan pääsee vähemmällä.
 
Ai ai ai, kun alateitse synnyttäjät ovat kateellista porukkaa. Harmittaa niin vietävästi kun itse on kärsinyt rankan synnytyksen ja joku toinen onkin päässyt helpommalla. Kun minä kärsin on muidenkin kärsittävä!!

voi nyyh teidän kanssanne... viisas vaan pääsee vähemmällä.
 
DG
EIPÄ YHTÄÄN LAPSELLISTA TOUHUA TAAS!!! Eikö se nyt vaan juma..uta saa olla niin, että jokainen taplaa tyylillään!!! Pääasia, että itse on tyytyväinen omaan synnytykseen tai synnytystapaansa! Itse synnyttänyt omasta halusta sektiolla ja erittäin tyytyväinen valintaani! Toivottavasti osaatte olla muutkin tyytyväisiä omiin synnytyskokemuksiinne!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 20:46 nonii kirjoitti:
no koska kaikesta pitää päästä helpolla, ei voida itseä pistää likoon edes vauvan teossa. tästä se kaikki alkaa, kaiken pitää olla helppoa ja kivutonta.

ekana pelkosektio, sitten imetys jätetään "kun ei tuu maitoa", sitten tietenkin vauva valvottaa, ja pitää antaa perunaa 2 kuisena. ja tietenkin mummolle yöhoitoon, että saa sitä laatuaikaa miehen kanssa. ja sitten tietenkin vauva hoitoon heti alle vuoden vanhana, ettei vaan mene rahatilanne tiukaksi.


voi kun säälin nykyajan lapsia, itsekkäitä omaan napaan tuijottavia äitejä...
Miten ihmeessä synnytyspelko ja sektion haluaminen liittyvät imetykseen tai lapsen hoitoon viemiseen? :eek: Itse pelkäsin todella synnytyksiä, molemmilla kertaa ja sektiopäätökset olivat todellinen helpotus minulle. Imetin molemmilla kertaa, vaikka varmasti alku oli vaikeampaa kuin valltaosalla äideistä enkä olisi esikoisen kohdalla pitänyt luovuttamistakaan minään helppouden tavoitteluna. Kuitenkin ylpeänä sain täysimetettyä esikoista 4,5kk ja kuopusta 6kk, alatiesynnytyksestä ei varmaankaan olisi ollut tässä tapauksessa mitään iloa.

Isovanhemmilla lapset eivät ole olleet hoidossa kertaakaan ja lähinnä olen saanut moitetta siitä kun lapset eivät ole olleet yökylässä. Päivähoitoon menevät vasta 1v10kk ja 1v6kk iässä. Eikä alatiesynnytys olisi tuota kotihoitoaikaakaan pidentänyt mihinkään.
 
Tällaisiin ketjuihin (tai ylipäänsä koko palstalle) ei pitäisi sallia harmaana kirjoittelevia. Siitä on tutkimustietoakin, että tunnistamattomana aikuiset alkavat käyttäytyä huonommin kuin uhmaikäiset lapset. Kukaan ei olisi päin naamaa toiselleen näin ilkeä kuin tässäkin ketjussa.

Luulisi se jo olevan ihan sama, miten joku muu synnyttää. Itselläni on yksi lapsi, nyt 10 kk. Synnytys oli vaikea ja vielä 8 viikon kuluttua siitä olin leikkauspöydällä korjailtavana komplikaatioiden vuoksi. Sanomattakin lienee selvää, että toipuminen oli todella hidasta ja juosta en tykkää vieläkään (vaikka lenkkeilyä ennen rakastinkin). Jos joskus meidän perheeseen saadaan vielä toinen vauva, niin en todella tiedä omalla kohdallani, että miten hänet maailmaan tullaan saattamaan. Lääkärit ovat sitä mieltä, että sektiolla. Kokemus opetti pelkäämään alatiesynnytystä, mutta sektiota myös pelkään (paljolti noiden alatiesynnytyksen jälkeisten korjausoperaatioiden vuoksi). Joskus kannattaa opetella ajattelemaan, että pelolla on syynsä. Ja pelkäävä synnyttäjä vain pitkittää omaa synnytystään.
En oikein ymmärrä, miksi pitää pahoittaa alkuperäisenkin kysyjän mieli edes kommentoimalla asiaa, jos ei ymmärrystä riitä muunlaiseen kuin omantyyliseen elämiseen ja valintoihin. Oikein mukavaa kevään odottelua tasapuolisesti kaikille ja ollaan please vähän kohteliaampia sanakäänteissämme! :flower:
 
vieraampi
Täällä taas paasaa jotkut fanaatikot jotka eivät edes tiedä asiastaan mitään...

Kai nyt jokainen joka on viitsinyt edes jonkinlaisen aihetta käsittelevän kirjan tai alan tieteellisen julkaisun lukea tietää että sektio on vauvalle ehdottomasti turvallisempi syntymistapa. Alatiesynnytyksessä kuten yllä mainittiinkin hapenpuute on se suurin riski, minkä vuoksi usein päädytään hätäsektioon. Ja SEHÄN ei ole enää vauvalle sen paremmin kuin äidillekään välttämättä kovin turvallinen, infektioriski kasvaa jne. Alatie synnytyksessä vauvalle tulee myös helposti erilaisia hermovammpja, lunmurtumia tms.

Alatiesynnytys on varmasti aikoinaan ollut luonnonmukainen, nykyään aika harva asia sujuu enää niin kuin luonnossa ;) Vauvat ovat isokokoisia, äidit fyysisesti huonommassa kunnossa kuin ennenvanhaan.

Ainoa haitta vauvalle sunnitellussa sektiossa verrattuna alatiesynnytykseen on ettei neste välttämättä lähde keuhkoista itsekseen, synnytyskanavassa kun se puristuu ulos. Se on kuitenkin varsin helppo imeä pois vauvan synnyttyä. jos suunniteltu sektio tehdään aikaisin eikä supistuksia tai muuta synnytykseen viittaavaa ole ollut saattaa vauva stressaantua äkkinäisestä maailmaan repäisystä, mutta kuka sen sitten sanoo johtuuko vauvan itkuisuus sektiosta vai jostain muusta, aika monet alakautta syntyneetkin vauvat kun tuppaavat olemaan alkuajat itkuisia.

Itselleni tehtiin pitkittyneen synnytyksen(liian vahvat lantionpohjan lihakset, vauva ei päässyt eteenpäin)ja vauvan sykkeiden heikkenemisen vuoksi hätäsektio, vauva voi mainiosti(pisteet 9-10-10). Itse olin muutaman päivän vuoteenomana mutta sairaalasta kotiuduttuani haava oli jo lähes kivuton ja pari viikkoa sektiosta pystyin aloittamaan liikuntaharrastuksia. Seuraavassa synnytyksessä en aio suostua vauvan "kiusaamiseen", lantionpohjan lihakset kun eivät mihinkään ole edellisestä löystyneet, ja vaadin SUUNNITELLUN sektion, vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
 
joopa joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 21:52 vieraampi kirjoitti:
Täällä taas paasaa jotkut fanaatikot jotka eivät edes tiedä asiastaan mitään...

Kai nyt jokainen joka on viitsinyt edes jonkinlaisen aihetta käsittelevän kirjan tai alan tieteellisen julkaisun lukea tietää että sektio on vauvalle ehdottomasti turvallisempi syntymistapa. Alatiesynnytyksessä kuten yllä mainittiinkin hapenpuute on se suurin riski, minkä vuoksi usein päädytään hätäsektioon. Ja SEHÄN ei ole enää vauvalle sen paremmin kuin äidillekään välttämättä kovin turvallinen, infektioriski kasvaa jne. Alatie synnytyksessä vauvalle tulee myös helposti erilaisia hermovammpja, lunmurtumia tms.

Alatiesynnytys on varmasti aikoinaan ollut luonnonmukainen, nykyään aika harva asia sujuu enää niin kuin luonnossa ;) Vauvat ovat isokokoisia, äidit fyysisesti huonommassa kunnossa kuin ennenvanhaan.

Ainoa haitta vauvalle sunnitellussa sektiossa verrattuna alatiesynnytykseen on ettei neste välttämättä lähde keuhkoista itsekseen, synnytyskanavassa kun se puristuu ulos. Se on kuitenkin varsin helppo imeä pois vauvan synnyttyä. jos suunniteltu sektio tehdään aikaisin eikä supistuksia tai muuta synnytykseen viittaavaa ole ollut saattaa vauva stressaantua äkkinäisestä maailmaan repäisystä, mutta kuka sen sitten sanoo johtuuko vauvan itkuisuus sektiosta vai jostain muusta, aika monet alakautta syntyneetkin vauvat kun tuppaavat olemaan alkuajat itkuisia.

Itselleni tehtiin pitkittyneen synnytyksen(liian vahvat lantionpohjan lihakset, vauva ei päässyt eteenpäin)ja vauvan sykkeiden heikkenemisen vuoksi hätäsektio, vauva voi mainiosti(pisteet 9-10-10). Itse olin muutaman päivän vuoteenomana mutta sairaalasta kotiuduttuani haava oli jo lähes kivuton ja pari viikkoa sektiosta pystyin aloittamaan liikuntaharrastuksia. Seuraavassa synnytyksessä en aio suostua vauvan "kiusaamiseen", lantionpohjan lihakset kun eivät mihinkään ole edellisestä löystyneet, ja vaadin SUUNNITELLUN sektion, vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
Heh, olet tainnut lukea "tutkimustietosi" täältä keskustelupalstoilta, missä tunnetusti ihmiset ovat hyvin asiantuntevia ihan oman kokemuksensa pohjalta. Vähänkin fiksummat ihmiset tietävät kyllä, että alatiesynnytys on turvallisempi SEKÄ vauvalle, että äidille. Sektio on sitä varten, jos alatiesynnytys todetaan vaaralliseksi ja siihen meillä on onneksi Suomessa erinomaiset valvontalaitteet.
 
Tanja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 22:28 joopa joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 21:52 vieraampi kirjoitti:
Täällä taas paasaa jotkut fanaatikot jotka eivät edes tiedä asiastaan mitään...

Kai nyt jokainen joka on viitsinyt edes jonkinlaisen aihetta käsittelevän kirjan tai alan tieteellisen julkaisun lukea tietää että sektio on vauvalle ehdottomasti turvallisempi syntymistapa. Alatiesynnytyksessä kuten yllä mainittiinkin hapenpuute on se suurin riski, minkä vuoksi usein päädytään hätäsektioon. Ja SEHÄN ei ole enää vauvalle sen paremmin kuin äidillekään välttämättä kovin turvallinen, infektioriski kasvaa jne. Alatie synnytyksessä vauvalle tulee myös helposti erilaisia hermovammpja, lunmurtumia tms.

Alatiesynnytys on varmasti aikoinaan ollut luonnonmukainen, nykyään aika harva asia sujuu enää niin kuin luonnossa ;) Vauvat ovat isokokoisia, äidit fyysisesti huonommassa kunnossa kuin ennenvanhaan.

Ainoa haitta vauvalle sunnitellussa sektiossa verrattuna alatiesynnytykseen on ettei neste välttämättä lähde keuhkoista itsekseen, synnytyskanavassa kun se puristuu ulos. Se on kuitenkin varsin helppo imeä pois vauvan synnyttyä. jos suunniteltu sektio tehdään aikaisin eikä supistuksia tai muuta synnytykseen viittaavaa ole ollut saattaa vauva stressaantua äkkinäisestä maailmaan repäisystä, mutta kuka sen sitten sanoo johtuuko vauvan itkuisuus sektiosta vai jostain muusta, aika monet alakautta syntyneetkin vauvat kun tuppaavat olemaan alkuajat itkuisia.

Itselleni tehtiin pitkittyneen synnytyksen(liian vahvat lantionpohjan lihakset, vauva ei päässyt eteenpäin)ja vauvan sykkeiden heikkenemisen vuoksi hätäsektio, vauva voi mainiosti(pisteet 9-10-10). Itse olin muutaman päivän vuoteenomana mutta sairaalasta kotiuduttuani haava oli jo lähes kivuton ja pari viikkoa sektiosta pystyin aloittamaan liikuntaharrastuksia. Seuraavassa synnytyksessä en aio suostua vauvan "kiusaamiseen", lantionpohjan lihakset kun eivät mihinkään ole edellisestä löystyneet, ja vaadin SUUNNITELLUN sektion, vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
Heh, olet tainnut lukea "tutkimustietosi" täältä keskustelupalstoilta, missä tunnetusti ihmiset ovat hyvin asiantuntevia ihan oman kokemuksensa pohjalta. Vähänkin fiksummat ihmiset tietävät kyllä, että alatiesynnytys on turvallisempi SEKÄ vauvalle, että äidille. Sektio on sitä varten, jos alatiesynnytys todetaan vaaralliseksi ja siihen meillä on onneksi Suomessa erinomaiset valvontalaitteet.
Joo ja lehmätkin lentää...Hei vieras. Et ole tainnut itse lukea mitään opuksia, kun et mitään tiedä!! Jos asia olisi noin mitä väität, niin nykypäivänähän kaikille tehtäisiin sitten sektio, jos synnytys on nykyään niin hirveän vaarallinen.. :LOL: Ja ei ihmiset yhtään sen huonommassa kunnossa ole nykyään kuin ennen. Paitsi jos itse sen aiheuttaa.. Eikä synny yhtään sen isompia vauvoja kuin ennen!!! Mistä olet tollaista tietoa repinyt!! Kerroppa meille, niin otamme kyllä asiaksemme lukea kaikki opukset!! Meinaa tilastokeskus sanoo, että nykyään syntyy itseasiassa pääsääntöisesti pienempiä lapsia, kuin ennen!! Revi siitä! Ja jos syntyy isoja lapsia, niin useassa tapauksessa äidillä on raskausajan diabetes tai ruokavalio on tehnyt tehtävänsä.. Nykyään sentään käynnistetään jos raskaus menee yli.. Ennen ei.. Ja nykyään seurataan jos lapsi on kovin iso. ja jos todetaan, ettei mahdu kokonsa puolesta tulemaan, niin sitten leikataan..jne.. Sinun tapauksessa nyt todettiin, ettet "sovi" synnyttäjäksi, mutta ei kannata yleistää.. Käy lukemassa vähän lisää opuksia ja tule sit uudestaan kertomaan mielipiteesi, että kumpi on lapselle parempi sektio vai NORMAALI synnytys... Oli pakko soittaa omalle äidille(kätilö) ja kysyä vähän mielipiteitä.. Isä lasten lääkäri.. Että näin.. :kieh:
 
vieras myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 16:02 pamaus kirjoitti:
Minkä takia olet sitten sillä kannalla, että normaali synnytys on nyt jotenki aivan kamalaa?? Pitäisikö sinun mielestä kakki lapset leikata??? Sinulla näyttää tätä oikeaa tietoa nyt löytyvän ja jaat sen meidän synnyttäneiden kanssa!! Minkä takia olet asiasta noin kiinnostunut?? Minä kun olen kuullut yhtä paljon sektioista pahaa kuin normaali synnytyksistäkin!! Miksi lääkärit eivät näe asiaa sitten sinun kannalta, kun olet kerta oikeassa.. :LOL:
OLkaa tyytyväisiä, alakautta puskijat, mutta miksi sekaannutte toisella tavall synnyttäneisiin? Mitä se on teiltä pois? Miksi teidän tulisi ymmärtää pelkosektion syitä, miksi katkeruus?
 
Juuri näin, jos on ketju pelkosektiosta, niin vannoutuneet alatiesynnyttäjät siirtykää ketjuun synnytyksen ihanuus, joka tuossa taitaa kanssa vilahtaa. Toivon tuossa edellä kirjoittaneen lastenlääkärin ja kätilön tyttärelle lisää ihania synnytyskokemuksia, toivottavasti omat vanhempasi eivät alan ammattilaisina toitota samalla lailla.
 
Vielä lastenlääkärin ja kätilön tyttärelle, sanoit että vauvan kokoa seurataan. No minulla seurattiin juu (?), painoarvio oli 3,3 ja 3,6 kg vielä synnytyssalissa. Sitten lapsi olikin kyllä 4,5 kg. Sitten tämä ihana kätilö tulee seuraavana aamuna ja sanoo, että kyllä hän katselikin mahaasi koko eilisen päivän ja ajatteli itsekseen, että sieltä on paljon isompi vauva tulossa - hän ei vaan viitsinyt sanoa asiasta mitään. Arvaa pelkäänkö joutua nykyään jo samaan huoneeseen kätilön kanssa, luottamus tätä ammattikuntaa kohtaan on aika alamaissa. Niin että ylpeilehän siinä synnytyspelkoisille äitisi ammatilla, yleensä näihin pelkoihin on monella aika ikävät kokemukset taustalla. Pelkopolilla eivät muuten toiset kätilöt sitten osaa ihme kumma selittää miksi synnytyksessä sitten oli tapahtunut niin ja näin....
 
Panu
Miksi te maalaatte piruja sitten seinille?? Kyllä teistä varmaan jokainen tietää, että alatiesynnytys on normaali ja yleisin synnytystapa.. Jostain syystä teidän keskustelu antaa ymmärtää,että kuinka kauheaa on synnyttää normaalisti!! Älkää itse yleistäkö. Lukekaa teidän oma ketjunne uudestaa.. "kätilön tyttö" Oli ihan oikeassa!! Minulle on itselleni tehty suunniteltu sektio, koska olin niin huonossa kunnossa.. Mutta toisen lapsen synnytin itse ja seuraavankin synnytyän! Tottaka! jos ei vaan todeta mitään häikkää. Ymmärrän synnytys pelkääjiä, mutta ei silti tarvi ruveta jauhamaan alatiesynnytyksen haitoista! Niitä löytyy yhtä paljon kuin sektiossa! Omat sektio kokemukset olivat hirveät! Toisilla sitten taas toiste päin.. Älkää siis yleistäkö..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 08:40 vieras kirjoitti:
Vielä lastenlääkärin ja kätilön tyttärelle, sanoit että vauvan kokoa seurataan. No minulla seurattiin juu (?), painoarvio oli 3,3 ja 3,6 kg vielä synnytyssalissa. Sitten lapsi olikin kyllä 4,5 kg. Sitten tämä ihana kätilö tulee seuraavana aamuna ja sanoo, että kyllä hän katselikin mahaasi koko eilisen päivän ja ajatteli itsekseen, että sieltä on paljon isompi vauva tulossa - hän ei vaan viitsinyt sanoa asiasta mitään. Arvaa pelkäänkö joutua nykyään jo samaan huoneeseen kätilön kanssa, luottamus tätä ammattikuntaa kohtaan on aika alamaissa. Niin että ylpeilehän siinä synnytyspelkoisille äitisi ammatilla, yleensä näihin pelkoihin on monella aika ikävät kokemukset taustalla. Pelkopolilla eivät muuten toiset kätilöt sitten osaa ihme kumma selittää miksi synnytyksessä sitten oli tapahtunut niin ja näin....
Niin minullakin seurattiin ja sanottiin että tosi iso vauva on tulossa, mutta kyllä mahtuu!! Lääkärini sanoi sitten, kun olin puskenut pihalle yli 5 kiloisen pojan, että ennen (40 vuotta sitten) syntyikin vielä paljon tämän kokoisia lapsia ja vielä ilman puudutuksia.. Ja nykyään sitä kauhistellaan jos tulee iso lapsi.. Lääkärini mielestä se oli vain hieno asia. Lapsi oli todella vahva sai 10/10 pisteetkin.. Minulle ei tarkaa paino arviota sanottu, mutta sanottiin vain että se mahtuu sieltä tulemaan.. Sinulla siis varmaan jouduttiin leikkaamaan tai hätäsektio kun olet noin järkyttynyt?? Ja kaikki ei varmaan mennyt hyvin?? Minusta tuntuu, että kätilö jätti vain säästääkseen sinua asian sanomatta.. Kyllä olen kuullut isompiakin heilautuksia noissa painoarvioissa.. Minullekkin sanottiin että saattaa helposti heittää 700g.. Kyllä synnytyksissäkin aina komplikaatioita tulee, mutta ihan saman verran kuin leikkauksessakin! Eikä ne kätilöt niitäkään mitenkään selittele! Ei sitä kun toinen lapseni otettiin leikkauksella, että miksi he viilsivät lastani silmäkulmaan, niin että jäi ikuinen arpi.. Ja miksi joutuivat kesken toimenpiteen hädällä isontamaan reikää ja lapsen sydänäänet hävisi ja leikkauksesta tulleen infektion takia joutui 2 viikoksi vto:lle jne... Älkää siis yleistäkö!! kaikilla on omat hyvät tai huonot tai kummatkin kokemukset!!!
 

Yhteistyössä