Perheellisten suosiminen töissä

  • Viestiketjun aloittaja pöllämystynyt
  • Ensimmäinen viesti
pöllämystynyt
Työelämätutkija, Helsingin yliopiston dosentti Kaisa Kauppinen MeNaisissa: "Jos työpaikalla halutaan suosia perheellisiä loma-asioissa, se täytyy lausua ääneen. Muuten tällaiset ovat eripuraa ja eriarvoisuutta aiheuttavia käytäntöjä."

Siis onko perheellisten suosiminen loma-asioissa muka laillista ja yleisesti hyväksyttävää kunhan sen vaan sanoo ääneen? Miksi tämä ei toimi muiden asioiden kanssa samalla tavalla? Miksei töissä saa suosia miehiä, kunhan sanoo sen ääneen? Eikö samalla logiikalla pitäisi saada suosia suomalaisia ja se ei edes aiheuta eriarvoisuutta kunhan se on sanottu ääneen?
 
Perheetön jota ei suosita
Ai niitä suositaan työpaikalla, no huomasin että suositaan myös työhönotossa.

55-vuotias yrittäjämies tivasi minulta että olenko naimisissa ja onko lapsia. vastasin tyynesti että ei ole lapsia, ja siihen päättyi se kiinnostus, näki ihan jo naamasta. Ajatteli että saatuani työn alan lastentekokoneeksi.
Kovasti sattui utelu mutta en näyttänyt, olen kärsinyt lapsettomuudesta ja kyvyttömyyteni tuottaa jälkeläisiä on maksanut minulle avioliittoni hyvinvoinnin, pohdimme eroa koska mies haluaa lapsia. Minä haluaisin vain hyvän työn ja uran, mutta ei.

Meinasin kyllä lähtiessäni kysyä, että onko hänellä jotain lasten saamista vastaan, varmasti hänkin on iloinen että hänen poikansa on samassa firmassa töissä. Joku se hänen vaimonsakin lastenhoidot on kustantanut.
 
Tyhmä juttu
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210176:
Siis onko perheellisten suosiminen loma-asioissa muka laillista ja yleisesti hyväksyttävää kunhan sen vaan sanoo ääneen?
Ei ole laillista, työntekijöitä tulee kohdella tasavertaisesti. Lapset tai lapsettomuus eivät saa vaikuttaa esim. siihen kuinka loma ajat sijoitteluvat tai siihenkään kuka ylennetään tai paljonko saa palkkaa. On kyllä melko idiootti tutkija, kun ei tuon vertaa omasta tutkimusalastaan tiedä!
 
"lapsellinen"
"jos halutaan suosia, se pitää sanoa ääneen". Käsitän tuon niin, että joissain paikoissa on sovittu ihan työntekijöiden kesken että esim. pikkulasten vanhempi saa pitää lomansa esim. syyslomaviikolla, ja toiset sitten pitää suosiolla syyslomaviikon ulkopuolella. Jos kaikki tai lähes kaikki on lapsellisia, niin se vuoro kiertää sitä mukaa kun lapset kasvaa. Monelle lapsettomallekkin tuo voi olla ihan ok, kunhan se sovitaan yhteisesti.

MUTTA se nimenomaan pitää "sanoa ääneen", eli sopia yhdessä ja keskustella. Eikä niin että pomo vaan suosii ja jyrää, jolloin asia aiheuttaa luonnostaankin eripuraa, kun joku voi kokea että häntä ei kuunnella ja oteta huomioon. Vaikka periaatteessa se voisi hänellekin ihan ok ollakkin, kun siitä asiasta vain nätisti kysyttäisiin ensin ja otettaisiin kaikki huomioon, eikä toimittais "selän takana".

Itse lapsettomana jopa tykkäsin tästä järjestelystä, pidin lomani ilolla yleisten loma-aikojen ulkopuolella -> missään ei turistiryysistä ja esim. syyslomaviikolla on töissäkin rennompaa, joten win-win tilanne mulle.
 
vierasfe
Minä sain töitä 31-vuotiaana avovaimona, jolla ei ollut lapsia. Ja ehdinhän tuota olla pari vuotta töissä ennen eka kakaraa... Että ei se mun mielestä kato muuta kuin pätevyyttä. Se töiden saanti.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"mutu"
Minun nähdäkseni näin ei ainakaan omalla työpaikallani ole. Nimenomaan sinkut ja lapsettomat varailevat kaukomatkansa hyvissä ajoin ja sopivat parhaat loma-ajat esimiehen kanssa. Perheellisen loma-ajankohdalla ei niinkään ole väliä vaan se pidetään sitten kun herra iso herrat ja lapsettomat ovat pitäneet omansa.
Sairauslomia tuntuu myös lapsettomilla useammin olevan. Yleensä kun lapsiperheiden vanhemmat joutuvat lasten sairauksien takia olemaan poissa niin käyvät sitten mieluummin kipeänäkin töissä etteivät saa "pahaa silmää".
 
pöllämystynyt
Tästä ketjusta ei ollut tarkoitus tulla ketju siitä kenen töissä suositaan perheellisiä ja kenen töissä lapsettomia. Molempia varmasti tapahtuu. Tarkoitus oli keskustella siitä onko tuollainen suosiminen muka hyväksyttävää ja jopa laillista.
 
"lapsellinen"
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210276:
Tästä ketjusta ei ollut tarkoitus tulla ketju siitä kenen töissä suositaan perheellisiä ja kenen töissä lapsettomia. Molempia varmasti tapahtuu. Tarkoitus oli keskustella siitä onko tuollainen suosiminen muka hyväksyttävää ja jopa laillista.
Hmm, ainakin itse ajattelin että toin myös tuota näkökulmaa nimenomaan esille vastauksessani. "On ok, jos niin yhteisesti sovitaan."
 
pöllämystynyt
[QUOTE="lapsellinen";29210284]Hmm, ainakin itse ajattelin että toin myös tuota näkökulmaa nimenomaan esille vastauksessani. "On ok, jos niin yhteisesti sovitaan."[/QUOTE]

Mun mielestä kyllä erittäin huonosti muotoiltu lause, jos sillä tätä yritetään sanoa. Eihän se silloin edes ole mitään perheiden suosimista, jos lomat sovitaan tavalla, joka sopii kaikille. Tosiaan lapseton voi mielellään pitää lomat muulloin kuin yleisenä loma-aikana.
 
"lapsellinen"
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210304:
Mun mielestä kyllä erittäin huonosti muotoiltu lause, jos sillä tätä yritetään sanoa. Eihän se silloin edes ole mitään perheiden suosimista, jos lomat sovitaan tavalla, joka sopii kaikille. Tosiaan lapseton voi mielellään pitää lomat muulloin kuin yleisenä loma-aikana.
No, en enempää lähde pohtimaan kun en ole lukenut koko artikkelia. Tuo oli vain yksi irrotettu lause, muu artikkeli saattaisi selventää kyseistä lausetta enempi.
 
argh!
No mä en nyt oikein ymmärrä mikä ongelma siinä on, jos perheessä on kouluikäisiä lapsia ja vanhemmat haluaa pitää lomansa juuri koulujen loma aikoihin? Miksi se lapsetonkin haluaa just välttämättä pitää sen virallisen syyslomaviikon ja änkee ittensä sinne lapsiperheistä pullistelevaan lomanviettopaikkaan? Ihan siitä ilostako, että voi sanoa, ettei oo syrjitty?
Rasittaa nykyään, ku aina on joku huonoitsetuntoinen k-pää joka nurkalla nillittämässä, kun taas on tässäkin syrjintää ja kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Se on ihan yks hailee niille joilla ei oo lapsia tai on alle kouluikäiset lapset, et lomaileeko ne viikkoa ennen virallista syyslomaa tai viikko jälkeen, mitä väliä!?
 
töissä edelleen
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210276:
Tästä ketjusta ei ollut tarkoitus tulla ketju siitä kenen töissä suositaan perheellisiä ja kenen töissä lapsettomia. Molempia varmasti tapahtuu. Tarkoitus oli keskustella siitä onko tuollainen suosiminen muka hyväksyttävää ja jopa laillista.
Minusta koko vastakkainasettelu on juuri niin tätä aikaa. Joku kirjoitti edellä siitä, että pyritään järjestelemään vaikkapa lapsiperheen syyslomaviikko vanhemmille samaan aikaan. Kyllä meilläkin, jopa kesälomakauden aikana, aina joku sinkku pyytää järjestelemään pitkä viikonloppuvapaan festareita varten, vaikka työvuorolistat on asiallisesti laadittu. Eikä edes yhtä, vaan näitä tulee pitkin kesää.

Kyllä mielestäni on järkevääkin järjestellä lomia kaikkien työntekijöiden perusteltujen tarpeiden ja toiveiden mukaan. Tuo ei minusta ole suosimista, eikä sillä ole mitään tekemistä laillisuuden kanssa, nin kauan kuin eri työaikoihin liittyviä lakeja noudatetaan. Käsittääkseni työnantajalla on edelleen oikeus töiden, lomien ja työaikojen järjestelyyn lain tai työehtosopimusten suomissa puitteissa, eikä se ole silloin lainvastaista.
 
"viera"
[QUOTE="lapsellinen";29210241]Käsitän tuon niin, että joissain paikoissa on sovittu ihan työntekijöiden kesken että esim. pikkulasten vanhempi saa pitää lomansa esim. syyslomaviikolla, ja toiset sitten pitää suosiolla syyslomaviikon ulkopuolella. Jos kaikki tai lähes kaikki on lapsellisia, niin se vuoro kiertää sitä mukaa kun lapset kasvaa. Monelle lapsettomallekkin tuo voi olla ihan ok, kunhan se sovitaan yhteisesti.

[/QUOTE]

Siis kuka normaalijärkinen ylipäätään haluaa pitää lomaa syyslomaviikolla? Pikkulasten hoito toimii ihan normaalisti silloin, kelit eivätkä hinnat suosi lomailemista tuohon ajankohtaan. Pienten koululaisten vanhemmilla se paremminkin pakkorako hommata sitä lomaa, kun ei ne oikein itsekseen vielä pärjää. Eipä ole töistä lomia pidetty syksyisin aikaisemmin, hiihtolomakin vietettiin yleensä sen koulusesongin ulkopuolella aikaan ennen omia koululaisia. Miehen perinteinen talviloma-aika on ollut huhtikuun loppu.
 
Tasa-arvoa
No mä en nyt oikein ymmärrä mikä ongelma siinä on, jos perheessä on kouluikäisiä lapsia ja vanhemmat haluaa pitää lomansa juuri koulujen loma aikoihin? Miksi se lapsetonkin haluaa just välttämättä pitää sen virallisen syyslomaviikon ja änkee ittensä sinne lapsiperheistä pullistelevaan lomanviettopaikkaan? Ihan siitä ilostako, että voi sanoa, ettei oo syrjitty?
Rasittaa nykyään, ku aina on joku huonoitsetuntoinen k-pää joka nurkalla nillittämässä, kun taas on tässäkin syrjintää ja kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Se on ihan yks hailee niille joilla ei oo lapsia tai on alle kouluikäiset lapset, et lomaileeko ne viikkoa ennen virallista syyslomaa tai viikko jälkeen, mitä väliä!?
Eiköhän yleisin ongelma ole syysloman (jota edes harvalla on, taitaa olla vain kunnan/valtion töissä) sijaan kesälomakausi, kun lapsiperheelliset vaativat aina lomakuukaudeksi heinäkuun. Ja suomessa ei juuri muulloin oikeaa kesää edes ole. Varmasti ottaa päähän jos joutuu aina lomailemaan kesäkuun 10:ssä asteessa tai elokuun sateissa.

Ja toisekseen, jos joku haluaa juuri sen koulujen lomaviikon lomakseen niin ei todellakaan saa vaikuttaa toiveen toteutumiseen MIKSI sen haluaa. Haluaako siksi että lapsella on lomaa vai siksi että juuri silloin on kummin kaiman kissanristiäiset. Kumpikaan syy ei saa vaikuttaa lomien myöntämiseen, ts. ainoa tasa-arvoinen vaihtoehto on joko kierrättää loma-aikoja tai kierrättää sitä kuka saa valita ensin. Ihan välittämättä siitä mistä syystä kukin haluaa aikansa varata. Sulle ei kuulu kollegan syyt eikä sun syyt kuulu kollegalle.
 
"lapsellinen"
[QUOTE="viera";29210458]Siis kuka normaalijärkinen ylipäätään haluaa pitää lomaa syyslomaviikolla? Pikkulasten hoito toimii ihan normaalisti silloin, kelit eivätkä hinnat suosi lomailemista tuohon ajankohtaan. Pienten koululaisten vanhemmilla se paremminkin pakkorako hommata sitä lomaa, kun ei ne oikein itsekseen vielä pärjää. Eipä ole töistä lomia pidetty syksyisin aikaisemmin, hiihtolomakin vietettiin yleensä sen koulusesongin ulkopuolella aikaan ennen omia koululaisia. Miehen perinteinen talviloma-aika on ollut huhtikuun loppu.[/QUOTE]

No tarkoitin ennemminkin pieniä koululaisia, päiväkotilaiset voi olla tarhassa silloin ja isommat pärjää jo yksinäänkin hiihto/syyslomat. Usein vaan perheessä on samaan aikaan pieniä päiväkotilaisia ja pieniä koululaisia...
 
"lapseton"
No mä en nyt oikein ymmärrä mikä ongelma siinä on, jos perheessä on kouluikäisiä lapsia ja vanhemmat haluaa pitää lomansa juuri koulujen loma aikoihin? Miksi se lapsetonkin haluaa just välttämättä pitää sen virallisen syyslomaviikon ja änkee ittensä sinne lapsiperheistä pullistelevaan lomanviettopaikkaan? Ihan siitä ilostako, että voi sanoa, ettei oo syrjitty?
Rasittaa nykyään, ku aina on joku huonoitsetuntoinen k-pää joka nurkalla nillittämässä, kun taas on tässäkin syrjintää ja kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Se on ihan yks hailee niille joilla ei oo lapsia tai on alle kouluikäiset lapset, et lomaileeko ne viikkoa ennen virallista syyslomaa tai viikko jälkeen, mitä väliä!?
No tässäpä on yksi lapseton, joka tänä vuonna halusi pitää lomaa juuri syyslomaviikolla, koska vein sukulaislapsia lomailemaan. Et voi tietää muiden syistä haluta lomaa tiettynä ajankohtana vain sen perusteella onko ko. henkilöllä itsellään lapsia tai minkäikäisiä he ovat.
 
v.ieras
[QUOTE="lapsellinen";29210334]No, en enempää lähde pohtimaan kun en ole lukenut koko artikkelia. Tuo oli vain yksi irrotettu lause, muu artikkeli saattaisi selventää kyseistä lausetta enempi.[/QUOTE]

Johan se asia sanotaan tuossa yhdessäkin lauseessa: "Jos työpaikalla halutaan suosia perheellisiä loma-asioissa...". Eli JOS työpaikalla HALUTAAN (=on yhteisesti sovittu), että perheellisiä suositaan (=huomioidaan koulujen loma-ajat), niin näin voidaan tietysti tehdä, kunhan sitä ei tehdä kenenkään selän takana.
 
"Hepsankeikkaa"
Ymmärrän ja hyväksyn perheellisten "suosimisen" koulujen/päiväkotien hiihtoloma- ja syysloma-aikoina. Mutta kesälomat, samoin kuin joulun ajan vapaat tulee mielestäni kierrättää tasapuolisesti. Se, että on lapsia ei aja sen kesällä festareille mielivän sinkun yli. Samoin lapsettomat viettävät mielellään joulua perheensä luona siinä missä lapsellisetkin. Suosimien laillisuudesta tai laittomuudesta en tiedä, mutta huonoa henkilöstäpokitiikkaa se kyllä on.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"..."
Minun työpaikassani lapsellinen työkaverini yrittää teettää mulla omat työnsä, koska minullahan ei ole muuta tekemistä vapaa-ajalla niin voin hyvinkin jäädä ylitöihin. Tuuraan kyllä mikäli voin, mutta en ala joka päivä tekemään toisen töitä, kun aina pitää lähteä milloin minkäkin syyn varjolla pois töistä. On myös ottanut elämäntehtäväkseen, ettei kukaan muu saa lomailla heinäkuussa paitsi hän.
 
argh!
[QUOTE="lapseton";29210569]No tässäpä on yksi lapseton, joka tänä vuonna halusi pitää lomaa juuri syyslomaviikolla, koska vein sukulaislapsia lomailemaan. Et voi tietää muiden syistä haluta lomaa tiettynä ajankohtana vain sen perusteella onko ko. henkilöllä itsellään lapsia tai minkäikäisiä he ovat.[/QUOTE]









Jokaisella on erityistilanteita ja kirjoitukseni ei käsitellytkään niitä, vaan yleisesti ottaen sitä, et miksi pitää olla lapsettomien heti vinkumassa syrjimisestä, jos ei saa pitää niitä lomiaan juuri yleisinä loma-aikoina?
Silloin kun mulla ei ollut lapsia, mulle oli ihan oikeesti aivan se ja sama milloin mä sen lomareissuni teen, mut nyt kun mulla on koululaisia niin me ei päästä sit mihinkään jos lomat on eri aikaan. Tosin nuo on jo teini-iässä, et kohta taas päästään reissaan ihan milloin vain ja mun puolesta työpaikan pienten lasten vanhemmat saa ihan vapaasti valkata ne yleiset loma-ajat sieltä itelle päältä pois.
Ei haittaa pätkääkään, mun loma on loma oli se missä kohtaa kalenteria tahansa.
 
asdfasdfd
Tasa-arvo- tai syrjintäkysymys voidaan nykyään keksiä aivan mistä vain. Jospa nyt tekisin meillä työpaikalla numeron vessan peilin kiinityskorkeudesta, kun minusta sen on mitoitettu minua pidemmille. Jumankekka jokaiselle heti oma peili henkilkökohtaisella mitoituksella ja rumemmille vielä sellainen joka kaunistaa, ettei tarvitse tuntea syrjäytetyksi ulkonäön vuoksi.
 
pöllämystynyt
No mä en nyt oikein ymmärrä mikä ongelma siinä on, jos perheessä on kouluikäisiä lapsia ja vanhemmat haluaa pitää lomansa juuri koulujen loma aikoihin? Miksi se lapsetonkin haluaa just välttämättä pitää sen virallisen syyslomaviikon ja änkee ittensä sinne lapsiperheistä pullistelevaan lomanviettopaikkaan? Ihan siitä ilostako, että voi sanoa, ettei oo syrjitty?
Rasittaa nykyään, ku aina on joku huonoitsetuntoinen k-pää joka nurkalla nillittämässä, kun taas on tässäkin syrjintää ja kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Se on ihan yks hailee niille joilla ei oo lapsia tai on alle kouluikäiset lapset, et lomaileeko ne viikkoa ennen virallista syyslomaa tai viikko jälkeen, mitä väliä!?
Kun ei se välttämättä ole lapsettomalle yks hailee. Hänellä voi olla vaikka tarkoitus lähteä ystävän ja tämän lasten kanssa lomalle. Tai lähteä konserttimatkalle ja konsertti on juuri syyslomaviikolla. Ei omat lapset ole muita syitä parempi syy saada loma silloin kuin itse haluaa. Työntekijöitä pitää kohdella tasavertaisesti, piste.

Ja kuinka monella edes on syyslomaa töistä? Yleisemmin tässä on kyse kesälomasta, lapsetonkaan ei välttämättä halua pitää kesälomaa vasta syyskuun sateissa, koska lapsellisten pitää saada lomakuukaudet lomaksi. Tai joulusta. Ei ole oikein, että lapseton joutuu olemaan joka joulun töissä vain siksi, että hänellä ei ole lapsia. Joulu voi olla tärkeä juhla lapsettomallekin.
 
pöllämystynyt
Tasa-arvo- tai syrjintäkysymys voidaan nykyään keksiä aivan mistä vain. Jospa nyt tekisin meillä työpaikalla numeron vessan peilin kiinityskorkeudesta, kun minusta sen on mitoitettu minua pidemmille. Jumankekka jokaiselle heti oma peili henkilkökohtaisella mitoituksella ja rumemmille vielä sellainen joka kaunistaa, ettei tarvitse tuntea syrjäytetyksi ulkonäön vuoksi.
Mä en kyllä ymmärrä miten kukaan voi olla sitä mieltä, että se ei ole syrjintää jos lapseton joutuu olemaan aina joulut töissä, siksi, että hän on lapseton.
 
pöllämystynyt
Jokaisella on erityistilanteita ja kirjoitukseni ei käsitellytkään niitä, vaan yleisesti ottaen sitä, et miksi pitää olla lapsettomien heti vinkumassa syrjimisestä, jos ei saa pitää niitä lomiaan juuri yleisinä loma-aikoina?
Silloin kun mulla ei ollut lapsia, mulle oli ihan oikeesti aivan se ja sama milloin mä sen lomareissuni teen, mut nyt kun mulla on koululaisia niin me ei päästä sit mihinkään jos lomat on eri aikaan. Tosin nuo on jo teini-iässä, et kohta taas päästään reissaan ihan milloin vain ja mun puolesta työpaikan pienten lasten vanhemmat saa ihan vapaasti valkata ne yleiset loma-ajat sieltä itelle päältä pois.
Ei haittaa pätkääkään, mun loma on loma oli se missä kohtaa kalenteria tahansa.
Siksi pitää olla vinkumassa, että se oikeasti on syrjintää. Ei työntekijöitä saa kohdella eri tavalla heidän perhetilanteesa vuoksi. Sinua ei haitannut pitää lomia muulloin kun loma-aikoina, mutta jotain toista voi haitata. Ei se, että asia ei sinua haittaa ole syy syrjinnälle. Jos lapsettomalle sopii pitää lomat muuhun aikaan niin sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa. Mutta se on syrjintää, jos pomo pakottaa aina hänet pitämään lomat muuhun aikaan.
 
Minä en kahden lapsen äitinä mitenkään ymmärrä, miksei ne lomat voi vaan kiertää jokaisella? Että kun viime joulun olit kotona, nyt olet töissä jne.

Voihan yritys sitten olla ns. lapsiperheystävällinen yritys joka ilmoittaa jo rekrytoidessaan että meillä sitten menee perheelliset aina kaiken ohi, mutta onko sekään järkevää?
 

Yhteistyössä