Peruimme joulumme

viera.s
Jaa, minä en kyllä nauttisi mistään pelkästä olla möllöttämisestä. Aina me lomilla jotain aktiviteettia kehitetään, jouluna sellaiseksi käy kaikki perinteiset joulupuuhat. Nyt on ihanaa, kun asutaan uudessa talossa johon on hyvä kutsua enemmänkin sukua. Eikä stressaa ollenkaan jouluvalmistelut.

Onkos teillä muuten lapsia ja jos, niin mitä he päätöksestä meinaavat?
 
Minäkin inhoan joulua yli kaiken: ihmiset ovat kireitä, kaupat tupaten täynnä ihmisiä, ihmiset stressaavat kun eivät tiedä millaista krääsää ostaisi ja mikä kellekin kelpaisi jne.

Onneksi lentoja lähtee lämpimään, missä voin lokoilla daiquria siemaillen meren rannalla ja katsella tähdenlentoja.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
vierailija
Minä just tänään laitoin joululevyt stereoihin ja alan niitä soitellaan sitten loppuvuosi. Ihanaa kun joulu tulee, ainoa valopilkku talvessa. Niitä tasaisen harmaita lomaviikonloppuja voi pitää sitten alkuvuodesta, nautitaan joulusta ja sen tuomasta ilosta ja rauhasta. Se että ihmisiä ärsyttää kauppojen ryysikset, niin se on ihan oman pään sisällä aiheutettua ärsytystä, ei kannata antaa itsensä ärsyyntyä.
 
vierailija
Yllätyitkö kun huomasit kalenteria kääntäessä että joulu on edelleen samalla kohdin kuin muinakin vuosina?
Ei, aloin ostella lahjojakin hyvissä ajoin, mutta sitten aloimme miettiä että miksi? Meillä on kaikkea, joten jo ostetut lähtee niitä enemmän tarvitseville ja jouluruokiin menevät "ylimääräiset" annetaan myös eteenpäin.
meillä on hyvä näin.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
En taas tajua
Mä en ole ikinä tajunnut miksi joulu on joillekin kamala stressinpaikka. En mä ainakaan ole ikinä stressannut asiaa.

Ei ole ollut stressiä hankkia lahjoja edes köyhänä yh:na vaan säästin rahaa monta kuukautta ja ostin lahjoja pitkin vuotta niin aina on lapsi saanut mieluisia lahjoja. Nykyään on mies jolle kyllä keksin lahjan aina, samoin vanhemmilleni joille välillä ostetaan sisarusten kanssa yhdessä lahjat. On mukavaa hankkia toisille lahjoja eikä lahjat tarvitse olla aina sikakalliita.

Koristelu ei vie paljoa aikaa ja lapsi tykkää koristella kuusen. Joihinkin ikkunoihin tulee jouluvalot.

Jouluna on aivan oma tunnelmansa jota luo mm. nuo koristeet. Ei tarvitse stressata ja hössöttää kun voi nauttia yhdessä olosta ja lomailusta. Syödään läheisimpien sukulaisten kanssa meillä, mutta en jaksa ottaa siitä stressiä.

Eli en kyllä tajua mikä oli ap:n pointti. Tuntuu, että ap on niitä jotka tekee joulusta aina jotenkin vaikean asian jota pitää stressata viikkoja ennen joulua. Aivan kuin joulua ei voisi viettää kuin puunaamalla kodin hammasharjalla katosta lattiaaan, siivoamalla kaikki kaapit (kuka siellä kaapissa joulunsa viettää?!), kestitsemällä puoli sukua myös se veemäinen sukulainen jolla ei ole käytöstapoja, lahjoihin paasataan älyttömiä summia, koko talo on koristeltu joulujutuilla aivan kuin vähempi ei riittäisi.
 
vierailija
Mä vihaan joulua. Kaikki elämä loppuu ja mikään ei oo auki. Pitää laskea miten monta päivää pitää olla ruokaa ja muuta. Ei olla vietetty joulua muutamaan vuoteen. Mä sanoin lapsilleni ettei enää jaksa viettää joulua eikä huvita yhtään. Ei ne sitä kaipaa yhtään. Monet dokaa jouluna ihan hulluna monta päivää että ne selviäis siitä. Tosi monia ahdistaa joulu. Jouluna ei tuu edes ohjelmia ja sillon katotaan porukalla leffoja ja syödään pizzaa ym ja juodaan mitä kukakin haluaa. Se siinä on kivaa että vietetään se yhdessä ja tyttöjen nahinat ja meteli taas päällä. Sitä mä kaipaan ihan hirveesti aina kun elämä vaan on paljon kivempaa kun on paljon elämää ympärillä koko ajan.
 
vierailija
Mä en ole ikinä tajunnut miksi joulu on joillekin kamala stressinpaikka. En mä ainakaan ole ikinä stressannut asiaa.

Ei ole ollut stressiä hankkia lahjoja edes köyhänä yh:na vaan säästin rahaa monta kuukautta ja ostin lahjoja pitkin vuotta niin aina on lapsi saanut mieluisia lahjoja. Nykyään on mies jolle kyllä keksin lahjan aina, samoin vanhemmilleni joille välillä ostetaan sisarusten kanssa yhdessä lahjat. On mukavaa hankkia toisille lahjoja eikä lahjat tarvitse olla aina sikakalliita.

Koristelu ei vie paljoa aikaa ja lapsi tykkää koristella kuusen. Joihinkin ikkunoihin tulee jouluvalot.

Jouluna on aivan oma tunnelmansa jota luo mm. nuo koristeet. Ei tarvitse stressata ja hössöttää kun voi nauttia yhdessä olosta ja lomailusta. Syödään läheisimpien sukulaisten kanssa meillä, mutta en jaksa ottaa siitä stressiä.

Eli en kyllä tajua mikä oli ap:n pointti. Tuntuu, että ap on niitä jotka tekee joulusta aina jotenkin vaikean asian jota pitää stressata viikkoja ennen joulua. Aivan kuin joulua ei voisi viettää kuin puunaamalla kodin hammasharjalla katosta lattiaaan, siivoamalla kaikki kaapit (kuka siellä kaapissa joulunsa viettää?!), kestitsemällä puoli sukua myös se veemäinen sukulainen jolla ei ole käytöstapoja, lahjoihin paasataan älyttömiä summia, koko talo on koristeltu joulujutuilla aivan kuin vähempi ei riittäisi.
joulumme ei ole ikinä ollut ressintäytteinen. Ei kai kukaan vietä överijouluja, tänä vuonna autamme heitä joilla ei ole edes sitä vähää.

meillä on jo kaikki.
 
Kaikille Joulu, Joulunvietto, lahjat ja Jouluruoka ei oo niin tärkeitä. Mikäs siinä jos koko perheelle sopii. :)

Mie tykkään laittaa Joulua.
 
vierailija
Te olette ihan pimeitä.Siis ennen on joulua vietetty?Mitäs lapset sanoo,kun ei pukkikaan tule.Ymmärrän kyllä ateistit+muut jotka eivät ole koskaan viettäneet joulua.Olettekos edes kysyneet lasten mielipidettä? Aikuisten joulua tai jouluttomuutta ehtii viettää sitten kun lapset on isoja.Meillä on aina vietetty joulua,eikä tulis mieleenkään olla viettämättä,vaikka olemme hyvin köyhä perhe.Lapsille joulu on jotain mitä odottavat koko vuoden,ja voi sitä iloa ja riemua,kun pukki tulee ja perhe ja suku on koolla.Mun elämän parhaita hetkiä myös,en kyllä tajuu teitä.Itsekkäät vanhemmat!!
 
Te olette ihan pimeitä.Siis ennen on joulua vietetty?Mitäs lapset sanoo,kun ei pukkikaan tule.Ymmärrän kyllä ateistit+muut jotka eivät ole koskaan viettäneet joulua.Olettekos edes kysyneet lasten mielipidettä? Aikuisten joulua tai jouluttomuutta ehtii viettää sitten kun lapset on isoja.Meillä on aina vietetty joulua,eikä tulis mieleenkään olla viettämättä,vaikka olemme hyvin köyhä perhe.Lapsille joulu on jotain mitä odottavat koko vuoden,ja voi sitä iloa ja riemua,kun pukki tulee ja perhe ja suku on koolla.Mun elämän parhaita hetkiä myös,en kyllä tajuu teitä.Itsekkäät vanhemmat!!
Emme ole ateistiperhe, agnostikkoperhe korkeintaan. Pukkia lapset eivät ole nähneet koskaan kotona. Pukki jätti jotenkin oudosti ne lahjat just silloin kun oltiin saunassa. Koomisin muisto on se,kun lapset oli pieniä miten he useana vuotena leikki mieluummin niillä isoilla laatikoilla kuin saamillaan joululahjoilla (legot, autoradat jne) :)

Jossain vaiheessa joulukuusi ja kaikki se krääsä mitä pitää ostaa kaikille alkaa oikeasti etomaan. Raha ei ole ollut näissä koskaan se ongelma, vaan se stressi, mitä siivoamisesta, lahjojen ostamisesta, kiireessä läpiajetuista tutuista ja sukulaisista yms. tulee.

Mieluummin tapaan lähimmäisiäni useasti vuodessa ja mikäli tarpeen, vien perinteiseen tapaan jotain pientä kivaa joka kerran tuliaisiksi (jos tiedän heidän arvostavan sitä).
 
  • Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
Mulle taas joulu tuntuu oikein sopivalta nyt. Töihin ei voi mennä. Varmaankin jaksan ripustella jouluvalot sun muut. Ja miettiä ruokia ja hissukseen toteuttaa. Ehkä meillä on tänä vuonna venytetty joulu. Yhtenä päivänä pipareita. Seuraavalla viikolla tortut. Kinkku vois olla se, mikä laitetaan uuniin aattona. Muutoin tehdään silleen, kun mun vointiini sattuu sopimaan.

Ihana kääriytyä peiton alle suklaan kera tuijottamaan tulta!
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
LaMamanMorbid
JOs mä saisin yksin päättää lähdettäis koko perhe jouluksi Intiaan, ei lahjoja, ei jouluruokia....
Mutta tietenkin rahat ovat vähissä, eikä kukaan muu halua lähteä. Perinteisesti vedetään. Tänään olen jopa ostanut muutaman lahjankin netistä.
 
vierailija
Minä pidän joulusta ja sen järjestelystä. Rahaa ei joulun viettoon polteta mitenkään erityisesti, koristeita ja jouluvaloja on hillitysti ja tuovat ihanan tunnelman. Muovikuusi, kynttilänjalat ja koristejutut on joka vuosi samat joten niihin ei rahaa mene. Lahjojakin ostetaan kohtuudella ja ajatuksella, ei ylimääräistä krääsää ja vältetään niitä lyhytikäisiä kausihittejä jotka olis parin kk:n päästä pölyyntymässä jossain kaapin nurkassa. Kaikki lahjat olen hankkinut jo, joten joulukaupoillekkaan ei tarvitse mennä ruuhkiin hikoilemaan. Jouluaatto on meidän perhettä varten, joten stressiä en ota siitä että pitäisi sukulaisille jotain fiiniä ja hienompaa joulua näyttää ja esitellä. Joulupöydässä on perinteisiä tarjottavia, niitä mitkä menee kaupaksi varmasti ja sopivan verran. Leivotaan ja kokkaillaan yhdessä ja se on mukavaa yhdessäoloa. Pöytä katetaan nätisti mutta ei sellaisten kanssa aleta hifistelemään tai stressaamaan. Jouluna rentoudutaan, katsellaan leffoja, pelataan ja ulkoillaan.
Niin ja atestiperhe ollaan.
Ymmärrän kyllä osittain aloittajan päätöksen, mutta en lapsilta riistäisi joulua, lasten juhlahan se oikeastaan on. Voisi olla inhottavaa kun lasten kaverit kyselee joulusta ja lahjoista ja toiset vastaa ettei meillä ollut joulua :( Tulevaisuudessa varmaan järkkäävät kahta suuremmat ja överimmät joulunvietot omille lapsilleen

Ei sitä joulua tarvitse stressinä ottaa, voi kai sen viettää perheelle sopivalla tavalla ilman että sitä tarvitsee perua?
 
vierailijatartar
Mulle joulu on ne kuusen valot jotka loistaa pimeessä asunnossa aamulla ja ilalla ja se kuusen tuoksu :)
Nyt on ihanaa, kun on lapsia niin voi niiden kanssa koristella piparkakkutaloja ja leipoa. Nämä asiat oli jäähyllä oman lapsuuden jälkeen ja nyt ne on saanut takaisin. Om myös ihana tehdä se oman näköinen joulu, syödä asioita mitä haluaa ja avata lahjoja heti aamusta eikä tarvitse odottaa iltaan asti niin kuin omassa lapsuudessa. En myöskään kyläile jouluna missään vaan jos meitä haluaa nähdä niin saa näyttää naamansa täällä, me ei liikuta mihinkään.
 

Yhteistyössä