Perusturva: Yksinasuva tarvitsee asumiskulut + 575 euroa/kuukausi

[QUOTE="pieras";23261858] Lisäksi mun mielestä KUKAAN ei voi valittaa ettei saa töitä. Mulle tulee työpaikkavahdin kautta joka päivä 50-100 uutta työpaikkailmoitusta.[/QUOTE]

Pelkillä ilmoituksilla kun ei valitettavasti saa työtä. Osa töistä on sellaisia, ettei sinne edes voi päästä. Esimerkiksi lääkäriksi on turha hakea jos ei ole kouluttautunut lääkäriksi jne. Ja monesti työpaikkailmoituksiin hakee enemmän kuin mitä paikan saa. Voi olla 100 hakemusta ja yksi saa paikan...
 
JONSERED Karhunkantaja
MINUSTA ihmisarvoiseen elämään kuuluu mm. mahdollisuus liikkua paikasta toiseen, mahdollisuus seurata uutisia esim. sanomalehdestä, mahdollisuus soittaa halutessaan ja tarvittaessa puhelimella (pitää yllä sosiaalisia kontakteja ja vaikka hakea työtä), tieto siitä, että jos joutuu hakemaan lääkkeitä tai lähtemään vaikka yöllä päivystykseen/ensiapuun taksilla pystyy maksamaan sen. Se, että sairauskulut huomioidaan seuraavassa kuussa, ei auta akuuttiin hätään. Ja minusta ihmisellä on oikeus syödä riittävästi ja terveellisesti. Ja huoltaa myös päätään: pieniä iloja, kuppi hyvää kahvia/teetä, tanssikurssi, uudet akryylivärit...

Elämän kuuluu olla elämistä, ei pelkkää henkiin jäämistä.

Ja paikkakuntakohtaiset erot ovat varmasti suuria tässäkin, hintataso ja esim. kulkuyhteydet vaihtelevat.
 
Mä olen tuolla summalla joutunut rakentamaan koko kodin.

Ostin ruoan, vaatteiden ja pesuaineen lisäksi haarukat, lautaset, mukit, kattilat, pyyhkeet, lakanat, sängyn, television, pesukoneen, ompelukoneen, sohvan, ruokapöydän, kellon seinälle, verhot ikkunaan, yms. yms. Ja kyllä teki tiukkaa, kun huomioi myös normaalit, juoksevat kulut.

TV-lupa, puhelinlasku, nettilasku, bussikortti (sekin jo yli 50€) tai vastaavasti auton käyttökulut, vakuutukset, yms., pesukoneen osamaksut...

Joskus oli kiva tehdä muutakin kuin maata kotona ja se lähestulkoot aina maksaa. Harrastukset ja illanvietot harvemmin ovat täysin maksuttomia.

Se summa tosiaan kuulostaa isolta mutta ei mulla ainakaan jäänyt latin latia säästöön aikanaan. En tosin ole maailman paras rahankäyttäjä, mutta en ole ainoa. Ehkä joku nuuka pärjäisi ja saisi rahaa säästöönkin, mutta suurin osa menisi kyllä melko kituutellen.
 
JONSERED Karhunkantaja
Ai niin... ettei totuus unohtuisi: jutun mukaan tuo summa, joka mainittiin, on se, joka tarvittaisiin ns. kohtuulliseen kulutukseen, ei se summa, jonka saa käteen. Eli suurimmalla osalla jää n. kolmanne uupumaan tuosta...

Suuri ero.
 
"vieras"
Sihteerin hommista mulle jäi käteen verojen jälkeen noin 1200 euroa. Jos veisin muksut päiväkotiin, se kustantais 500 e / kk ja työmatkat ja ruuat jokunen 200e/kk. Jäis työssä raatamisesta käteen siis 500 euroa, josta pitää maksaa vielä kaikki muut menot. Nyt kun olen hoitovapaalla saan kotihoidontuen + 200 e lapsilisät niin yht. 700e/kk.
 
MINUSTA ihmisarvoiseen elämään kuuluu mm. mahdollisuus liikkua paikasta toiseen, mahdollisuus seurata uutisia esim. sanomalehdestä, mahdollisuus soittaa halutessaan ja tarvittaessa puhelimella (pitää yllä sosiaalisia kontakteja ja vaikka hakea työtä), tieto siitä, että jos joutuu hakemaan lääkkeitä tai lähtemään vaikka yöllä päivystykseen/ensiapuun taksilla pystyy maksamaan sen. Se, että sairauskulut huomioidaan seuraavassa kuussa, ei auta akuuttiin hätään. Ja minusta ihmisellä on oikeus syödä riittävästi ja terveellisesti. Ja huoltaa myös päätään: pieniä iloja, kuppi hyvää kahvia/teetä, tanssikurssi, uudet akryylivärit...

Elämän kuuluu olla elämistä, ei pelkkää henkiin jäämistä.

Ja paikkakuntakohtaiset erot ovat varmasti suuria tässäkin, hintataso ja esim. kulkuyhteydet vaihtelevat.
Minun mielestäni nuo kaikki asiat saa hoidettua 575 eurolla kuukaudesssa. Mikä sinun mielestäsi olisi se summa, joka pitäisi jokaisella olla?

a) Helsingissä?
b) muualla Suomessa, vaikka jossain pikkukaupungissa?
 
[QUOTE="vieras";23261629]Ja jossain on perustavasti jotain ajattelussa väärin, kun tuilla eläville pitää taata sama elintaso kuin työssäkäyville. Radiosta kuulin että kierrätyskeskukset eivät enää ota vastaan kuvaputkitelkkareita, vaan pitäisi olla lcd- telkku jos aikoo kierrättää. Ei sinänsä mitään sitä vastaan, mutta itse olen keskituloinen työssäkäyvä ja ihan tyytyväinen kuvaputkitelkkariini.

Jotain hassua siinä on että "köyhille" ei kelpaa yhtään vähäisempi elintaso kuin mihin moni työsskäyvä pieni tai keskituloinen on tottunut.

Enää ei jostain syystä ole hävettävää tai noloa elää toisten kustannuksella, vaan suorastaan OIKEUS joidenkin mielestä. En minäkään ketään olisi nälkään tappamassa mutta nälän ja lcd- telkkarin väliin jäänee alueita joissa on ihan siedettävää elämää, vaikka ehkä ei kaikkia uusimpia hienouksia.[/QUOTE]

En minäkään huolisi itselleni kuvaputkitelevisiota enää edes ilmaiseksi vaikka köyhä olisinkin. Tai korkeintaan alle 20-tuumaisen voisin ottaa. Ei ole minusta mitään järkeä maksaa siitä että saa isokokoisen 30-50 kiloa painavan television, joka kuluttaa sähköäkin huomattavasti enemmän kuin nykyiset LCD- tai LED-televisiot. 150 eurolla saa jo uuden LCD-television, joten minusta muutaman kympinkin hinta vanhasta kuvaputkitelevisiota on liikaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Minun mielestäni nuo kaikki asiat saa hoidettua 575 eurolla kuukaudesssa. Mikä sinun mielestäsi olisi se summa, joka pitäisi jokaisella olla?

a) Helsingissä?
b) muualla Suomessa, vaikka jossain pikkukaupungissa?
Tuo on vaikea kysymys. Siksi yritin olla ottamatta kantaa tarkkoihin summiin.:D On paljon helpompi kertoa, mitä minun mielestäni kuuluu ihmisarvoiseen elämään.
 
siivooja
Aika paljon vuokran lisäksi. Jos noin paljon saisi rahaa ilman työntekoa, niin siinä vaiheessa olisi melkein kannattavamapaa olla työttömänä kuin esim. siivota. Ja jos se vielä tulisi vuokran lisäksi. Tuo 575e on nimittäin mun vähän yli puolen kuukauden palkka, kun siivosin. Mä kyllä jättäisin työt tekemättä siinä kohtaa, eihän olis mitään järkeä tehdä 7-15 ma-pe töitä, jos saman rahan saa tekemättä mitään:)
 
"Neith"
En minäkään huolisi itselleni kuvaputkitelevisiota enää edes ilmaiseksi vaikka köyhä olisinkin. Tai korkeintaan alle 20-tuumaisen voisin ottaa. Ei ole minusta mitään järkeä maksaa siitä että saa isokokoisen 30-50 kiloa painavan television, joka kuluttaa sähköäkin huomattavasti enemmän kuin nykyiset LCD- tai LED-televisiot. 150 eurolla saa jo uuden LCD-television, joten minusta muutaman kympinkin hinta vanhasta kuvaputkitelevisiota on liikaa.
eli jos eläisit täysin tukien varassa niin sun mielestä sulle pitäis maksaa sen verran enemmän että saisit ostettua lcd telkkarin kun et kuvaputkitelkkaria huolis edes ilmatteeks?
entäs muut, vanhat tiskikoneet, pyykkikoneet jne, onko nekin sellasia että uuteen on saatava rahat vaikka yhteiskunnalta?
 
nääääin
nyt perus osa on 417e ja mulla menee lähes joka penni!
ruokaan menee 250e kk
puhelilasku 20e
netti 15e
pyykkinpesuaineet + muu hygienia noin. 20e
bussi tai bensa kulut (ystäville) 30e
pesukoneen lyhennys 35ekk

sitten + muut joita nyt ei joka kuukausi tarvitse välttämättä muttaa vaatteet, kengät, apteekki, sairaalamaksut...
 
[QUOTE="Neith";23262334]eli jos eläisit täysin tukien varassa niin sun mielestä sulle pitäis maksaa sen verran enemmän että saisit ostettua lcd telkkarin kun et kuvaputkitelkkaria huolis edes ilmatteeks?
entäs muut, vanhat tiskikoneet, pyykkikoneet jne, onko nekin sellasia että uuteen on saatava rahat vaikka yhteiskunnalta?[/QUOTE]

Ei vaan säästäisin sitten vaikka jonkin aikaa että saisin sellaisen television kuin haluan. Ei tietenkään mitään uutta pidä saada ilmaiseksi. Kävin jokin aika sitten kierrätyskeskuksessa ja siellä oli esimerkiksi 14 tuuman kuvaputkitelevisioita myynnissä 50 eurolla. Ei ole mitään järkeä ostaa tuollaista kun ikääkin saattaa olla televisiolla vaikka 10 vuotta ja kun 150 eurolla saa jo 20-tuumaisen LCD-television ja hiukan yli 200 eurolla 32-tuumaisen.

Astianpesukone on mielestäni ihan turha juttu jos ei suurperhettä ole.
 

Yhteistyössä