Pienen lapsen nukutus leikkausta varten

  • Viestiketjun aloittaja huomenna
  • Ensimmäinen viesti
huomenna
Semmoista kyselisin, että jos teidän lapsille on tehty jotain lyhyitä toimenpiteitä nukutuksessa, niin miten se on käytännössä mennyt. Isketäänkö kanyyli käteen ilman emlaa (en tiedä auttaisiko se edes) tai sen kanssa ja onko nukutettu pelkän maskin kanssa? Pelkään että huomen aamulla on paljon itkua ja parkua tiedossa:( Tyttö ei ole käyttänyt toista kättään kahteen päivään, eikä syy selvinnyt röntgenkuvauksessa. Asiaa on tutkinut kaksi terveyskeskuslääkäriä, yksi aikuisten kirurgi ja huomenna on vuorossa lastenkirurgi ja käskettiin paastottaa lasta aamun, joten eiköhän ole tarkoitus nukuttaa. Harmi että lastenkirurgia puhelimitse konsultoinut aikuisten kirurgi ei osannut sanoa mitä tarkkaan ottaen aiotaan tehdä.
 
"Minä"
Kyllä ne huomenna kertoo mitä tuleman pitää. Kurjia juttuja nuo lasten sairastamiset aina on. :( Meillä on lapsi nukutettu kahdesti ja molemmilla kanyylin kautta, ekalla kerralla ilman emlaa ja toisella kerralla oli emlat.
 
patalappu.
Pienet laitetaan yleensä maskilla uneen ja vasta sitten kanyyli. Emlat usein laitetaan tästä huolimatta.

Jos lapsi joudutaan nukuttamaan ja osastolla tarjotaan esilääkettä, ottakaa se! Tekee kokemuksesta paljon mukavamman kaikille osapuolille, varsinkin lapselle itselleen. Ei jää niin pelottavat muistot ym. Jotkut vanhemmat kieltävät antamasta lapselleen esilääkettä ("meidän einari on niin reipas ettei se tuollaisia tarvitte") ja sitten saadaan katsella paniikissa karjuvaa lasta kun ollaan salissa...

Tsemppiä teille matkaan!
 
"Vieras"
Meillä on käyty nukuttamassa monta kertaa lapsia, valitettavasti. Pienille on laitettu maskin kautta se nukutuslääke, mutta isommat ovat saaneet ite sen valita. Mun käsittääkseni pienet nukutetaan maskin kanssa. Ja kanyyli on kaikille laitettu sitten siinä nukutuksen aikana.
 
huomenna
Kiitos paljon TrueBlood! Toivotaan tosiaan, että olisi maskinukutus. Tyttö ei ole tähän mennessä pelännyt lääkäreitä juurikaan, vaikka on joitain kertoja joutunut käymään lääkärissä. On harmi että tämän jälkeen ehkä alkaa pelkäämään, kun aristavaa kättä on käännelty ja väännelty ties kuinka monta kertaa. 2,5-vuotiaalle ei puhe vielä paljoa auta kun alkaa panikoimaan.
 
=)
Pelkän maskin kanssa on molemmat nukutettu, emlat on laitettu silti. Molemmat on ollu vanhempien sylissä salissa kun ovat nukahtaneet. Toinen ihan rauhallisena, toinen kamalan raastavan huudon kanssa :(
 
njp
En edes tyhmänä tiedä, mikä on emla, mutta meidän tyttö nukutettiin putkien laittoa varten ihan maskilla ja sai olla mun sylissä kunnes nukahti. Lapsi oli tuolloin vähän reilu 2v.
 
"vieras"
Meillä nukutettiin maskin kanssa ja silti annettiin esilääkekin, ei todellakaan ollut itkusta ja parusta tietoakaan vaan lapsi oli lääkkeen saatuaan ihan hulvaton. Itse operaatio oli sellainen että herättyä olo oli varmasti sen takia vähän huono ja kivulias, mutta mitään traumoja ei näyttäisi jääneen, lapsi oli silloin 4v.
 
La Paset
Mitä väliä. Ammatti-ihmisiä töissä. Kun meidän ainokaisemme joutui operoitavaksi hyvin pienenä, en vaikeuttanut spesialistien toimia kyselemällä/saattamalla heitä huonoon valoon. Suomalaiset lääkärit kyllä hoitavat hommansa ja auttavat.
 
Meidän 2-vuotiaalle laitettiin kanyyli ennen nukutusta. Emlan kanssa yritettiin, mutta eihän sitä suonta löytynyt. Tyttö oli ihan rei'ille piikitetty, ennen kuin suoni lopulta löytyi. :(

Toivottavasti teillä menee hyvin!
 
patalappu.
Niin ei sitä esilääkettä niinkään sen kanyloinnin takia anneta, vaan siksi että leikkaussali ihmisineen ja laitteineen on monille lapsille ihan pirun pelottava paikka. Lääke mukavasti pehmentää kokemusta.
 
huomenna
Kiitos kaikille, vastauksia olikin tullut paljon tuossa välissä. Olisipa hienoa, jos olisi tuo maski. Minulle on pantu monta kertaa kanyylineula ja se on sattunut joka kerta tosi paljon, vaikka esim. verikokeen käsivarresta ei ole minusta ollut oikein mitään. Tuntuu vähän hullulta, että suunnittelevat nukutusta, vaikka ei tiedetä onko mitään leikattavaa, mutta olen järkeillyt, että ehkä nukuttavat sen takia, että saavat käden tutkittua kunnolla. Nyt tyttö on kiemurrellut ja huutanut kun lääkärit ovat koskeneet käteen, eikä sitä silloin tietenkään saa niin hyvin tutkittua.
 
"minä"
Ei ne välttämättä nukutusta suunnittele, mutta voi olla, että haluavat varmuuden vuoksi varautua siihen jos tilanne sitä vaatiikin. Ja totta kai saat aamulla kysyä kaikki mitä mielessäsi on. Lapsellekin on parempi, että vanhempi on rauhallinen ja luottavainen ja kyllä tuollainen epätietoisuus lisää ahdistusta.
 
"minä"
Voi sitä olla nestemäisenäkin..? Meille ei kummallakaan kerralla tarjottu esilääkitystä. Lapsi oli ekalla kerralla vähän alle 2v ja toinen vuoden päästä siitä eli alle 3v.
 
Saraldo
Jospa he nukuttavat magneettikuvausta varten? Se kun ei pieniltä oikein onnistu ilman että lapsi on ihan poissa pelistä. Mun tyttö on nukutettu maskilla ja muistaakseni myös kanyylin kautta. Tai sitten laittoivat kanyylin vasta maskin jälkeen, nyt en muista. Se kanyyli laitetaan varmaan sitä varten, että jos joudutaan leikkaamaan, lapsi nukutetaan syvempään uneen ja kanyylin kautta sitä nukutusainetta voidaan myös leikkauksen aikana lisätä, jos on tarve.
 
huomenna
Jospa he nukuttavat magneettikuvausta varten? Se kun ei pieniltä oikein onnistu ilman että lapsi on ihan poissa pelistä. Mun tyttö on nukutettu maskilla ja muistaakseni myös kanyylin kautta. Tai sitten laittoivat kanyylin vasta maskin jälkeen, nyt en muista. Se kanyyli laitetaan varmaan sitä varten, että jos joudutaan leikkaamaan, lapsi nukutetaan syvempään uneen ja kanyylin kautta sitä nukutusainetta voidaan myös leikkauksen aikana lisätä, jos on tarve.
Kiva kun kerroit, tämäpä ei tullutkaan mieleen! Tuossa sairaalassa on magneettikuvauslaitteet ja tuttavan lapsi oli kerran siellä nukutettuna magneetikuvauksessa.

No, nyt täytyy mennä nukkumaan (ainakin yrittämään sitä). Voin käydä huomenna kertomassa mitä tapahtui, jos ei tarvitse jäädä sairaalaan.
 
Maskilla nukutettiin. Lapsi ei jännittänyt leikkausta yhtään ennen kuin vasta leikkaussalissa, kun piti mennä pitkälleen. Ei suostunut, joten annettiin hengitellä maskista istualtaan ja laitettiin makuulleen nukutusaineen vaikuttaessa. Itse sain olla salissa mukana nukahtamiseen asti. Vaikeampi hetki se minulle oli, mutta osaaviin käsiin lapseni jätin ja leikkaus meni hyvin. Ei jäänyt kenellekään traumoja. (Lapsen isä oli myös sairaalassa mukana, koska kuljimme omalla autolla ja toisen piti olla lapsen kanssa paluumatkan ajan.)
 
"vieras"
Minäkin veikkaan, että kyse on magneettikuvauksesta, johon pienet lapset aina nukutetaan, koska paikallaan pitää pysyä ja kuvaus voi kestää jonkin aikaa.
Meillä ei aikoinaan poikaa nukutettu, kun oli jo 9v ja lupasi olla liikumatta sen puoli tuntia, mitä kuvaus kesti ja olikin liikumatta.
Äiti saa olla tuossa vieressä, mutta jos lapsi nukutetaan, niin ei ole tarpeen.
Tutun lapsi oli 4v magneettikuvauksessa ja kanyyli oli laitettu ennen nukutusta huudon kanssa, kun eivät emlaa käyttäneet.
Itsellänikin on ikävä kokemus kuopuksen kanssa, kun yritettiin etsiä kanyylille suonta ja 1veetä pistettiin peräti 13x ennen kuin luovuttivat :(
 

Yhteistyössä