Pieni ikäero lapsilla ja toisen synnytyksen kesto

Mietiskelin tässä, että kun ensimmäisen ja toisen lapsen ikäero tulee olemaan 1 vuosi ja 1 kuukausi, niin kuinkahan valmiina kroppa on toiseen synnytykseen..? Tarkoitan, että onkohan luvassa nopea synnytys vai onkohan tuolla pienellä ikäerolla merkitystä synnytyksen pituuteen? Kokemuksia olisi kiva kuulla! :)

Ensimmäinen syntyi käynnistyksestä n. 5 tunnin päästä ja ponnistus oli 14min.. mitenköhän käy toisen kanssa!?!? :)
 
Toiset sanovat toista ja kaikki ei aina mene samalla tavalla. Itselläni synnytykset menneet 9h, 9h, 6h, 55min, n.2h, n.2h, n.3h, n.3h ja vimppa 5h. Käynnistetyt olivat 1., 3s, 4s, 6s, 7s, 8, ja 9s synnytys. Monet syntyneet vuoden välein. Vanhin -91, > -02, -04, -05, -06, -07, -08, -09 ja vimppa -11. Tuleva 10/13(rv 28+risat)
 
Eli toisin sanoen voi tulla maailmaan nopeasti tai sitten hitaammin kuin esikoinen! :D tiedossahan se tietysti olikin että kaikki synnytyksen on erilaisia, yritän vaan saada sellasta yleistystä asialle, mistä voisi jotain vähän päätellä. :)
 
Mulla ei oo vaikuttanut, kuin ponnistusvaiheeseen. Käynnistyminen ja supistelut on kestäneet lähes yhtä kauan, vaikka synnytyksiä 3 alle 3 vuoden sisään. Ekaa ponnistin vajaa 30min ja kolmatta alle 5min.
 
Heippa!

Mulla esikoisen ja nykyisen kuopuksen ikäero 1 vuotta ja päivää vaille kolme kuukautta. Kummankin synnytyksen kesto vajaa kahdeksan tuntia, mutta ekassa ponnistusvaihe kesti 21 minuuttia ja toisella puolestaan 51 minuuttia, eli oli huomattavasti pidempi. Pitkästä kestosta huolimatta toinen ponnistusvaihe oli paljon parempi kokemus niin itselleni kuin vauvalle. Ei tarvittu mitään operaatioita, kuten ekalla kerralla, eli välilihan leikkausta eikä imukuppia. Ekalla kerralla vauva sai 8 pistettä, toisella kerralla heti täydet 10 pistettä. Saa nähdä, mikä aika kuluu kolmosen syntymään.

Mulla kummatkin synnytykset käynnistettyjä. Eka käynnistyi kahdessa vuorokaudessa, toinen kolmessa. Olin luullut, että toka olisi nopeampi kaikkinensa, mutta ei ollut.

Helmitoivo, 33+2
 
Ikäero meillä 1v ja 3kk. Ensimmäinen oli noin 26 tuntia josta ponnistusvaihe muistaakseni 1,5 h. Toinen taas 3,5 tuntia josta ponnistusvaihe tunti. Ponnistus olisi ollut nopeampi mutta syntyi kädet edellä.
 
Meillä tytöillä on ikäeroa päivää vaille 14kk. Esikoinen syntyi rv41+3 vesien menolla, kokonaiskesto synnytyksessä 9h20min. Sain epiduraalin ja oksitosiinia. Kuopus syntyi rv39+4 ja alkoi yöllä päänsäryllä ja supistuksilla eli kesto olisi sen mukaan ollut ~10h. Varsinaisissa papereissa lukee kuitenkin synnytyksen kestona 3h10min. Kivunlievitykseen sain parakervikaalipuudutukset, joista ei ollut mitään hyötyä.

Nuorempi on jo 5½-vuotias, mutta jos kolmannen lapsen olisi heti aikonut perään, niin olisi varmaan saanut viimeiset viikot päivystää synnärin ovilla.. Kyllä jokainen synnytys on erilainen ja uskon, että vaikka ikäeroa onkin vähän niin kroppa tulee hyvin mukana :)
 
Mulla on takana kolme synnytystä 2v10kk sisällä. Kaikki on käynnistyneet kotona supistuksilla ja tulleet ilman puudutuksia. Ensimmäinen kesti 7,5h, ponnistus 15min (sairaalassa ehdin olla 3h). Toinen synnytys 1v6kk päästä kesti 3h45min, ponnistus 5min (sairaalassa 45min). Kolmas synnytys pikkusta vajaa 1v4kk päästä kesti 3h35min, ponnistus 5min (sairaalassa 1h).

Viimeisen kohdalla lähdettiin 60km päässä olevaan sairaalaan ajoissa, ettei synny matkalle. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään vaikka tunsin että synnytys olisi käynnissä, tosin supistukset hiipuivat sairaalassa hetkeksi. Laittoivat kotiin ja sanoivat että vauva syntyy luultavasti vasta viikkojen päästä. Kotona pari tuntia ja sitten tuntui että pakko mennä uudestaan. Kätilö oli hieman närkästynyt, laittoi käyrille ilman alatutkimusta ja lähti pois. Soittelin kelloa kun oli jo tukalampi olo ja jouduin pyytämään tarkistamaan tilanteen, muuttuikin hänellä ääni kellossa kun olin kokonaan auki ja kiireellä saliin. Luulivat ilmeisesti että tulin uudestaan narisemaan turhan takia pikku supistuksia :LOL:

Neljättä vähän kuumeillaan kun lapset alkavat olla helpommassa iässä, ja hieman taas jännittää miten ehdin ajoissa sairaalaan jos neljäs lapsi saadaan.
 
Aloitin tän ketjun ja voin nyt kertoa miten meni. :)

Synnytys käynnistyi supistuksilla viikolla 39+5 aamulla klo 10 (esikoinen 38+6 lapsivesien menolla). Supistuksia tuli pitkin päivää mutta ne eivät olleet mitenkään erityisen kipeitä. Illalla 20 aikoihin supistuksia oli tullut tunnin ajan 5 min välein. Sillon lähdimme sairaalaan vaikka kivut eivät olleet niin kovia että olisin tarvinut kivunlievitystä.

Sairaalaan ajelimme vartin ja tutkimuspöydällä olin 4-5cm auki ja kätilö sanoi, että kuunnellaan hetki sydänääniä ja sitten voitte mennä hetkeksi osaston "olohuoneeseen" katsomaan telkkaria niin katsotaan miten lähtee synnytys etenemään. Kätilö lähti hetkeksi huoneesta pois ja tunsin ensimäisen todella kivuliaan ja kovan supistuksen. Tunsin myös selkeän poksahduksen alapäästä ja lapsivedet hulahtivat ulos. Soitimme miehen kanssa hälytyskelloa, ja sanoin kätilölle että nyt ei mihinkään olohuoneeseen mennä, vaan synnyttämään!

Siirryimme synnytyssaliin ja kätilö soitti samantien anestesialääkärin paikalle antamaan epiduraali-spinaalipuudutuksen. Ilokaasun voimalla mentiin siihen asti että lääkäri saapui paikalle. Kivut lakkasivat samantien enkä tuntenut supistuksia lainkaan. Tätä kesti 45min, kunnes aloin tuntea paineen tunnetta alapäässä. Kätilö tarkasti tilanteen ja sanoi, että olen täysin auki ja voin ponnistaa.

Seuraavalla supistuksella ponnistin ja sieltähän se vauva syntyi (klo 22.06), ponnistusvaihe siis 3 minuuttia. Kokonaisuudessaan synnytys kesti 3 tuntia, joista ekat 1,5 tuntia oli melko lievää kipua, seuraavat 45min tunsin kovaa supistuskipua (ilokaasun voimalla mentiin) ja viimeiset 45min en tuntenut mitään (lukuunottamatta ponnistusvaihetta).

Eli todella todella helppo synnytys oli! :D Kätilö kyseli lapsivuodeosastolla, että minkä arvosanan (4-10) antaisin synnytyksenkulusta kokonaisuudessaan. Vastasin että 10. Ei kuulema juurikaan koskaan kukaan anna sellaista lukemaa. :D

Näin siis minulla! Nyt on kaksi ihanaa tyttöä, toinen 1v6kk ja toinen 5kk. Ja vauvakuumetta senkun pukkaa... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu

Yhteistyössä