piiloalkoholisti mummo

äitini juo salaa. valehtelee ettei ole juonut vaikka silmät seisoo päässä ja ei meinaa pysyä pystyssä. on skarpannutkin ja nyt on ollut selvinpäin kun tavataan, välillä sanoo ottaneensa vaan vähän mut se ei voi olla totta silminnähden. ehkä käyttää myös diapamia, aiemmin on käyttänyt ahdistukseen.nyt en ole varma tästä kun ei voi luottaa.mulla alle 1v vauva.

eli siis äitini pyytää lasta hoitoon. en uskalla/aio antaa mut miten sanois nätisti että tajuais. on marttyyri usein ja sit ku jotain ikävää on sanonu ni muistelee ja voivottelee sitä ja juo siihen vedoten.

aa:han en ole saanut häntä koska on aina niin väsynyt töistä kun olis sinne meno. ja aina on ollut juuri silloin hyvä olo ettei ole juonut piiiitkääään aikaan.
tosi rasittavaa!!!!

onko jotain neuvoja?
 
Alkoholisti on mestari keksimään syitä juomiselleen ja syy löytyy poikkeuksetta muista-ei vahingossakaan itsestä. Se kuuluu alkoholismiin-se on sairaus. Alkoholistin ympärillä on keskimäärin neljä ihmistä, jotka mahdollistavat juomisen; yrittävät ymmärtää, antavat mahdollisuuksia ym. Niin raadollinen sairaus kuin alkoholismi on, niin raadollisia toimiakin se alkoholistin läheisiltä vaatii. Se vaatii selkeitä rajauksia.

Usko mitä näet-jos mummi on kännissä, niin hän on selityksistään huolimatta kännissä. Sano se hänelle ja lähde pois (sano ettet halua olla alkon kanssa tekemisissä ) . Puhu suoraan, että juominen on vienyt luottamuksen ja siitä että alkoholisti (joka ei hoida itseään, eikä ole parantunut) ei voi hoitaa lapsia. Alkoholisti saa apua, jos sitä haluaa, mutta halun paranemiseen pitää lähteä hänestä itsestään.

Meillä on kokemusta juoposta ukista. Hän käyttäytyy aivan samoin kuin sinun äitisi. Minä olen tehnyt rajan pulloon. Niin kauan kuin valintana on pullo, eikä itsensä hoitaminen-niin kauan emme ole tekemisissä. Lapsiamme emme sotke juomiseen ja tilanne on se, että varmaan kohta he eivät enää tunne ukkiaan. Mutta pitää muistaa se, että hän valitsi pullon.

Al-anon on vertaistukiryhmä alkoholistin läheisille. Sieltä saat tukea ja tietoa. Hakeudu oman paikkakuntasi ryhmään. Älä syyllistä itseäsi toisen valinnasta.

Voimaa ja jaksamista sinulle ja perheellesi!
 

Yhteistyössä