pikkulapsen migreenistä kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Migreenin voi laukaista niin monta eri tekijää että turha kenenkään sanoa että "tästä se varmasti johtuu"!

Myös hartiajännitys ja jännityspäänsärky aiheuttaa migreeniä, tämä asia useissa tapauksissa unohtuu! Jännitätkö hartioitasi? Luultavasti jännität, ja varsinkin niissä ikävissä tilanteissa/hengenahdistuksessa/päätetyöskentelyssä jne. Voidaan siis sanoa että nuo aiheuttavat migreeniä. Kaikenlaiset tilanteet voi aiheuttaa migreeniä joten ottakaa tosissaan jos lapsi sanoo että esim kokeet aiheuttaa migreenikohtauksen (ei tarvitse aina limpparistakaan etsiä syyllistä, vaikka makeutusaineet onkin oma lukunsa)!
 
vierailija
Minulla itselläni alkoi migreeni n. 7-8--vuotiaana ja paheni murrosikään tultaessa. Kuukautisten aikaan varsinkin oli aivan jäätäviä kohtauksia, joihin ei lääkkeet tehonneet ja ne päättyi oksentamiseen. Tosin mun vanhemmat oli niin "epäkelpoja" meidän lasten sairauksiin tarttumisessa, että sain oikean diagnoosin ja lääkkeet vasta kun muutin kotoa pois ja hakeuduin itse lääkäriin lukioaikaan.

Mulla todettiin 22-vuotiaana paha purentavirhe, jota ei oltu julkisella puolella huomattu ja hoidettu oikein. Pääsin sitten erikoissairaanhoidon puolelle ja mulla oiottiin hampaat ja tehtiin alaleuan siirtoleikkaus. Mulla viikoittaiset migreenit loppui siihen, ainoastaan edelleen paha kuukautismigreeni vaivaa. Suosittelen viim. muutaman vuden päästä kiinnittämään huomiota lapsen niska- ja purentahommiin, ne hammaslääkäreiden mukaan aiheuttaa tosi paljon migreeniä.
 
vierailija
Meidän pojalla todettiin auraton migreeni alle 4-vuotiaana, oli oireillut jo vuoden sitä ennen mutta ei osattu yhdistää oireita (äkillinen väsymys, oksentelu, itkuisuus) oikeaan diagnoosiin, lapsi ei osannut silloin vielä selittää oireitaan tarpeeksi hyvin. Pysyy kurissa Pamol F:llä kunhan tarpeeksi nopeaan tajuaa mistä kyse kohtauksen tullessa. Saa kohtauksen n. kerran kuussa, joskus harvemmin, joskus useammin. Lepo hämärässä ja kylmä kääre auttaa lääkkeen lisäksi. Säännölliset ateriavälit auttaa jossain määrin ehkäisemään kohtauksia, kurja vaiva.
 
Ei sitä voi ennustaa millaiseksi migreenikkolapsen tulevaisuus tulee. Omalla lapsellani alko oireet 6v ja hyvin pärjää nyt 8v tarpeentullen särkylääkkeellä+levolla. Kohtauksia on harvakseltaan. Mutta tulevat aivan ennakoimatta ja miten sattuu. Vaikka olisi syönyt, nukkunut jne. Selkeitä triggereitä ei ole.
 
vierailija
Särkylääkkeen voi antaa myös suppona (lasten panadol, burana) vaikuttaa nopeammin ja oksentaminen ei vie tehoa.
Hyvät aurinkolasit lapselle(näön tarkistus).
Lippalakki

Riittävä veden saanti etenkin lämpöisellä säällä (oma juomapullo josta hörppii pitkin päivää ja samalla pystyy seuraamaan lapsen riittävää nesteytystä)
Päiväkirjan pito auttaa aina, jos etsitään minkä tahansa vaivan aiheuttajaa.
Hampaitten narskuttelu öisin voi olla merkki virheellisestä purennasta, mutta myös jännityksestä joka voi lopuksi aiheuttaa kovaa päänsärkyä.
Kofeiinia on joissakin särkylääkkeissä ja se tehoaa joillakin migreeniin (kuten itsellä), mutta onko lapsille sopiva (en ota kantaa)
Ruoka yms. allergiat aiheuttajana vaatii pidemmän seurannan.

Itsellä lapsena suurin migreenin laukaisija oli aurinko, lämpö ja jännitys. Aurinkolasit ja hävettävän suuri hellehattu puolitti kesän kohtaukset. Jännityksestä johtuva migreeni helpotti yläkoulussa itsevarmuuden kasvaessa ja aikuisena satunnaiset stressitilanteet voivat laukaista lievän kohtauksen. Perintötekijät on kaikille naispuolisille sukulaisille suonut tämän ihanan jännitysmomentin.
 
vierailija
Kannattaa varmaan kuitenkin varata lääkärille aika jotta voidaan poissulkea vakavammat syyt. Itsellä alkoi migreeni noin 9v iässä ja silloin muistan että ainakin minulle tehtiin mm. aivosähkökäyrä keskussairaalassa, jotta voitiin varmistua siitä, ettei päänsärkyjen taustalla ole muuta kuin migreeni.
 
vierailija
Kannattaa varmaan kuitenkin varata lääkärille aika jotta voidaan poissulkea vakavammat syyt. Itsellä alkoi migreeni noin 9v iässä ja silloin muistan että ainakin minulle tehtiin mm. aivosähkökäyrä keskussairaalassa, jotta voitiin varmistua siitä, ettei päänsärkyjen taustalla ole muuta kuin migreeni.
Ja sanottiinko, et sen aiheuttaa esimerkiksi natriumglutamaatti, mikä lukee neurologian oppikirjassakin?
 

Yhteistyössä