Pimeetä kun persieessä - vinkit kaamosmasennuksen ehkäisyyn

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja vierailija, 25.08.2019.

  1. vierailija

    vierailija Vieras

    Kokeiltu kirkasvalolamput korviin, kattoon ja pöydille, sarastusvalo, jne.
    Mitä vinkkeä teillä on jakaa?
     
    #1
  2. KalaMies

    KalaMies Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2018
    Viestejä:
    2 198
    Saadut tykkäykset:
    1 168
    Mahdollisimman viileä päivänvalo. Värilämpötilan tulee olla 5000 - 6500 kelvintä. Tällöin melatoniinin eritys ei kiihdy
     
    #2
  3. vierailija

    vierailija Vieras

  4. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    9 223
    Saadut tykkäykset:
    1 330
    ULOS sieltä sisältä nyhjäämästä. Luonnonvalo voittaa "kirkasvalolamput" 3-0 ja korvavalot kertovat, että niiden käyttäjä on taikauskoinen höynäytettävä hörhö :ROFLMAO:

    Miten muuten kaamosmasennus voi tulla ennen kaamosta? Vielä nyt on vuorokaudesta yli puolet valoisaa - jos herää ajoissa eikä puolenpäivän aikaan...

    Tulkoon syksy!
    [​IMG]
     
    #4
  5. vierailija

    vierailija Vieras

    Liikunta auttaa! (y)

    Käy ulkoilemassa valoisaan aikaan :giggle: Hyviä lajeja ovat esim. kävely, sauvakävely, juoksu, pyöräily. Joskus voit tehdä hitaamman lenkin, joskus tehokkaan vauhtilenkin. Mieli pysyy virkeänä, jos liikut joka päivä :sneaky:

    Koita myös löytää syksystä hyviä puolia: mieti mitä ilon aiheita syksyssä voisi olla, mitä syksyllä voi tehdä mitä kesällä ei jne. Esim. ruskavärit, käpertyminen villashaaliin ja -vaatteisiin, kuuma juoma, kynttilät jne...

    Tässä oli nyt pikaisesti pari juttua (y)
     
    #5
  6. vierailija

    vierailija Vieras

    Muiden ehdotusten lisäksi voisit aloittaa d-vitamiinin napsimisen.
    Mielellään öljykapseleina 50µg - 100µg annostuksella.
    Tietysti myös pimeimpään aikaan vedät C-vitamiineja marjoista, hedelmistä tai purkista.
     
    #6
  7. vierailija

    vierailija Vieras

    Käy lenkillä 3 kertaa päivässä kun on koira. Käytän hänet vielä myöhään iltapissalla, jolloin on jo pimeää. Ikävä kyllä kehoni reagoi jo ensimmäisiin pimeisiin. Kiitos vinkeistä, olen haalinut kaikkea kivaa ja kotini on värikäs kuin tivoli, mutta geenini kantavat liian hyvin muinaisen luola-ajan pimeänsietotilaa, silloinhan masennus edisti talvesta selviämistä kun ei masennukselta päässyt turhautumaan :eek:.
     
    #7
  8. vierailija

    vierailija Vieras

    Eipä tuohon auta muu kuin etelänmatkat ja dokaaminen.
     
    #8
  9. vierailija

    vierailija Vieras

    Mistä tuon tiedon olet saanut?
     
    #9
  10. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    9 223
    Saadut tykkäykset:
    1 330
    Ikyllä tuo ihan yleissivistystä on, että päiväaikainen auringonvalo on "kylmää" ja iltahämärä (samoin kuin tulen valo) lämpimämpää. Tässä luettavaa:
    https://valokas.fi/varilampotilan-saato-ctt/

    Jos näytön tuijottelu iltaisin häiritsee nukahtamista, löytyy siihenkin apuja, jotka muuttaavat sävyt lämpimämmiksi, esim. f.lux.
    https://justgetflux.com/
     
    #10
  11. vierailija

    vierailija Vieras

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti