Pinnasängystä lastensänkyyn

Hei!

Olemme aikeissa hankkia 1v 10kk pojalle tavallisen sängyn pinniksen tilalle. Toivomme että tottuu siihen nyt hyvissä ajoin ennen sisaruksen syntymää, johon on noin 3 kk aikaa. Mielenkiinnosta kyselisin, että kuinka teillä on totuttu tavalliseen sänkyyn. Onko ollut ongelmia? Entä mitenkä lapset ovat siellä pysyneet, kun pääsevät itse pois? Nykyisin poika nukkuu tosi hyvin. Jää nätisti sänkyyn nukkumaan ja aamulla kun heräilee, alkaa huudella, että joku tulis hakemaan sängystä pois. Mietin, että meneeköhän kaikki yhtä hyvin uudessa sängyssä...
 
Me siirrettiin saman ikäinen poika 4 viikkoa sitten jatkikseen. Ei tietenkään pysy sängyssä, mutta me istumme sängyn laidalla niin kauan että nukahtaa 10-30 min. Tällä tavoin on mennyt tosi hyvin. Yöt on hieman jopa parantuneet vaihdon myötä kait. Ei itkeskele niin useasti. Aamulla köpöttää meidän huoneeseen. En tiedä oliko sängyn vaihdosta vai valoisista aamuista johtuvaa, että poika heräs 6 aikaan aamulla. Nyt on mennyt 7 tai jopa puoli 8 kun on herännyt. Itse olen tyytyväinen siirtoon vaikkakaan ei vielä itse jääkään sänkyyn. Meillä oli vaihdon yhteydessä kaksi päivää pinnis samassa huoneessa, mutta sitten purin yhdessä pojan kanssa sen pois. Uskon että kerkiätte opettaa lapsenne nukkumaan jatkikseen ennen kuin vauva on syntynyt. Tsemppiä!
 
Silja-78
Meillä kans poika 1.7v muutti lastensänkyyn viikko sitten ja on mennyt tosi hyvin. Mä olen aina pojan nukuttanut ihan siihen asti että nukahtaa niin se ei tuottanut ongelmia ollenkaan ja aamullakaan ei tarttee aikasin lähteä hakemaan poikaa kun se itte tulee sieltä meijän viereeen vielä jatkamaan unia hetkeks. Jos yöllä tulee niin olen vienyt takasin omaan sänkyyn. Meillä vaihto meni tosi hyvin ja poikakin on suorastaan ylpeänä uudesta sängystään.
 
behis harmaana
Meillä poika siirty 1v 3kk omaan kunnon sänkyyn ja samalla sitten omaan huoneeseen. Ensimmäinen viikko meni oikein hienosti, nukkumaan vietiin ja sinne jäi. Ylpeänä sitten kehuskelemaan että voi kun se niin nätisti käy nukkumaan ja siitä päivästä lähtien ei olekkaan kertaakaan jäänyt suoraan nukkumaan. Mutta nätisti tää kuitenkin on, että ei saa itku tai raivokohtauksia tms. vaan tulee lähinnä hakemaan jonkun tasosta kontaktia ja kävelee vapaaehtoisesti omaan huoneeseen takasin. Nyt siis 1v ja kohta 6kk.

Tosin nyt on alkanut rytmi menemään semmoseen suuntaan että taitaa jäädä päiväunet kokonaan pois ja nukkumaan menoajat on siirtyny ja kaikki on asteen hankalempaa kun itte haluais jatkaa niin että poika on puoli yhdeksältä sängyssä :D

Ja juu, 3 kertaa on tippunut sängystä. Mietinkin sitä sillon aiemmin että kuinka suurella kolinalla poika 'vaihtaa kylkeä' uudella sängyssä kun aiemmin kääntyili nojaillen niihin pinnoihin, mutta helpostihan sekin onnistui. Kunpa itekkin oppis noin helposti uusia asioita :whistle:
 
behis jatkaa
ja juu, ei jäädä huoneeseen siiheksi että nukahtaa, vaan nukahtaa sitten omillaan. En aio tulevaisuudessakaan jäädä odottelemaan sängyn viereen joten en opeta siihen nytkään
 
Meillä poika siirtyi pinnasängystä lastensänkyyn pari kuuukautta sitten kun oli 1v.5kk. Yöt oli meillä siihen asti enempi ja vähempi levottomia ja itselle tuli vaan sellainen olo, että sängyllä saattaisi olla jotain tekemistä asian kanssa-poika kääntää ja vääntää unissaan paljon ja tuntui että pinniksessä loppui tila kesken. Poika on aina ollut hyvä nukahtamaan, tottunut siihen että viedään sänkyyn ja jää nukahtamaan itsekseen. Kaksi ensimmäistä iltaa sai kantaa takaisin sänkyyn kertaa monta, kolmantena iltana sitten selitin tiukkaan sävyyn lapselle että nyt käyt nukkumaan ja sängystä ei tulla pois-eikä tullut vaan nukahti samantien. Kolmannesta illasta alkaen jäänyt siis tosi nätisti ja nukahtaa melkein samantien, lisäksi yölevottomuus ja itkut loppuivat siirron myötä kuin seinään ja poika on siitä lähtien nukkunut yöt läpeensä, mitä ei tapahtunut kun pinnasängyssä nukkui. Nukkuu kylläkin edelleen samassa makuuhuoneessa meidän kanssa, tarkoitus on siirtää omaan huoneeseen kun nukkuu nyt yöt. Lastensänky oli pojalla omassa huoneessa monta kuukautta ennen siirtämistä siihen, joten ehti tottua siihen.
 
Tosi rohkasevia kommentteja. Saapi sitten nähdä, miten meillä. En aio kyllä edelleenkään jäädä sängyn viereen odottamaan, että nukahtaa. Jos ei pysy sängyssä itse, niin eipä kai siinä muu auta kuin viedä takaisin niin monta kertaa että pysyy :D
 
Meillä meni ihan hyvin siirtyminen oikeaan lastensänkyyn. Koskaan ei sieltä pois yrittänyt nukkumaan mennessä mutta kun herää niin hipsii omiin touhuihin eikä herätä meitä. Jossakin vaiheessa aamua sitten tulee viereen könyämään. :) Meillä pietetään makkarin ovea kiinni yöt ihan sen takia ettei poika pääse muualle menemään itsekseen ja koira on myös sisällä niin en oikein luota että mitään ei tapahdu.Yhden kerran pääsi tippumaan sängystä kun meillä ei ole oikein niitä laitoja kunnollisia, mutta otin opikseni ja laitoin paksut tyynyt reunoihin.Jää kiltisti itekseen nukkumaan(höpöttämään siihen asti että uni ottaa voiton).
 
Nuppi
Ei siitäkään kannata säikähtää, vaikka lapsi karkailisi sängystä. Meillä oli pari sellaista vaihetta muutaman viikon kuluttua sängynvaihdosta, jolloin poika ei millään olisi pysynyt sängyssä.

Olin kuitenkin nämä palstat tarkkaan lukenut, joten kuljetin vain rauhallisesti pojan takaisin sänkyyn noin sata kertaa. Pari iltaa siinä meni, ja enää ei karkaa. Aamulla tulee hakemaan mut sängystä leikkimään, isänsä jättää nukkumaan kun kokemuksesta tietää, että äiti on helpompi saada liikkeelle :LOL:
 
2,5v poika siirtyi viikko sitten jatkettavaan.Nukahtaa edelleen yksin päikkäreille/yöunille ja nukkuu hyvin.Ei tule pois sängystä vaan höpöttelee ja lauleskelee kunnes nukahtaa.

Uskon kyllä että jossain välissä keksii tuon että sängystä on kiva hyppiä pois kun nukahtaa pitäisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli:
Tosi rohkasevia kommentteja. Saapi sitten nähdä, miten meillä. En aio kyllä edelleenkään jäädä sängyn viereen odottamaan, että nukahtaa. Jos ei pysy sängyssä itse, niin eipä kai siinä muu auta kuin viedä takaisin niin monta kertaa että pysyy :D
nojoo ;-)

Meillä tasan kaksi kokemusta pinniksestä lastensänkyyn siirtymisestä.

Esikoinen siirtyi n. 1v10kk iässä. Oli osannut nätisti nukahtaa iltaisin omaan pinnikseensä, n. vuoden ajan. Vaan nytpä alkoikin vallan mahdoton vaellus. Päädyimme siihen, että istuimme vieressä sen vartin, mikä meni nukahtamiseen. Vaihtoehtona tunnin takaisintaluttelu. Opettelimme sitten itsekseen nukahtamisen n. vuoden päästä pientä lahjontaa apuna käyttäen. Ihan jees. Yöllä tulee vieläkin ainakin kerran yössä meidän luo, vaikka ikää jo melkein 5½ vuotta, silloin viedään vessan kautta omaan sänkyyn takaisin.

Toinen kokemus on tästä vastikään. Kuopus oli n. 1v8kk kun siirtyi yhtäkkiä yllättäin pinniksestä lastensänkyyn ja samoin tein lasten yhteishuoneesta omaan huoneeseen. Ja tämä kaveri tulikin vain kerran sängystä pois. Ja ehkä kolmesti on yöllä käppäillyt meidän luo. Mutta aamuisin ilmestyy pieni kylmävarvas luoksemme klo 5.35. Eikä tässä tapauksessa omaan sänkyyn palauttamisesta ole hyötyä. Huutoon herää koko perhe. Joten minä kärsin kylmät varpaat peittoni alla ja torkun herätykseen asti.

Sanoisin että on pitkälti lapsesta riippuvaista, mikä on paras lähestymistapa näihin nukuttamisiin/iltarutiineihin.

Juu ja sängyssä on kumpikin pysynyt, vaikkei meillä mitään turvalaitoja ole. Patjan yläpuolelle jää n. kolme senttiä reunaa.

Tsemppiä =)
 
Meidän poika (1 v. 11 kk) siirtyi pinnasängystä tavalliseen sänkyyn viikko sitten. Yöt ovat sen jälkeen olleet aika levottomia, viimekin yönä poitsu heräsi 3-4 kertaa itkeskelemään ja huutelemaan äitiä. Onneksi sängystä ei ole lähdetty vaeltelemaan keskellä yötä vielä kertaakaan. Useimmiten vieläkin herättyään huutaa heti äitiä nostamaan pois sängystä... :whistle:
 
Meillä poika siirrettiin jatkettavaan kun hän oli reilut 1v3kk ikäinen. Halusimme kans rauhassa totutella uuteen sänkyyn, ennen pikkuveljen syntymään, jolloin poika on noin 1v7kk.

Poitsu on nyt nukkunut kolmisen kuukautta lastensänkyssä ja ihan hyvin on mennyt. Ensimmäiset illat jäi kiltisti omaan sänkyyn ja nukahti siihen. Eipä tainnut oikein poika vielä ymmärtää, että sänkystä pääsisi poiskin ;) Meillä siis poika viedään sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt ja jätetään itsekseen omaan huoneseen nukahtamaan. Hienon alun jälkeen on kyllä ollut niitäkin kausia, kun uni ei meinä pikkumiehelle millään tulla ja hän lähtee pois sänkystä. Usemiten tulee kolistelemaan oman huoneen ovea. Käymme vaan rauhallisesti palauttamassa pojan sänkyyn, niin monta kerta, että jääpi sinne ja nukahtaa. Mutta vastapainoksi on kyllä sitten noitakin iltoja, kun poika nukahtaa heti sänkyynsä =)

Sänkystä on tippunut muutaman kerran, muttei mitä vakavampaa. Meillä on patja kyllä varmuuden vuoksi sänkyn edessä lattialla, kun poika on sen verran rauhaton nukkuja. Yöllä hän ei ole kertakaan vielä vealtelemaan mennyt, aamuisin köpöttelee meidän makkariin juttelemaan aamupuhet =)
 
Meidän huoneessa on kyllä pinnasänkykin, mutta ei olla sitä koskaan käytetty. Meillä tyttö on nukkunut perhepedissä vanhempien kanssa. Täytettyään 1v 7kk hommattiin jatkettava sänky ja sijoitettiin se samaan huoneeseen meidän kanssa. Siirto onnistui paremmin kuin hyvin. Tyttö oli innoissaan kun sänkyä kasattiin ja ekana iltana hoiteli siinä pehmolelujaan. Tytön petivaatteet oli jo siirretty uuteen sänkyyn, mutta kun uniaika tuli, raijasi pikkuinen kaikki petivaatteet takaisin meidän sänkyyn. Ekaa yötä ei siis vielä nukkunut omassa sängyssään. Kysyin toisena iltana tytöltä, että missäs aiot nukkua ensi yön niin tyttö osoitti uutta sänkyään ja niin kävi pieni sinne unille. Ekana yönä heräsi uudessa sängyssään 4-5 kertaa kun kolisi laitoihin, en ollut pehmustanut reunoja kyllin hyvin. Kaikki sitä seuraavat yöt ja päiväunet (eli viimeiset kaksi viikkoa) on nukkunut hienosti omassa sängyssään. Ei ole heräillyt kesken yön kuin parina poikkeuskertana kun vaippa on pettänyt tai on kolistellut sängyn laitaan.
 
DG
Meillä siirrettiin 11kk iässä pinnasängystä omaan ison pojan sänkyyn. Ja kun en jaksanut enää roikkua pinnasängyn reunalla heiluttelemassa peppua että nukahtaisi ja toisaalta tuli sitten kerran sieltä alas itse.

Eli meillä vaan sänky oman sängyn viereen ja nykyisen konttaa meidän sängyn läpi ja peppu edellä lattialle kun herää. Tosin ollaan opetettu huonoksi, että ollaan siinä niin kauan että nukahtaa, kun muuten tulee heti pois sängystä vaikka olisi kuinka väsynyt. Eli päikkäreilekkin kun laittaa pitää maata hetki viekussa. No hyvin nukkuu omassa sängyssä, paremmin kuin pinniksessä, eikä tuossa siirrossakaan ollut ongelmia. Nykyisin ei edes vähtää öisin mitä teki pinniksessä ja alko huutaa. Joten kai on turvallisempaa nukkua matalassa sängyssä meidän vieressä kun häkissä. (En tiedä, mutta luulen niin)
 
Meillä poju nyt 1v8kk. Siirryttiin tavalliseen sänkyyn reilu kk sitte (kiipesi pinniksestä pois).
Mä pelkäsin kanssa aluks et millastakohan showta siitä tulee aluks, mutta tosi hyvin menny. Eka paria iltaa meni edes takas pomppimisessa, mut nyt jää jo kiltisti sänkyyn nukkumaan. Toki joskus vielä on poikkeuksia ja tulee kurkkimaan, onko kaikki vielä paikalla olohuoneessa. =)

Meiilä autto tohon pois pomppimiseen se, että se joka nukutti lukee ensin kirjaa, paijailee ja toivottaa hyvät yöt. Sitten pikkuhiljaa mennään pois huoneesta ja samalla toistetaan: -Ei oo mitään hätää, äiti on täällä. Noin ainakin meillä onnistui ja käytetään vieläkin tot taktiikkaa, jos ei meinaa jäädä sänkyyn.

Tsemppiä!! :wave:
 
Meidän neiti 1v2kk siirtyi pari viikkoa sitten lastensänkyyn, kun ei enää suostunut pinniksessä olemaan =) Huomattavasti paremmin nukkuu nyt, tosin saattaa sieltä itsekseen aamulla hiippailla äidin ja isin väliin jatkamaan unia :D Tyytyväiseltä tuntuu kun pääsee itekin sängystä pois eikä tarvi pinnojen takana huudella...!
 
Poitsu siirtyi perhepedistä noin vuoden ikäisenä pinnasänkyyn :LOL: Nyt on täyttänyt kaksi ja yritetään puhua uudesta sängystä. Mutta lapsiraukka ei kai ole vauvana saanut nukkua tarpeeksi omassa sängyssään :whistle: joka nyt on niin rakas, ettei millään siitä luopuisi. Jos puhun, että laitetaanko uusi sänky, haluaa heti omaan pinnikseensä pötkölleen :heart: Illalla nukahtaa omaan sänkyyn eikä heräile öisin. Samapa tuo vaikka nukkus pinnojen keskellä vielä kolmevuotiaanakin... tosin nyt on parina iltana puhunut, että "minulle isojen poikien sänky" =) Jospa hän kohta sitä itse ehdottaa sulateltuaan asiaa jonkin aikaa!
Kyllä kaksvuotiaat sitten on ihania :heart:
 

Yhteistyössä