Pitääkö maksaa elatusmaksuja jos on työtön ?

  • Viestiketjun aloittaja lapsen elatus
  • Ensimmäinen viesti
lapsen elatus
Mulla kolme lasta ja olen työtön. Lapsien äiti on töissä. Eikös tällöin menen niin,että ei tarvitse maksaa mitää ku lasten äiti tienaa paljon enemmän kuin minä.
 
"noni"
Jos lapset asuu äidillään, mies maksaa äidille. Tietenkin, jos ovat eronneet.
Avioeroon tuomittaessa tuomioistuin voi velvoittaa puolison suorittamaan elatusapua toiselle puolisolle sen mukaan kuin hänen kykyynsä ja muihin seikkoihin nähden harkitaan kohtuulliseksi, jos toisen puolison katsotaan tarvitsevan elatusapua. Näin tapahtuu nykyisin kuitenkin hyvin harvoin.

Elatusapu voidaan tällöin vahvistaa suoritettavaksi joko toistaiseksi tai siten, että elatusavun suorittaminen lakkaa päätöksessä asetetun määräajan kuluttua. Elatusapu voidaan kuitenkin vahvistaa suoritettavaksi kertakaikkisena, jos elatusvelvollisen varallisuusolot ja muut seikat antavat siihen aihetta. Määräajoin maksettavaksi vahvistetun elatusavun suorittamisvelvollisuus raukeaa, jos elatusapuun oikeutettu menee uuteen avioliittoon.

Korkein oikeus on antanut tammikuussa 2010 ennakkopäätöksen KKO 2010:3, jossa kysymys oli ulkomaalaissyntyisen, heikon suomen kielen taidon omaavan ja ammattikoulutusta vailla olevan puolison oikeudesta elatusapuun noin kymmenen vuotta kestäneen avioliiton päättymisen jälkeen. Korkein oikeus katsoi äänestyksen jälkeen, että tapauksessa oli edellytykset määrätä aviomies maksamaan elatusapua entiselle vaimolleen kolmen vuoden ajan avioeron jälkeen.

Lähde - Wikipedia
 
Laki muuttui maaliskuussa
Tai maaliskuun alussa niin että jos ei itse niitöä maksa, kela maksaa ne ja ulosottomies ottaa ne perintään sulta, ja siinä vaiheessa menee luottotiedot. Siis menee joka tapauksessa jos et itse niitä maksa :(
 
[QUOTE="noni";25877698]Avioeroon tuomittaessa tuomioistuin voi velvoittaa puolison suorittamaan elatusapua toiselle puolisolle sen mukaan kuin hänen kykyynsä ja muihin seikkoihin nähden harkitaan kohtuulliseksi, jos toisen puolison katsotaan tarvitsevan elatusapua. Näin tapahtuu nykyisin kuitenkin hyvin harvoin.

Elatusapu voidaan tällöin vahvistaa suoritettavaksi joko toistaiseksi tai siten, että elatusavun suorittaminen lakkaa päätöksessä asetetun määräajan kuluttua. Elatusapu voidaan kuitenkin vahvistaa suoritettavaksi kertakaikkisena, jos elatusvelvollisen varallisuusolot ja muut seikat antavat siihen aihetta. Määräajoin maksettavaksi vahvistetun elatusavun suorittamisvelvollisuus raukeaa, jos elatusapuun oikeutettu menee uuteen avioliittoon.

Korkein oikeus on antanut tammikuussa 2010 ennakkopäätöksen KKO 2010:3, jossa kysymys oli ulkomaalaissyntyisen, heikon suomen kielen taidon omaavan ja ammattikoulutusta vailla olevan puolison oikeudesta elatusapuun noin kymmenen vuotta kestäneen avioliiton päättymisen jälkeen. Korkein oikeus katsoi äänestyksen jälkeen, että tapauksessa oli edellytykset määrätä aviomies maksamaan elatusapua entiselle vaimolleen kolmen vuoden ajan avioeron jälkeen.

Lähde - Wikipedia[/QUOTE]

Enpä usko että suomalaisen naisen täytyy suomalaiselle miehelle maksaa senttiäkään, joka sattuu olemaan työtön, mutta koulutettu :D Ei mene ihan noin normaaleissa perhesuhteissa. Eikä tässä sanottu että olisivat olleet naimisissa. Työtön ei tod.näk. tarvitse elatusapua, sillä saa sitä valtiolta ja voi työllistyä. Selkeästi eriasia tuo ulkomaalainen, joka ei järkevästi suomessa työllisty. Suomi ei ole usa.
 
miätmiät
En tiedä, ovatko asiat muuttuneet kymmenessä vuodessa, mutta itse olen avioeroperheestä ja tiedän sen, ettei laiskuuttaan isäni (tai kela) maksanut elatusmaksua. Kun täytin 18 isä joutui maksamaan kaikki maksamattomat maksut. Tuli siis vain ilmoitus äidilleni, että näin on päätetty isän konkurssin tmv. puinnin yhteydessä. Tuosta siis semmoiset 10v aikaa. Mutta pointti oli se, että niitä saattaa joutua jälkikäteen maksamaan isommissa köntissä, jos omin päin jättää maksamatta.
 
Pitää maksaa
Eli uus sopimus lastenvalvojalla ja siihen sitten laitetaan, että maksat sen lapsikorotuksen verran vain ja loput maksaa Kela. Saat vapautuksen maksuista sen kelan maksaman osan verran, jolloin niitä ei ulosmitata nyt ta myöhemminkään eikä mene luottotiedot. Oletuksena siis se, ettet saa jotan järjetöntä päivä rahaa..eli olet aikalailal siinä Kelan perus työtöömyyskurassa :)

Terveisin Etä-äiti,
joka on ollut työtön
 

Yhteistyössä